• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna ścieżka rowerowa połączy Sopot i Gdańsk

Piotr Weltrowski
28 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Zobacz wszystkie - istniejące i planowane - ścieżki rowerowe w Sopocie. Zobacz wszystkie - istniejące i planowane - ścieżki rowerowe w Sopocie.

Prawie cztery kilometry nowych dróg rowerowych mają w ciągu najbliższych trzech lat powstać w Sopocie. Budowa pierwszej z nich rozpocznie się we wrześniu.



Ścieżki powstaną w ramach wspólnego projektu Gdańska, Gdyni i Sopotu, którego celem jest pokrycie Trójmiasta siecią nowoczesnych dróg rowerowych. Sopot wyda na ten cel do 2013 roku blisko 7,8 mln zł. Większość pieniędzy - ponad 5 mln zł - pochodzić będzie jednak z dotacji unijnych.

Na pierwszy ogień pójdzie ścieżka wzdłuż ul. Rzemieślniczej zobacz na mapie Sopotu, która połączy istniejącą już drogę rowerową prowadzącą wzdłuż Al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu z podobną ścieżką idącą wzdłuż Al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska od strony Gdańska. W sierpniu zakończyć ma się przetarg na wykonawcę tej inwestycji. Jeżeli uda się go wyłonić, budowa ścieżki rozpocznie się na początku września i potrwa do końca października.

- Na razie połączenie z Gdańskiem będzie tymczasowe, bo pozostanie do wykonania około 100-metrowy odcinek ścieżki przewidziany przy okazji budowy Drogi Zielonej. Niemniej połączenie rowerowe między Sopotem a Gdańskiem będzie przejezdne - tłumaczy Grażyna Brunn-Miętkiewicz z Referatu Projektów Finansowanych z Funduszy Europejskich i Krajowych w sopockim magistracie.

Ścieżka ma mieć blisko kilometr długości i od 2 do 2,5 m szerokości. Ma być dwupasmowa i wykonana z masy mineralno-bitumicznej SMA.

Kolejne inwestycje rowerowe przewidziane są na lata 2011, 2012 i 2013. Oprócz ścieżek (m.in. prowadzących wzdłuż ulic: Kosińskiego, Chopina, Winickiego, Sobieskiego, Mazowieckiej i Kolberga) powstaną też w mieście trzy parkingi rowerowe. Największy z nich będzie przy przystanku SKM Sopot Kamienny Potok zobacz na mapie Sopotu. Będzie to parking typu bike & ride. Mniejsze parkingi powstaną także przy sopockim Aquaparku zobacz na mapie Sopotu oraz przy barze Przystań zobacz na mapie Sopotu.

Opinie (152) 8 zablokowanych

  • część nr 2

    Planowana, wiele lat opóźniona rewitalizacja drogi technicznej na wale Kanału Radunii, nie uwzględnia potrzeb rowerzystów i rolkarzy (nawierzchnia asfaltowa) a Miasto Gdańsk nie doprowadziło do pozytywnego rozstrzygnięcia tej sprawy. Południe Gdańska traci szansę na jedyną tej miary promenadę pieszo - rowerowo – rolkową, jaką w północnej części miasta jest promenada w pasie nadmorskim.

    Planowana rewitalizacja ulicy Wajdeloty we Wrzeszczu znacząco pogorszy warunki ruchu rowerowego na ulicy kluczowej dla dojazdów do stacji SKM Gdańsk - Wrzeszcz.

    Mała Infrastruktura Rowerowa:

    Pomimo obietnic i zapowiedzi, nie pojawiły się żadne nowe stojaki rowerowe pozwalające przypiąć ramę roweru. Zarząd Dróg i Zieleni nadal stawia stojaki pozwalające zapiąć wyłącznie przednie koło roweru, niezgodne z zatwierdzonymi przez UM standardami (ostatnio w odnowionym parku w Brzeźnie)

    Nie powstał ani jeden monitorowany parking rowerowy przy stacjach SKM i węzłach przesiadkowych; lokalizacje i forma techniczna parkingów nie zostały uzgodnione z organizacjami rowerowymi a informacja o jedynym spotkaniu na ten temat, została rozesłana pocztą polską 12 godzin przed terminem spotkania.

    Remonty i bieżące utrzymanie infrastruktury rowerowej:

    Pół roku temu GKR na prośbę UM przekazał szczegółowy spis ubytków nawierzchni dróg rowerowych z czerwonego asfaltu, prowizorycznie załatanych kostką betonową, dotychczas nie uzupełniono asfaltem ani jednego ubytku.

    Pisma w sprawie remontu (dziury, wybijające korzenie, ubytki nawierzchni) drogi rowerowej w ul. Hallera pozostały bez odpowiedzi, droga nie została poddana remontowi.

    Większość oznakowania poziomego gdańskich dróg rowerowych nie była odnawiana od wielu lat a znaki ostrzegawcze, pasy przejść dla pieszych a zwłaszcza czerwone oznakowania przejazdów rowerowych na jezdniach są w większości wytarte.

    Podczas zimy 2009/2010 drogi rowerowe pozostały nie odśnieżone lub były odśnieżane sporadycznie przez okres 2 miesięcy, co uniemożliwiło korzystanie z nich rosnącej liczbie osób poruszających się zimą na rowerze.

    Pomimo kontroli NIK, wielokrotnego opisywania sprawy na łamach prasy i wielu interwencji organizacji rowerowych, skandalicznie zaprojektowana droga rowerowa w ul. Podwale Grodzkie (przy kinie Krewetka) nie została przebudowana i w dalszym ciągu stanowi zagrożenie pieszych i rowerzystów a także nie zapewnia ciągłości podróży rowerowych od Bramy Oliwskiej do Targu Drzewnego i dalej w kierunku Głównego Miasta.

    Integracja komunikacji rowerowej i zbiorowej:

    Miasto Gdańsk jako znaczący akcjonariusz firmy SKM, nie tylko nie doprowadziło do wprowadzenia zapowiadanej taryfy zero na przewóz rowerów w SKM przez cały rok, ale nie potrafiło zapobiec wprowadzeniu kuriozalnej „promocji” przewozu roweru za złotówkę na bilety dostępne wyłącznie w kasach SKM. W tym samym czasie SKM Warszawa i Metro Warszawskie utrzymują całoroczną taryfę zero na przewóz jednośladów.

    • 5 3

  • część nr 3

    Konsultacje Społeczne:

    W 2009 roku w UM powołany został Główny Specjalista ds. Komunikacji Rowerowej – Oficer Rowerowy. Jakkolwiek osoba ta jest w naszej ocenie kompetentna i przygotowana do pełnienia swojej funkcji, jak na razie nie widać efektów pracy Oficera Rowerowego, lub pozostają one w sferze zapowiedzi. Ze strony innych agend miasta a zwłaszcza ZDiZ widoczne jest permanentne ignorowanie potrzeb rowerzystów a także standardów technicznych zatwierdzonych przez UM (widać to m.in. na przykładzie montażu wadliwych stojaków na rowery, wadliwym wykonywaniu obniżeń krawężników i pochylni podczas remontów nawierzchni, braku przychylności wobec wniosków o drobne ułatwienia rowerowe i modernizacje zwiększające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów).

    Od października 2009 nie są prowadzone konsultacje żadnych projektów dróg rowerowych ani małej infrastruktury rowerowej, przedstawiciele organizacji rowerowych nie są zapraszani na narady projektowe ani przez ZDiZ ani przez DRMG ani też inne agendy Miasta Gdańska.

    Od 2 lat ani razu nie został zwołany Zespół Konsultacyjny ds. Komunikacji Rowerowej przy Prezydencie Miasta.

    Data publikacji kolejnej oceny: 30 listopad 2010 (oceny publikowane będą co pół roku).

    Autorem raportu jest Gdańska Kampania Rowerowa – projekt Stowarzyszenia Obywatelska Liga Ekologiczna. Projekt ten, prowadzony od 1996 roku, ma na celu uczynienie z Gdańska miasta przyjaznego rowerzystom, osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach oraz rolkarzom, na wzór licznych miast Europy Zachodniej.

    • 4 2

  • no i gites majonez! a kiedy korty twarde nie ceglane powstana ? z siatkami? when??

    kiedy?

    • 0 0

  • Prawie cztery kilometry

    w trzy lata!
    Niezly wynik, ale dobrze, ze buduja.
    ..."pozostanie do wykonania około 100-metrowy odcinek"...
    100 metrowa dziura- to nie mozna jej od razu "zalatac"?

    • 1 0

  • parkowanie na rzemieślniczej (1)

    projekt uwzględnia budowę parkingu (14 miejsc) przy ul. Platanowej, reszta samochodów będzie, podobnie jak teraz, parkować na ścieżkach rowerowych. dla rowerzystów przejazd bez ograniczeń dostępny będzie między 18 a 6.

    • 1 1

    • No a mieszkąńcy będą nasyłać służby miejskie i manadady się posypią sorry ale nie chcę pod oknami żadnych samochodow :( a wy się o rowerzystów martwicie , to my płacimy w tym mieście podatki a nie przejezdni rowerzyści

      • 0 0

  • Jak się nie potrafi dróg naprawiac i robic parkingów

    To oczy mydlic ścieżkami dla rowerzystów.

    • 1 1

  • sopot = rowerowa porażka. kto jeździ, ten wie. wymienione w artykule inwestycje nie zmieniają NIC!!!!!!!! 1000x więcej dałoby usunięcie znaku zakazu na Niepodległości. koszt = 0

    • 1 0

  • poruszanie się rowerem po mieście jest bardzo przyjemne. Zwłaszcza jak się mija w ciepły słoneczny dzień korek samochodowy i sfrustrowanych tym staniem kierowców. Aż serce wtedy rośnie :)... bynajmniej drogi rowerowe to fikcja...jazda po Gdańsku rowerem jest pełna adrenaliny bo w każdej chwili mogę wpaść na pieszego jadąc chodnikiem (np. matka z wózkiem), lub pod jakieś auto sfrustrowanego kierowcy:)) tak tak...a na piękną drogę z Gdańska do Sopotu...ludzie-->kto tam będzie tą drogą do pracy jeździć...potrzebne mi to jak świni siodło

    • 1 3

  • Scieżka na wysokości hotelu Marina jest wykonana z nawierzchni uniemożliwiającej jazdę rolkami - nie da się jechać z Gdańska do Sopotu!

    • 0 0

  • najlepiej tyłek po płaskiej asfaltowej ścieżce wozić.... (1)

    Rower na plecy i jazda w las!!!

    • 2 2

    • nie każdy jest drwalem wielki myślicielu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum