• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?

Maciej Korolczuk
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (438)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Hiszpanom nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z usterkami rowerów, więc władze miasta uznały, że trzeba rozwiązać umowę z operatorem. Co to oznacza dla Mevo 2.0? Hiszpanom nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z usterkami rowerów, więc władze miasta uznały, że trzeba rozwiązać umowę z operatorem. Co to oznacza dla Mevo 2.0?

Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.



Co problemy ze szwedzkim Mevo oznaczają dla naszego systemu?

Niekończący się strumień problemów - tak szwedzkie media określiły perypetie z wdrożeniem i funkcjonowaniem roweru miejskiego w Sztokholmie.

Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.

W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.

Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.



Rozwiązanie umowy w Sztokholmie



W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.

I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.

Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.

- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Na dziś nie wiadomo, kiedy ruszy system Mevo. Władze Obszaru wyraziły nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku. Na dziś nie wiadomo, kiedy ruszy system Mevo. Władze Obszaru wyraziły nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?

- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.

Miejsca

Opinie (438) ponad 10 zablokowanych

  • Dajcie spokój z tym misiem.

    Albo zwykłe (w miarę lekkie) rowery bez wspomagania elektrycznego albo nic.
    Tyle, że za zwykły rower mało kto zapłaci, a kto lubi i jeździ, ma już swój.
    Także posypać głowę popiołem (premie już pewnie i tak porozdawane) i cały projekt wrzucić do kosza na śmieci.

    • 26 1

  • Dlatego mówiłem że trzeba już pracować nad Mevo 3.0

    Bo wiadomo że urzędnicy muszą co chwilę "sprywatyzować" trochę kasy i rower miejski wydaje się być doskonałym pomysłem.
    Czyli podpisujemy umowę, przelewamy pieniądze, firma wydaje je na cosulting i zgodnie z prawami kapitalizmu bankrutuje.
    Operację można powtarzać dowolnie wiele razy.
    Prokuratorzy niczego się nie domyślą.

    • 24 2

  • (4)

    Jaki popcorn uważacie za najlepszy do czytania komentarzy? Solony, z masłem, może innymi dodatkami?

    • 20 0

    • Piątunio. To orzeszki i piwko - bezalkoholowe oczywiście.

      • 7 1

    • (1)

      Solony, bo morze ;)

      • 1 0

      • Pistacje kalifornijskie prażone solone xxl.

        • 0 0

    • Chałwa turecka lepsza.

      • 0 0

  • (2)

    zerwać umowę ,brać polski ROMET a aplikację napiszą polscy informatycy

    • 17 3

    • (1)

      Człowieku polski Romet to chyba z muzeum PRL będziesz brał? 40 letnie rowery nie podołają takiej eksploatacji. Od conajmiej 30 lat wszystkie rowery powstają w Chinach - innych nie ma.

      • 2 11

      • A 40 letnia gazela ma się dobrze.

        • 0 0

  • Głowa do góry!

    Coś czuje że ten projekt upadnie i w Gdańsku. Pora zacząć myśleć o Mevo 3.0. Jak to się mówi do 3 razy sztuka.
    Po pierwsze sprawdzony system czyli, rowery takie jak w innych miastach, tj. bez napędu elektycznego, który tylko pomnaża i tak piętrzące sie problemy. Po drugie ograniczenie rozmiaru, zasięgu i funkcji do realnych potrzeb, a nie bazowanie na fantazjach. Sytem ma służyć przede wszystkim mieszkańcom do rekreacji i stanowić możliwość przemieszczania się dla turystów. Pas nadmorski, TPK i ewentualnie Wyspa Sobieszewska- to wszytko. Zapominamy, że to ma być pełnoprawny środek transportu miejskiego bo wiadomo że nigdy nim nie będzie.

    • 12 2

  • Rower (3)

    Szkoda. Liczyłam, że tym razem się uda. Jak ktoś już pisał - gwoździem do trumny będzie wprowadzenie systemu Fala. Wkurzyłam się i w sobotę w końcu kupiłam rower.
    Tyle zmarnowanych funduszy na Mevo i Fale. Mam czasem wrażenie, że Miasto ma dziecinne widzi misie, że coś ma być bo tak i jest to wprowadzane.

    • 53 3

    • (1)

      Oni się zachowują z tym mevo i falą jakby celowo prowokowali mieszkańców. Ile są w stanie znieść

      • 7 0

      • Wiedzą, że zniosą wszystko.

        • 0 0

    • Łagodna jesteś w ocenie miasta.

      • 0 0

  • Veturilo

    W Warszawie Veturilo działa od ilu lat 10? A w Trójmieście kiedy będzie ten system działać? Mevo 5.0 w 2050???
    Bzdura z tymi elektrycznymi rowerami. Kto chce niech kupi dla siebie.

    • 22 0

  • Do Szanownych Urzędników (1)

    Po pierwsze zajmijcie się tym, czym powinniście
    - infrastrukturą
    - szkolnictwem
    - planowaniem przestrzennym
    - innymi obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa
    Po drugie przestańcie się zajmować tym, czym nie powinniście - a skoro się zajmujecie, to znaczy, że jest was dużo za dużo. Transport w postaci hulajnóg działa i ma się dobrze. To po jakiego klocka upieracie się na rowerach ?

    • 28 0

    • a co oni właściwie potrafią?

      na pewno nie planowanie przestrzenne, zapraszam na Osowe albo dzielnice południowe

      • 5 0

  • (6)

    Jeśli Mevo 2 nie wypali to cała ekipa odpowiedzialna za ten projekt powinna zostać zwolniona dyscyplinarnie. To już 2. podejście. Pani Serdeczna również powinna ustąpić z urzędu, ale do tego nigdy nie dojdzie,. Politycy w Polsce nie posiadają czegoś takiego jak honor.

    • 81 3

    • (1)

      Kasa przytulona i oni są zadowoleni.

      • 13 0

      • nagrody sobie wyplaca, a ty sie dalej mecz jadac po kałóżach na brudnej ulicy w tz. strefie 30 gdzie kazdy jedzie 60

        • 6 1

    • Jednak z drugiej strony ciężko obwinić urzędników za to, że producent sobie nie radzi z własną technologią. Można by ich pociągnąć do odpowiedzialności jakby wpuścili już je na ulice i by nie pykło jak w Sztokholmie...
      Ale mieli farta tym razem.

      • 3 4

    • Musieli sami tę rowery wyprodukować?

      • 0 1

    • żeby była dyscyplinarka trzeba im udowodnić jakiś rodzaj zamierzonej niegospodarności

      sama nieudolność nie jest przyczyną do dyscyplinarki. Zwykłe zwolnienie z pracy owszem, ale nie dyscyplinarne.

      • 0 1

    • np Błaszczak, ze zaczniemy od samej góry

      • 0 3

  • Dajcie spokoj z tym Mevo

    Są hulajnogi które się walaja wszędzie. One wystarczą. Wiecej nam nie trzeba.

    • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum