• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.

Miejsca

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • Na żywca już jadą z przekrętami.

    • 6 2

  • Złom (4)

    Powróci na ścieżki rowerowe i chodniki piesze. Mało mamy zdarzeń z cyklistani, to będzie jeszcze więcej, bez OC, kasku i umiejętności i znajomości poruszania się po pasach pieszych drogach publicznych.

    • 34 14

    • (3)

      Zupelnie jak kierowcy. Ci tez nie znaja przepisow, nie maja OC, jada po pijaku i powoduja wypadki

      • 8 9

      • (2)

        No. Niektórzy z nich. A nie co drugi.

        • 8 4

        • (1)

          pokaż wyniki badań

          • 1 3

          • Wystarczyło chodzić po chodniku gdy mevo działało. W ogromnej większości po chodnikach jeździli. Nie widziałeś tego?

            • 3 0

  • A wiecie

    Że nextbike dziwnym trafem też jest z Lipska.....

    • 3 2

  • Kolejne marnowanie publicznych pieniendzy!!!! (1)

    Jesli miasto chce miec swoj rower to niech udostempni infrastrukture prywatnym firmom za darmo i niech te firmy sie same zajmom prowadzeniem tego interesu... A nie tyle milionow wywali w bloto. I co z tego ze nalorzuli na firme kare jak byla to spolka Z.O.O. z kapitalem zakladowym 5tys. zlotych i tyle mogli jej zabrac. Teraz bendzie powtorka z rozrywki!!!

    • 49 4

    • Zastanawiajace- kto ten system promuje?

      • 2 0

  • Dulkiewicz- Gdański AS Biznesu

    • 7 3

  • Dymisja Dulkiewicz i Grzelaka z takie buble

    Po co jeździć na cudzych rowerach skoro można sobie kupić swój??

    • 5 1

  • serio nikt nie siedzi za MEVO ? 50mln zł poszło bokiem operator oszukał ludzi naliczył kary niezrealizował zamówienia (2)

    I jakby nic ok 50 mln zł nie ma i co prokuratura nic nie zrobiła ? jakby nigdy nic to ma dalej działać ?

    • 85 6

    • Takie posty powinno sie kasować za wprowadzanie w błąd. jakie 50 milionów??!!! trzeba; być kompletnym dur...m zeby takie głupoty wstawiac

      • 1 2

    • skąd ta kwota? co ty zmyslasz

      • 1 5

  • Masakra współczuje normalnym rowerzystom.

    • 3 1

  • Oj, będzie kolejny wałek :) (3)

    No ale kto ma zarobić ten zarobi :)

    • 173 8

    • (1)

      Może uczą się od najlepszych- respiratory, maseczki i morze pieniędzy z budżetu do Torunia. Jak widzisz już wałki w mewo 2.0 to zacznij wyjaśniać afery PISu

      • 2 13

      • inni kradną to i ja moge? naprawdę świetna filozofia :(

        • 5 1

    • wesołe towarzystwo krewnych i znajomych z tzw obszaru metropolitalnego

      pozew przeciw NB Tricyty które jest w stanie upadłości o ile się nie mylę (czytaj, że w majątek firmy to nawet nie kapitał zakładowy 5000 PLN z jakim spółka wystartowała z Mevo 1.0)
      pozew przeciw Nextbike - bez szans powodzenia, A poza tym spółka jest z Lipska więc niemieckim firmom to możemy najwyżej opchnąc resztę GPEC jakiej Budyń nie zdążył opchnąć a nie ciągać ich po sądach po jakieś odszkodowania. Jak za dużo bedziemy pyskować to jeszcze nas zbesztają jak ten niemiec spod Wejherowa i tak sie skończy

      • 24 4

  • Dzięki mevo i jego klapie, stwierdziłem ze warto jednak kupić własny rower :)
    Mam jednak nadzieję że mevo 2.0 będzie działać i nie wykluczam że skorzystam od czasu do czasu

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum