• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje rowerowe w Sopocie na 2019 rok

Joanna Skutkiewicz
23 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Wraz z początkiem wiosny w Sopocie ruszają zaplanowane prace związane z inwestycjami rowerowymi. Modernizacja i rozbudowa sieci ścieżek rowerowych, rozszerzenie strefy uspokojonego ruchu oraz plany związane z uruchomieniem rowerów miejskich Mevo mają poprawić komfort i bezpieczeństwo ruchu rowerzystów w mieście.


Jak oceniasz obecną infrastrukturę rowerową w Sopocie?



Biorąc pod uwagę suche liczby, Sopot jest miastem wyjątkowo sprzyjającym rowerom. Wskaźnik dróg rowerowych względem pozostałych ulic to aż 30 proc., co daje najlepszy wynik pośród polskich miast. Władze Sopotu zapewniają, że stale będą podejmować działania mające na celu utrzymanie obecnej infrastruktury w dobrym stanie oraz budowę nowej.

- Chcemy również zmieniać przyzwyczajenia sopocian - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Celem jest zrównoważenie transportu, a co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie życia rowerzystom i pieszym.

Droga rowerowa przy ul. Wejherowskiej



525-metrowy odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Wejherowskiej zobacz na mapie Sopotu, dotąd wybrakowany, został pokryty asfaltem. Połączył tym samym drogi rowerowe wzdłuż al. Niepodległości i Obodrzyców. Obecnie trwa przetarg, za pomocą którego zostanie wybrany wykonawca drugiego etapu inwestycji. W planach jest budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wejherowskiej do stacji SKM Kamienny Potok, a następnie do al. Niepodległości.

Międzynarodowa trasa rowerowa R-10



W kwietniu rozpoczną się prace związane z rozpoczęciem sopockiego odcinka europejskiego szlaku rowerowego R-10. Do 15 czerwca ma zostać sfinalizowany odcinek wzdłuż pasa nadmorskiego od granicy z Gdańskiem do ul. na Wydmach. Drugi etap - przebudowa odcinka od ul. Na Wydmach do sopockiego molo - ruszy po wakacjach. Na czas remontów przygotowany zostanie objazd dla ruchu rowerowego.

- Szczegóły objazdu są jeszcze ustalane, ale już teraz wiemy, że rowerzyści w czasie przebudowy pierwszego etapu, pojadą (patrząc od strony Gdyni) ulicami: Parkową, Grunwaldzką (gdzie będzie wydzielony specjalny pas) oraz ul. Na Wydmach - informuje Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy Urzędu Miasta Sopotu. - Objazd kolejnego odcinka, od Mariotta do granicy z Gdańskiem, pobiegnie ulicą Bitwy pod Płowcami oraz ulicą Jelitkowską. Powrót na pierwotną trasę zaplanowany został w Parku Jelitkowskim.
W ramach tej inwestycji mają także powstać trzy miejsca wypoczynkowe dla rowerzystów. Pomieszczą łącznie 80 jednośladów.

Na temat remontu trasy rowerowej wzdłuż pasa nadmorskiego wspominaliśmy także tutaj: Remonty i budowa dróg rowerowych w Gdyni i Sopocie.

Kontraruch rowerowy i strefy "tempo 30"



O kontrapasach wprowadzonych na obszarze sopockiej strefy Tempo 30 pisaliśmy tutaj: Rowerem "pod prąd" po Dolnym Sopocie. Do wakacji, aż na 33 ulicach Dolnego Sopotu wprowadzony zostanie kontraruch rowerowy, czyli ruch "pod prąd" na ulicach jednokierunkowych. Przypomnijmy, że strefa spokojnego ruchu, nakładająca na kierowców aut ograniczenie prędkości do 30 km/h, obejmuje obecnie niemal cały Sopot. Tylko na trzech ulicach miasta - al. Niepodległości, ul. Malczewskiego i ul. Armii Krajowej - można poruszać się szybciej, i to niewiele - tam obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. Przy okazji modernizacji skrzyżowań Wejherowska/Kraszewskiego i Wejherowska/Obodrzyców, strefa Tempo 30 zostanie wprowadzona na ulicach: Wejherowskiej, Obodrzyców, a także ul. Łokietka na odcinku od Drogi Zielonej do ul. Polnej oraz ul. Polną na odcinku od ul. Łokietka do ul. Bitwy pod Płowcami.


Rowery Mevo w Sopocie



Choć zaplanowane na 1 marca uruchomienie rowerów Mevo zostało ponownie odroczone w czasie, wszystko wskazuje na to, że od 26 marca będzie można wreszcie skorzystać z floty miejskich rowerów. Na terenie Sopotu pojawi się 170 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, porozstawianych na 26 stacjach.


Rowerowy Maj



Już po raz czwarty odbędzie się w Sopocie kampania zatytułowana "Rowerowy Maj". Jej celem jest zachęcenie dzieci i młodzież z sopockich szkół do podróżowania rowerem do przedszkoli i szkoły. W zeszłym roku sopoccy uczniowie, rywalizując o tytuł najbardziej rowerowej szkoły, wykonali ponad 37 tysięcy przejazdów, zajmując tym samym 5. miejsce w ogólnopolskim rankingu frekwencji. Jako że głównym celem akcji jest zmiana nawyków młodych ludzi i ich rodziców oraz zachęcenie całych rodzin do aktywności fizycznej, do rankingu wliczają się także dojazdy na hulajnogach, deskorolkach i rolkach. Więcej szczegółów znaleźć można na ogólnopolskiej stronie akcji.

Miejsca

Opinie (60)

  • (2)

    Nie mam nic przeciwko przesiadaniu się na rowery ale bardzo wiele przeciwko chamstwu rowerzystów. Piesi mają coraz mniej miejsca na chodniku a rowerzyści wychodzą z założenia że to im należy się pierwszeństwo gdy ścieżka przecina się z chodnikiem. Znam przypadek pani, która została kopnięta przez rowerzystkę bo "zachodziła" na ścieżkę rowerową.

    • 3 12

    • Nie bardzo w to wierzę

      Trzeba by być naprawdę mistrzem jazdy na rowerze aby coś kopnąć mocno jadąc na rowerze nie przewracając go. Ja kiedyś otarłem się lekko o pieszego, który wtargną na drogę dla rowerów i tak zazygzakowałem, ze chyba tylko cud mnie uratował. Jemu nic (oprócz może szoku) nie było.

      • 2 1

    • obecność rowerzystów na jezdni uspokaja ruch kołowy

      Polska "przoduje" w Europie pod względem liczby pieszych potrącanych śmiertelnie na przejściach dla pieszych z powodu nieodpowiedzialnej jazdy kierowców lekceważących limity prędkości. Tymczasem na anonimowych portalach internetowych w Polsce są hejterzy, którzy opowiadają trele morele o tym, jak wielce piesi cierpią z powodu sporadycznych interakcji między rowerzystami uciekającymi przed agresywnie jeżdżącymi samochodami na chodniki a pieszymi. Obserwując zachowania pieszych poruszających się w pobliżu lub na drogach dla rowerów wygospodarowywanych z chodników rzadko widzę, by czuli się zagrożeni z powodu agresywnej jazdy cyklistów.

      • 4 0

  • zazdroszczę sopocianom.

    u nas w żukowie sedesy rzucili na "drogę" i jest to połączenie z pkm. Ale spoko, podobno jakiś zjazd tzw. kaszubów jest i mają się zapchać ronda w centrum, te dwa wiecznie zapchane.

    • 1 2

  • brednie (1)

    najlepszy wynik pośród polskich miast? Serio?
    Proponuję wsiąść na rower i to sprawdzić ;-)

    • 3 3

    • widzisz liczą się tylko suche liczby, a że żadna z tych tras się do niczego nie nadaje to już inna sprawa.

      • 0 2

  • "Sopot jest miastem wyjątkowo sprzyjającym rowerom " (3)

    "Wskaźnik dróg rowerowych względem pozostałych ulic to aż 30 proc."

    Halo, halo tu ziemia.. W Sopocie nie ma nawet 1m "dróg rowerowych".
    Różowy pasek na chodniku to nie jest w myśl nawet polskich przepisów "droga dla rowerów"
    Pani redaktor chyba na haju jest. Poniosło ją nieźle ;)
    Gdzie jest ten pan redaktor co z sensem pisał o sprawach rowerowych?

    • 6 6

    • Sopot, tak jak wiele polskich miast, tworzy wydzielone drogi dla rowerów kosztem szerokości chodników (2)

      Najważniejsze, że w Sopocie idea uspokajania ruchu na ulicach została potraktowana poważnie przez zarządców miasta, choć nadal wielu kierowców lekceważy wprowadzane limity prędkości. Sens uspokajania ruchu jest zbyt mało intensywnie wyjaśniany mieszkańcom, choć wielu już korzysta z tego dobrodziejstwa. Jest nadal wielu internautów, (w tym redaktorów tego portalu) którzy myślą, że tylko wydzielone drogi dla rowerów się liczą w rowerowej polityce miasta. Uspokajanie ruchu i przekształcanie ciągów ulicznych w przestrzenie przyjazne dla rowerów i pieszych to podstawa. Drugi ruch to wymiana taboru i poprawa serwisu SKM. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa pieszych na dojściach do przystanków SKM w całej aglomeracji to kolejny krok oczekiwany od włodarzy miasta.

      • 2 1

      • jak wydzielone skoro są współdzielone z chodnikiem? (1)

        • 1 1

        • wydzielone czyli oddzielone od jezdni, niestety często kosztem szerokości chodnika

          w każdym razie tworzone nie kosztem szerokości jezdni ale za krawężnikiem oddzielającym jezdnię od chodnika

          • 1 2

  • Obodrzyców (2)

    Nie rozumiem, co ma piernik do wiatraka. Jaki ma związek wprowadzenie strefy 30 na tej ulicy do ruchu rowerów? Przecież wzdłuż biegnie całkiem nowa droga rowerowa. Spora część rowerzystów i tak z niej nie korzysta, wolą blokować ulicę lub jechać chodnikiem mimo wymalowanego na nim co kilka metrów zakazu. Co zmieni strefa 30? Nic.

    • 2 9

    • strefa 30 powoduje zmniejszenie hałasu i poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej.

      dla przypomnienia: kierowców, rowerzystów, pieszych i amatorów jazdy na wrotkach, hulajnogach i segwayach.

      • 2 0

    • byłaby porządnie zrobiona to by z niej korzystali

      • 0 0

  • u nas w Gdyni szczurek wybuduje w tym roku 153 metry nowej drogi rowerowej:)))) (1)

    • 0 2

    • i bardzo dobrze

      • 0 0

  • szykuje się gniot roku?

    • 0 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum