• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak dobrać oświetlenie do roweru?

Joanna Skutkiewicz
17 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Oświetlenie roweru obowiązkowe jest tylko po zmroku. Oświetlenie roweru obowiązkowe jest tylko po zmroku.

Każdej jesieni powracają wątpliwości rowerzystów związane z oświetleniem jednośladów. Czy światła w rowerze w ogóle są obowiązkowe? Jak prawidłowo je dobrać i jak ich używać, aby jeździć zgodnie z przepisami... i nie oślepiać kierowców samochodów?


Na rowerze moje przednie światło pracuje w trybie...


Przepisy dotyczące wyposażenia rowerzystów nie są zbyt restrykcyjne. Poruszając się jednośladem, niezależnie od tego, czy jedziemy drogą rowerową, czy ruchliwą ulicą, nie musimy mieć kasku ani kamizelki odblaskowej. Gdy jednak wyjeżdżamy rowerem wieczorem lub wcześnie rano, musimy pamiętać o oświetleniu. Wielu z nas wciąż bagatelizuje to zagadnienie, mimo że nie jest to jedynie kwestia pozostawania w zgodzie z prawem, lecz przede wszystkim naszego bezpieczeństwa.

Światła stałe czy migające?



Nawet najlepsze oświetlenie nie pomoże, gdy rower nie będzie miał mocnych hamulców.

Większość lampek rowerowych oferuje pracę w różnych trybach, w tym świecenia światłem ciągłym oraz migającym. Wydaje się, że po zmroku światło migające jest lepiej dostrzegalne przez kierowców, zwłaszcza w miastach, gdzie jest bardzo dużo świateł wokół.

- Jeżdżę rowerem od paru lat o każdej porze roku i dnia, więc mogę nieskromnie powiedzieć, że jestem praktykiem - mówi pan Michał, nasz czytelnik. - Dlatego metodą prób i błędów - niestety na własnym bezpieczeństwie - doszedłem do przekonania, że światło migające jest znacznie bezpieczniejsze. Dzięki niemu więcej kierowców mnie widzi (choć niestety nadal nie wszyscy) i dochodzi do mniejszej liczby niebezpiecznych sytuacji. Oczywiście, gdy zapada zmrok, to zapalam "normalne" światło, ale gdy w ciągu dnia pada deszcz lub śnieg, albo jest tzw. szarówka, to zawsze włączone mam światło migające. Z tyłu natomiast zawsze migające - dodaje. - Wciąż jednak widuję rowerzystów bez jakiegokolwiek oświetlenia i to jest realnym problemem, a nie to, czy komuś podoba się moje legalne oświetlenie, czy nie - kończy rowerzysta.
Czy migające światło nie oślepi kierowców? To bardziej kwestia prawidłowego zamontowania lampki aniżeli jej trybu pracy. Według przepisów oświetlenie rowerowe powinno być zamontowane wyżej niż 25 cm i niżej niż 150 cm ponad podłożem. W (nomen omen) świetle prawa nie ma znaczenia, czy lampki będą świecić w trybie ciągłym, czy mrugającym.
  • Zarówno tylne, jak i przednie światło w rowerze może świecić światłem ciągłym bądź mrugającym.
  • Czy światła w rowerze mogą być migające? Wedle prawa nic nie stoi na przeszkodzie.

Nie jedź jak batman, używaj oświetlenia



Obowiązkowe wyposażenie roweru



Rower musi być wyposażony w co najmniej jedno czerwone światło tylne odblaskowe. Inne lampki jesteśmy zobowiązani zamontować i włączyć jedynie po zmroku i w tunelu. W trakcie jazdy za dnia możemy mieć je na rowerze - nikt nam tego nie zabroni - ale równie dobrze możemy nie mieć ich ze sobą w ogóle.

Za brak obowiązkowych elementów wyposażenia roweru grozi mandat od 50 do 200 złotych. Przy okazji warto także pamiętać, że rower musi posiadać co najmniej jeden sprawny hamulec (co oznacza, że poruszanie się tzw. "ostrym kołem" jest niezgodne z prawem) i dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

W przypadku lampek rowerowych najczęściej obowiązuje prosta zasada: im droższe, tym lepsze - posłużą nam dłużej i będą oświetlać nas na większą odległość. Niewielkie lampki na gumce można jednak kupić już za kilkanaście złotych, a jakiś czas temu można było dostać je od portalu Trojmiasto.pl w ramach zorganizowanej akcji.

Co najmniej 150 metrów



Choć światła obowiązkowe są wyłącznie w ciemności, w praktyce wskazane jest poruszanie się zawsze oświetlonym rowerem. Niektóre lampki rowerowe oferują widoczność nawet do dwóch kilometrów. Prawo oczekuje od nas, abyśmy byli widoczni na 150 metrów. Łatwo się jednak domyślić, że na większości dróg, poza osiedlowymi, to może nie wystarczyć kierowcom do tego, aby w porę nas dostrzegli.

  • Po zmroku jesteśmy zobowiązani do posiadania białego lub żółtego światła z przodu oraz czerwonego z tyłu roweru.
  • Tylny odblask jest obowiązkowy przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych i pory dnia.

Oświetlenie roweru w jeździe po mieście



Białe/żółte z przodu, czerwone z tyłu



Ważne jest, abyśmy nie pomieszali kolorów lampek. Przednie światło może mieć barwę białą lub żółtą, tylne - czerwoną. Jest to niezwykle istotne, ponieważ kolor niesie ze sobą konkretną informację. Barwa biała lub żółta oznacza, że pojazd, który dostrzegamy, porusza się w naszą stronę; czerwony, że podąża w tym samym kierunku co my. To sytuacja analogiczna do sygnalizacji świetlnej - nie wystarczy, że widzimy "jakieś" światło - reagujemy w zależności od tego, czy jest ono zielone, czy czerwone.

Opinie (85) 3 zablokowane

  • Proponuję nie pogłębiać dyskusji na temat wyższości światełek stałych (2)

    nad migającymi. Na początek dojdźmy do tego, żeby całkiem pokaźna banda i**otów zaczęła w ogóle jakiekolwiek światła palić na rowerach. W sumie dziwię się policji i straszy miejskiej, bo o tej porze roku karanie rowerzystów za brak oświetlenia po zmroku to istne eldorado. A przy okazji liczni d**ile zaczęliby w końcu być widoczni na drodze. I mówię to jako rowerzysta.

    • 9 2

    • żadne eldorado:

      - rowerak nie traci w PL punktów (D traci!), więc nie da łapówki
      - jego mandat chudziutki, a co drugi dzieciak i tak nie ma kasy
      - trzeba by gonić... pieszo/furą... przez krzaki... trudne... gdyby jeszcze była policja rowerowa, ale nie ma
      - komu oni zagrażają? głównie sami sobie, nawet piesi w zderzeniu wychodzą lepiej niż upadający z wysoka rowerak

      • 1 0

    • Ja tam wolę, żeby policja wzięła się za wymuszanie pierwszeństwa, bo to jest główną przyczyną wypadków.
      Nieodpowiednie oświetlenie, to niecały 1% sprawców rowerzystów, przy 35% nieudzieleniu pierwszeństwa. Wymuszenia przez sprawców innych niż rowerzyści to 47%.

      • 1 2

  • Kierofczyk i tak nic nigdy nie widzi i jedzie taranem jakich byś świateł nie miał. Taka prawda. (1)

    • 2 4

    • czołówka bocialarkę z diodą cree 2ooo lumenów
      włączana pierdziutko gdy któś usiłuje cię rozjechać

      • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

    Obowiazkowe przeglady,OC i tablice rejejstracyjne sla kolarzy,tak jak sa dla motorow! (7)

    • 7 18

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      Każdy świadomy zagrożeń ma (1)

      OC dla rowerzysty. Kosztuje grosze a pomoże w razie kolizji z innym pojazdem/czlowiekiem

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      I co to ma dać w Twojej opinii (2)

      OC i tablice rejestracyjne nie są lekarstwem na brak mózgu u osobnika trzymającego ręce na kierownicy a nogi na pedałach. Tak się składa że i jedno i drugie występuje zarówno w rowerze jak i w samochodzie, a z obu tych pojazdów korzystają bezmózgi.

      • 5 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      I koniecznie dla wózków dla niemowlaków...

      • 5 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      po co leziesz na strone dla rowerzystow? są nawet tu podstrony dla zmotoryzowanych, idz se tam płuc.

      • 10 2

  • Redakcjo! A może by tak artykuł o dzwonkach rowerowych? (5)

    Może warto by poruszyć ten temat? Często, gdy korzystam z chodnika jako pieszy, wyprzedzają mnie rozpędzeni rowerzyści, których w żaden sposób nie da się usłyszeć w ulicznym hałasie. Postuluję, aby obowiązkowym wyposażeniem każdego roweru był dzwonek. Skorzystaliby na tym zarówno rowerzyści, którzy sprawniej mogliby przemykać wśród przechodniów, jak też piesi, którzy słysząc sygnał dzwonka nie stwarzaliby zagrożenia dla siebie i dla rowerzystów.

    • 0 7

    • przecież dzwonek jest obowiązkowy. (1)

      Problem w tym że większość pieszych źle znosi jego użycie.
      Tylko dla nielicznych jest to ostrzeżenie. Większość na niego reaguje agresywnie.

      • 2 0

      • większość to głosuje na pis
        a kiedyś na sld

        i co?

        • 0 0

    • dzwonka używam na ddr

      żeby wypędzić pieszych, którzy idą wzdłuż drogi, zamiast ją przekraczać. W tych nielicznych razach na chodniku (nie ma jezdni, nie ma ddr) w życiu bym się nie ośmielił dzwonić. Jak nie ma miejsca na wyprzedzanie, to zwalniam do prędkości pieszego, czasem usłyszą terkot wolnobiegu i puszczają - mówię 'dziękuję' i jadę.

      • 0 0

    • Po co mi mózg, mam rower (1)

      Rowerzysta po pierwsze, to nie może korzystać z chodnika, są od tej zasady wyjątki, jak ulica wzdłuż chodnika powyżej 70km na godzinę, szeroki chodzi i każda (opieka) z dzieckiem. W pozostałych przypadkach to nielegalne. Ale większość ma na to wylane. Ale spróbuj ściąć sobie trasę i kawałek iść po ścieżce dla rowerów, to bluzgi z każdej strony.

      • 0 2

      • 90% infrastruktury rowerowej to są chodniki z dopuszczeniem lub nakazem jazdy po nich.
        To jak nie mogą z chodnika korzystać? wyjdź czasem z domu.

        • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

    sroboskopy na dyskoteki (3)

    • 22 11

  • Z przodu tylko światło stałe! (1)

    Przepisy powinny zabraniać stosowania świateł migających z przodu, ponieważ są uciążliwe dla jadących z przeciwka. Piszę to jako kierowca i jako rowerzysta.

    • 9 4

    • to chyba jeździsz tylko za dnia w sezonie letnim

      migające mimo że uciążliwe to sprawdza się bardzo dobrze - co by nie mówić od razu widać że ktoś jedzie.
      Przetestowane w praktyce, żadne ciągłe, żadne dzwonki

      • 1 3

  • Convoy s2 (5)

    Dobre ustawienie, tryb stałego światła, i mamy dobre światło. W mieście tryb 100lumenkw, jak w lesie, to ok 800 i mamy ładne oświetlenie. Tylko musi być dobrze ustawiona jak w aucie, aby snop był kierowany pod kątem na drogę, a nie w niebo.

    • 8 1

    • Ta latarka nie ma homologacji (2)

      i odcięcia światło cien

      • 1 2

      • (1)

        No i co z tego? W polskim prawie nie musi być żadnej homologacji.

        • 1 1

        • mu nie przygadasz

          podniecił się jak piesek siusiakem że kupił coś fajnego i z homologacją i teraz wszędzie o tym pisze

          • 1 1

    • Convoy S2 musi mieć wymieniony kolimator

      oryginalny daje stożkowy snop światła. Ustawienie tej lampy na brak oślepienia jadących z naprzeciwka to horror

      • 2 0

    • ja ustawiam w niebo, zawsze w kierunku Gebelwezy czy jakoś.

      • 1 1

  • Swiatło migajace jest szkodliwe dla wszystkich wymyslone zostało tylko dlatego ze przez to działa dłuzej na bateriach (2)

    Takie migające jest szkodliwe dla zdrowia a już ci co maja bardzo ostre swiatło omrygajace i nim oswietlaja powinni dostawać mandaty!!Kiedy wkoncuw Polsce będziemy mieli normalne przepisy?

    • 6 4

    • ale przynajmniej widoczne

      • 2 1

    • jak wieloryb przejdzie przez ucho igielne

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

    Dobrze, że auta nie mają migających świateł. (4)

    • 23 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

    A ta Twoja latareczka z chin ma homologacje? (4)

    Na zachodzie zabronione jest uzywanie mrugajacego przedniego oswietlenia. Ta chinska lampka na baterie 18650 na pewno nie ma zadnej homologacji. O StVZO moze zapomniec a i tak pewnie powiesz: A co to?

    • 12 21

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      (2)

      A jaką ma mieć homologację?

      • 2 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

        (1)

        Homologacja do obrotu towarem.
        Homologacja do użytku w ruchu drogowym.

        • 2 0

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

          Buhaha do czego?

          Pewnie kupiłeś latarkę convoy i oslepiasz wszystkich. Podaj numer homologacji albo idź kup dobie coś porządnego. Ta latarka oslepia wszystkich i może spowodować wypadek. W razie wypadku wyjdzie, że nie ma oświetlenia z homologacja, brak kasku, brak OC dla rowerzysty...

          • 3 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kierowcy nie widzą rowerzystów nawet jak mają mocne migające światła

      zmotoryzowani nierozgarnięci powinny być stąd usuwani przez "korektę"
      (przydajcie się do czegoś czasem!)

      • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum