Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia przepytało kandydatów na prezydenta Gdyni o plany dotyczące infrastruktury rowerowej. Aleksandra Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusz Szemiot z Koalicji Obywatelskiej zdradzają, jakie mają pomysły na usprawnienie ruchu rowerowego w Gdyni oraz jakie programy będą kontynuować, a które zakończą. Niektóre odpowiedzi mogą zaskoczyć.
- Czy podtrzyma Pani/Pan finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i rowerów cargo?
- Czy przywróci Pani/Pan funkcję Oficera Rowerowego - osoby koordynującej działania mające na celu rozwój komunikacji rowerowej - obecnie faktycznie zlikwidowaną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?
- Czy przywróci Pani/Pan funkcjonowanie Gdyńskiej Rady Rowerowej, którą - mimo obowiązku wprowadzonego przez Zarządzenie Prezydenta - całkowicie zaprzestano zwoływać.
- Czy przywróci Pani/Pan pulę środków w budżecie ZDiZ na remonty istniejących dróg rowerowych, zabraną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?
- Czy dokończy Pani/Pan projekt budowy drogi rowerowej na dolnym odcinku ulicy Wielkopolskiej?
- Czy dokończy Pani/Pan budowę drogi rowerowej przy Parku Centralnym?
- Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego ze Śródmieścia na Obłuże?
- Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?
- Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż ulicy Hutniczej do granicy z Rumią?
- Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego między Dąbrową a Wiczlinem?
Wszystko o wyborach samorządowych: wyniki głosowania z 7 kwietnia i programy tych, którzy wciąż walczą
Publikujemy odpowiedzi Aleksandry Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu oraz Tadeusza Szemiota z Koalicji Obywatelskiej na 10 pytań zadanych przez przedstawicieli stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. W większości przypadków kandydaci dodali także komentarze do krótkich odpowiedzi.
Czy podtrzyma Pani/Pan finansowany z budżetu miasta i środków zewnętrznych program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych i rowerów cargo?
Aleksandra Kosiorek: Nie.
Przy obecnej wiedzy na temat braku realnej zmiany zachowań komunikacyjnych wskutek tych programów nie rekomendowałabym utrzymania tego programu. Znamy osobiście kilka osób, które uzyskały dopłatę do zakupu rowerów elektrycznych i są bardzo zadowolone, bo zapłaciły mniej niż zamierzały, ale nie znane są nam żadne dane pokazujące realną zmianę zachowań wywołaną tymi programami.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Projekt dotyczący rowerów elektrycznych ma wymiar głównie PR-owy - tu wszystko będzie zależało od wielkości dopłat ze strony miasta i dostępności środków zewnętrznych. Lepiej wydać środki na infrastrukturę służącą wszystkim niż na dopłaty dla nielicznych. Jednak jeśli będą one finansowane zewnętrznie, nie ma powodu programu ograniczać.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery na sprzedaż: Gdańsk, Gdynia, Sopot
Czy przywróci Pani/Pan funkcję Oficera Rowerowego - osoby koordynującej działania mające na celu rozwój komunikacji rowerowej - obecnie faktycznie zlikwidowaną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?
Aleksandra Kosiorek: Tak.
Tak, powinna być osoba kompleksowo zajmująca się koordynacją działań związanych z komunikacją rowerową - nazewnictwo jest tu kwestią drugorzędną.
Tadeusz Szemiot: brak jednoznacznej odpowiedzi.
Jeśli chodzi o nazewnictwo, to niekoniecznie musi to być oficer rowerowy. Nam zależy na spójnym i konsekwentnym rozwoju sieci dróg rowerowych. Mam wątpliwości, czy ta funkcja sprawdziła się w strukturze miasta. Z tego, co pamiętam, była pełniona przez jednego z radnych. Będę szukał formuły, dzięki której będziemy mogli najpierw postawić przed sobą konkretny cel do osiągnięcia w zakresie udziału roweru w transporcie ogółem i go zrealizować. Rozumiem, że kluczem do tego jest spójna infrastruktura rowerowa, niekonfliktogenna, bezpieczna, zachęcająca do użytkowania jej przez wszystkich użytkowników rowerów - od najmłodszych do najstarszych.
Czy przywróci Pani/Pan funkcjonowanie Gdyńskiej Rady Rowerowej, którą - mimo obowiązku wprowadzonego przez Zarządzenie Prezydenta - całkowicie zaprzestano zwoływać.
Aleksandra Kosiorek: Tak.
Przypomnę, że GRR powstała z inicjatywy i pracowała kilka lat pod kierownictwem jednego z członków Gdyńskiego Dialogu i widzimy wielką wartość w jej funkcjonowaniu jako miejsca mądrej, merytorycznej dyskusji i tworzenia opinii, stanowisk i rekomendacji.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Środowisko rowerowe jest najbardziej kompetentne do wspierania radą działań w zakresie infrastruktury rowerowej.
Czy przywróci Pani/Pan pulę środków w budżecie ZDiZ na remonty istniejących dróg rowerowych, zabraną przez wiceprezydenta Marka Łucyka?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Nie znamy powodu odebrania tych środków - jeśli jedynym powodem był poziom zadłużenia miasta i kłopoty finansowe, to przywrócenie tej puli, choć zasadne i konieczne, może odbyć się po analizie realnej sytuacji finansowej miasta i po zmianach, bądź na poziomie budżetu, bądź - sytuacji finansowej Gdyni.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Utrzymanie istniejącej infrastruktury jest znacznie tańsze niż jej budowa od nowa. Do tej pory praktyką było zrzucanie wydatków na infrastrukturę rowerową na budżet obywatelski.
Czy dokończy Pani/Pan projekt budowy drogi rowerowej na dolnym odcinku ulicy Wielkopolskiej?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Domkniecie wszystkich kluczowych odcinków dróg rowerowych głównej osi komunikacyjnej powinno być oczywistym priorytetem. Ważne, by decyzje o konkretnych projektach przebywały transparentnie i w dialogu.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Rozumiem oczekiwania części mieszkańców w sprawie innego poprowadzenia tej drogi, ale też rozumiem argumenty dotyczące funkcjonalności drogi - skakanie z jednej na drugą stronę ulicy po prostu spowodowałoby obecność rowerzystów na chodniku.
Czy dokończy Pani/Pan budowę drogi rowerowej przy Parku Centralnym?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Okolice Parku Centralnego wymagają kompleksowego przeglądu i racjonalnej przebudowy. To połączenie powinno być dokończone i spójne.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Poprowadzimy ją zgodnie z pierwotnym projektem, likwidując memiczny fragment na jezdni. Szkoda, że trzeba będzie wydać dwa razy pieniądze na to samo, ale tu mamy po prostu błąd projektowy do naprawienia.
Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego ze Śródmieścia na Obłuże?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi
Uważam, że należy w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.
Tadeusz Szemiot: Tak.
Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego wzdłuż ulicy Hutniczej do granicy z Rumią?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi.
Uważam, że w kwestii priorytetów warto sugerować się rekomendacjami Rady Rowerowej. Chciałabym, by to rekomendacje wypracowywane w mądrym dialogu i szeroko konsultowane były podstawami decyzji.
Tadeusz Szemiot: Tak
Ulica Hutnicza pójdzie do remontu - nie tylko w zakresie dot. drogi rowerowej.
Czy rozpocznie Pani/Pan projektowanie bezpiecznego i wygodnego połączenia rowerowego między Dąbrową a Wiczlinem?
Aleksandra Kosiorek: Brak jednoznacznej odpowiedzi
Jest oczywiste, że każdy z przywołanych odcinków jest istotny, ale chciałabym poznać powody (odrzucam złą wole), dla których nie był do tej pory realizowany. Czy były to przeszkody natury finansowej czy zupełnie innej.
Tadeusz Szemiot: Tak. Jest taki plan.
Opracował:
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-04-19 14:09
Jeszcze pytanie o podwózkę rowerów (6)
Skoro będzie tyle km dróg rowerowych to może zabronią podwózki komunikacją miejską a w zamian oddadzą miejsce niepełnosprawnym i matkom z dziećmi w wózkach?
- 36 23
-
2024-04-21 21:35
Może czas nauczyć rowerzystów przepisów
Bo jak na razie przodują w bezczelnym lekceważeniu wszelkich zasad. Skończyć z rowerowym faszyzmem. Co za banda.
- 3 3
-
2024-04-19 18:48
Szemiot nie zająknie się o biznesie, obwodnicy Witomina, tunelu na Chyloni, mostku na Dąbka itd (3)
tylko rowerki ważne
- 8 3
-
2024-04-19 21:39
A przecież rowerzyści nie ważni, tylko kierowcy w swoich starych gratach bo to przecież prawo człowieka zeby jeżdzić i parkować (2)
- 4 7
-
2024-04-21 11:34
(1)
Tam gdzie rozebrano linie kolejowe tylko po to by zrobić ścieżkę rowerową to owszem powinno być darmowe parkowanie.
- 3 5
-
2024-04-26 09:40
ok, jedź se parkować na nabrzeżu, najlepiej przy samej krawędzi kei
- 0 0
-
2024-04-19 15:16
jak bedzie tyle samo kilometrów dróg rowerowych co ulic to czemu nie obecnie jest 1% tylko !Wiec moze za 3o lat bedzie wiecej?
- 4 2
-
2024-04-19 14:46
a gdzie trasy MTB i szosowe? (4)
mamy taki potencjał jeżeli chodzi sport i rekreację rowerową, a miasto buduje trasy rowerowe w centrum miasta. Jeszcze bym zrozumiał, gdyby te drogi były w turystycznie atrakcyjnych miejscach - nad morzem, albo przy lesie, to byłaby atrakcja dla turystów oraz rodzin w weekendy i w wakacje, a jaki sens ma droga rowerowa wzdłuż takiej Wielkopolskiej? Jedynie co mi przychodzi do głowy, to fajny trening przez długi i łagodny podjazd, ale po co wzdłuż ulicy?
- 13 17
-
2024-04-20 15:19
być może dlatego (1)
że Wielkopolską dojeżdża się do pracy, szkoły, czy na zakupy na placu Górnośląskim? Jak sądzisz...?
- 5 1
-
2024-04-22 06:54
Sądzę, że na Placu Górnośląskim wielkich zakupów się nie robi co najwyżej na targowisku. Nie bardzo widzę długi i łagodny podjazd wzdłuż Wielkopolskiej w stronę Karwin, to jest spora góra i nie ma innej drogi. Na MTB możesz sobie spokojnie pojeździć po lesie.
- 0 2
-
2024-04-19 18:17
(1)
Tylko zadnych tras MTB w lasach - to powinny byc oazy spokoju.
- 6 3
-
2024-04-22 06:55
Mylisz pojęcia
MTB to rower, a nie motocykl czy quad.
- 0 0
-
2024-04-19 14:26
Ja proponuję (7)
Zrobić policję rowerową która będzie karać rowerzystów.
Skoro kierowców się kara to innych też powinni.- 76 18
-
2024-04-22 06:56
Trzeba mieć kondycję i rower z kogutem (1)
Kiedyś była w Sopocie, ale teraz od lat nie widzę.
- 1 0
-
2024-04-25 16:10
najpierw trzeba by mieć yaya zamiast związku zawodowego
na rowerze można się zmęczyć
na rowerze można zmoknąć
na rowerze można być śmiertelnie potrąconym przez kierowcę*
*(mówimy inaczej, bo wsadzono nam glizdy do głowy,
odczłowieczamy ludzi, uczłowieczamy maszyny)- 0 0
-
2024-04-21 12:05
rowerzystów, mimo że jeśli w ogóle to powodują wypadki nie wyrządzające wielu szkód na zdrowiu
dużo łatwiej łapać niż kierowców, którzy nagminnie lekceważą limity prędkości i są autorami lwiej części wypadków kończących się ciężkimi obrażeniami ciała innych użytkowników dróg lub nawet śmiercią. Lepiej, by policja skupiła się na egzekwowaniu przepisów, a na drogach krajowych częściej stosowano odcinkowe pomiary prędkości oraz radary wyłapujące piratów drogowych.
- 3 6
-
2024-04-19 20:21
Jest taka instytucja, potocznie zwana drogówką
- 5 0
-
2024-04-19 15:47
(1)
Kto kara rowerzystow? SM omija, a Policja ma 20tys wakatow
- 11 3
-
2024-04-22 06:58
Doucz się
Nie kto kara, a karze rowerzystów - tak jest po polsku, a matura już za dwa tygodnie.
- 0 0
-
2024-04-19 15:19
Tak ineteligent policja na hulajnogi ,policja pieszych ,policja na biegaczy ,policja na małe dzieciece rowerki
jeszce policja na wózki dla niepełnosprawwnych i policja karajaca głupote jak twoja :)
- 10 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.