Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?
Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.
Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.
W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.
Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.
Rozwiązanie umowy w Sztokholmie
W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.
I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.
Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.
- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?
- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.
Miejsca
Opinie (438) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-20 18:49
Najwieksza strate generuja te darmozjady z roznorakich urzedow, ktore juz dekade nad tym debatuja.
- 1 1
-
2023-05-20 17:14
Po co ona nam
Pogonić i tyle. Ale pewnie gdańsk już wydał miliony na niego.
- 2 2
-
2023-05-20 14:27
mevo jest idealnym przykladem jak Powscy rzadza w trójmiescie i tak by rzadzili w całej Polsce juz raz to zrobili i pamietamy
- 2 2
-
2023-05-20 14:20
gdzie moda panią, tam rozum sługą...
Tak się kończy słuchanie dogmatyków, którzy wykałaczkami chcą wyrzeźbić Dawida lepszego niż to zrobił Michał Anioł...
- 2 1
-
2023-05-20 14:15
mevo i Fala powinny byc zamkniete
szkoda kasy podatników
- 5 1
-
2023-05-20 14:01
MEVO to kliniczny przykład indolencji władz Gdańska . Po tylu latach Nie potrafią zorganizować miejskiego wypożyczania rowerów
Pierwszy system MEVO był skazany na klęskę poprzez kompletny bałagan i założenia
- 3 2
-
2023-05-19 21:20
A mi to się marzy (1)
żeby pieniądze wtapiane w takie 'cudowne' i nikomu niepotrzebne pomysły były przeznaczone np na remont chodnika na ulicy Długie Ogrody. Chodnik ten nie był remontowany od 20? 30? lat?! Jest w okropnym stanie, a przecież to centrum miasta, chodzą nim turyści którzy przyjeżdżają autokarami do Gdańska. Tak rzucam pomysł ;)
- 3 0
-
2023-05-20 13:27
Jak śmiesz!
Czy remont tego chodnika obnizy slad węglowy? Jesli nie, to bardzo dobrze ze nie ma remontu, pewnie by slad wzrosl tylko. Zacznij myslec racjonalnie, tzn przestan w ogole i sluchaj co gadajo
- 1 0
-
2023-05-20 11:58
Znam przyczyne pekajacych ram i nie dzialajacej aplikacji. Rowery nie byly poswiecone i kropidlem nie przegoniono szatana.
- 2 3
-
2023-05-20 11:37
Nic dobrego z tego nie będzie
- 1 0
-
2023-05-20 11:35
Wytlumaczcie mi
Jaki to problem zaprojektowac zwykly rower. Bez udziwnien typu silnik elektryczny, po prostu pedaly i lancuch. To jest taka farsa ze szok. Juz niech lepiej nowe drogi rowerowe zrobia
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.