rowery

stat

Nie jedź jak batman, używaj oświetlenia

W ostatnim czasie regularnie mijam na drogach rowerowych ludzi, którzy jadą bez jakiegokolwiek oświetlenia, stwarzając zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego - podkreśla nasz czytelnik, pan Marcin. Wiadomo nie od dziś, że używanie oświetlenia rowerowego podczas jazdy w nocy lub w warunkach obniżonej widzialności ma kluczowe znaczenie nie tylko dla samego bezpieczeństwa rowerzysty, ale także pieszych i kierowców. Apelujemy więc do wszystkich rowerzystów: stosujcie oświetlenie i bądźcie widoczni na drogach!



Apel naszego czytelnika:

Czy pownniśmy powtórzyć akcję rozdawania lampek rowerowych zimą?

tak, o tej porze roku są one najbardziej potrzebne

77%

raczej nie, ponieważ ci, którzy jeżdżą zimą, raczej mają sprawne oświetlenie

13%

nie, ponieważ o tej porze roku prawie nie ma rowererzystów

10%
- Mimo chłodniejszej aury w Trójmieście rowerzystów mocno nie ubywa, za to niektórym chyba wraz ze spadkiem temperatury zaczyna brakować wyobraźni, przede wszystkim w kwestii oświetlenia. My, rowerzyści, skarżymy się na kierowców, którzy wymuszają pierwszeństwo, nie rozglądają się i nie próbują zauważyć rowerzystów. Zwracamy uwagę także na pieszych, którzy notorycznie wchodzą na dobrze oznaczone drogi rowerowe, nawet nie sprawdzając, czy nie nadjeżdża akurat jakiś rower, a często nawet nie podnoszą nosa znad smartfona, w który są wpatrzeni. Sami jednak, a przynajmniej część z nas zapomina o tym, żeby być odpowiednio widocznym dla innych uczestników ruchu drogowego.

Praktycznie każdego dnia w drodze do pracy mijam ludzi, którzy jadąc jeszcze przed wschodem słońca albo co gorsza, już po zmroku, poruszają się swoimi rowerami bez włączonych świateł albo tylko ze światłami odblaskowymi, które przy specyfice oświetlenia w miastach - np. nierówne oświetlenie dróg rowerowych i chodników ze względu na rosnące obok nich drzewa - niewiele wnoszą do ich widoczności. Zakup podstawowego zestawu lampek, który zapewni widoczność zarówno samemu rowerzyście, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego to wydatek rzędu 20-30 zł. Zaledwie 20-30 zł może wam uratować życie!

W ostatnim czasie miałem kilka sytuacji, w których zauważałem rowerzystę jadącego przede mną lub z naprzeciwka w ostatnim momencie. Nie byłoby dla mnie zaskoczeniem, gdyby kogoś z nich potrącił samochód, gdyż jazda bez oświetlenia, a do tego w ciemnych strojach zwyczajnie prowadzi do tego, że kierujący jednośladem są niewidoczni.

Biorąc pod uwagę fakt, że przez najbliższe parę miesięcy dzień będzie na tyle krótki, że jadąc zarówno do, jak i z pracy czy uczelni w większości przypadków poruszać się będziemy po ciemku, warto pomyśleć o bezpieczeństwie swoim, jak i innych. To naprawdę wiele nie kosztuje, a może uratować nam życie - podkreśla pan Marcin.

Trzy akcje rozdawania lampek rowerowych



Redakcja Trojmiasto.pl trzykrotnie organizowała akcję Widzimy się na drodze.

W jej ramach rozdawaliśmy lampki rowerowe w Gdańsku i w Gdyni, oświetlając w sumie 1500 rowerzystów. Nasza inicjatywna spotkała się z dużym odzewem i myślimy o tym, aby ją powtórzyć.

Film archiwalny z 2014 r.



O tym zawsze warto pamiętać



Zarówno w mieście, jak i poza nim, oświetlenie rowerowe to obowiązek każdego rowerzysty. Bezsprzecznie każdy cyklista powinien być też widoczny na drodze poprzez zakładanie jasnej odzieży bądź elementów fluorescencyjnych i refleksyjnych, szczególnie przy poruszaniu się po zmroku. Dopóki miłośnicy dwóch kółek nie zrozumieją, że bycie widocznym oznacza bycie bezpiecznym, dopóty będą zdarzać się tragiczne wypadki z udziałem rowerów, pieszych oraz pojazdów silnikowych. Każdy nieoświetlony rowerzysta - tzw. batman, musi zrozumieć frustrację kierowców, a każdy odpowiednio oświetlony powinien zostać zauważony i prawidłowy ominięty.

Oświetlenie rowerowe to nie tylko bezpieczny i zwiększający komfort gadżet, ale także wymóg prawny.

W świetle prawa każdy rower powinien być wyposażony w:



  • co najmniej jedną lampkę przednią białą lub żółtą o świetle ciągłym lub migającym,

  • co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe,

  • co najmniej jedno światło tylne czerwone o świetle ciągłym lub migającym.


We mgle, w ciemności lub tunelu, oświetlenie roweru jest obowiązkowe i może być ciągłe lub migające. Musi być: z przodu białe lub żółte selektywne, z tyłu zaś czerwone. Co najmniej jedna lampa przednia, co najmniej jedna tylna. 

Uwaga: co najmniej jeden czerwony odblask z tyłu roweru jest obowiązkowy zawsze, nawet w ciągu dnia!
We mgle, w ciemności lub tunelu, oświetlenie roweru jest obowiązkowe i może być ciągłe lub migające. Musi być: z przodu białe lub żółte selektywne, z tyłu zaś czerwone. Co najmniej jedna lampa przednia, co najmniej jedna tylna. Uwaga: co najmniej jeden czerwony odblask z tyłu roweru jest obowiązkowy zawsze, nawet w ciągu dnia! graf. Trojmiasto.pl

Dodatkowo można oświetlić rower dowolną liczbą odblasków czerwonych z tyłu i białych z przodu. Dopuszczalne są odblaski w kolorze żółtym samochodowym na szprychach co najmniej po jednym na każde koło i na pedałach. Dopuszczalne są również odblaskowe paski w kształcie koła na oponach lub kołach roweru i ich kolor nie jest w przepisach określony. Opaski odblaskowe występują przeważnie na oponach miejskich i są z reguły w kolorze białym.
Dodatkowo można oświetlić rower dowolną liczbą odblasków czerwonych z tyłu i białych z przodu. Dopuszczalne są odblaski w kolorze żółtym samochodowym na szprychach co najmniej po jednym na każde koło i na pedałach. Dopuszczalne są również odblaskowe paski w kształcie koła na oponach lub kołach roweru i ich kolor nie jest w przepisach określony. Opaski odblaskowe występują przeważnie na oponach miejskich i są z reguły w kolorze białym. graf. Trojmiasto.pl


- Kierujący rowerem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie roweru. Za jazdę bez wymaganych świateł grozi mandat karny w wysokości 100 zł - informuje nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Przepisy obowiązujące rowerzystów regulują następujące podstawy prawne:



  • Ustawa z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 128),

  • Par. 53 i par. 56 rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022),

  • - Art. 87 ustawy z 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2015 r. poz. 1094).


Przeczytaj także:


Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (127)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Gorące tematy

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »