• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.

Miejsca

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • No wszystko ładnie (1)

    Rozumiem że mój roczny abonament, oraz środki zgromadzone za odstawianie rowerów z poprzedniego systemu będą miały ciągłość?

    • 5 3

    • +odsetki

      • 0 0

  • Umowa na wiosnę, rowery na jesień i trzy krotnie droższe. Super! Gratulacje

    • 0 0

  • A co z nagrodą pomorskich sztormów którą przyznano MEVO i dumną Panią Prezydent Dulkiewicz ?

    • 2 0

  • Czy można takim Mevo wyjechać poza strefę?

    • 0 0

  • A gmina Pszczółki?

    Jest Pruszcz, jest Tczew i dziura komunikacyjna pomiedzy.

    • 0 0

  • znowu jesienią (1)

    raz już tak było...martwy sezon, kiepski zarobek dla operatora i skończy się ostatnio...

    • 2 0

    • wtedy choć mieli wymówkę, że nie było rowerów i stopniowo je dostarczali

      • 0 0

  • a swoja drogą dlaczego aż 3x droższy? jakiś powód? (4)

    jeśli nie będzie po 10PLN jak to było, to ja dziękuję, bo dla mnie to nie jest środek transportu do pracy każdego dnia

    chcę jak na całym świecie używać rower miejski jako mieszkaniec a nie jako pracownik

    to jest jakaś kpina

    • 9 1

    • Obecna prezydent powielała gwarancje byłego prezydenta ze rower nie bedzie kosztował wiecej niz 10 zl miesiecznie (3)

      tyle warte sa słowa polityka!!Czyli nic .
      I jeszcze jedno te matoły rowerowi oficerowie stwierdzili ze ludzie chca płacic wiecej za rower :)
      Tak jak by mówic ze ludzie prosza o podwyzke na bilety komunikacji miejskiej :)
      Z rowerów korzystało mnustwo korposzczurków tylko ze im abonament oplacały korporacje wiec dlanich koszty sa bez znaczenia a dla zwykłych ludzi juz nie!!

      • 1 0

      • jesli to prawda, że firmy opłacały abonament, to jus jest totalny skandal (2)

        poprzednim razem pisałem, w związku z tabunami rowerów parkowanych byle jak przed Olivią, że firmy powinny kupować swoim pracownikom rowery lub dopłacać za używanie swoich, bo maja na to specjalne fundusze (socjalne czy cos w tym stylu)

        ale nie opłacanie abonamentu za rower miejski, bo to wysysa oczywiście rowery z rynku, które sa przeciez dotowane z naszych podatków

        to jest jakaś totalna aberracja

        • 1 1

        • Tak to prawda korporacje opłacały abonament swoim pracownikom za rower miejski. (1)

          Mozesz to znalesc nawet w necie bo sie tym chwaliły i podawali jako przykład dobrego ekologicznego pracodawcy dbajacego o srodowisko . To dla nich szmieszne pieniadze są i teraz nawet jak by był abonament po 60 zł tez beda oplacac.
          I zgadza sie to korporacje blokowały setki rowerów dziennie tez widziałem przed bisnes oliwia je.

          • 0 0

          • no dokładnie dla nich to 'psie' pieniądze - ale nie dla mieszkańca

            który chce sobie dorywczo pojeździć

            wiem, ze była możliwość płacenia za minuty, ale po pierwsze to było bardziej skomplikowane i oczywiście sporo droższe

            przypomnę także, że są miasta, gdzie rowery miejskie są darmowe

            dla mnie po pierwsze elektryki to jakaś pomyłka, bo nie po to chciałbym mieć dostęp do roweru, żeby mnie woził jak taxi, a po drugie to właśnie gdyby choć część była zwykła, cała ta masa pajaców z biur, już by nagle przestała być zainteresowana i by nie blokowała systemu

            poprzednio nie zapłaciłem ani razu abonamentu, bo sprawdzałem jaka jest dostępność i była praktycznie zerowa

            • 0 0

  • Żadnych wspóldzielonych rowerów, hulajnog, carsharingów. Jak już to tylko prywatne firmy, państwowa tego nigdy nie ogarnie. Jak masz swój pojazd to jest szansa że o niego dbasz i masz pojęcie o poruszaniu się tym, a tak mamy na drogach oblężenie niedzielnych, okazjonalnych użytkowników dróg stwarzających niebezpieczeństwo.

    • 0 0

  • pozyskiwanie pieniądza

    zamiast być wynagrodzeniem za pracę jest zwykłym wyłudzaniem. Panowie urzednicy, żadnych umów z ekipą, wykładajcie własne pieniądze. I pytanie-jakie zabezpieczenie kapitałowe ze strony wykonawcy żąda Miasto po dotychczasowych doświadczeniach?

    • 1 0

  • (2)

    A gdzie kurka wejherowo?

    • 11 0

    • Wejherowo nie przystąpiło i czas pokazał, że meli rację. Pewnie ich prezydent woli przeczekać i zobaczyć co przyniesie mevo 2 i w sumie też bym tak zrobił.

      • 0 0

    • Na północy gdzieś za Gdynią.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum