• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?

Maciej Korolczuk
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (438)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Hiszpanom nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z usterkami rowerów, więc władze miasta uznały, że trzeba rozwiązać umowę z operatorem. Co to oznacza dla Mevo 2.0? Hiszpanom nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z usterkami rowerów, więc władze miasta uznały, że trzeba rozwiązać umowę z operatorem. Co to oznacza dla Mevo 2.0?

Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.



Co problemy ze szwedzkim Mevo oznaczają dla naszego systemu?

Niekończący się strumień problemów - tak szwedzkie media określiły perypetie z wdrożeniem i funkcjonowaniem roweru miejskiego w Sztokholmie.

Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.

W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.

Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.



Rozwiązanie umowy w Sztokholmie



W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.

I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.

Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.

- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Na dziś nie wiadomo, kiedy ruszy system Mevo. Władze Obszaru wyraziły nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku. Na dziś nie wiadomo, kiedy ruszy system Mevo. Władze Obszaru wyraziły nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?

- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.

Miejsca

Opinie (438) ponad 10 zablokowanych

  • Po prostu cyrk na kółkach.

    • 3 0

  • Wszechobecna bylejakość. Byle jaka aplikacja (aby tylko szybko), byle jakie materiały (aby po taniości i więcej mieć dla siebie)

    Ludzie (wykonawcy) ogarnijcie się.

    • 1 0

  • Wałek na kilometr

    • 4 0

  • Dla ruchu drogowego

    to nawet lepiej.
    Użytkownicy mevo uważali z reguły, że rower daje wszędzie pierwszeństwo.

    • 4 0

  • A co na to pani na stolku kierownik projektu?

    Nadal pensje przytula?

    • 4 0

  • To kiedy reforma prawa przetargowego, żeby skończyć te wszystkie farsy z najtańszym wykonawcą? (13)

    • 143 22

    • Bzdura

      Prawo jest ok. Urze dnicy nic nie potrafia i nic im sie nie chce. To jest problem. Niekompetentni i leniwi. Powiazania towarzyskie.

      • 2 1

    • (9)

      przecież przetargi mają różne składowe, nie tylko cenę, poza tym to chyba nie była najtańsza oferta

      • 31 7

      • tylko że w tej składowej 99% to właśnie cena (3)

        możesz dziś założyć firmę a jutro startować w przetargu, nie musisz mieć praktycznie żadnych referencji

        • 8 10

        • W bluzie byłeś, guzik widziałeś

          przetargi mają różnie skonstruowane progi kryteria i nie tylko cena i gwarancja, ale i szereg wymogów formalnych takich jak zabezpieczenia bankowe, ubezpieczenia, zrealizowane inwestycje o podobnym charakterze, a nawet w jaki sposób funkcjonuje firma, ilu ma pracowników czy posiadane certyfikaty

          • 3 0

        • Nie prawda!

          Każdy zamawiający może samodzielnie określać warunki postępowania. Mądry zamawiający wymaga posługiwania się referencjami.

          • 8 1

        • zakładasz spółkę + JDG i jazda

          spółka startuje w przetargu, JDG jest podwykonawcą, jak nawalisz, to spółka pada, tracisz 5000zł i nara, a JDG jeszcze może do miasta wystąpić o wypłatę zaległości jako podwykonawca, bo spółka nie ma z czego zapłacić :)

          • 9 4

      • (1)

        Przede wszystkim trzeba umieć opisać wymagania, rzecz zupełnie obca urzędnikom. Ale przecież to przetargi są złe, i najniższa cena też jest zła.

        • 6 4

        • Rozumiem, że wszystkim innym w tym tobie nie są to rzeczy obce. To może zamiast narzekać pomożesz urzędnikom napisać dobre warunki, abyśmy mieli nareszcie porządne rowery miejskie.

          • 1 4

      • (2)

        Jeśli nie była najtańsza to trzeba sprawdzić, czy nie było łapówki

        • 13 15

        • Jprdl czy ty w ogóle rozumiesz jak działa przetarg???

          Zleceniodawca określa że np. 70% to cena, 30% to gwarancja. Jak jest dwóch oferentów i jeden będzie 100 zł droższy od drugiego, ale da dwukrotnie dłuższą gwarancję, to ten droższy wygra.

          • 11 2

        • a moze lepiej zobaczyc jakie były kryteria oceny ofert zamiast zarzucać branie łapówek?

          • 13 7

    • (1)

      Słabe miasta przyciągają słabych wykonawców.

      • 16 5

      • wracaj do Grajewa

        • 6 14

  • Fajne pytania (1)

    Fajne pytania w ankiecie- tylko brakuje jednego:

    Czy doczekamy się ukarania odpowiedzialnych za te stracone dziesiątki milionów złotych?

    To nie jest śmieszne wszyscy gdanszczanie głosujący na te klike macie syndrom prosto ze Szwecji.

    • 8 0

    • Są ukarani premiami

      Malo? Na co wydac te kase.

      • 2 0

  • U dulkiewicz tylko sukces

    Goni sukces.

    • 1 0

  • Hiszpanie to partacze Europy

    Jak najdalej od tych obiboków i ich firm

    • 4 0

  • Tak właśnie miastem rządzi Dulkiewicz, pasmo porażek.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum