• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wybrać odpowiedni kask rowerowy?

Krzysztof Kochanowicz
19 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Kask miejski
  • Kask MTB
  • Kask szosowy
  • Kask typu "full-face"
  • Kask typu "orzeszek"

Kask rowerowy to jeden z podstawowych elementów ubioru każdego rowerzysty. Jak istotną rolę spełnia i jak jest ważne dobranie odpowiedniego kasku mogą potwierdzić wszyscy Ci rowerzyści, których uratował przed utratą zdrowia a może nawet życia. Kask rowerowy jeszcze do niedawna był wyśmiewanym elementem rowerowej garderoby. Jak można zauważyć na naszych drogach i szlakach rowerowych, ten stereotyp przeszedł już do lamusa i świadomi rowerzyści zauważają potrzebę i komfort użytkowania kasku rowerowego.



Przy ogromie produktów dostępnych na rynku nietrudno dostać przysłowiowego oczopląsu od ferii barw i rozmaitości kształtów dostępnych kasków. Ale czy kolor i kształt to dobry kierunek przy wyborze kasku, który ma być elementem poprawiającym nasze bezpieczeństwo? Na co zwrócić uwagę przy wyborze kasku rowerowego? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w poniższej treści. Jedne z podstawowych pytań, jakie zadajemy sobie przy zakupie kasku to - brać drogi, czy tani? Prosty, czy zaawansowany? "Rowerowe teorie spiskowe" głoszą, że znani producenci akcesoriów rowerowych robią z naszymi preferencjami konsumenckimi "istne rodeo", co w efekcie prowadzi do jednego - wyboru ich produktu. Pozostaje tylko pytanie - czy mniej znane firmy oferują gorsze produkty? Czy tani kask nie zapewni nam odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa? Niekoniecznie. Wystarczy tylko dopilnować jego odpowiedniej jakości i funkcjonalności. W gruncie rzeczy sprawa jest dosyć prosta.

Producenci kasków najczęściej w swojej ofercie mają kilka typów kasków. Jaki kask wybrać, żeby być z niego w pełni zadowolonym? Różnią się one przeznaczeniem, wytrzymałością, jak również wagą. Podstawową sprawą przy zakupie jest przymierzenie kasku. Oczywiście bywają na tym świecie szczęśliwcy, na których głowach każdy kask dobrze leży, ale zdecydowana większość to użytkownicy nie mający tego szczęścia - kask ich uwiera, co z kolei obniża komfort jazdy i zniechęca do użytkowania, a tak nie powinno być. Wybierając kask najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie jakiego typu sporty rowerowe uprawiamy? To pierwsze kryterium wyboru odpowiedniego kasku. Producenci oferują kilka podstawowych typów kasków:

Kask MTB:

To najpopularniejszy typ kasku ze względu na jego funkcjonalność. Cechą charakterystyczną jest daszek mocowany na czole kasku. Najczęściej istnieje możliwość szybkiego jego odpięcia. Zadaniem daszka jest ochrona przed odblaskami światła i gałęziami podczas przemierzania leśnych ostępów. Kaski tego typu najczęściej są wykonane z twardego polistyrenu powleczonego z wierzchu warstwą tworzywa sztucznego lub, w droższych modelach, specjalnego rodzaju ceramiką. Dodatkowo posiada wiele otworów wentylacyjnych w większości przypadków zabezpieczonych siatką.

Kask miejski:

Kask wizualnie przypominający swoim wyglądem kask MTB z tą różnicą, że model miejski posiada więcej elementów odblaskowych lub świecących, poprawiających widoczność rowerzysty. Zdecydowana większość kasków tego typu ma wbudowane światełko w potylicznej części kasku. Dodatkowym elementem różniącym ten typ od MTB jest jago mniejsza opływowość.

Kask szosowy:

Nieznacznie różniący się od kasku typu MTB. Główną różnicą w tym typie jest brak daszka, który na szosie jest raczej zbędny. Niejednokrotnie kask szosowy ma specjalny aerodynamiczny kształt.

Kask typu "full face":

Używany przez miłośników "mocnych wrażeń" gustujących w niebezpiecznej jeździe polegającej na karkołomnych zjazdach z szaleńczą prędkością pomiędzy drzewami, skałami i wieloma innymi niebezpiecznymi elementami trasy zjazdu. Używany przez pasjonatów downhill-u - sportu, w którym istnieje duże ryzyko urazu czaszki. Jego zadaniem jest zmaksymalizowanie bezpieczeństwa okolic głowy. Swoim kształtem i budową przypomina kask motocyklowy, ale jest od niego lżejszy i zbudowany z myślą o amatorach tej ryzykownej odmiany kolarstwa górskiego. Do tego typu kasków można bez przeszkód założyć gogle.

Kask typu "orzeszek":

Używany przez BMX-owców i Freeriderów. Model kasku, który również swoich zwolenników znalazł wśród rolkarzy i deskorolkarzy. Chroni głowę lepiej niż kask typu MTB i nie ogranicza pola widzenia jak Full Face. Jest jednak znacznie cięższy i brak mu dobrej wentylacji, aby nie osłabiać konstrukcji.

Powyższa charakterystyka to tylko podstawowe grupy kasków dostępne na naszym rynku. Poważni gracze oferujący dobrej jakości kaski polecają więcej typów kasków oraz poszczególne grupy dzielą jeszcze na podgrupy, ale to już zagadnienie dla profesjonalistów gustujących w niszowych rozwiązaniach. Nas w tej publikacji interesuje dobór kasku dla większości użytkowników rowerów.

Kolejnym istotnym kryterium wyboru kasku jest jego funkcjonalność. Przedstawiamy kilka kwestii, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniego kasku.

  • Elementy kasku
  • Daszek w kasku MTB
  • Zewnętrzna powierzchnia kasku
  • Wentylacja kasku
  • Elementy odblaskowe
  • Regulacja kasku
  • Regulowany pasek
  • Wkładki antybakteryjne


Elementy kasku:

1. Daszek jest dość istotną częścią kasku. Jego rola skupia się głównie na ochronie oczu przez promieniami słonecznymi, kroplami deszczu lub gałęziami, podczas jazdy np. w lesie. W dobrej jakości kaskach daszek jest odpinany i bez większego problemu możemy użytkować go tylko w konieczności.

2. Powierzchnia zewnętrzna kasku jest dość istotnym elementem gwarantującym trwałość, wytrzymałość i jego estetykę. Zdecydowana większość producentów stosuje na powłoki zewnętrzne tworzywa sztuczne i są one wystarczające. Producenci dbający o jakość swoich produktów poszli o krok dalej i stosują na tę powierzchnię tworzywa ceramiczne poprawiające trwałość, obniżające wagę. Dodatkowo ceramika zapewnia większą odporność na zadrapania i antystatyczność powłoki zewnętrznej kasku.

3. Otwory wentylacyjne osłonięte siatką to jeden z gwarantów wysokiego komfortu jazdy. Im więcej jest ich w kasku, tym lepsza cyrkulacja powietrza podczas jazdy. W efekcie mniej się pocimy, szybciej wysycha nam głowa i zmniejszamy ryzyko odparzeń na głowie. Bardzo istotny element otworu wentylacyjnego to siateczka zabezpieczająca przez nieproszonymi pasażerami pod kaskiem. Wie o tym każdy, kto miał do czynienia z osą lub innym zjadliwym stworzeniem uwięzionym pomiędzy kaskiem a głową.

4. Elementy odblaskowe - ich główne zadanie skupia się na poprawie widoczności rowerzysty. Są przeważnie wykonane z tworzywa odbijającego światło nadjeżdżających za rowerzystą pojazdów mechanicznych. W kaskach miejskich część producentów stosuje czerwone lampki umieszczone w potylicznej części kasku

5. Regulacja rozmiaru - to "magiczne" pokrętełko lub suwak umiejscowiony w tylnej części kasku tuż pod nasadą czaszki jest jednym z najistotniejszych elementów kasku. Dzięki niemu kask można dopasować nie tylko do obwodu głowy, ale i do kształtu czaszki. Poza tym dzięki regulacji możemy docisnąć skorupę do głowy, dzięki czemu kask nie będzie miał możliwości podskakiwania lub przesuwania się podczas jazdy.

6. Regulowany pasek - paski zapinane pod brodą rowerzysty pozwalają wyeliminować ryzyko spadnięcia kasku z głowy przy ewentualnym upadku. Dobrze zapięty pasek to taki, który nie uwiera i nie uciska szyi podczas jazdy, ale jest też odpowiednio mocno zapięty. Te elementy zapewnia nam odpowiednio wykonana, pozwalająca na szeroki zakres regulacji klamra spinająca.

7. Wkładki antybakteryjne - są niemniej ważnym elementem komfortowego kasku rowerowego. Warto tutaj zwrócić uwagę, aby wkładki te były odpinane i wykonane z materiałów umożliwiających pranie. Wówczas będziemy mogli cieszyć się kaskiem, który pachnie świeżością i w żaden sposób nie zaszkodzi skórze na głowie.

Nowoczesne kaski dostępne na rynku w sprawdzonych i autoryzowanych punktach sprzedaży to raczej dobrej jakości produkty, spełniające wymagania komfortu i bezpieczeństwa. Żeby być pewnym, że wybrany przez nas model to kask spełniający standardy bezpieczeństwa należy na etykietce kasku zamieszczonej w jego wewnętrznej części szukać oznaczenia EN1078 - to oznaczenie to norma, która mówi nam o wysokim poziomie bezpieczeństwa kasku oraz o jego odpowiedniej elastyczności i odporności.

Jeśli kask, który wybraliście spełnia powyżej opisane kryteria i - co najważniejsze - "dobrze leży" na waszej głowie, to możecie być pewni, że to dobry zakup. W przypadku zakupu kasku nie należy sugerować się ceną i pozwolić ponieść poglądom, że drogi kask jest najlepszy. Nie jest też powiedziane, że tanie kaski są gorsze. Ważne, żeby przy zakupie kasku zwrócić uwagę na poruszone przez nas elementy i dokonać dobrego wyboru. Kwestia tylko, czy rozważając nasze bezpieczeństwo i zdrowie mamy odwagę rozmawiać o oszczędności?

Więcej ciekawostek w dziale PORADY ROWEROWE

Opinie (28) 5 zablokowanych

  • Dobry art!

    • 6 3

  • Dzięki za świetny artykuł!

    Zima to dla mnie świetna okazja by trochę dłużej posiedzieć w górach i pośmigać na nartach, a w wolnej chwili przygotowywanie się także do sezonu rowerowego. Osobiście nie jestem zwolennikiem zimowej jazdy na rowerze,ale podziwiam tych, którzy maja tyle zawzięcia i jeżdżą mimo niezachęcającej nieraz pogody.

    Kask, to ważna sprawa nie tylko na rowerze, ale i na stoku w górach!

    • 9 2

  • zabrakło (2)

    Zimowych tematów?

    • 4 7

    • Na kupno kasku, lub przymiarkę do niego nigdy nie jest za późno (1)

      Temat kasków jest tematem bezterminowym!
      O bezpieczeństwie warto pamiętać,
      Jak dla mnie świetny temat !

      • 7 0

      • A ile razy i w kółko można powtarzać "jak ubrać się zimą na rower"

        Jak brakuje Ci zimowych tematów, zajrzyj do archiwum porad rowerowych.

        • 1 0

  • słaby art (1)

    słaby, nie pomaga raczej dobrać kasku. nic o wysokościach, ile ma nachodzic na czoło, jak spinać paski (czy trójkąt który tworzą paski powinien być raczej większy czy mniejszy). czy spinac ciasno czy luźno. czy kupić większy kask i dopasować pokrętłem z tyłu, czy mnały mocno przylegający.....
    tekst opisujący jakie są kaski i doradzający że ma być wygodnie nie wystarcza w mojej opinii

    • 24 4

    • Człowieku, to bardzo indywidualne już dopasowanie

      Na takie pytania, to każdy z nas powinien odpowiedzieć sobie sam.
      Każdy w końcu ma inny kształt głowy więc doradzanie pod tym kątem, to totalny bezsens.

      • 1 4

  • kask dla dziecka, jaki? (1)

    Prosze o informacje, jaki kupic kask dla dziecka, mam zwykly z marketu, ale wydaje sie taki maloprofesjonalny

    • 2 1

    • Nie ma co oszczędzać w temacie, to po pierwsze !

      Często poruszając się po mieście widzę jak rodzice zakładają dzieciom kaski, które tak na dobrą sprawę nic nie dają. Kask dla dziecka, powinien być tak samo dobrze dopasowany, jak ten dla dorosłego. Dobre kaski dla dzieci różnią się tym, że np: paski mocujące są nieco miększe, często pasek mocujący pod podbródkiem powleczony jest dodatkową miękką osłoną, którą po zabrudzeniu można ściągnąć i wyprać, podobnie zresztą jak gąbeczki antybakteryjne wewnątrz kasku. Kask taki powinien przede wszystkim być dobrze osadzony na głowie. Nie może zsuwać się ani do przodu, do tyłu czy na boki po jego spięciu kółeczkiem zaciskowym, o którym mowa w artykule.
      ps. Jak dla mnie artykuł w pełni odpowiada na wszelkie ogólne pytania, na które wypadałoby sobie odpowiedzieć przed kupnem kasku. Pozostają jeszcze cechy estetyczne, jak kolor, marka, ale te elementy leżą już w naszych gustach, o których podobno się nie rozmawia. Osobiście całej rodzinie zafundowałem renomowane, bardzo lekkie i wytrzymałe kaski firmy Cratoni. Fakt można było kupić taniej, ale po co skoro spełniały wszelkie normy bezpieczeństwa, były lekkie ...no i ładne ? ;)

      • 2 1

  • Kask i kamizelkę odblaskową powinien mieć obowiązkowo (1)

    każdy rowerzysta. Nie wspomnę o oświetleniu, z którego większość nie korzysta dotyczy do tych co jeżdzą na rowerach MTB po lasach a potem wieżdzają na ścieżki. Poza tym rowerzyści powinni być ubezpieczeni i płacić rocznie składkę na poziomie 200 zł.

    • 2 25

    • Puknij się w głowę

      Rowerzyści to nie biednie miernoty nieposiadający ani domu ani auta!
      Dla większości rower traktowany jest jako forma rekreacji, a w tym momencie obowiązuje zwykłe/podstawowe ubezpieczenie na życie.
      ps. A może trzeba dodatkowo ubezpieczyć inne sprzęty? Rolki? Taczkę w ogródku?

      • 5 0

  • promocja korzystania z kasków

    bywa narzędziem imputowania, że zwykła, niesportowa jazda na rowerze albo wiąże się z jakimś nadzwyczajnym ryzykiem, albo stwarza jakieś zagrożenie dla innych. Popieram noszenie kasków przez kolarzy, dla zwiększenia popularności korzystania z roweru warto zmienić nastawienie do kasków i do bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    • 5 3

  • Panie Krzysztofie, artykuł napisany troszkę "po łebkach" :( (1)

    Wytknę w punktach:

    1. Daszek kasku nie służy do ochrony przed gałęziami, lecz przed słońcem i ewentualnie deszczem. Proszę zwrócić uwagę, że kolarze górscy uprawiający maratony i XCO nie korzystają z daszków.
    2. Do ochrony oczu przed gałęziami służą okulary ochronne. Mogą być przeciwsłoneczne ale też neutralne. W cięższych warunkach stosuje się gogle podobne do narciarskich (MTB DH, Enduro),
    3. Twierdzenie, że kask fulfejs jest dla miłosników mocnych wrażeń jest nadużyciem. Kasków pełnych winno używać się tam gdzie istnieje ryzyko uderzenia twarzą w kamienie, lub wystające korzenie.
    4. Nie ma przeszkód do stosowania gogli ze zwykłym kaskiem, zaletą goli jest bowiem doskonałe trzymanie "na wertepach" w porównaniu do klasycznych okularów
    5. Jeżeli już dzielimy kaski na grupy, to wśród kasków do MTB należy wydzielić dwie grupy zasadniczo różniące się konstrukcyjnie: mianowicie kaski do XC bardzo zbliżone konstrukcją do szosowych, b. lekkie oraz kaski do AM/Enduro o znacznie bardziej rozbudowanej ochronie potylicy i skroni na wypadek wywrotki na plecy.
    6. Duża ilość otworów wentylacyjnych kasku wcale przekłada się na jego zalety. Owszem w gorącym klimacie i w upalne dni najlepszy jest kask z maksymalną wentylacją. Jednak w chłodne dni taki kask powoduje, że dmucha jak diabli i musimy zakładać czapkę.
    7. Zabrakło stwierdzenia, że żaden kask nie chroni przed urazami kręgosłupa szyjnego. Po prostu, w najlepszym kasku możemy skręcić kark.
    8. Kask po solidnym dzwonie WYRZUCAMY!
    9. Tanie kaski z reguły są gorsze od tych drogich. Pytanie jednak co to jest tani kask, a jaki jest drogi. Poniżej 100 zł to będzie zawsze badziewie, byle jaki półkilowy kloc.

    Powyżej 100 zł mamy na rynku dobre kaski np. Giro Transfer, Alpina Skid, droższe Specialized Propero II. Jeżeli ktoś szuka lepszej ochrony to Specialized Tactic II, Giro Hex, Giro phase, IXS. Fullface to wydatek od 500 w górę. Jeżeli nie szukamy kasku wyczynowego, gdzie liczy się każdy gram, porządny kask kupimy w przedziale 120 do 300 zł.

    • 16 0

    • Cóż od tego właśnie są posty, by uzupełnić wiedzę na ten temat

      Każdy artykuł można jeszcze bardziej wzbogacić.
      Moim zdaniem jest bardzo niewielka różnica, można by nawet powiedzieć znikoma, szczególnie dla osoby która zastanawia się nad kupnem kasku jeśli chodzi o modele XC, czy Enduro. Dla niektórych można podział ten jeszcze bardziej pomniejszyć, np: fulfejs, orzeszek i najczęściej kupowany MTB... i styka.

      • 0 0

  • Brakuje jednej, istotnej informacji...

    ...mianowicie, jak nosić kask. Niektórzy noszą kask zupełnie z tyłu głowy ( np WOJT) i nie wydaje się, by w kontakcie z twardą glebą, kask pomógł. Uderzy się nosem i będzie bolało. Wielu rowerzystów jeździ z kaskiem niezapiętym, co na pewno ma wpływ na zdrowie podczas wypadku. Jeszcze inni wożą kask na kierownicy, czy bagażniku, po co?

    Jeśli mowa o mierzeniu kasku, to najbardziej pasujący jest ten, który dotyka głowy jedynie opaską regulowaną, a nie innymi częściami.

    • 5 0

  • Cale zycie (3)

    wpajano mi ze najwazniejszy jest kask.
    jak spadlem z roweru, zlamalem sobie reke.
    Od tej pory kask lezy w piwnicy.

    • 6 22

    • bzdury mówisz, mój syn (4 lata) raz nie włożył kasku, a jak spadł to oczywiście uderzył głową w chodnik.Od tamtej pory sam nie rusza się bez kasku na rower.

      • 0 2

    • kask

      jest najważniejszy, ponieważ chhroni głowę przed urazem

      • 0 0

    • Kask rowerowy to obowiązkowe zabezpieczenie przed bezgraniczną głupotą pieszych i kierowców

      Jadę sobie ścieżką i nagle widzę pancie na skraju chodnika przy ścieżce rowerowej i jej pieprzonego kundla na trawniku po drugiej stronie ścieżki.
      A przez całą szerokość ścieżki rozciągnięta smycz.

      Innym razem jadę ścieżką a na środku ścieżki pieprzone kółko gospodyń wiejskich 3 bab po 60. No szczerze miałem ochotę stanąć na pedałach rozpędzić się i wjechać miedzy nie.

      Nie wspominam już o tych co włażą na ścieżkę w ogóle nie patrząc czy coś jedzie. Ciekawe czy na ulicę też tak wchodzą albo na tory tramwajowe.

      Dodatkowo, gdybym ufał kerowcom samochodów że staną na światłach przed skrętem w prawo mając strzałkę, to nie pisałbym już tego posta.

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum