• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0 wciąż bez umowy. Termin wydłużono o 60 dni

Maciej Korolczuk
10 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Choć oferty w przetargu na Mevo 2.0 poznaliśmy w lipcu, to Obszarowi Metropolitalnemu wciąż nie udało się podpisać umowy z nowym operatorem. Choć oferty w przetargu na Mevo 2.0 poznaliśmy w lipcu, to Obszarowi Metropolitalnemu wciąż nie udało się podpisać umowy z nowym operatorem.

10 listopada minęło już 107 dni od otwarcia ofert na ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego Mevo, a Obszar OMGGS wciąż nie wybrał najkorzystniejszej oferty i nie podpisał umowy z operatorem. Pierwotnie gminy miały na to 90 dni od dnia otwarcia kopert z ofertami. - Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.



Czy czekasz na ponowne uruchomienie Mevo?

Pod koniec października minęły już dwa lata, odkąd rowery Mevo zniknęły z trójmiejskich i pomorskich ulic. I choć już w dniu rozwiązania umowy z operatorem przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego zapowiadali, że ponowne uruchomienie - tym razem już roweru Mevo 2.0 - nastąpi tak szybko, jak to tylko możliwe, to po dwóch latach wciąż nie znamy daty powrotu elektrycznych jednośladów.

Przypomnijmy:

  • W styczniu 2021 r. Obszar Metropolitalny po wielomiesięcznych konsultacjach z mieszkańcami, ekspertami i operatorami (w tzw. dialogu konkurencyjnym) wystosował zaproszenie do składania ofert.
  • W lutym dotychczasowy operator, spółka Nextbike Polska, złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, co wydłużyło termin składania ofert.
  • W efekcie w marcu Obszar unieważnił zaproszenie do składania ofert.
  • Kolejne postępowanie ogłoszono w maju i podobnie jak trzy miesiące wcześniej - Nextbike znów odwołał się do KIO.
  • Do lipcowego otwarcia kopert z ofertami Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zmieniła się jeszcze kilkukrotnie.


Ostatecznie w lipcu otwarto koperty z dwiema ofertami. Pierwsza - niższa - opiewająca na 159 mln zł wpłynęła od spółki City Bike Global. Drugą - już znacząco przekraczającą zakładany budżet - złożyło konsorcjum BikeU i Freebike, oczekując od Obszaru 365 mln zł. Gminy na realizację inwestycji przewidziały 107 mln zł.

Na wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy z nowym operator Obszar miał 90 dni. Termin ten minął pod koniec października.

- Projekt jest nowatorski i bardzo skomplikowany, a przepisy prawa zamówień publicznych bardzo precyzyjne, dlatego sprawdzamy oferty bardzo skrupulatnie i zgodnie z procedurami określonymi przez ustawę. Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Obecnie oferty są sprawdzane pod względem formalnym i merytorycznym, w tym co do zaoferowanej ceny, zgodnie z wytycznymi wynikającymi z prawa zamówień publicznych. Wszystkie wymienione procedury są czasochłonne, ale przewidujemy, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte do końca tego roku.
Termin związania umową został wydłużony o kolejne 60 dni. Termin związania umową został wydłużony o kolejne 60 dni.

Różnicę pokryją wpływy z abonamentów i reklam



Poza samym podpisaniem umowy inną - nie mniej istotną - kwestią pozostaje znaczna różnica między zakładanym budżetem a najniższą ofertą. Wynosi ona aż 52 mln zł.

W jaki sposób gminy mają zamiar pokryć tę kwotę?

- W ramach czynności związanych z otwarciem ofert wskazaliśmy, że na sfinansowanie zamówienia w części podstawowej zamawiający zabezpieczył kwotę 107 487 162,00 zł brutto, przy czym podana kwota nie zawierała przychodów z abonamentów czy sprzedaży powierzchni reklamowej, które - inaczej niż w poprzedniej umowie - będą teraz trafiać na konto OMGGS. Do tego należy doliczyć kwotę, jaką OMGGS otrzyma z tytułu zwrotu podatku VAT - tłumaczy Mongird.
Mevo 2.0 ma się składać z ponad 4 tys. rowerów. Trzy tysiące z nich będzie elektryczne. Mevo 2.0 ma się składać z ponad 4 tys. rowerów. Trzy tysiące z nich będzie elektryczne.

Ponad 4 tys. rowerów, miesięczny abonament 29 zł



Nowa umowa ma zostać podpisana na 7,5 roku. Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

Ponadto Mevo 2.0 to także 717 stacji rowerowych i abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.

Zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

Miejsca

Opinie (177) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • 30zł miesięcznie to przesada

    Jestem ciekawa czy za te 30 zł będzie szansa znaleźć rower bo przy poprzednim mevo w ciągu miesiąca jeżdząc do pracy udało mi się 2razy wrucić z pracy i 1raz pojechać. Rowerów to że świeczką szukać było.

    • 0 0

  • Dziwne, że Nextbike brał udział w przetargu ponownie skoro nawet nie rozliczył się z mieszkańcami za wykupione abonamenty. Nam przepadło ok. 200 zł i pomimo pism z prośbą o zwrot abonamentu nie było żadnego odzewu z ich strony. Dziwne, że w takiej sytuacji oni mieli prawo brać udział w przetargu skoro oszukali tyle osób.

    • 2 0

  • Dwa lata rowery stoją bezużyteczne (1)

    tyle kasy można byłoby zarobić, gdyby tylko to były zwyczajne rowery a nie elektryczne.

    • 3 1

    • palma mogła tkwić dwa lata (i trzy zimy) pod plandeką
      to i rowery mogą

      • 0 0

  • pytanko - czy w gdansku da sie coś zrobić bez przekrętów i patologii? (3)

    • 22 2

    • ale po co?

      • 0 0

    • Kupę.

      Chyba, że ci kiszki przekręci i później zbada to patolog. Hy hy hy hy.

      • 2 3

    • nie

      • 5 2

  • Nic

    z tego nie wyjdzie.

    • 0 0

  • Pani prezydent woli zajmować się "imigrantami" na granicy wraz z jakąś szemraną organizacją

    niż własnym miastem, to nic dziwnego że to tak długo trwa. Znając ją to jeszcze potrwa XD

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Zwykłe rowery!!! (17)

    Dlaczego nie można u nas zrobić sieci zwykłych rowerów jak w innych większych miastach w Polsce np Wrocław albo Białystok? Po co to szukanie udziwnień na siłę? Znowu ma być to samo?! Rozumiem, że pewnie chodzi o jakieś dotacje itd ale dziwne to wszystko... Zróbcie coś użytecznego w końcu!

    • 120 22

    • Żeby rowery zwykłe w Mevo miały sens w Trójmieście,

      To powinny mieć tak minimum 3x7 przełożeń. W sumie nie podniosło by to za wysoko kosztów, choć może częściej rowery trafiałyby do serwisu.

      • 0 0

    • (4)

      Jak ktoś już zwrócił uwagę - Trójmiasto ma duże różnice wysokości. Jeśli będziemy mieć same zwykłe rowery to regularnie trzeba je będzie wozić z dolnego tarasu na górny, bo dużo ludzi będzie zjeźdzać, a niekoniecznie już wjeźdzać.

      • 26 7

      • (3)

        Nie tylko Gdańsk ma różnicę wysokości. To raz. Po drugie firma i tak będzie musiała realokowac cześć rowerów po całym Gdańsku. Po trzecie jak masz swój rower to zjeżdżasz nim z góry, a z powrotem co? Tramwajem z rowerem, taxi czy zostawiasz rower i kupujesz nowy?

        • 12 10

        • Hm

          I tak taniej wyjdzie je wozić niż serwisować te baterie, które zresztą i tak były w większości do niczego dzięki czemu miałeś ciężki rower bez wspomagania

          • 4 1

        • Hej

          Tylko, ze miejskie rowery z zalozenia musza byc masywne, dzieki czemu sa mniej podatne na uszkodzenia. Podjezdzanie 20kg klocem z mala iloscia przelozen np. na Moręne to juz nie lada wyzwanie.

          • 17 3

        • Dlatego nie używam swojego roweru w celach komunikacyjnych w mieście, a tylko do rekreacji.

          • 9 3

    • Bo Karnowski pojechał do Kopenhagi i postanowił zrobić Kopenhagę w Sopocie.

      • 1 1

    • taaa, zwykłe rowery...

      to miało pokazać światu: patrzcie! I skończyło się jak zawsze, gdy ktoś kieruje się taką motywacją...

      • 1 1

    • Normalni ludzie jeżdżą na normalnych rowerach

      Roboty jeżdżą na elektrykach

      • 1 2

    • Bo trzeba kasę publiczna przytulić najpierw, a potem to można upadać...

      • 4 1

    • Pomyśl logicznie ? Zwykle rowery to linki oraz kable to sie psuje non stop.

      • 4 3

    • Może dlatego, że elektryki zostały na w spadku po poprzednim projekcie.

      • 5 0

    • Mamy juz hulajnogi (1)

      Jak chcesz rower to go sobie kup

      • 4 8

      • I mam z tym rowerem pakować się do SKM?

        Mam swój rower, a jednak z Mevo korzystałem nie raz.

        • 10 2

    • Komu to

      • 2 3

    • 1000 rowerów ma być zwykłych - czytaj ze zrozumieniem

      • 6 13

    • Wrocław jest płaski jak stół...

      Zresztą - rowery już mamy, więc po problemie.

      • 15 6

  • Po co elektryczne rowery? To nie ekologiczne.

    • 1 0

  • Rowery, skutery hulajnogi ... (1)

    niebezpiecznie i coraz większy chaos !!!

    • 3 6

    • niebezpieczne są samochody, których kierowcy lekceważą limity prędkości

      • 1 0

  • Grunt, że wsparcie dla LGBT idzie pelną parą (1)

    Reszta dla włodarzy Gdańska jest nieważna. Szadułki śmierdzą co raz bardziej, korkai na ulicach co raz większe.

    • 2 2

    • korki tworzy nadmiar samochodów

      promocja korzystania z rowerów jest na korki lepszym lekarstwem niż poszerzanie dróg

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum