Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?
Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.
Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.
W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.
Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.
Rozwiązanie umowy w Sztokholmie
W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.
I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.
Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.
- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?
- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.
Miejsca
Opinie (438) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-20 11:14
Po prostu cyrk na kółkach.
- 3 0
-
2023-05-20 10:58
Wszechobecna bylejakość. Byle jaka aplikacja (aby tylko szybko), byle jakie materiały (aby po taniości i więcej mieć dla siebie)
Ludzie (wykonawcy) ogarnijcie się.
- 1 0
-
2023-05-20 10:45
Wałek na kilometr
- 4 0
-
2023-05-20 10:36
Dla ruchu drogowego
to nawet lepiej.
Użytkownicy mevo uważali z reguły, że rower daje wszędzie pierwszeństwo.- 4 0
-
2023-05-20 10:33
A co na to pani na stolku kierownik projektu?
Nadal pensje przytula?
- 4 0
-
2023-05-19 11:07
To kiedy reforma prawa przetargowego, żeby skończyć te wszystkie farsy z najtańszym wykonawcą? (13)
- 143 22
-
2023-05-20 10:30
Bzdura
Prawo jest ok. Urze dnicy nic nie potrafia i nic im sie nie chce. To jest problem. Niekompetentni i leniwi. Powiazania towarzyskie.
- 2 1
-
2023-05-19 11:09
(9)
przecież przetargi mają różne składowe, nie tylko cenę, poza tym to chyba nie była najtańsza oferta
- 31 7
-
2023-05-19 11:24
tylko że w tej składowej 99% to właśnie cena (3)
możesz dziś założyć firmę a jutro startować w przetargu, nie musisz mieć praktycznie żadnych referencji
- 8 10
-
2023-05-19 21:58
W bluzie byłeś, guzik widziałeś
przetargi mają różnie skonstruowane progi kryteria i nie tylko cena i gwarancja, ale i szereg wymogów formalnych takich jak zabezpieczenia bankowe, ubezpieczenia, zrealizowane inwestycje o podobnym charakterze, a nawet w jaki sposób funkcjonuje firma, ilu ma pracowników czy posiadane certyfikaty
- 3 0
-
2023-05-19 11:34
Nie prawda!
Każdy zamawiający może samodzielnie określać warunki postępowania. Mądry zamawiający wymaga posługiwania się referencjami.
- 8 1
-
2023-05-19 11:31
zakładasz spółkę + JDG i jazda
spółka startuje w przetargu, JDG jest podwykonawcą, jak nawalisz, to spółka pada, tracisz 5000zł i nara, a JDG jeszcze może do miasta wystąpić o wypłatę zaległości jako podwykonawca, bo spółka nie ma z czego zapłacić :)
- 9 4
-
2023-05-19 11:52
(1)
Przede wszystkim trzeba umieć opisać wymagania, rzecz zupełnie obca urzędnikom. Ale przecież to przetargi są złe, i najniższa cena też jest zła.
- 6 4
-
2023-05-19 14:19
Rozumiem, że wszystkim innym w tym tobie nie są to rzeczy obce. To może zamiast narzekać pomożesz urzędnikom napisać dobre warunki, abyśmy mieli nareszcie porządne rowery miejskie.
- 1 4
-
2023-05-19 11:12
(2)
Jeśli nie była najtańsza to trzeba sprawdzić, czy nie było łapówki
- 13 15
-
2023-05-19 11:21
Jprdl czy ty w ogóle rozumiesz jak działa przetarg???
Zleceniodawca określa że np. 70% to cena, 30% to gwarancja. Jak jest dwóch oferentów i jeden będzie 100 zł droższy od drugiego, ale da dwukrotnie dłuższą gwarancję, to ten droższy wygra.
- 11 2
-
2023-05-19 11:16
a moze lepiej zobaczyc jakie były kryteria oceny ofert zamiast zarzucać branie łapówek?
- 13 7
-
2023-05-19 11:25
(1)
Słabe miasta przyciągają słabych wykonawców.
- 16 5
-
2023-05-19 11:32
wracaj do Grajewa
- 6 14
-
2023-05-20 08:41
Fajne pytania (1)
Fajne pytania w ankiecie- tylko brakuje jednego:
Czy doczekamy się ukarania odpowiedzialnych za te stracone dziesiątki milionów złotych?
To nie jest śmieszne wszyscy gdanszczanie głosujący na te klike macie syndrom prosto ze Szwecji.- 8 0
-
2023-05-20 10:28
Są ukarani premiami
Malo? Na co wydac te kase.
- 2 0
-
2023-05-20 10:27
U dulkiewicz tylko sukces
Goni sukces.
- 1 0
-
2023-05-20 10:04
Hiszpanie to partacze Europy
Jak najdalej od tych obiboków i ich firm
- 4 0
-
2023-05-20 09:38
Tak właśnie miastem rządzi Dulkiewicz, pasmo porażek.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.