• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak dobrać oświetlenie do roweru?

Joanna Skutkiewicz
17 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Oświetlenie roweru obowiązkowe jest tylko po zmroku. Oświetlenie roweru obowiązkowe jest tylko po zmroku.

Każdej jesieni powracają wątpliwości rowerzystów związane z oświetleniem jednośladów. Czy światła w rowerze w ogóle są obowiązkowe? Jak prawidłowo je dobrać i jak ich używać, aby jeździć zgodnie z przepisami... i nie oślepiać kierowców samochodów?


Na rowerze moje przednie światło pracuje w trybie...


Przepisy dotyczące wyposażenia rowerzystów nie są zbyt restrykcyjne. Poruszając się jednośladem, niezależnie od tego, czy jedziemy drogą rowerową, czy ruchliwą ulicą, nie musimy mieć kasku ani kamizelki odblaskowej. Gdy jednak wyjeżdżamy rowerem wieczorem lub wcześnie rano, musimy pamiętać o oświetleniu. Wielu z nas wciąż bagatelizuje to zagadnienie, mimo że nie jest to jedynie kwestia pozostawania w zgodzie z prawem, lecz przede wszystkim naszego bezpieczeństwa.

Światła stałe czy migające?



Nawet najlepsze oświetlenie nie pomoże, gdy rower nie będzie miał mocnych hamulców.

Większość lampek rowerowych oferuje pracę w różnych trybach, w tym świecenia światłem ciągłym oraz migającym. Wydaje się, że po zmroku światło migające jest lepiej dostrzegalne przez kierowców, zwłaszcza w miastach, gdzie jest bardzo dużo świateł wokół.

- Jeżdżę rowerem od paru lat o każdej porze roku i dnia, więc mogę nieskromnie powiedzieć, że jestem praktykiem - mówi pan Michał, nasz czytelnik. - Dlatego metodą prób i błędów - niestety na własnym bezpieczeństwie - doszedłem do przekonania, że światło migające jest znacznie bezpieczniejsze. Dzięki niemu więcej kierowców mnie widzi (choć niestety nadal nie wszyscy) i dochodzi do mniejszej liczby niebezpiecznych sytuacji. Oczywiście, gdy zapada zmrok, to zapalam "normalne" światło, ale gdy w ciągu dnia pada deszcz lub śnieg, albo jest tzw. szarówka, to zawsze włączone mam światło migające. Z tyłu natomiast zawsze migające - dodaje. - Wciąż jednak widuję rowerzystów bez jakiegokolwiek oświetlenia i to jest realnym problemem, a nie to, czy komuś podoba się moje legalne oświetlenie, czy nie - kończy rowerzysta.
Czy migające światło nie oślepi kierowców? To bardziej kwestia prawidłowego zamontowania lampki aniżeli jej trybu pracy. Według przepisów oświetlenie rowerowe powinno być zamontowane wyżej niż 25 cm i niżej niż 150 cm ponad podłożem. W (nomen omen) świetle prawa nie ma znaczenia, czy lampki będą świecić w trybie ciągłym, czy mrugającym.
  • Zarówno tylne, jak i przednie światło w rowerze może świecić światłem ciągłym bądź mrugającym.
  • Czy światła w rowerze mogą być migające? Wedle prawa nic nie stoi na przeszkodzie.

Nie jedź jak batman, używaj oświetlenia



Obowiązkowe wyposażenie roweru



Rower musi być wyposażony w co najmniej jedno czerwone światło tylne odblaskowe. Inne lampki jesteśmy zobowiązani zamontować i włączyć jedynie po zmroku i w tunelu. W trakcie jazdy za dnia możemy mieć je na rowerze - nikt nam tego nie zabroni - ale równie dobrze możemy nie mieć ich ze sobą w ogóle.

Za brak obowiązkowych elementów wyposażenia roweru grozi mandat od 50 do 200 złotych. Przy okazji warto także pamiętać, że rower musi posiadać co najmniej jeden sprawny hamulec (co oznacza, że poruszanie się tzw. "ostrym kołem" jest niezgodne z prawem) i dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

W przypadku lampek rowerowych najczęściej obowiązuje prosta zasada: im droższe, tym lepsze - posłużą nam dłużej i będą oświetlać nas na większą odległość. Niewielkie lampki na gumce można jednak kupić już za kilkanaście złotych, a jakiś czas temu można było dostać je od portalu Trojmiasto.pl w ramach zorganizowanej akcji.

Co najmniej 150 metrów



Choć światła obowiązkowe są wyłącznie w ciemności, w praktyce wskazane jest poruszanie się zawsze oświetlonym rowerem. Niektóre lampki rowerowe oferują widoczność nawet do dwóch kilometrów. Prawo oczekuje od nas, abyśmy byli widoczni na 150 metrów. Łatwo się jednak domyślić, że na większości dróg, poza osiedlowymi, to może nie wystarczyć kierowcom do tego, aby w porę nas dostrzegli.

  • Po zmroku jesteśmy zobowiązani do posiadania białego lub żółtego światła z przodu oraz czerwonego z tyłu roweru.
  • Tylny odblask jest obowiązkowy przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych i pory dnia.

Oświetlenie roweru w jeździe po mieście



Białe/żółte z przodu, czerwone z tyłu



Ważne jest, abyśmy nie pomieszali kolorów lampek. Przednie światło może mieć barwę białą lub żółtą, tylne - czerwoną. Jest to niezwykle istotne, ponieważ kolor niesie ze sobą konkretną informację. Barwa biała lub żółta oznacza, że pojazd, który dostrzegamy, porusza się w naszą stronę; czerwony, że podąża w tym samym kierunku co my. To sytuacja analogiczna do sygnalizacji świetlnej - nie wystarczy, że widzimy "jakieś" światło - reagujemy w zależności od tego, czy jest ono zielone, czy czerwone.

Opinie (85) 3 zablokowane

  • Convoy s2 (5)

    Dobre ustawienie, tryb stałego światła, i mamy dobre światło. W mieście tryb 100lumenkw, jak w lesie, to ok 800 i mamy ładne oświetlenie. Tylko musi być dobrze ustawiona jak w aucie, aby snop był kierowany pod kątem na drogę, a nie w niebo.

    • 8 1

    • ja ustawiam w niebo, zawsze w kierunku Gebelwezy czy jakoś.

      • 1 1

    • Convoy S2 musi mieć wymieniony kolimator

      oryginalny daje stożkowy snop światła. Ustawienie tej lampy na brak oślepienia jadących z naprzeciwka to horror

      • 2 0

    • Ta latarka nie ma homologacji (2)

      i odcięcia światło cien

      • 1 2

      • (1)

        No i co z tego? W polskim prawie nie musi być żadnej homologacji.

        • 1 1

        • mu nie przygadasz

          podniecił się jak piesek siusiakem że kupił coś fajnego i z homologacją i teraz wszędzie o tym pisze

          • 1 1

  • "Niektóre lampki rowerowe oferują widoczność nawet do dwóch kilometrów" (2)

    Przestańcie przepisywać takie głupoty z chińskich aukcji internetowych z lampkami

    • 11 2

    • (1)

      To oznacza, że z 2km widać lampkę, a nie, że rowerzysta ma przed sobą oświetlone 2km drogi.
      Światło rowerowe widoczne z kilku km to nie jest nic specjalnie niespotykane.
      Praktycznie każda porządna latarka to zapewnia.

      • 6 0

      • Szczerze, są takie lampki, jechałem drogą krajową i w dzień (!!) Widziałem coś koło 1-2 km przed sobą. Okazało się że widzę kolarke z tyłu

        • 1 0

  • Świecenie na wprost i strobo powinno być karalne (2)

    Ostatnio wieczorem ok 18-tej jeździ taki z reflektorem, drogą rowerową wzdłuż Hallera w Gdańsku, od Brzeźna w kierunku Węzła Kliniczna.

    Kiedyś jechałem sobie po zmroku drogą dla rowerów. Z przeciwka nadjeżdżał taki błyskający po oczach. Na szczęście minąłem go lekkim łukiem, bo okazało się że ich było dwóch. Jechali obok siebie, ten z lampą bliżej krawędzi drogi, ten ciemny - bliżej środka.

    • 13 2

    • Auta bardziej oślepiają niż rowery.

      • 1 3

    • Wiadomo, mogło by być lepiej, ale i tak lepsze jest takie niż żadne. Gdy widzisz stroboskop, możesz zwolnić (niezależnie czy jesteś rowerzystą czy kierowcą auta). Gorzej gdy nie widzisz rowerzysty,bo nie ma wcale oświetlenia - wtedy nie możesz zwolnić, bo nie wiesz kiedy.

      • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

    Obowiazkowe przeglady,OC i tablice rejejstracyjne sla kolarzy,tak jak sa dla motorow! (7)

    • 7 18

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      po co leziesz na strone dla rowerzystow? są nawet tu podstrony dla zmotoryzowanych, idz se tam płuc.

      • 10 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      I co to ma dać w Twojej opinii (2)

      OC i tablice rejestracyjne nie są lekarstwem na brak mózgu u osobnika trzymającego ręce na kierownicy a nogi na pedałach. Tak się składa że i jedno i drugie występuje zarówno w rowerze jak i w samochodzie, a z obu tych pojazdów korzystają bezmózgi.

      • 5 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      I koniecznie dla wózków dla niemowlaków...

      • 5 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      Każdy świadomy zagrożeń ma (1)

      OC dla rowerzysty. Kosztuje grosze a pomoże w razie kolizji z innym pojazdem/czlowiekiem

      • 1 0

  • Redakcjo! A może by tak artykuł o dzwonkach rowerowych? (5)

    Może warto by poruszyć ten temat? Często, gdy korzystam z chodnika jako pieszy, wyprzedzają mnie rozpędzeni rowerzyści, których w żaden sposób nie da się usłyszeć w ulicznym hałasie. Postuluję, aby obowiązkowym wyposażeniem każdego roweru był dzwonek. Skorzystaliby na tym zarówno rowerzyści, którzy sprawniej mogliby przemykać wśród przechodniów, jak też piesi, którzy słysząc sygnał dzwonka nie stwarzaliby zagrożenia dla siebie i dla rowerzystów.

    • 0 7

    • Po co mi mózg, mam rower (1)

      Rowerzysta po pierwsze, to nie może korzystać z chodnika, są od tej zasady wyjątki, jak ulica wzdłuż chodnika powyżej 70km na godzinę, szeroki chodzi i każda (opieka) z dzieckiem. W pozostałych przypadkach to nielegalne. Ale większość ma na to wylane. Ale spróbuj ściąć sobie trasę i kawałek iść po ścieżce dla rowerów, to bluzgi z każdej strony.

      • 0 2

      • 90% infrastruktury rowerowej to są chodniki z dopuszczeniem lub nakazem jazdy po nich.
        To jak nie mogą z chodnika korzystać? wyjdź czasem z domu.

        • 3 0

    • przecież dzwonek jest obowiązkowy. (1)

      Problem w tym że większość pieszych źle znosi jego użycie.
      Tylko dla nielicznych jest to ostrzeżenie. Większość na niego reaguje agresywnie.

      • 2 0

      • większość to głosuje na pis
        a kiedyś na sld

        i co?

        • 0 0

    • dzwonka używam na ddr

      żeby wypędzić pieszych, którzy idą wzdłuż drogi, zamiast ją przekraczać. W tych nielicznych razach na chodniku (nie ma jezdni, nie ma ddr) w życiu bym się nie ośmielił dzwonić. Jak nie ma miejsca na wyprzedzanie, to zwalniam do prędkości pieszego, czasem usłyszą terkot wolnobiegu i puszczają - mówię 'dziękuję' i jadę.

      • 0 0

  • Czy już ktoś pochwalił się (3)

    tym, że ma rower z lampką na naftę i knot, które świeci i świeci już sto lat i końca nie widać?

    • 4 1

    • (1)

      ja mam takom lampke co dinozaury jeszcze zapaliły

      • 1 0

      • a ja mam starszom

        • 0 0

    • ja usiłowałem sobie taką zrobić (pasi do repliki bicykla, wisi na osi Koła)
      ale mi nie wyszła, gaśnie od jazdy :-(

      ale będę jeszcze próbował. to jest trudne!
      może prościej z lampą karbidową?

      • 0 0

  • Z przodu tylko światło stałe! (1)

    Przepisy powinny zabraniać stosowania świateł migających z przodu, ponieważ są uciążliwe dla jadących z przeciwka. Piszę to jako kierowca i jako rowerzysta.

    • 9 4

    • to chyba jeździsz tylko za dnia w sezonie letnim

      migające mimo że uciążliwe to sprawdza się bardzo dobrze - co by nie mówić od razu widać że ktoś jedzie.
      Przetestowane w praktyce, żadne ciągłe, żadne dzwonki

      • 1 3

  • Swiatło migajace jest szkodliwe dla wszystkich wymyslone zostało tylko dlatego ze przez to działa dłuzej na bateriach (2)

    Takie migające jest szkodliwe dla zdrowia a już ci co maja bardzo ostre swiatło omrygajace i nim oswietlaja powinni dostawać mandaty!!Kiedy wkoncuw Polsce będziemy mieli normalne przepisy?

    • 6 4

    • jak wieloryb przejdzie przez ucho igielne

      • 0 0

    • ale przynajmniej widoczne

      • 2 1

  • Jestem i kierowcą i rowerzystą (1)

    Migające światła doprowadzają mnie do szału.

    • 6 5

    • można leczyć epilepsję

      • 3 1

  • a moje światło nie mruga tylko mryga, to się nadaje jo?

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum