• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Kładka pieszo-rowerowa zamontowana

Kamil Gołębiowski
8 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

W ostatnich dniach w ramach przebudowy skrzyżowania ul. 10 Lutego, Dworcowej i ul. Podjazd w Gdyni zamontowana została kładka pieszo-rowerowa. Jest to początek budowy trasy rowerowej wzdłuż al. 17 Grudnia.



Kończy się remont i przebudowa skrzyżowania ulic Dworcowa / Podjazd / 10 Lutego. zobacz na mapie Gdyni Kładka pieszo-rowerowa jest ostatnim dużym elementem prac przy tej inwestycji. W ramach przebudowy powstaną:

  • kładka pieszo-rowerowa nad ul. Podjazd o całkowitej szerokości 6 metrów
  • parking rowerowy na 20 rowerów bezpośrednio przy wejściu na dworzec podmiejski SKM
  • dodatkowe stojaki przy ul. 10 Lutego i Dworcowej
  • droga rowerowa wzdłuż ul. 10 Lutego i Dworcowej od ul. Szkolnej do przejścia dla pieszych przy dworcu SKM, będzie wykonana z nawierzchni żywicznej, wodoprzepuszczalnej
  • ciąg pieszo-rowerowy od dworca na kładkę i dalej na al. 17 Grudnia
  • ciąg pieszo-rowerowy od dworca Gdynia Główna pod torami przy ul. Podjazd (dotychczasowa część piesza została poszerzona) do ul. Morskiej do wyjścia z przejścia podziemnego z peronów PKP
  • Dodatkowo jadąc od ul. 10 Lutego w kierunku ul. Morskiej rowerzyści będą mieli możliwość przejechania jezdnią, bez konieczności nadrabiania drogi przez przejazd rowerowy przy dworcu SKM.


Pojawił się od dawna potrzebny przejazd rowerowy przez ul. Dworcową. Wreszcie można przekroczyć jezdnię rowerem legalnie bez zsiadania z siodełka. Pojawił się od dawna potrzebny przejazd rowerowy przez ul. Dworcową. Wreszcie można przekroczyć jezdnię rowerem legalnie bez zsiadania z siodełka.
Szykuje się zatem sporo unowocześnień w obrębie tego kluczowego dla gdyńskiej komunikacji skrzyżowania. Inwestycja zamyka kluczowe luki w spójności tras rowerowych. W międzyczasie został już wykonany przejazd rowerowy przez ul. Dworcową przy przejściu dla pieszych przy dworcu SKM. Jednak przebudowa skrzyżowania to nie wszystko. Kładka pieszo-rowerowa otwiera również perspektywę na wykonanie rowerostrady wzdłuż torów.

Trasa wzdłuż al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni ma potencjał najkrótszego i najszybszego połączenia okolic dworca Gdynia Głowna z Gdynią Wzgórze Św. Maksymiliana i tam istniejącą, lubianą przez rowerzystów i zrobioną w dobrym standardzie trasą wzdłuż alei Zwycięstwa. Tą drogą już dziś można dotrzeć do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, zobacz na mapie Gdyni a niedługo - po zrobieniu R10 - płynnie do Orłowa. Pieszych jest tam aktualnie mało, ruch panuje niewielki, trasa jest w zasadzie wytyczona, prosta, bez niepotrzebnych objazdów i zakosów. Do tego przebiega ona bez punktów kolizyjnych typu skrzyżowanie z ruchem samochodowym, czy pieszym.

Prace trwają. Po prawej stronie od dworca SKM Gdynia Główna postawiono parking rowerowy. Prace trwają. Po prawej stronie od dworca SKM Gdynia Główna postawiono parking rowerowy.
Rowerostrada po wschodniej stronie torów kolejowych

Wygodne rowerowo-piesze zagospodarowanie al. 17 Grudnia nie jest nowym pomysłem. Było już rozważane za poprzedniej ekipy rowerowej miasta Gdyni.

- Należy to tylko wyrównać i wytrasować, marzyła mi się przynajmniej jedna kładka - bardzo prosta, nawet ażurowa, by nie trzeba było w dwóch miejscach zjeżdżać i ponownie podjeżdżać. Dziś, gdy kończy się montaż kładki nad 10 Lutego, jestem nieco zaniepokojony, że nie podjęto jeszcze żadnych ruchów choć odrobinę porządkujących tę przestrzeń, wyrównujących nawierzchnię, likwidującej resztki po jakimś zagadkowym krawężniku w przypadkowym miejscu - komentuje Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, były pełnomocnik prezydenta miasta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
Reprywatyzacja gruntów rzuca cień na gdyńskie inwestycje

Część działek przy ul. Władysława IV została prawomocnie zreprywatyzowana. Grunty potrzebne do realizacji rowerostrady są dziś częściowo w prywatnych rękach. Trafiły one do spadkobierców poprzednich właścicieli, którzy - zdaniem sądu - zostali z nich wywłaszczeni niezgodnie z prawem. Według planu zagospodarowania przestrzennego może tam być wyłącznie ciąg pieszo-rowerowy, więc właściciele nie mogą działki ogrodzić, ani zabudować, jednak bez ich zgody gmina też nie może tam prowadzić żadnych inwestycji. Potrzeba teraz działki odkupić. Jeśli współwłaścicieli jest wielu, to komplikacje prawne, czasochłonność oraz koszt ewentualnego odkupienia gruntu mogą wykonalność i opłacalność przedsięwzięcia postawić pod znakiem zapytania.

- Nawet jeśli część tej trasy nie jest obecnie własnością miasta, to przynajmniej tę część alei, która jest w jego władaniu, trzeba wyremontować i zmodernizować - choćby nawet po to, by sprawnie można było z niej zjechać w stronę Obrońców Wybrzeża, czy bezpośrednio na ul. Władysława IV i móc dalej podążać w zaplanowanym kierunku - dodaje Zmuda-Trzebiatowski.
Sielski, ale nieco zaniedbany teren obecnej al. 17 Grudnia. Sielski, ale nieco zaniedbany teren obecnej al. 17 Grudnia.
- Al. 17 Grudnia ma ogromny potencjał rowerowy. Cała alejka ma długość 1100 m, ale nie wszystkie tereny należą do miasta. Alejka ta łączy dworzec PKP ze Wzgórzem Św. Maksymiliana i stanowi doskonałą alternatywę dla komunikacji rowerowej. Może stać się pewnego rodzaju rowerostradą. Dość powiedzieć, że gdy powstanie, utworzymy korytarz rowerowy, który na odcinku kilku kilometrów (od Redłowa do okolic dworca) nie będzie przecinany skrzyżowaniami ani sygnalizacją świetlną. Sprzyja temu sąsiedztwo linii kolejowej - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Widzimy zatem ciągłość intencji władz w zakresie przebudowy al. 17 Grudnia pod kątem pieszo-rowerowym. Znacznie ostrożniej natomiast urzędnicy wypowiadają się w kwestii jej ostatecznego przebiegu i możliwego terminu oddania do użytku.

- Mówienie dzisiaj o terminie realizacji "rowerostrady" byłoby nieodpowiedzialne. Niemniej już teraz myślimy o takim połączeniu, dlatego w ramach przebudowy skrzyżowania powstał pierwszy i najważniejszy element tej trasy - kładka pieszo-rowerowa nad ul. Podjazd. Niezależnie od tego trwa w tej chwili projektowanie kontynuacji drogi rowerowej urywającej się dziś przy ul. Szkolnej. Planowane jest jej przedłużenie do ul. Mściwoja, następnie dalej do Władysława IV i połączenie się z istniejącą ścieżką przy skrzyżowaniu Władysława IV z Armii Krajowej - dodaje Furkal.
W idealnym przypadku rowerostrada wzdłuż al. 17 Grudnia mogłaby prowadzić bezpośrednio od dworca SKM Wzgórze Maksymiliana aż do SKM / PKP Gdynia Główna. Dotychczas nieco zapuszczony teren zyskałby nowy blask i użyteczność. W idealnym przypadku rowerostrada wzdłuż al. 17 Grudnia mogłaby prowadzić bezpośrednio od dworca SKM Wzgórze Maksymiliana aż do SKM / PKP Gdynia Główna. Dotychczas nieco zapuszczony teren zyskałby nowy blask i użyteczność.

Opinie (65)

  • czasem się zdarza że lęcę oszołomem ale to celowo lecz gdy czytam wpisy w wykonaniu lobby rowerowego to przebija mnie 100 x .tupetem i oszołomstwem sięgacie mistrzów w tej dziedzinie czyli Izraelczyków którzy z zakazu kwestionowania tragedii holocaustu uczynili zakaz jakiegokolwiek krytyki państwa Izrael podciągając to pod antysemityzm .u cyklistów jest podobnie jakakolwiek krytyka naraża krytykanta delikatnie mówiąc na nazwanie go kretynem lub niedoukiem z dysfunkcją mózgowo-rdzeniową.musicie przyjąć do wiadomości że tak samo jak kierowcy,motocykliści i wrotkarze jesteście zlepkiem od przygłupa do normalnego rowerzysty znającego swoje prawa ale też przestrzegającego prawa.jeżeli dalej będziecie antagonizować to druga strona będzie jeszcze bardziej wredna czyli naparzanka cd.

    • 3 7

  • powtórzę co pisze od paru 'artykułów' - co za idiota to planował i zatwierdzał? (2)

    jeśli już buduje się kładkę, to po co wciska się na siłę ścieżkę po drugiej stronie - i to taką donikąd...?

    chodzi o to by znowu uczyć rowerzystów łamania przepisów?

    bo przecież na końcu - przed szkołą/PLO/UM - fajansiarze na rowerach będą dalej pchać się po chodniku, do tego zwężonym bo jest parking

    czy ktoś w tym UM myśli? co robi ten facet od rowerów? bierze kasę?

    w ogóle prace przy skrzyżowaniu są prowadzone w sposób skandaliczny - o BHP to nikt tam nie słyszał, dziury w chodnikach (nowych) są od miesięcy, a swoja drogą sama ścieżka już też ma dziury, bo nawierzchnia się kruszy

    • 6 1

    • rozbudowa infrastruktury rowerowej jest absurdem (1)

      wystarczy dopuścić ruch rowerowy chodnikami, co spowoduje, że większość rowerzystów będzie jeździć sobie jak jeździli dotychczas, a ci znający przepisy i kolarze będą jeździć jezdnią. Tak powinno być.

      • 1 1

      • rozbudowa infrastruktury rowerowej jest konieczna

        ale nie powinna ona być realizowana z myślą o odbieraniu rowerzystom prawa do poruszania się po jezdni w tzw. ruchu mieszanym.

        W Holandii 47% wszystkich przejazdów rowerem jest realizowana właśnie w ruchu mieszanym - wraz z samochodami, których kierowcy szanują wszystkich innych uczestników ruchu, zwłaszcza pieszych i rowerzystów.

        Segregacja ruchu jako jedyna możliwa opcja nie jest dobrą zasadą tworzenia infrastruktury miejskiej, ale bezkolizyjne skrzyżowania korytarzy ruchu rowerowego z jezdniami ulic miejskich mają głęboki sens.

        • 1 1

  • Gdynianin (2)

    Mogliby zdemontować jakies sygnalizacje a nie dokładac jeszcze dróg rowerowych. Amatorzy pedałów jezdza po ulicach, tworzą niebezpieczne sytuacje przez swoj brak wyobraźni ale do kłócenia sie sa pierwsi. Rowerzyści to zakała dróg i transportu a nie wyższe dobro.... im mniej rowerów tym lepiej !1

    • 5 12

    • niech każdy zacznie od siebie. po analizie statystyk policji w kwestii wypadków drogowych stwierdzam że rowerzyści to mikro problem w porównaniu do kierowców.

      • 7 1

    • rowerzyści powinni jeździć jezdnią

      to z powodu motozakał wymyślono te chore koncepcje dróg rowerowo pieszych

      • 5 0

  • Czyli zapowiada się kawałek tu kawałek tam, bez żadnej spójności...... czyli po staremu

    • 4 1

  • W Gdyni wreszcie się trochę ogarnęli ze ścieżkami rowerowymi,jechałem ostatnio z Sopotu do Gdyni głównym ciągiem,do Orłowa można spokojnie podjechać ścieżkami,potem kawałek chodnikiem i na wysokości Redłowa trzeba przejść na drugą stronę,tam się zaczyna piękna ścieżka aż do Maksymiliana a stamtąd heja na bulwar.

    • 1 3

  • mam nadzieję, że projekt obejmie udrożnienie wjazdu na ciąg pieszo-rowerowy od strony

    stacji SKM Wzgórze św. Maksymiliana.

    po realizacji całości projektu warto będzie zainstalować licznik monitorujący skalę ruchu rowerowego tą nową trasą 17 Grudnia.

    • 0 1

  • Czekam na zwodzoną kładkę rowerową od ulicy Admirała Wagi na Oksywiu do placu Gombrowicza. (2)

    Kładka przedstawiona w artykule może być początkiem nowego sposobu myślenia o komunikacji miejskiej w Gdyni a nawet w całym Trójmieście: rowerostrada powinna biec wzdłuż linii SKM od Gdyni Chyloni do Pruszcza Gdańskiego.

    Ciekawy byłby odcinek od Kamiennego Potoku do ulicy Bohaterów Monte Cassino - wzdłuż ulicy Obrońców Westerplatte i mostkiem na jej przedłużeniu nad jarem w Sopocie i pod wiaduktem nad linią SKM.

    • 1 2

    • w poprzek przez port (1)

      brał bym w ciemno choćby prom, choćby wiosłowy byle z Oxywia do centrum Gdyni;

      kładka to trochę bolszewizm, ale docelowo, owszem, powinien tam być rodzaj mostu raczej niż tunel, bo w tym chorym kraju nie wpuszczają nas do tuneli, z mostami idzie nam rowerzystom ciut ciut lepiej

      • 1 0

      • bolszewizm to władza rad plus elektryfikacja kraju

        w praktyce polegająca na instalowaniu sieci głośników w siedzibach kierownictwa kołchozów.

        Tworzenie skrótów dla ruchu pieszych i rowerzystów w poprzek barier tworzonych przez wodę to cywilizacja XXI wieku.

        • 1 0

  • (1)

    Rowerzyści stanowią 0.7% ruchu w mieście (średnia całoroczna), a inwestycje rowerowe to na oko 10% inwestycji drogowych.

    Gdzie tu sens?

    • 0 4

    • Przejazdy realizowane rowerem stanowią ok. 5,9% ogółu przejazdów realizowanych w mieście Gdańsku

      Ok. 50% przejazdów samochodem to tzw. przejazdy niepotrzebne: odbywające się na odległość mniejszą niż 5 km.

      Inwestycje rowerowe stanowią w Gdyni mniej niż 3% ogółu wydatków na budowę i utrzymanie infrastruktury drogowej, a ich produktywność wielokrotnie przewyższa produktywność wydatków na budowę i utrzymanie ulic.

      Dlatego dobrze zarządzane miasta dbają przede wszystkim o poprawę bezpieczeństwa i komfortu poruszania się pieszych i rowerzystów: chodniki i udogodnienia dla rowerów powstają kosztem powierzchni wykorzystywanej do parkowania i jazdy samochodem.

      W dobrze zarządzanych miastach przejazdy rowerem stanowią ponad 15% ogólnej liczby przejazdów realizowanych codziennie, również w okresie zimy (por. statystyki rowerowe miast Szwecji i Finlandii).

      Wpływ dobrze zaprojektowanej sieci udogodnień do jazdy rowerem na zdrowie mieszkańców jest trudny do przecenienia.

      • 2 0

  • ojej ojejku

    trzeba na przejściu zejść z siodełka a to biedaczyska poobrywało im stopy, chodzić nie mogą,
    bez przesady my to tak od ściany do ściany
    święta przepustowość a teraz i święty rower

    • 0 4

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum