Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?
Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.
Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.
W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.
Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.
Rozwiązanie umowy w Sztokholmie
W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.
I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.
Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.
- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?
- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.
Miejsca
Opinie (438) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-20 07:01
I jazda...
Najlepiej mieć swój i nie płacić nikomu za to żeby się przejechać - mój już dawno temu się zwrócił...
- 1 1
-
2023-05-20 04:08
Ogłosmy upadek 2.0 i zacznijmy powoli prace nad 3.0
Pieniadze podatnikow są darmowe
- 0 1
-
2023-05-20 00:37
Te ze Szwecji przyjdą do Polski i po 1 roku użytkowania stwierdza ze się nie nadają. I kolejne miliony wyprowadzone. A pani prezydentową powie żeby pis dal jej pieniądze.
- 0 2
-
2023-05-19 12:19
Rower (3)
Szkoda. Liczyłam, że tym razem się uda. Jak ktoś już pisał - gwoździem do trumny będzie wprowadzenie systemu Fala. Wkurzyłam się i w sobotę w końcu kupiłam rower.
Tyle zmarnowanych funduszy na Mevo i Fale. Mam czasem wrażenie, że Miasto ma dziecinne widzi misie, że coś ma być bo tak i jest to wprowadzane.- 53 3
-
2023-05-19 12:43
(1)
Oni się zachowują z tym mevo i falą jakby celowo prowokowali mieszkańców. Ile są w stanie znieść
- 7 0
-
2023-05-20 00:33
Wiedzą, że zniosą wszystko.
- 0 0
-
2023-05-20 00:32
Łagodna jesteś w ocenie miasta.
- 0 0
-
2023-05-19 12:14
(2)
zerwać umowę ,brać polski ROMET a aplikację napiszą polscy informatycy
- 17 3
-
2023-05-19 12:17
(1)
Człowieku polski Romet to chyba z muzeum PRL będziesz brał? 40 letnie rowery nie podołają takiej eksploatacji. Od conajmiej 30 lat wszystkie rowery powstają w Chinach - innych nie ma.
- 2 11
-
2023-05-20 00:31
A 40 letnia gazela ma się dobrze.
- 0 0
-
2023-05-19 12:13
(4)
Jaki popcorn uważacie za najlepszy do czytania komentarzy? Solony, z masłem, może innymi dodatkami?
- 20 0
-
2023-05-19 20:17
(1)
Solony, bo morze ;)
- 1 0
-
2023-05-20 00:30
Pistacje kalifornijskie prażone solone xxl.
- 0 0
-
2023-05-20 00:29
Chałwa turecka lepsza.
- 0 0
-
2023-05-19 12:16
Piątunio. To orzeszki i piwko - bezalkoholowe oczywiście.
- 7 1
-
2023-05-19 12:40
straty (1)
witam jesli rzad chce obnizyc straty z zakup rowerów ....niech sprzed je za przysłowiową złotowke dla chetnych rowerzystów
polak potrawi ,,,,zmontuje poprawi usprawni i bedie jeszcze ładnych pare lat hulał :"
kazdy emeryt dostanie rower ja pojdzie głosowac na PIS,,,,,,- 0 6
-
2023-05-20 00:28
Urzędnicy ponoć mieli dostać.
- 0 0
-
2023-05-19 12:39
Nie przemyślane pomysły proponowane na siłę zawsze tak kończą ....rowery miejskie, zastępowanie tuneli dla pieszych zebrami... (3)
wyburzanie wiaduktów itp... a potem się budzą co niektórzy z ręką w nocniku...
- 14 2
-
2023-05-19 12:49
Wszystkie tunele nadal funkcjonują, możesz korzystać, ja emeryt pójdę górą (nareszcie). Dzięki, super pomysł. (2)
A wyburzone wiadukty... gdzie?
- 0 2
-
2023-05-20 00:27
Emeryci chodzą wiaduktem na Witominie przy Za Falochronem? Kto widział emeryta?
- 1 0
-
2023-05-19 15:13
pewne chodzi mu o te przejście nadziemne na przymorzu
co to mieli wyburzyc ale chyba nie mają na to kasy
- 0 0
-
2023-05-19 12:34
(1)
Teraz czekamy na Fale...
- 22 0
-
2023-05-20 00:24
Fala popłynęła. Zostały zakurzone kasowniki owinięte folią.
- 0 0
-
2023-05-19 12:58
Zamykac/likwidowac mevo i fale (1)
Zanim poniosa wieksze koszty
- 16 1
-
2023-05-20 00:22
Jeszcze większe?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.