Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?
Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.
Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.
W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.
Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.
Rozwiązanie umowy w Sztokholmie
W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.
I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.
Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.
- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?
- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-05-19 11:26
(17)
Trzeba przyznać, że saga Mevo jest niczym seria Terminator albo trylogia Ojca Chrzestnego. Sequel lepszy od części pierwszej. xD
- 546 5
-
2023-05-19 13:01
No nie (3)
Raczej jak brazylijska telenowela odc. 1245
- 38 6
-
2023-05-19 14:35
czy ktokolwiek odpowiedział za mevo I? jako podatnicy straciliśmy kilkadziesiąt milionów złotych. (2)
ale co tam takie drobne dla naszych samorządowców
- 36 6
-
2023-05-19 18:43
Na wybory dla PO poszła kaska
- 11 11
-
2023-05-19 21:28
Nikt, nawet ludziom kasy nie oddali.
- 8 1
-
2023-05-19 14:12
(3)
I w Terminatorze i w Ojcu Chrzestnym trzecie części były najsłabsze.
- 19 2
-
2023-05-19 14:17
Ojciec Chrzestny - druga część (2)
Terminator - pierwsza część
- 7 2
-
2023-05-19 14:23
Terminator jedynka to sympatyczna rzecz, budżetowa i trochę się zestarzała, ale wciąż sympatyczna. Nie może jednak równać się z ideałem jakim jest dwójka. Zresztą na dwójce ta seria powinna się skończyć, idealne zakończenie.
- 16 0
-
2023-05-19 18:47
Żartujesz ?! Zdecydsowanie III część Ojca Chrzestnego jest najsłabsza.
Dwójka ze świetną rolą de Niro.
- 2 1
-
2023-05-19 14:27
Z tą różnicą że za tragifarsa jest za moje pieniądze (5)
- 22 2
-
2023-05-19 14:32
Sezon pierwszy tak, drugi nie (1)
Sezon drugi jest za pieniądze operatora
- 5 10
-
2023-05-19 14:42
zdecydowane odejście od tematu ;P
- 7 1
-
2023-05-19 15:02
(2)
Możesz poczuć się jak mecenas sztuki
- 10 0
-
2023-05-19 18:59
(1)
Już sponsorowaliśmy rydwan sztuki, więc mamy wprawę.
- 6 2
-
2023-05-19 23:39
A nawet sztukę rydwanu. W zasadzie jedną sztukę....
- 2 1
-
2023-05-19 18:42
Kolejna porażka PO w Gdańsku
- 7 6
-
2023-05-19 21:27
Zobaczysz Fale:) to bedzie jak Freddy :)
- 7 2
-
2023-05-20 08:56
I dobrze po co to komu
Mi napewno nie potrzebne
- 2 2
-
2023-05-19 11:21
(23)
Zrobic system z normalnymi rowerami, bez elektryków. Będzie działał - jak w Lublinie, Białymstoku i innych miastach. Będzie ciężej dla jadących na południe i starszych osób, ale będzie działało. I nie będzie przekrętów.
- 334 49
-
2023-05-19 12:51
(2)
to po co miastu taki system na którym nie można robić wałków i co chwile jest coś nie tak o to w tym chodzi żeby wszyscy znajomi królika byli zarobieni
- 76 11
-
2023-05-19 16:57
(1)
Kto to królik?
- 1 11
-
2023-05-20 05:26
kolega Kubusia
będze coś chyba z piętnaście lat nazad, jakżem se jeździł takim rowerem po Londynie, ani on nie był na prąd, ani nie musiałem podawać swoich danych przez telefony, czy zakładać kolejnych kont w jakichśtam programach.
kartę się wkładało, przy pożyczaniu, tam komputery pobierały co musiały i co trzeba rozwiązywały przy oddaniu, rower był zwykły bez silników żadnych i innych udziwnień
i działało bez kłóopotu
po co to tak sobie utrudniać, nie wiem..- 7 1
-
2023-05-19 12:51
(4)
zrobić system bez elektryków tylko po to by nikt z niego nie chciał korzystać. Fajnie się szasta publicznymi pięniędzmi...
- 23 39
-
2023-05-19 13:27
(2)
chcieć, to może i chciał
ja bardzo sobie chwaliłem te co były
ale niech by już chociaż były zwykłe dostępne, elektryki mogły by się pojawić później
mam samochód, ale wolę SKM + rower, aby coś załatwić, a nie stanie w korkach- 21 0
-
2023-05-19 19:24
Ale zapewne masz też rower, jak 90% ludzi w Polsce. (1)
Jaki jest sens roweru miejskiego jeśli nie ma elektryków, a zwykłe rowery mają wszyscy z wyjątkiem tych, którzy nigdy zapewne na rower nie wsiądą?
- 10 9
-
2023-05-19 21:12
Trochę sensu to ma.
Powiedzmy, że do pracy masz za daleko, żeby jeździć wyłącznie rowerem. Prawdopodobnie wybierzesz wariant kombinowany: do przystanku rowerem, przejazd SKM, wysiadka i dojazd rowerem. Ale swój rower musisz taszczyć do zbiorkomu. A w godzinach szczytu nie jest tam różowo. No i mieć gdzie zaparkować w czasie pracy, a pamiętaj, że ludzie inwestują w
Powiedzmy, że do pracy masz za daleko, żeby jeździć wyłącznie rowerem. Prawdopodobnie wybierzesz wariant kombinowany: do przystanku rowerem, przejazd SKM, wysiadka i dojazd rowerem. Ale swój rower musisz taszczyć do zbiorkomu. A w godzinach szczytu nie jest tam różowo. No i mieć gdzie zaparkować w czasie pracy, a pamiętaj, że ludzie inwestują w rowery za ładnych parę tysięcy. Powiedzmy, że można wynająć rower na osiedlu, dojechać do stacji, odstawić, wynająć kolejny po wyjściu z pociągu, dojechać do pracy i z powrotem to samo. Nie musisz mieć do tego elektryka. Znam ludzi, który jeżdżą na zwykłej hulajnodze, którą można złożyć w trajtku lub pociągu i słuchać mniej komentarzy, że zbiorkomy są dla pieszych, a nie rowerzystów. Swoją drogą u nas i tak część zniszczą, część ukradną, a część porzucą w krzaki, albo "zaparkują" na środku chodnika, żeby można było łatwiej wybić zęby ;)
- 11 0
-
2023-05-23 06:04
Albo elektryczny albo żaden. Lublin jest płaski, parę krótkich podjazdów
Mevo ma dużo większy teren, dużo wzniesień
- 0 0
-
2023-05-19 13:27
Ale po co miasto inwestuje w rowery ? (5)
Kto chce to sobie.kupi
- 24 15
-
2023-05-19 14:12
(2)
To dlaczego prawie nikt nie kupuje?
- 2 17
-
2023-05-19 18:24
Co Ty piszesz?
Prawie brak rowerów od ręki. Ciężko znaleźć model, którego się szuka. Sklepy każdego dnia wydają nowe rowery, więc jednak ktoś je kupuje.
- 7 1
-
2023-05-19 19:25
Wg statystyk prawie wszyscy maja
- 6 0
-
2023-05-19 14:13
Po co ludziom autobusy? Kto chce ten sobie kupi.
- 26 11
-
2023-05-19 14:14
dokładnie zrobić dopłaty dla mieszkańców kilka stacji ładowania na mieście i koniec. a nie wymyślanie koła na nowo.
- 9 1
-
2023-05-19 13:59
Hulajnogi są elektryczne i działają dobrze
Nie ma problemu z dostępnością , tylko że hulajnogi to prywatny biznes a tutaj chodzi tylko o to żeby rozkraść publiczne pieniądze
- 45 5
-
2023-05-19 14:21
Czyli proponujesz wykluczenie społeczne. To zupełnie jak nasz obecny "rząd"
- 2 20
-
2023-05-19 14:56
I w Warszawie przede wszystkim. Zwie się toto Veturilo i jest wiele "parkingów" z rowerami
Ponoć pierwsze 20 minut jazdy za darmo.
- 12 0
-
2023-05-19 14:58
Błąd. Zrobić stojaki i wynajmować operatorowi w ramach przetargu
System itp niech ogarnia operator, miasto jak chce niech dopłaca operatorowi
Nie ma potrzeby miejskiej spółki, projektu, pr itp
Ale wtedy nie ma tez gdzie kraść- 29 0
-
2023-05-19 15:16
skoro ma być ciężej tym, którzy jadą na południe to nie będą z systemu korzystali.
wybiorą samochód. Oczywiście będą stali w korkach, a wy mijając te korki w drodze na lekką północ będziecie wdychać te spaliny...
- 8 5
-
2023-05-19 15:18
Biorąc pod uwagę pofałdowanie terenu, wysokości do pokonania i nachylenia dróg,
pomysł jedynie dla ludzi w bardziej niż dobrej formie.
- 14 10
-
2023-05-19 15:54
(1)
Dużo by pomogło jeśli byłoby jak w nextbike. Jeździłem w Poznaniu, Koszalinie i Kołobrzegu. Pierwsze 20 minut wynajmu za darmo, bez limitu ilości wynajmów dziennie. Te rowery jak było ciepło nie stały. Pod stacjami czasem nawet czekali ludzie aż ktoś przyjedzie (długo nie czekali).
- 10 0
-
2023-05-22 11:53
U nas też rowery nie stały, chyba że rozładowane/uszkodzone.
- 0 0
-
2023-05-19 16:02
Sciezki
Porządne ścieżki rowerowe wzdłuż ulic Kartuskiej i Małomiejskiej aż do obwodnicy rozwiązałyby problem wspinaczki pod Świętokrzyską czy Havla, jak i ogólnie znacznie ułatwiły dojazdy do miasta inaczej, niż samochodem czy zbiorkomem.
- 7 1
-
2023-05-19 11:07
Nie wiem czy kiedykolwiek doczekamy się roweru miejskiego w Trójmiescie (21)
Choć przy obecnie skonstruowanym cenniku, to mnie już nie interesuje.
Jeszcze 10PLN mogłem płacić po to by czasem przejechać się rowerem, ale 30 nie zapłacę, bo nie dojeżdżam codziennie do pracy wykorzystując podatki wszystkich, zamiast korzystać ze swojego roweru (lub dotowanego przez firmę).
Tak dla wyjaśnienia - 10PLN bym zapłacił, ale nie płaciłem, bo nigdy nie było dostępnych rowerów.
I jeszcze jedno, w ogóle mnie nie interesują elektryki.- 211 43
-
2023-05-19 11:13
(14)
Tylko elektryki, inne nie mają sensu. Trzeba spróbować, przekonasz się o co w nich chodzi.
- 20 42
-
2023-05-19 11:20
(12)
Ale może ja lubię włożyć nieco wysiłku a nie wozić jedynie swoje wielkie 4 litery?
Zauważam, że na hulajnogach najczęściej jeżdżą straszne grubasy- 30 33
-
2023-05-19 11:49
(7)
W pagórkowatym terenie Gdańska to nie jest trochę. Tylko na trasie do pracy mam ~250 metrów przewyższenia.
- 28 10
-
2023-05-19 12:30
250 metrów powiadasz ... (3)
a barany przyklaskują
Chyba że łącznie miesięcznie.
Skąd dojeżdżasz chłopie ?
Nie dalej jak w niedzielę robiłem 2 godzinny trening po Parku Trójmiejskim starając się zaliczyć jak najwięcej stromych wzniesień i wyszło mi nieco ponad 150m- 12 32
-
2023-05-19 12:53
jak jadę z chełmu na plaże w jelitkowie to pokazuje mi coś koło 180m przewyższenia :)
- 14 0
-
2023-05-19 14:30
to słaby masz pomiar, albo słabe górki podjezdzałeś, ja w dwie godziny robię 700 metrów przewyższenia
- 8 2
-
2023-05-20 07:56
To przejedź się kartuska na karczemki
- 1 0
-
2023-05-19 12:53
przecież nikomu nie zabraniam kupowania elektryków
jedynie napisałem w odpowiedzi na post
tylko elektryki
że mnie osobiście elektryki nie interesują- 5 7
-
2023-05-19 13:28
(1)
He he 250m ciekawe gdzie jak najwyższy punkt w Gdańsku ma 180 metrów :-)
- 4 16
-
2023-05-19 14:31
przewyższenie, a najwyższy punkt, to dwie różne rzeczy...
- 18 0
-
2023-05-19 14:34
Ty lubisz się spocić, reszta chce dojechać do pracy/szkoły bez wysiłku (1)
A tak się składa, że rower miejski służy do transportu a nie sportu i rekreacji
- 19 3
-
2023-05-19 22:57
ty potrzebujesz taxi. albo lepiej lymuzynem. barek, kanapa, telewizor inaczej to slams, sport i rekrutacja
- 0 8
-
2023-05-19 14:59
Udowadniasz, że w życiu elektrykiem nie jechałeś
Elekryki to właśnie są po to, żeby włożyć nieco wysiłku. Tylko ten wysiłek przekłada się na 7min jazdy zamiast 10min. Kapujesz? Bez wysiłku to możesz manetką w hulacje jechać, ale nie w rowerze elektrycznym!!
- 11 2
-
2023-05-23 10:34
Haulajnoga a e-bike...
Zdajesz sobie sprawę że na e-biku wkładasz wysiłek i pedałujesz? Czy tylko widziałeś taki na obrazku i coś tam Ci się wydaje?
Silnik w tym wypadku wspomaga, a nie wyręcza.- 0 0
-
2023-05-19 16:16
Trzeba miec swoj a nie jakis przechodni z krwią na siodle na ten przykład. A fe
- 4 6
-
2023-05-19 12:26
Nie widzę powodu, żebym dokładał się do twoich przejazdów (2)
Praw ekonomii nie oszukasz. Taka usługa powinna kosztować pewnie tyle samo, co hulajnogi a nie 10 czy 30 zł, a reszta z dotacji - czyli ze wspólnych podatków.
- 8 13
-
2023-05-19 12:58
Może poinformuj się jaki jest cennik, a dopiero potem pisz cokolwiek?
30PLN to jest abonament (niezależnie czy z roweru korzystam czy nie), a nie cena przejazdu przy płaceniu za odległość czy czas jak w przypadku hulajnóg.
Jest też taka możliwość, by płacić za jednorazowy przejazd, odpowiednio więcej.
Do biletów komunikacji miejskiej tez dopłacasz, drogi dla prywatnych samochodów tez są opłacane z podatków, już nie wspomnę o dopłacaniu tysięcy dla wybranych do prywatnych elektryków w Gdyni. Wszystko z podatków.- 13 3
-
2023-05-19 14:36
A ja jako pieszy nie widzę powodu, żebym dokładał się do miejsc parkingowych
- 6 5
-
2023-05-19 13:36
(1)
Chcesz rower idź kup w sklepie a nie będziesz na moj koszt se woził
Socjalizm 3.0 normalnie- 11 13
-
2023-05-19 15:37
Za komuny było lepiej...
- 4 4
-
2023-05-20 07:55
Nie jesteś sam na świecie.
Mevo nie jest tylko pod twoje wymagania
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.