Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?
Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.
Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.
W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.
Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.
Rozwiązanie umowy w Sztokholmie
W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.
I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.
Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.
- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?
- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.
Miejsca
Opinie (438) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-19 12:35
Ja tylko nie rozumiem na jakiej podstawie OMGGS nie chce rowerów które juz przyjechały
jaką maja podstawę to tego by czegoś nie chcieć.
Jeśli spełniają stawiane wymagania i zostały wcześniej zaakceptowane, to sam fakt pęknięcia ramy w innym mieście nie jest wystarczającym argumentem do zerwania umowy.
Zdaje mi się, że to nie koniec kłopotów Mevo jeszcze wszyscy za kolejne nowe pomysły urzędników zapłacimy- 12 3
-
2023-05-19 12:29
i**otą jest ten, kto powtarzając kroki prowadzące to błędu - spodziewa się innego rezultatu.
- 25 1
-
2023-05-19 12:28
To jest grabież i marnotrawienie gminnych środków na ogromną skalę
Na prawdę, raz można było się pomylić. Ale jeżeli mamy do czynienia z drugim niemalże takim samym błędem to należy uznać to za działanie celowe.
- 24 0
-
2023-05-19 11:19
Ale MEVO 3.0 się uda (1)
Na pewno
- 70 3
-
2023-05-19 12:27
Chyba 19.0
- 11 0
-
2023-05-19 12:27
Zamykamy temat, kasa do zwrotu, władze miasta podają się do dymisji i tyle. Nic innego więcej nie wymyślimy.
- 20 1
-
2023-05-19 12:24
Dajcie spokoj z tym Mevo
Są hulajnogi które się walaja wszędzie. One wystarczą. Wiecej nam nie trzeba.
- 15 3
-
2023-05-19 12:08
"naszej metropolii" - jak zwykle narcystyczna megalomania trójmiejskich "elyt" (1)
- 30 0
-
2023-05-19 12:23
Metropolia to Londyn, Paryż, Nowy Jork, Tokio...
- 4 0
-
2023-05-19 12:20
Veturilo
W Warszawie Veturilo działa od ilu lat 10? A w Trójmieście kiedy będzie ten system działać? Mevo 5.0 w 2050???
Bzdura z tymi elektrycznymi rowerami. Kto chce niech kupi dla siebie.- 22 0
-
2023-05-19 11:46
hahahahaha (6)
A miasto dalej brnie w projekt mevo 2.I znowu będzie niewypał i kto za kto odpowie?Nikt mimo że były sygnały że to kolokwialna LIPA!!!!!Znowu ktoś pod stołem zarobi,a miasto straci.I kto za to poleci?Nikt.
- 66 2
-
2023-05-19 12:18
W co brnie ?
Przeczytaj jeszcze raz... ale ze zrozumieniem.
Dostawy tych rowerów zostały wstrzymane.- 0 0
-
2023-05-19 11:51
Za wszystko zapłaci podatnik (1)
Nie martw się Dulkiewicz dostała 88 tys podwyżki także ona sobie kupi swój rower .
- 14 1
-
2023-05-19 12:17
Skoro operator nie dostał ani grosza to za co zapłaci podatnik? Aaaa, piszesz o przekopie mierzei, zbudowanym i wyburzonym bloku elektrowni, willach dla swoich, łąkach Horały, cenach paliwa Orlenu i całej reszcie szwindli obecnej ekipy
- 1 7
-
2023-05-19 11:52
PO-lszewickie ekologiczne Mevo znowu...zdechło (1)
- 7 3
-
2023-05-19 12:07
znowu...zdechło
Jak Fala. Dzisiaj o 10.00 jechałem autobusem 167 i zauważyłem, że zdjęto skrzynki Fali. Co dalej? Innobaltica dalej bierze pieniądze?
- 4 0
-
2023-05-19 11:51
Nie wpłacać na konto mevo
Bo znowu pieniądze przesadną!
- 4 0
-
2023-05-19 12:15
Głowa do góry!
Coś czuje że ten projekt upadnie i w Gdańsku. Pora zacząć myśleć o Mevo 3.0. Jak to się mówi do 3 razy sztuka.
Po pierwsze sprawdzony system czyli, rowery takie jak w innych miastach, tj. bez napędu elektycznego, który tylko pomnaża i tak piętrzące sie problemy. Po drugie ograniczenie rozmiaru, zasięgu i funkcji do realnych potrzeb, a nie bazowanie na fantazjach. Sytem ma służyć przede wszystkim mieszkańcom do rekreacji i stanowić możliwość przemieszczania się dla turystów. Pas nadmorski, TPK i ewentualnie Wyspa Sobieszewska- to wszytko. Zapominamy, że to ma być pełnoprawny środek transportu miejskiego bo wiadomo że nigdy nim nie będzie.- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.