rowery

Koła roweru. Zadbaj o nie poprawnie

O koła roweru, tak jak pozostałe komponenty, należy regularnie dbać.
O koła roweru, tak jak pozostałe komponenty, należy regularnie dbać. 36clicks/123rf.com

Bez nich rower by nie istniał. Gdy są w dobrym stanie, możemy jeździć szybko i ekonomicznie. Gdy coś im dolega, cały jednoślad zaczyna niedomagać. Jak zadbać o koła w rowerze, by służyły nam długo i pomyślnie?

Jak często oddajesz swój rower do serwisu?

dwa-trzy razy w roku lub częściej 11%
raz w roku 22%
sporadycznie, gdy jest taka potrzeba 27%
nigdy 40%
zakończona Łącznie głosów: 286

Tak jak nie ma domu bez porządnych fundamentów, tak nie ma szybkiego, sprawnego roweru bez dobrze utrzymanych kół. Na dłuższą metę nie wystarczy ich jedynie utrzymywać w czystości. Tak jak pozostałe komponenty roweru, tak i one wymagają regularnych przeglądów i serwisu.

Gdy przychodzi do serwisowania kół roweru, terminem, który słyszymy najczęściej, jest centrowanie kół. Jest to poprawianie naciągu szprych tak, aby koło się wyprostowało i nie biło na boki. Centrowania po raz pierwszy dokonuje się podczas przeglądu gwarancyjnego, krótko po zakupie roweru w sklepie.

- W skład czynności, które wykonujemy podczas przeglądu rowerów, wchodzi sprawdzenie naciągu szprych i ewentualna poprawka - mówi Łukasz Krachulec, specjalista ds. sprzedaży i serwisu z salonu Master w Gdyni. - Każdemu amatorowi rowerowego szaleństwa polecamy naciągnięcie szprych po ich ułożeniu zazwyczaj po krótkim okresie użytkowania roweru. Od nowości szprychy układają się, a koła stają się bardziej podatne na uszkodzenia. Gdy oddamy rower do serwisu w celu naciągnięcia szprych, otrzymamy sztywniejsze, wytrzymalsze i trwalsze koła.

Nie rób tego, jeśli nie chcesz zniszczyć swojego roweru


Kiedy trzeba wymienić koło?



Zdarza się też, że koło przestaje nadawać się już do naprawy i trzeba je po prostu wymienić. To zwykle efekt wypadków, które zdarzają się nawet najlepszym, ale też - niekiedy - skrajnego zaniedbania.

- Najczęstszymi problemami, które zmuszą nas do zaplecenia lub zakupu nowego koła, jest deformacja obręczy lub wyrwanie punktów zaczepienia szprych, a dokładniej nypli, które pozwalają napiąć szprychy w obręczy - mówi Paweł Szymański, serwisant z BikeSalon.pl w Gdańsku. - Takie uszkodzenie potocznie nazywane jest "słoneczkiem". Nieco rzadziej spotykane jest uszkodzenie samego korpusu piasty, lecz kiedy to nastąpi, nic nie uratuje nas przed wymianą piasty na nową. Kiedy nasz sprzęt ma już wiele lat na karku, a kilometry, które z nami przebył, są trudne do zliczenia, warto też zwrócić uwagę na punkty zaczepu nypli w obręczy. Jeżeli w okolicach otworów na nyple pojawiają się drobne pęknięcia, to znak, że czas wymienić obręcz.

Rowerem w deszczu. Czy to dobry pomysł?


Nie bagatelizuj awarii



Drobne awarie kół rowerowych niestety łatwo przeoczyć. W dłuższej perspektywie niestety wpływają one na przyspieszenie zużycia elementów kół, a także innych części roweru, takich jak mechanizm napędowy.

- Trzeba mieć na uwadze, że koła są jednym z najmocniej eksploatowanych elementów naszego roweru, przez co z biegiem lat tracą na wytrzymałości i sztywności i coraz łatwiej o ich uszkodzenie - mówi Paweł Szymański. - Jeżeli chcemy, by nasze koło służyło nam przez wiele lat, najprostszym sposobem będzie zastosowanie obręczy kapslowanej, czyli dodatkowo zabezpieczonej stalowymi pierścieniami w otworach na nyple, a także wybór jak najlepiej łożyskowanej piasty. Piasty z łożyskami maszynowymi będą wymagały najmniej ingerencji z naszej strony w trakcie użytkowania. Łożyska w nich są szczelnie zamknięte, a dzięki temu kurzo- i wodoodporne.

Zadbaj o ciśnienie w kołach



W kwestii poprawnej eksploatacji kół roweru niebagatelną kwestią jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach. Nie sposób podać uniwersalnych wartości, ponieważ zależy to od rodzaju używanej opony. Należy zastosować się do instrukcji podanej przez producenta opony. Jak zapewniają specjaliści, zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie może być przyczyną awarii, a nawet wypadku na rowerze.

- W serwisie spotykamy się codziennie z przedziurawionymi dętkami i pociętymi oponami, a często są to uszkodzenia spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w oponie - przestrzega Paweł Szymański. - Każda opona rowerowa na boku ma opisany zakres ciśnień, przy którym będzie sprawować się najlepiej. Zbyt duże lub zbyt niskie ciśnienie może spowodować zeskoczenie opony z krawędzi obręczy.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (59) 6 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »