• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0. Podpisanie umowy 8 lutego

Joanna Karjalainen
3 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Nie ma już przeciwwskazań do podpisania umowy z nowym operatorem rowerów miejskich. Nie ma już przeciwwskazań do podpisania umowy z nowym operatorem rowerów miejskich.

Niedawno pisaliśmy o wniosku Nextbike, który został odrzucony przez Krajową Izbę Odwoławczą. Przedstawiliśmy w nim stanowisko poprzedniego operatora Mevo. Dziś publikujemy oficjalne stanowisko Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot, który odpiera zarzuty Nextbike. Już 8 lutego odbędzie się podpisanie umowy na nowe Mevo.



Poprzedni operator Mevo, Nextbike Polska SA, aż cztery razy odwoływał się do Krajowej Izby Odwoławczej. Choć już na początku dialogu konkurencyjnego, tj. wiosną 2020 r., OMGGS wykluczył z postępowania Nextbike Polska, Krajowa Izba Odwoławcza podjęła decyzję o przyłączeniu tego podmiotu do postępowania. Było to możliwe ze względu na lukę w polskim prawie zamówień publicznych. Ostatni wniosek został przez KIO odrzucony ze względu na uznanie spółki za podmiot nieuprawniony, ponieważ Nextbike Polska SA nie zdecydował się złożyć oferty w przetargu.

Mevo 2.0. Wniosek Nextbike odrzucony



Duże opóźnienie w procesie



Mimo wszystko odwołania Nextbike spowodowały znaczne opóźnienia w procesie postępowania, które OMGGS miał nadzieję rozstrzygnąć już pod koniec 2020 r.

- Zwracamy uwagę na to, że Mevo 1.0 zakończyło się niepowodzeniem z winy Nextbike Polska - zaznacza Jarosław Maciejewski z OMGGS. - Problemów we współpracy z wykonawcą Mevo było sporo. Kolejni prezesi Nextbike deklarowali kolejne terminy dostaw rowerów. Nie były one jednak dotrzymywane. Kluczowy był również problem z terminowym ładowaniem i serwisowaniem rowerów. W czasie realizacji projektu pogorszyła się też sytuacja finansowa firmy. Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike warte były 130 zł, to w październiku następnego roku jedna akcja była warta już tylko 14 zł.
- Firma ta nie tylko nie wywiązała się z realizacji kontraktu na Mevo, ale również nie zwróciła części środków, które pozostały niewykorzystane na kontach użytkowników - dodaje. - Firma zobowiązała się na piśmie do zwrotu pieniędzy, ale w wielu przypadkach tak się nie stało. Od wielu miesięcy w Prokuraturze Okręgowej w Gdańsku oraz w Sądzie Okręgowym w Gdańsku trwają postępowania z wniosków OMGGS, dotyczące podejrzenia popełnienia przestępstw przez przedstawicieli Nextbike oraz o zapłatę kar umownych wynikających z umowy.

Cztery odwołania i pozew



Nextbike Polska SA zarzucała postępowaniu m.in. błędy formalne i techniczne związane z brakami w dokumentacji oraz funkcjonalności zaproponowanych przez nowego operatora rowerów. Według poprzedniego operatora rowery, które mają wyjechać na ulice Trójmiasta, nie zostały odpowiednio przetestowane. Poza czterema odwołaniami do KIO Nextbike Polska SA pozwała również OMGGS na prawie 10 mln zł.

Jak zaznacza Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby podpisać umowę z nowym operatorem Mevo, jakim będzie katalońska spółka City Bike Global.

- Nieprawdziwe są twierdzenia, że postępowanie obarczone jest jakimikolwiek wadami - mówi Jarosław Maciejewski. - Podnoszony m.in. zarzut fałszowania referencji posiadanych przez City Bike Global jest absolutnie niezgodny z prawdą. Wszystkie zgromadzone dokumenty są autentyczne i nie budzą wątpliwości. Referencje zostały przez nas szczegółowo zbadane i potwierdziły posiadane przez wykonawcę doświadczenie. Wykonawca przekazał nam pełną treść korespondencji z urzędami i osobami odpowiedzialnymi za realizację projektów dot. rowerów publicznych w tych miejscach, które to ww. referencje wystawiły. Dokumenty przedstawione w postępowaniu to te same, niezmienione w żaden sposób dokumenty, jakie wykonawca otrzymał od osób je wystawiających.
City Bike Global obsługuje rowery m.in. w Limie w Peru. City Bike Global obsługuje rowery m.in. w Limie w Peru.

Firma z Barcelony wskrzesi rowery Mevo



OMGGS: zarzuty nie mają podstaw



Jak zaznacza przedstawiciel OMGGS, zarzuty dotyczące kwestii formalnych związanych z nowym operatorem nie mają uzasadnionych podstaw.

- Od momentu otwarcia ofert, tj. 26 lipca 2021 r., przez wiele tygodni komisja przetargowa oraz powołani eksperci badali wszystkie aspekty związane ze zmianami właścicielskimi firmy Marfina i City Bike Global. Zbadaliśmy wszystkie najdrobniejsze aspekty faktyczne i prawne, by mieć pewność, że dokonane zmiany korporacyjne pomiędzy spółkami rzeczywiście doprowadziły do przeniesienia na City Bike Global potencjału wiedzy, doświadczenia, jak również zasobów technicznych i osobowych, którymi Marfina legitymowała się, składając wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Jesteśmy w posiadaniu opinii prawnych potwierdzających prawidłowe działanie ze strony OMGGS.
- NB w restrukturyzacji zarzucał również, że biegły rzeczoznawca nie przetestował szeregu funkcjonalności roweru związanych z jego użytkowaniem - dodaje. - Pominięto fakt, że rowery były badane również przez komisję przetargową w tym zakresie, zgodnie z postanowieniami SIWZ [Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - przyp. red]. Każdy z przekazanych przez wykonawcę rowerów był testowany przez kilka osób, pokonując dystans ponad 100 km na jednej baterii. Informacje te zawarte są w protokole postępowania, o czym Nextbike już nie wspomniał.

Podpisanie umowy 8 lutego



W najbliższy wtorek, 8 lutego 2022 roku, odbędzie się podpisanie umowy na nowe Mevo pomiędzy OMGGS a nowym operatorem rowerów.

Umowa będzie podpisana na okres 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo oraz Kolbudy i Kosakowo, które dołączają do projektu.

Nowe Mevo będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej było ich 660).

Miejsca

Opinie (78)

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Ile czasu można się grzebać z tak prostą sprawą jak rower miejski?Inne miasta to ogarnęły...a w 3city jakiś zaklęty rejon...

    • 74 20

    • swoi musza dostac dotacje zeby sie mogli podzielic (1)

      po otrzymaniu dotacji od miasta nastepnym krokiem bedzie minimalizowanie wysilku i wydatkow
      zeby skonsumowac dotacje
      zobaczycie

      po drodze bedzie jeszcze podnoszenie ceny zeby jeszcze bardziej zniechecic i osiagnac cel poprzedni tj. minimalizacjia wysilku i wydatkow

      gdyby to nie byl przekret to nie trwaloby to tak dlugo
      zycie...

      • 8 15

      • Może Twoje życie to przekręt?

        Przemyśl to :D

        • 6 2

    • Nie zaklęty

      A przekrętny

      • 0 2

    • Jak zwykle (1)

      w 3city bałagan i nieogarnięcie! Żenada!

      • 1 4

      • Przeczytałeś chociaż artykuł? Czy tak tylko jęczysz, bo tak cię zaprogramowali? To nie kupno roweru za rogiem a procedury, które muszą być spełnione i jeden niespełniony rozżalony były operator, który rzuca kłody pod nogi uruchomieniu nowego Mevo. Nextbike jest jak dzieciak w sklepie ryczący i tupiacy, że chce misia, którego już wcześniej miał ale sam zniszczył i mamy mu kupić jeszcze raz.

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Turbodrożyzna prądu a wyposażenie roweru elektrycznego (7)

    Oby nie okazało się że do czasu uruchomienia nowego Mevo cena prądu wzrośnie o kolejne np. 269 % i za wypożyczenie trzeba zapłacić 1,8 zł za minutę.

    • 60 12

    • (2)

      Cena prądu przy tej całej logistyce ładowania jest bardzo nieistotna.

      Tak jak cena zapałek na cenę pizzy ;)

      • 6 0

      • Tak jak cena zapałek na cenę pizzy (1)

        A po co zapałki do pizzy?

        • 1 3

        • Trzeba czymś piec odpalić.

          • 0 0

    • (3)

      Prąd potrzebny do pełne naładowanie akumulatora roweru kosztuje 20gr (to jest tylko 0,25kWh)

      Nawet jeśli prąd podrożał by o 300% to nadal będzie miało niewielki wpływ na koszt eksploatacji roweru.

      Znacznie większym kosztem jest samo zużycie akumulatora. Akumulator wytrzymuje 500 cykli ładowania a kosztuje około 1000zł czyli zużycie się akumulatora w wyniku 1 ładowania to 2zł, dziesięciokrotnie więcej niż kosztuje prąd do jego naładowania.

      • 2 0

      • (1)

        Powiadasz, że na jednym ładowaniu można przejechać tylko około godziny?
        Czy wspomaganie jest na poziomie 60W?

        Wątpię, żeby pojemność była tylko 250Wh, raczej będzie ze 2x więcej.
        Trzeba też uwzględnić sprawność ładowania. Przy 0,5C jest to około 90%, przy wyższym może spaść.
        Nadal ładowanie wychodzi tanio i raczej ceny prądu na razie nie skoczą 5x.

        • 1 0

        • Testowałem to na starym MEVO

          Prawie bez wkładania własnej siły, kręciłem tylko żeby napęd działał
          Zrobiłem trasę Wrzeszcz-Sobieszewo/Świbno-Gdańsk Główny(błędnik) na jednym ładowaniu

          Rower startował na 100%, rozładował się w drodze powrotnej na błędniuku.
          ~50km zasiegu gdy nie dodaje się nic od siebie, ~3h zajeła trasa z krótkimi postojami.

          • 1 0

      • 500 cykli to nadal dostępne 70% pojemności baterii ( np. INR18650-MH1 )

        W wypadku baterii cykl ładowania to pełne 100% pojemności, a zazwyczaj ładuje się nie przy minimalnym napięciu na poziomie ponad 20-30%.

        Bez problemu wystarczą na 3 lata codziennego ładowania w sezonie.

        Zużyte baterie można bez problemu sprzedać za 1/3 ich ceny zakupu. Są nawet w Polsce firmy które budują komercyjne magazyny energii ze zużytych baterii z samochodów i hulajnóg.

        • 0 0

  • Responsywnosc strony mi tak zawinęła tekst, że bylo (1)

    "Podpisanie umowy na Mevo 8"
    I dop w drugim wierszu: "lutego"

    I wiecie co? Wgl mnie to zdziwiło ;)

    Kurcze, lubię to moje miasto, nie mam hejtu we krwi, ale niektóre rzeczy tak rażą, że to aż boli. Generalnie jestem pewien że 2.0 będzie miało taki sam finisz jak 1. Nie potrzeba szklanej kuli by to przewidzieć.

    (Wczoraj wzruszyła mnie wiadomość o podwyżce biletów i likwidacja jednoprzejazdowego. Gratki, Gdańsku, tak trzymać)

    • 18 8

    • Za duzo zarabiacie

      Dlatego musicie się podzielić z samorządem

      • 0 3

  • ile będzie funkcjonować nowe wcielenie Mevo? (2)

    obstawiam max 0,5 roku od uruchomienia

    • 27 9

    • czyli obstawiasz jak każdy szanujący się troll :)

      • 3 7

    • Przecież nie ruszy

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Oby to w końcu wypaliło. (7)

    Wystarczy jedna niegodna zaufania firma, by zniweczyć pożyteczną i potrzebną inwestycję. Uważam, że samorządy powinny wystąpić o odszkodowanie do Nextbike.

    • 89 11

    • Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike warte były 130 zł, to w październiku

      Ten fragment jest kluczowy. Trzeba sprawdzić byłych, istotnych posiadaczy akcji tego podmiotu pod kątem potencjalnego insider-tradingu, także poprzez tzw. słupów.



      Nie przesądzam, ale sprawdzić należy.

      • 3 0

    • wystąpić mogą, ale tam nie ma z czego ściągać (2)

      chyba, że prezia pociągnąć do odpowiedzialności

      • 8 0

      • Nagrody były (1)

        Te pieniądze trzeba ściągnąć. I jest z czego!

        • 1 0

        • Jak ktoś nie chce w Gdańsku 2.0 Mevo to niech spada na drzewo :)

          • 0 0

    • Hahaahaha

      • 0 1

    • Oby to w końcu wypaliło (1)

      Rowery też będą leżały wszędzie jak hulajnogi?

      • 0 1

      • wystarczy zwiększyć liczbę stojaków do parkowania rowerów

        w pobliżu centrum stojaki poprzedniego systemu MEVO bywają zajęte przez rowery prywatne i hulajnogi. Warto przewidzieć tam zwiększenie liczby stojaków.

        • 1 0

  • tak to jest gdy nie konstruuje się odpowiednio umów

    Kiedyś dawno temu oglądałem na NG film o budowie mostu w USA

    Wykonawca stawał na głowie, by ukończyć w terminie, bo każdy dzień zwłoki, to były milionowe odszkodowania.

    Czyli jak się chce to można.

    • 16 2

  • Ta, kolejny bajzel na kolkach. Trzeba bylo wstawic zwykle rowery i hulaloby do dzisiaj. Byloby mniejsze zainteresowanie, bo nie kazdy ma kondycje, ale bylaby dostepnosc dla wszystkich i bez przekretow finansowych.

    • 16 3

  • A kiedy nagroda? Przed czy po wyborach?

    • 17 1

  • Czy ktokolwiek odpowiedział za poprzednie mevo? (3)

    Samorządy straciły kilkadziesiąt milionów złotych

    • 37 1

    • tak

      • 0 9

    • Nie przeciwnie jeszce dostali nagrody

      • 15 0

    • Samorządy nie straciły premii

      My straciliśmy miliony

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum