rowery

stat

Jak prawidłowo założyć kask rowerowy?


W Polsce noszenie kasku rowerowego podczas jazdy na bicyklu nie jest obowiązkowe. Mimo to reguła jest prosta i powinna brzmieć: jeżdżę na rowerze, muszę mieć na głowie kask. Szczęśliwie coraz więcej rowerzystów w naszym kraju stosuje się do tej zasady. Nie wystarczy jednak po prostu nabyć odpowiedni do stylu jazdy kask. Powinien być on bowiem odpowiednio dopasowany i wyregulowany, ponieważ tylko wtedy uchroni jego właściciela przed możliwymi, przykrymi konsekwencjami upadku.



Temat kasków rowerowych i bezpieczeństwa jazdy na dwóch kółkach cały czas ewoluuje. Poruszaliśmy kwestię doboru odpowiedniego rodzaju ochrony głowy przed kilkoma laty, ale warto do niej wrócić. Głównie ze względu na fakt, że mimo posiadania przez większość rowerzystów tego najważniejszego z elementów stroju, duża część z nich nie potrafi lub nie wie, jak go odpowiednio zakładać. Źle jest bowiem, gdy kask rowerowy osuwa się na tył głowy - niczym zimowa czapka modnego hipstera, odsłaniając tym samym czoło rowerzysty. Nie powinno się również jeździć w kaskach z rozpiętymi lub zbyt luźnymi paskami pod brodą, ani też kupować swoim pociechom kasków większych w obwodzie niż ich głowa, motywując swą decyzję zbyt szybkim rozrostem głowy dziecka. To tylko nieliczne błędy, które przydarzają się rowerzystom w konfrontacji z kaskami. Stosując się jednak do poniższych kroków, kask rowerowy powinien leżeć komfortowo, modnie i - co najważniejsze, idealnie chronić głowę.

>>>Rozmiar

Kaski rowerowe - tak samo jak czapki - posiadają rozmiary. Aby dowiedzieć się, z jaką wielkością kasku mamy do czynienia, należy spojrzeć w jego środek, gdzie najczęściej umieszczane są naklejki z wypisanym przedziałem centymetrowym. Oczywiście można pójść do sklepu i poprzez zakładanie kolejnych kasków z wystawy dobrać rozmiar kasku odpowiadający wielkości głowy. Można jednak przyspieszyć ten proces poprzez sporządzenie pomiaru własnej głowy przed udaniem się do dyskontu. Wystarczy nam do tego zwykła miara krawiecka, którą należy owinąć poziomo wokół głowy, pamiętając, by przechodziła ona mniej więcej 2-3 cm nad linią brwi oraz nad uszami. W podstawowych modelach kasków rowerowych różnych producentów ich wielkość jest najczęściej uniwersalna, czyli powinny pasować teoretycznie każdemu. Wraz ze wzrostem ceny kasku pojawiają się rozmiary, które jednak nie są u wszystkich producentów takie same. Najprościej jest więc wybrać odpowiednią wielkość kasku, założyć kask na głowę i stwierdzić, czy jest komfortowy, tzn. czy nie uwiera z boków głowy lub czy nie rusza się na boki. To bardzo istotne, ponieważ skorupy kasku nie da się poszerzać lub zwężać i jeśli wybierzemy za szeroki kask, to po prostu będzie nam spadał na boki, kiedy zaś wybierzemy zbyt wąski, ten sprawiać będzie nam ból.

Prawidłowa pozycja kasku na głowie, dzięki której dobrze chronione jest zarówno czoło, jak i część potyliczna głowy. Paski boczne powinny układać się w literę V.
Prawidłowa pozycja kasku na głowie, dzięki której dobrze chronione jest zarówno czoło, jak i część potyliczna głowy. Paski boczne powinny układać się w literę V. mat. prasowe / fotolia.com


>>>Pozycja kasku na głowie

Gdy uda się już dobrać idealny rozmiar kasku, bardzo istotne jest, aby kask w prawidłowej pozycji leżał na głowie. To właśnie ten krok podczas zakładania kasku jest traktowany najbardziej niechlujnie: czoła wielu użytkowników kasków są praktycznie zupełnie odsłonięte, przez co styropianowe nakrycie głowy łatwo z niej spadnie przy gwałtowniejszym potrząśnięciu. Zasada jest jednak prosta: przednia część kasku powinna znajdować się ok. 2 cm nad linią brwi. Można zmierzyć tę odległość za pomocą dwóch palców u dłoni: wskazującego i środkowego. Tylna część kasku powinna znajdować się na poziomie części przedniej, wówczas leży on równo i chroni zarówno czoło, jak i potylicę.

>>>Pokrętło regulacyjne

Pokrętło regulacyjne wyparło różnego rodzaju suwaki lub gumowe paski. Znajduje się w tylnej części kasku i jest to jedynie słuszny element, za pomocą którego można dopasować kask do głowy, a także zapobiegnie jego przesuwaniu. Producenci nadają mu różne nazwy i starają się, aby działało tak płynnie, jak to tylko możliwe. Jest więc mikroskopijne pokrętło w kaskach Giro i nazywa się Roc Loc lub całkiem duże R.S.R. Disc według firmy Rudy Project. Najważniejsze jest jednak, by przy pomocy tego pierścienia spowodować, że kask nawet bez zapinania jeszcze pasków pod brodą trzymać będzie się pewnie głowy. Pewność omawianego zacisku możemy w prosty sposób sprawdzić poprzez gwałtowne poruszanie głową lub głębokie pochylenie głowy. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku kask powinien trzymać się stabilnie na głowie.

>>>Sprzączki

Nawet idealnie dopasowany kask rowerowy nie pomoże jego właścicielowi podczas upadku, jeśli nie zostanie on zapięty pod brodą za pomocą sprzączek, które znajdują się na końcach pasków. Samo zapięcie również na niewiele się zda, gdy paski zwisać będą pod brodą zbyt luźno, z kolei zbyt mocne ich ściągnięcie może powodować dyskomfort, a podczas upadku nawet podduszenie. Na szczęście również w tej kwestii można zastosować patenty, dzięki którym kask stanie się bezpiecznym gadżetem. Paski przy kaskach są dość długie, można je dowolnie skracać lub wydłużać, aby można było dopasować je do każdego kształtu twarzy. Wystarczy ustawić na środku podbródka tę część sprzączki, w którą następnie wsunięta zostanie "klamra". Po zatrzaśnięciu sprzączki pozostaje ściągnąć pasek i należy zrobić to tak, aby między podbródkiem a paskiem zmieściły się jeden lub dwa palce. Aby sprawdzić wykonane zapięcie można szeroko otworzyć usta, jeśli kask podczas tego "ziewnięcia" wchodzi głębiej na głowę, oznacza to, że wykonaliśmy te czynności prawidłowo.

>>>Paski boczne

Częstym kryterium, które jest brane pod uwagę podczas wyboru kasku rowerowego jest układanie się pasków bocznych. W przypadku niedoskonałego ich dopasowania, paski boczne potrafią się niestety złośliwie zawijać. Taśmy przy uszach powinny układać się w literę V, a między paskami należy zmieścić ucho. Dwa paski, które wyprowadzone są bezpośrednio ze skorupy kasku połączone są za pomocą suwaka. Należy go odblokować, przesunąć dokładnie pod płatek ucha i następnie zablokować.

Kask Scott Vivo wyposażony w system MIPS, czyli widoczne żółte wyściełanie kasku.
Kask Scott Vivo wyposażony w system MIPS, czyli widoczne żółte wyściełanie kasku. mat. scott.pl


>>>Pozostałe istotne kwestie

Jak widać kask rowerowy nie jest całkiem prostym w obsłudze gadżetem. Stosując się jednak do wyżej wymienionych zasad, powinien spełnić swoją rolę. Niestety kask jest przedmiotem jednorazowym, z tego względu, że w przypadku gdyby wziął on udział nawet w niezbyt niebezpiecznym wypadku, należy go niezwłocznie wymienić. Warto pamiętać, że nie wszystkie uszkodzenia są na skorupie kasku widoczne. Można to uznać za chwyt marketingowy, jednak większość producentów umożliwia zakup nowego kasku w obniżonej cenie, jeśli poprzedni tej samej firmy spełnił swoją funkcję i nie nadaje się do użycia, ponieważ uległ wypadkowi. Ktoś stwierdzi zatem, że skoro jego kask nie uległ nigdy wypadkowi, to może jeździć w nim w nieskończoność. Niestety nic bardziej mylnego. Należy pamiętać, że kask rowerowy narażony jest na przeróżne warunki atmosferyczne, co może wpływać na utratę właściwości materiału. Producenci podają zgodnie, że termin ważności kasku rowerowego wynosi 5 lat. Zdarza się również często, że rowerzyści nabywają kaski, które są po prostu za duże. Chcą dzięki temu zabiegowi zmieścić pod nie ich ulubione czapki, gdy na zewnątrz robi się chłodno. Niestety jest to błędne myślenie, ponieważ jak już wiemy, kask rowerowy nie powinien być zbyt luźny. Jeżeli zaś chodzi o czapki pod kask, to są one na tyle cienkie, że naprawdę minimalnie zwiększają objętość głowy i nie wymagają kupowania większego o jeden rozmiar polistyrenowego gadżetu. Bardzo istotną kwestią, którą warto wziąć pod uwagę podczas wyboru kasku rowerowego jest wygoda. Nici bowiem z tego, jeśli ustawimy wszystkie paski i sprzączki idealnie, jeśli kask będzie powodował jakikolwiek ucisk. Każdy z nas ma inny kształt głowy, dlatego sugerowanie się opiniami innych, którzy twierdzą, że dany kask na pewno będzie dla nas dobry, jest po prostu błędne. Nie ma nic złego w tym, że podczas zakupów przymierzymy dziesiątki rowerowych nakryć głowy. Każdemu zależy przecież na komfortowej jeździe na rowerze.

Innowacje i udogodnienia

Bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze to temat, który wciąż ewoluuje. Nie inaczej jest w kwestii kasków rowerowych. W ich obrębie producenci dokonali wielu ulepszeń i udogodnień, aby z konfrontacji rowerzysta - twarde podłoże, to ten pierwszy wyszedł z całą głową, a także żeby noszenie kasku było przyjemniejsze, a jego dopasowywanie łatwiejsze. Do najważniejszych innowacji w tej materii należy z pewnością szwedzki wynalazek - MIPS. W skład systemu wchodzi ruchoma, plastikowa wkładka umieszczona wewnątrz kasku, która bezpośrednio przylega do głowy. MIPS ma dodatkowo uchronić mózg użytkownika podczas upadku horyzontalnego oraz skośnego poprzez nieznaczne przesunięcie się wkładki, która właśnie dzięki temu przesunięciu zmniejsza siły działające na mózg. Omawiany system został wprowadzony w 2015 roku w kaskach Giro, dziś instaluje go w swych produktach prawie każdy znany producent. Ciekawym ze względu na niesforność pasków przy uszach jest patent firmy Specialized, który nazywa się Tri-Fix. Jego doskonałość polega na tym, że odseparowuje od siebie oba paski, które powinny znajdować się przed i za uchem. Zamiast tradycyjnego suwaka mamy do czynienia z kawałkiem plastiku, dzięki któremu nie musimy dopasowywać pasków do ucha, bo zrobi się to automatycznie. Pozostaje jedynie ściągnięcie taśmy pod brodą.

Podsumowanie

Mało który gadżet spośród tych, jakie próbują nam wcisnąć producenci jest tak potrzebny rowerzyście jak kask. Dbanie o to, by był zawsze na głowie, założony w sposób prawidłowy, powinno być obowiązkiem każdego, kto dba o swoje zdrowie. Oczywiście nie przy każdym upadku kask uratuje rowerzyście życie, jednak według badań ocalił 85 proc. ludzi, którzy wzięli udział w tych przykrych zdarzeniach mając go na głowie. Wystarczy jedynie przełamać niezrozumiałą niechęć do tego sprasowanego, styropianowego nakrycia głowy, odpowiednio go założyć i cieszyć się bezpieczną jazdą.

O wyborze odpowiedniego do stylu jazdy kasku rowerowego oraz najważniejszych jego elementach pisaliśmy już przed paroma laty w artykule Jak wybrać odpowiedni kask rowerowy?

Rodzaje kasków względem stylu jazdy:

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (31)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »