• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga dla pieszych i rowerów. Kto ma pierwszeństwo?

Joanna Karjalainen
12 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przyganiał kocioł garnkowi. Film czytelnika pod takim tytułem skłonił nas do przyjrzenia się spornej kwestii pierwszeństwa na drogach oznaczonych znakiem C13-16, czyli drogach pieszo-rowerowych. Okazuje się, że sprawa jest niejednoznaczna nawet dla służb miejskich.



aktualizacja 12.10. godz. 10:40: Jak słusznie zauważył nasz Czytelnik, w 2015 roku na mocy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach zmieniono nazwę drogi, która oznaczana jest znakiem C-13/16 z "drogi dla pieszych i rowerów" na "drogę dla rowerów i pieszych". Dziękujemy za to uściślenie.


Film wysłany przez czytelnika podpisującego się nickiem Skarżypyta przedstawia scenę, w której użytkownik hulajnogi najpierw poucza innych użytkowników drogi, a potem sam, wbrew przepisom, rozgania innych tam, gdzie najprawdopodobniej to właśnie oni mają pierwszeństwo.

Dlaczego wbrew przepisom? Zacznijmy od nieco prostszej kwestii, co do której większość z nas nie będzie miała uwag: droga oznaczona znakiem C13-16 z symbolami roweru i pieszego przedzielonymi linią poziomą informuje nas o tym, że na danej drodze pieszy ma pierwszeństwo przed rowerzystą. Zgodnie potwierdzają to przedstawiciele komend policji w Trójmieście.

Co jednak ze znakiem, który równie często możemy spotkać na ulicach Trójmiasta, tj. oznaczeniem drogi pieszo-rowerowej (od 2015 nazywanej już jednak "drogą dla rowerów i pieszych"), na którym symbole przedzielone są linią pionową? Wielu rowerzystów zwykło przyjmować, że znak ten informuje, po której stronie ciągu winien poruszać się rowerzysta, a po której pieszy. To prawda, pozostaje jednak kwestia, kto ma pierwszeństwo na tak oznaczonej drodze?

Kwestia ta zdaje się mieć jeszcze większe znaczenie po 21 września, czyli po dacie wejścia w życie przepisów regulujących status drogi rowerowej i zasad poruszania się po niej pieszych. Przypomnijmy: zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym przejście przez drogę dla rowerów jest dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób jest traktowane jako wykroczenie.

  • Pomiędzy drogą rowerową a drogą dla pieszych i rowerów jest zasadnicza różnica, także jeśli chodzi o to, kto ma pierwszeństwo. Na zdjęciu droga dla pieszych i rowerów.
  • Pomiędzy drogą rowerową a drogą dla pieszych i rowerów jest zasadnicza różnica, także jeśli chodzi o to, kto ma pierwszeństwo. Na zdjęciu droga rowerowa.

Droga rowerowa a droga dla rowerów i pieszych



Należy jednak zwrócić uwagę, że powyżej wspomniane przepisy regulują status wyłącznie drogi dla rowerów, a nie dróg pieszo-rowerowych (po aktualizacji przepisów nazywanej już "drogą dla rowerów i pieszych"). Zapytaliśmy przedstawicieli policji w Trójmieście o kontrowersyjny znak C-16/C-13 rozdzielony linią pionową, czyli ten, który wskazuje, po której stronie powinniśmy się poruszać.

- Zgodnie z tym znakiem ruch pieszych i rowerzystów powinien odbywać się odpowiednio po stronach drogi wskazanych przez zarządcę drogi - wskazuje podkom. Jolanta Grunert, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdyni. - Zatem znak ten stosuje się w celu wskazania, po której stronie porusza się pieszy, a po której rowerzysta. Natomiast znak C16/13 (przedzielony linią poziomą - przyp. red.) oznacza, że ruch pieszych i rowerzystów odbywa się na całej powierzchni ciągu. W takim przypadku to piesi mają pierwszeństwo przed rowerzystami.
Identyczną odpowiedź dostaliśmy od st. sierż. Justyny ChabowskiejKomendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Piesi na drogach rowerowych. Przepisy się zmieniły, zachowania nie



Poprosiliśmy o uściślenie wytycznych dotyczących znaku rozdzielonego kreską pionową. Z obydwu komend otrzymaliśmy jednak informację, że oficerowie prasowi nie zajmują się interpretacją przepisów, nie mogą więc pomóc nam w rozwiązaniu tego dylematu.

  • Znaki C13-16 oznaczają drogę dla pieszych i rowerów - potocznie nazywaną ciągiem pieszo-rowerowym.

Sopot: pieszy ma pierwszeństwo



Jedynie przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji w Sopocie udzielili nam szczegółowej odpowiedzi. Powołując się na art. 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który brzmi:

Art. 33. Obowiązki kierującego rowerem, motorowerem lub hulajnogą elektryczną:
1. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.


- Niezależnie od sposobu połączenia znaków C-13 i C-16 (kreska pozioma lub pionowa), jeżeli droga jest wspólna dla pieszych i rowerzystów, to pieszy ma zawsze pierwszeństwo - poinformował nas rzecznik sopockiej policji.
Informacja podana przez rzecznika sopockiej policji potwierdza to, co udało nam się odszukać w innych źródłach. Nigdzie z kolei nie znaleźliśmy informacji, która mówiłaby o pierwszeństwie rowerów gdziekolwiek na drodze oznaczonej znakiem C-13/16. Również miasto Gdańsk na swojej stronie internetowej rowerowygdansk.pl w sieci tras rowerowych Gdańska, która według danych wynosi 851,2 km (dane z marca tego roku) informuje o tym, że na ciągach pieszo-rowerowych to piesi mają pierwszeństwo.

Miejsca

Opinie (248) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Sonia

    W Gdańsku jest droga techniczna wzdłuż Raduni kierunek Pruszcz Gdański ,rowerzyści jeżdżą jak szaleni ,idę zawsze tak żeby widzieć nadjeżdżającego i w razie czego odskoczyć,bo są tacy którzy straszą że najadą. Proszę napisać jak się poruszać po drodze technicznej,tam jeżdżą również samochody.

    • 0 0

  • Skoro droga dla rowerów i pieszych jest już wspólna to udostępnić tę drogę także dla innych pojazdów i problem rozwiązany.

    • 0 0

  • Biała linia

    Część pieszą i rowerową wyznacza się znakiem poziomym zgodnym z przepisami. Jeżeli to zmiana koloru kostki, to tylko sugestia i nie jest zdefiniowana przez przepisy. Jeżeli nie ma białej linii oddzielającej ciąg pieszy od rowerowego, to zapewne trzeba przyjąć, że taki podział nie istnieje. I pieszy ma pierwszeństwo na całej szerokości.

    • 0 1

  • Jeżdzę autem i rowerem

    I widzę że częściej rowerzyści powodują problemy. Wynika to z chyba powodów:
    - Brak wiedzy o ograniczeniu widoczności w samochodzie
    - Brak wyobraźni
    - Brak oświetlenia
    - szybkie jeżdzanie na przejazdy/pasy często zza przeszkody
    - nieśmiertelność
    - brak uprawnień, przynajmniej karty rowerowej

    • 0 0

  • Tu jest jeszcze jeden problem (18)

    Jaka prędkością może poruszać się rowerzysta na chodniku gdzie na znaku mamy kreskę poziomą? Proszę o odpowiedź.

    • 14 4

    • Z prędkością pieszego, czyli 4km/h (10)

      • 7 7

      • (3)

        Przy jakiej prędkości biegacz przestaje być pieszym?

        • 5 0

        • biegacz nigdy nie przestaje być pieszym. Tylko sprinter momentami porusza się z prędkością większą niż 30 km/h (1)

          • 2 2

          • Sprinter porusza sie ze srednia predkoscia wieksza niz 30 km/h. A momentami ma nawet 45 km/h.

            A dzik, czyli dzika swinia, potrafi biec z predkoscia 55 km/h.

            • 0 0

        • Jak dogania hulajgonowca.

          • 0 1

      • Nie. Na drogach pieszo-rowerowych może jechać 50kmh !!!! (1)

        Na drogach pieszych z dopuszczeniem ruchu rowerowego z prędkością pieszego

        • 2 2

        • Drogi potocznie nazywane pieszo rowerowymi to wlasnie chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym.

          • 0 0

      • rowerzysta z prędkością pieszego ma poruszać się na chodniku z dopuszczonym ruchem rowerowym

        na ciągu pieszo rowerowym oznaczonym znakiem z linią poziomą może poruszać się z prędkością, która nie stwarza zagrożenia dla sporadycznie poruszających się tam zwykle pieszych. W praktyce porusza się po płaskim terenie z prędkością od 15 do 20 km/h, chyba że jest szosowcem trenującym do Tour de France, wtedy powinien poruszać się po szosie (na jezdni).

        • 1 0

      • i jednocześnie według przepisów budowlanych, minimalna prędkość rowerzysty zapewniająca stabilność ruchu (2)

        to 12km/h

        • 3 2

        • A co pisze o tym BHP o prędkości niezbędnej do wietrzenia rowerowego pampersa? ;)

          • 1 3

        • ale masz limit 4km/h, i jeśli nie umiesz jeździć na dwóch kółkach przy 4km/h, to musisz przesiąść się na 3-kołowy rowerek

          • 2 2

    • To nie powód do kpin (1)

      Jeżeli z prędkością pieszego to np na chodnikach Kielecikiej czy Malokackiej proszę jeździć 4 km/h . Jak zapłacicie mandat to nie będzie wam do śmiechu.

      • 2 7

      • To jest grupa oszołomów obcisłogacich którzy przepisy mają w sztycy ;)

        • 1 2

    • (2)

      Rowerzysta a nie wie nic?!

      • 0 8

      • 80% rowerzystów to posiadacze prawa jazdy (1)

        pozostałe 15% to dzieci po zdaniu egzaminu na kartę rowerową. Problemy braku bezpieczeństwa stwarzają kierowcy, którzy na tym portalu próbują przerzucić winę na ofiary kolizji i wypadków.

        • 6 4

        • To powinni je stracić za nagminne przejeżdżanie rowerem na czerwonym świetle

          nie na "późnym żółtym", gdy innym pojazdom nie zdążyło się jeszcze włączyć zielone, tylko na czerwonym, gdy inne pojazdy od dawna mają zielone, ale rowerofczyki są nieśmiertelne i mają to tam, gdzie wchodzi im sztyca.

          • 3 3

    • Maxymalna

      Ile noga daje

      • 1 5

    • 50kmh w terenie zavudowanym

      poza nim wiecej

      • 5 6

  • ale pytanie jest źle zadane i dlatego bez sensu odpowiedź pada (9)

    wiec na znaku z kreską pionową to na części dla rowerów rowerzysta ma obowiązek i prawo się poruszać a pieszy nie i nie ma prawa tam wchodzić, sprawa pierwszeństwa zachodzi tylko w niewielu przypadkach gdy te drogi się krzyżują.

    Zatem na drodze z pionowym znakiem ogólnie pieszy chodzić po swojej stronie a rowerzysta jechać po swojej i tam mają pierwszeństwo każdy na swoim

    • 18 7

    • Nie. całość jest drogą pieszo-rowerową (8)

      to nie jest droga rowerowa i chodnik. pasek na chodniku nie może być drogą rowerową. to dalej współdzielony chodnik na całej szerokości.

      • 4 9

      • jak dla mnie to o czym piszesz to jest kreska pozioma na znaku (5)

        i wtedy zgoda, ale jak pionowa z wyraźnie wyznaczonym pasem dla rowerów to absolutnie ten pas (który nie jest jeszcze drogą dla rowerów można go w dowolnym miejscu przechodzić) jest dla rowerów.

        Nie może być takiej sytuacji jak piszesz bo to nie miało by żadnego sensu (ani różnicy) i wtedy wszędzie powinny być znaki z poziomą kreską.

        • 11 3

        • Droga rowerowa nie może tworzyć jednej powierzchni z chodnikiem (3)

          drogi rowerowe w myśl konwencji są drogami odseparowanym od innych dróg w tym także pieszych.

          To bardzo prosto udowodnić. Nie ma znaków. brakuje znaków d-6 w takich miejscach, brakuje znaków C13a kiedy w jakimś miejscu nie jest zachowana ciągłość.

          To są wszystko w całości chodniki dla pieszych z sugerowanym torem jazdy dla rowerów. nie ma to nic wspólnego z drogami rowerowym. rower ma obowiązek po tym jechać, ma pierwszeństwo przed samochodami ale nie przed pieszymi

          Jak chcesz dalej drążyć to potrąć pieszego w takim miejscu i się sam przekonasz.

          • 5 4

          • Oj, tam, droga rowerowa nie może być też węższa niż 1.5m albo 2m dla dwukierunkowej. (2)

            Ile mamy takich w Gdańsku? Jedną nad morzem?

            • 1 2

            • Oj tam, oj tam, to wprowadzmy rozporzedzeniem znak, ktory bedzie oznaczal droge rowerowa o nieprzepisowej szerokosci.

              Tym mniej wiecej jest proba stawiania jakichs rozporzadzen ponad ustawe.

              • 0 0

            • zapraszam na górny taras

              Nowa Warszawska już jest praktycznie gotowa, Aleja P.Adamowicza funkcjonuje od kilku lat.

              • 0 0

        • Pionowa kreska zawiera sugestie, pozioma nie. I to tyle, zadnych praw i obowiazkow z tym zwiazanych nie ma.

          • 0 0

      • tak było do 2015 roku

        a jedynym nakazem wobec rowerzysty było ustępowanie miejsca pieszym, nie nakaz korzystania z niej. Natomiast w 2015 właśnie urealniono brzmienie tego znaku, czego policja w Sopocie do dzisiaj nie jest w stanie pojąć. W sumie nikt im za myślenie nie płaci.

        • 7 0

      • nie doczytałeś czegoś w brzmieniu znaku

        "W przypadku gdy ruch rowerów odbywa się po drodze dla rowerów, a ruch pieszych po drodze dla pieszych, położonych obok siebie, symbole roweru i pieszych oddziela się kreską pionową (rys. 4.2.19.2)."

        Jak widać, organ wykonawczy dopuszcza stosowanie tego wariantu znaku w celu oznakowania przyległych, acz osobnych DDR i DDP i nie ma on innego znaczenia

        • 4 1

  • A co to jest? (2)

    Ścieżka pieszo rowerowa? Proszę wskazać w przepisach ruchu drogowego "ścieżka pieszo*rowerowa? Nie ma, jest chodnik, jest ścieżka rowerowa,wiec proszę nie wprowadzać ludzi w błąd. Takie naemzwy wymyślają nieudacznicy nie potrafiący zrobić ścieżki, podobnie jak Obwodnica śródmiejska.

    • 0 4

    • (1)

      ścieżki to są co najwyżej historyczne, przyrodnicze albo edukacyjne

      • 0 1

      • Ja znam jeszcze inne sciezki.

        • 0 0

  • Ja nie wchodzę rowerzystom na ścieżki (1)

    i już, nie zastanawiam się czy mogę czy nie, jakie są przepisy, itd. Chcę przeciąć ścieżkę? Upewniam się czy nie właduję się któremuś pod koła jak cielak, proste. Wymalowane "pasy" na ścieżce? Przechodzę, a jak jakiś się we mnie właduje to będzie miał problem.

    • 1 0

    • Wymalowane pasy znacza dokladnie tyle samo co dwukolorowy chodnik. Bez znakow nic.

      • 0 0

  • Policja wprowadza w błąd (7)

    Dzienni Ustaw :"Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską pionową oznaczają drogę dla rowerów
    i drogę dla pieszych położone obok siebie, odpowiednio po stronach wskazanych na znaku." To oznacza, że równolegle do siebie leżą dwie drogi (jedna jest drogą dla rowerów i obowiązują na niej przepisy dotyczące drogi dla rowerów). Policja z Sopotu wprowadziła w błąd.

    • 8 4

    • Nie, to Ty wprowadzasz w blad. Zrozumie to kazdy, kto bedzie sie probowal powolac na te Twoje bzdety.

      • 0 0

    • (5)

      nie ma znaczenia co jest w rozporządzeniu. w myśl konwencji to jest doga pieszo-rowerowa.
      drogi rowerowe muszą być odseparowane od chodników. Różowe esy floresy na chodnikach nie są więc drogami rowerowymi!

      • 3 6

      • oj, mylisz się i to bardzo (3)

        wiesz, czym w myśl prawa o ruchu drogowym jest na przykład tunel? Nie, nie jest to obiekt inżynieryjny. Jest to odcinek drogi pomiędzy odpowiednimi znakami. Rozporządzenie ws. znaków i sygnałów ma doprecyzowywać sposób oznakowywania tego, co jest w ustawie. I nie jest ważna nazwa znaku, a jego brzmienie. Pełne, nie wyrwany kawałek.

        • 2 2

        • (2)

          rozporządzenie jest uzupełnieniem ustawy. nie może być z nią sprzeczna nie może być też sprzeczna z konwencją wiedeńska. poza tym jeżeli twierdzisz że to drogi dla rowerów to gdzie są znaki?

          nie ma znaków D-6, nie ma znaków C-16a gdy ciągłość nie jest zachowana, nie ma znaków zmieniających strony, a przecież część rowerowa przeplata się z częścią dla pieszych co 20m....

          • 2 1

          • Jest znak c16 i c13 (1)

            • 1 0

            • droga rowerowa znak c13 tylko definicja drogi rowerowej z ustawy nakazuje separację od ruchu pieszego

              • 0 0

      • Jakiej konwencji?

        • 1 1

  • Pamiętajcie piesi, rower zawsze ma pierwszeństwo! (9)

    • 12 51

    • (1)

      No, ostatni rowerowczyk, który we mnie wjechał (byłem pieszym) też może tak myślał. Ja miałem tylko lekko pobrudzone spodnie, a on leżał. Chcesz, mogę znów przetestować to Twoje pierwszeństwo, ale to nie mnie będzie boleć.

      • 0 0

      • A kto mial w tej przygodzie pierwszenstwo? On pral Ci spodnie, czy Ty naprawiales rower i placiles za utrate jego zdrowia?

        • 0 0

    • Narcyz na rowerze

      • 0 1

    • czytaj przepisy ga.......iu. uwazaj żeby tobie ktoś nie przydzwonił za dzwonienie na pieszego. (2)

      • 18 1

      • (1)

        Nie muszę uważać ponieważ nie posiadam dzwonka, wiec proszę nie wchodzić nam na ścieżkę rowerową!

        • 1 3

        • Hamowanie kolanami przy przyziemieniu boli

          • 1 1

    • Co z twoją pompką Stefan? ;)

      • 2 1

    • Marna prowokacja.

      Po co samochodowe trolle wypisują takie głupoty?

      • 5 6

    • Pamiętaj rowerzysto!

      Jesteś zawsze na przegranej pozycji. Wjedziesz pod auto? Twoja wina. Potrącisz pieszego? Twoja wina.
      Spadniesz z roweru? Twoja wina.

      • 14 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum