Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?
Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.
Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.
W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.
Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.
Rozwiązanie umowy w Sztokholmie
W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.
I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.
Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.
- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?
- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.
Miejsca
Opinie (438) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-19 13:34
urzednicy uparli sie by posadzic mieszkancow na rowerach miejskich (1)
i od lat trwonia energie i publiczne srodki na ideologiczne bzdury
- 14 0
-
2023-05-20 00:21
Taki biznes.
- 1 0
-
2023-05-19 14:45
(1)
nie wyszlo by taniej w ramach budzetu obywatelskiego kupic kazdemu niedrogi rower ?
- 10 0
-
2023-05-20 00:19
Wszystko jest tańsze od tego, co kupują wladze 3miasta.
- 3 0
-
2023-05-19 13:42
zamiast się babrać w tym szajsie (1)
zrobiliby po prostu tańszą komunikację miejską, ale nie... zrobili droższą, dał nam przykład Tczew jak się z Fali wycofać mamy
- 15 0
-
2023-05-20 00:17
Komunikacja darmowa.
- 0 0
-
2023-05-19 16:10
Brakuje nam w mieście Gospodarza, (2)
Gospodyni jest dobra, obejście oporządzi, pierogów z mięsem nalepi ale aby ogarnąć gospodarstwo potrzebny jest gospodarz. Nasza lewicowa Pani prezydentka pomimo, że jest miła, sympatyczna, nie nadaje się do piastowanej funkcji.
Dodatkowo nasza mierna gospodyni otoczyła się miernej jakości parobkami i obraz całości mamy jaki mamy...
Ehhhh, jak bym chciał pochodzić z Braniewa czy innego Pieniężna zamiast całe życie patrzeć na wielkomiejskich nieudaczników. Pokój Wam.- 9 1
-
2023-05-20 00:15
Ani jedno ani drugie.
- 1 0
-
2023-05-19 16:15
Brawo
- 0 1
-
2023-05-19 15:37
Socjalizm jest to ustrój, (1)
w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!
- 14 1
-
2023-05-20 00:13
Trudności, które sam spowodował.
- 2 1
-
2023-05-19 22:37
Jest jedna korzyści ze Mevo nie wypaliło
To stojaki po Mevo bo można tam własne rowery parkować
- 3 0
-
2023-05-19 22:31
walek na walku
i tak dalej poczytamy,przeczytamy i do roboty a ci przy korycie w balona wszystkich robia
- 2 0
-
2023-05-19 13:45
Nie rozumiem po co miasto w ogóle pozwala na jakieś MEVO? Po co to komu ? (3)
Jak ktoś chce jeździć rowerem to sobie go kupi.
Takie proste ale może nie dla urzędników ?- 14 2
-
2023-05-19 15:02
W Polsce już w ponad 50 miast ma rowery miejskie (wiki), w UE ma je prawie każde duże miasto (2)
Fakt... za wschodnią granicą tego nie ma
- 1 4
-
2023-05-19 15:06
(1)
Poznan wlasnie sie wycofal z roweru miejskiego po 10 latach. Za to sa tam dyskusje z mieszkancami, panele, spolecznosc i budują dużo dróg dla rowerów. Zupelne przeciwienstwo Gdanska
- 1 1
-
2023-05-19 22:28
i co z tego
w dziesiątkach miast w Polsce i za granicą to działa od lat i cieszy się dużą popularnością
- 0 2
-
2023-05-19 21:53
Proponuję
Rozpocząć prace nad Mevo 3.0
- 3 0
-
2023-05-19 11:05
A może ta nazwa jest pechowa :) (3)
I stąd te wszystkie problemy?
- 28 15
-
2023-05-19 21:30
Białe mevo leć daleko stąd....
- 0 0
-
2023-05-19 13:53
Władza Trójmiasta jest pechowa i stąd te problemy.
- 6 2
-
2023-05-19 12:46
Słoviko, Rybitvo, Żuravio, Vróblo, Vrono, Sovo, Myszołovo
Polećmy analogicznie, ptaków u nas dostatek.
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.