• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wprowadza udogodnienia dla rowerzystów

Joanna Skutkiewicz
12 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wzorem innych europejskich miast Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Wzorem innych europejskich miast Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów.

W czasie pandemii rower, jako środek transportu bezpieczniejszy niż komunikacja zbiorowa, zyskuje na popularności. W związku z rosnącym zainteresowaniem mieszkańców Trójmiasta tą formą przemieszczania się miasto Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Już w czwartek, 11 czerwca, weszły w życie pierwsze z zaplanowanych zmian w organizacji ruchu.



W marcu, kwietniu i maju bieżącego roku ruch pojazdów w Gdańsku był aż o 30-40 proc. mniejszy niż w latach poprzednich. Powodem jest, rzecz jasna, pandemia koronawirusa, która przez wiele tygodni zmusiła mieszkańców do pozostawania w domach.

Rower zdaje się bezpieczniejszą formą poruszania się po mieście niż podróżowanie komunikacją miejską, w godzinach szczytu nierzadko zatłoczoną. Pandemia miała wpływ na zmianę charakteru codziennych wyborów gdańszczan, które utrzymują się nawet mimo stopniowego likwidowania rządowych obostrzeń. Spora część mieszkańców nadal jeździ rowerem lub porusza się pieszo. Właśnie z tego względu miasto Gdańsk postanowiło pilotażowo zmienić organizację ruchu na ulicach. Zmiany zostały pozytywnie zaopiniowane przez rady dzielnic, na których terenie są wprowadzane.

Wrzeszcz i Oliwa dla rowerów



Pierwsze z kolei zmiany dotyczą dwóch odcinków al. Grunwaldzkiej - w Oliwie między ulicami KaprówMapkaDerdowskiegoMapka oraz we Wrzeszczu między ulicami KlonowąMapkaDmowskiegoMapka. 11 czerwca chodnik w całej szerokości został "uwolniony" od parkujących samochodów dla pieszych i rowerzystów. Miejsca postojowe będą zlokalizowane na prawym pasie al. Grunwaldzkiej w Oliwie, a we Wrzeszczu na wyłożonym kostką brukową pasie manewrowym. Zmiany te pilotażowo obowiązywać będą do końca wakacji - w zależności od efektów podejmowane będą kolejne działania.

Strefy zamieszkania spowolnią ruch samochodowy



W niektórych miejscach Gdańska wprowadzone zostaną tzw. strefy zamieszkania, przyznające pierwszeństwo pieszym i ograniczające prędkość ruchu samochodowego do 20 km/h. Już w czwartek, 11 czerwca, takimi zasadami objęto ul. CeynowyMapka - główny ciąg komunikacyjny pomiędzy węzłami Oliwa PKP i pętlą tramwajową Oliwa oraz ul. KanapariuszaMapka - ciąg komunikacyjny w pobliżu parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej.

Pod koniec czerwca podobne rozwiązanie zostanie wprowadzone na ulicy WajdelotyMapka oraz na Głównym Mieście. Już teraz, w dniach od 11 do 14 czerwca, ulica Wajdeloty na próbę stała się deptakiem przeznaczonym dla pieszych i rowerzystów, a mieszkańcy tej okolicy mogą wyrażać swoje zdanie na temat tego rozwiązania w ankiecie.

Otwarcie deptaka na ulicy Wajdeloty



Podobnie jak w kilku innych miastach Europy Gdańsk postanowił także wyznaczyć dodatkowe pasy rowerowe na jezdniach ulic: MatemblewskiejMapka, MyśliwskiejMapka, PlatynowejMapka, 3 MajaMapka, DraganaMapka, WarszawskiejMapkaal. HalleraMapka.
Ważną zmianą, która poprawi bezpieczeństwo pieszych, a przede wszystkim rowerzystów będzie przeorganizowanie ruchu na ul. PiramowiczaMapka. Szczegóły tej zmiany przedstawione zostaną w późniejszym czasie.

Powstaną drogi rowerowe na Dmowskiego i Nowatorów



Spór o drogę rowerową na ulicy Dmowskiego we Wrzeszczu rozstrzygnął się na korzyść rowerzystów. Umowa dotycząca tego zadania została podpisana w tym tygodniu. Inwestycja obejmuje ok. 500-metrowy odcinek ul. Dmowskiego, od Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz do skrzyżowania z al. Grunwaldzką. Trasa rowerowa powstanie po lewej stronie jezdni. Oprócz budowy ścieżki w zakresie zadania znalazła się przebudowa chodników i miejsc postojowych. Ponadto zaplanowano budowę nowego oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. W ramach zadania posadzone zostaną krzewy i drzewa, a także pojawią się nowe ławki. Prace przy budowie drogi rowerowej na ul. Dmowskiego mają potrwać ok. sześć miesięcy. Wykonawcą prac jest firma WPRD Gravel. Koszt to niecałe 1,4 mln złotych.

Również na ulicy NowatorówMapka - na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych - powstanie droga rowerowa, a właściwie ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Inwestycja ta będzie miała długość około 1,2 km. W ramach zadania wybudowana zostanie także kładka nad torami kolejowymi, którą poruszać się będą rowerzyści i piesi. Przebudowane zostaną niektóre zjazdy, a fragment ul. Nowatorów zostanie poszerzony. Inwestycja na ul. Nowatorów zostanie zrealizowana w ramach projektu pn.: "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", który otrzymał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Gdańsk apeluje: rowerem bezpiecznie w czasie pandemii

Opinie (143) 5 zablokowanych

  • Szlag mnie trafia jak ktoś przekonuje mnie że mam wdychac wiecej trujacych spalin i wmawia mi że robi to dla mojego dobra!! (2)

    Z roweru korzystamy przedewszystkim dla zdrowia wbijcie sobie to w te puste łby !!
    Dlatego macie rowerzystom wybudowac takie przejazdy by jazda rowerem nie była dla nas szkodliwa dla zdrowia !!

    • 3 7

    • To jedz do lasu i nie smęć tyle. (1)

      • 2 2

      • a ty walnij sie młotkiek w te pusty łeb szkody sobie nie zrobisz :)

        • 0 2

  • strefa 30 (1)

    Skrzyżowanie Czerskiej i Kazimierza Wielkiego , po wprowadzeniu strefy 30 w miejscu gdzie nigdy nie było kolizji po dwóch dniach działania pierwszy wypadek.Będzie tego więcej bo na czerwono pomalowali co się dało i rowerzyści wjeżdżają ze ścieżki rowerowej wprost na rondo.

    • 11 2

    • podejmowanie decyzji na podstawie wiedzy anegdotycznej nie ma sensu

      Uspokajanie ruchu i wprowadzanie stref skrzyżowań równorzędnych ma głęboki sens i poprawia komfort i bezpieczeństwo korzystania z sieci ulicznej miasta przez jego mieszkańców poruszających się po nim nie tylko samochodami.

      • 0 3

  • nadjeżdża cicho (rowerem) jeszcze większy paraliż komunikacyjny (1)

    Pomysły tej władzy w Gdańsku są godne pożałowania. I tyle w temacie.

    • 49 28

    • paraliż komunikacyjny miał miejsce na długo przed pandemią

      W czasie walki z pandemią okazało się, że skala ruchu pojazdów może być mniejsza o kilkadziesiąt procent i miasto odetchnęło. Teraz, jak wielu mieszkańców nadal będzie unikać korzystania z tramwajów i autobusów lub SKM ze strachu przed zarażeniem, miastu grozi paraliż wynikający z nadmiernej skłonności do korzystania z terenochłonnych sposobów docierania do pracy (czytaj: samochodami). Dlatego warto wprowadzać zmiany poprawiające komfort, bezpieczeństwo i skłonność do korzystania z rowerów i chodzenia pieszo (lub jazdy na hulajnogach) w przeorganizowanej przestrzeni miasta.

      • 2 3

  • (8)

    Niech zaczna budowac drogi rowerowe, a nie stawiac na chdonikach znaki ciag pieszo rowerowy

    • 107 8

    • (3)

      Ciag pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego? Czyli kolejny chodnik ujety w statystykach jako droga dla rowerow

      • 64 3

      • nie chodzi o statystyki długości infrastruktury (2)

        chodzi o statystyki mówiące o liczbie osób korzystających z rowerów. Teza, że piesi i rowerzyści nie mogą pokojowo współistnieć na wybranych odcinkach korytarza ruchu rowerów jest nieprawdziwa. Ruch pieszych często ma charakter kropelkowy, rowerzystów również. Wystarczy szacunek dla innych użytkowników drogi a nie drewniane ustalanie kto ma "pierwszeństwo". Pokojowe współżycie jest możliwe również w nieseparowanej przestrzeni, na przykład w strefach pieszo-rowerowych wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów.

        • 1 5

        • (1)

          przy dawnej krewetce w samym centrum pół milionowego miasta ruch pieszych jest kropelkowy ? :D

          albo na Stągiewnej (tylko przez nią da się śródmieście przejechać rowerem)?

          pamiętaj że tu chodzi o trasy komunikacyjne, a nie rekreacyjne.
          idąc twoim tokiem myślenia można na jezdniach też tworzyć wspólne ciągi pieszo-jezdne. Samochody zwolnią do 5kmh i powinno być bezpiecznie na takiej grunwaldzkiej :D

          • 2 1

          • czytanie ze zrozumieniem się kłania

            rzeczywistość nie jest "zero-jedynkowa": napisałem, że ruch pieszych często ma charakter kropelkowy : na pewno taki charakter będzie miał na projektowanym ciągu pieszo-rowerowym ulicy Nowatorów. Nawet jeśli jest gęsty (tak jak np. na ulicy Hucisko) nie wyklucza to możliwości pokojowego współistnienia ruchu rowerzystów i pieszych. Obecnie proponowane zmiany w większości dotyczą tworzenia udogodnień do jazdy rowerem kosztem szerokości jezdni, lub likwidacji prawa kierowców do parkowania na chodnikach, Na szerokich chodnikach ruch rowerów może się odbywać wraz z ruchem pieszych bez większych problemów, o ile nie parkują na nich samochody. Najważniejsze jest zakwestionowanie prawa kierowców do formalnego i nieformalnego zawłaszczania coraz większej części przestrzeni miasta, co ma właśnie miejsce w pewnym stopniu. Oby tak dalej.

            • 1 4

    • Jedna pierwsza i jedyna DDR będzie dopiero na al. Adamowicza w całym 3miescie (3)

      taka to stolica rowerowa :D

      • 9 3

      • (1)

        Przecież ona się kończy przy przystankach autobusowych i potem znów zaczyna...i**otyzm

        • 0 2

        • tak ale jak ktoś nie wie jak droga dla rowerów wygląda może się przejechać tam i zobaczyć ten "pokazowy" odcinek. :D

          • 0 1

      • taa już tam samochody zasuwają

        • 1 1

  • (6)

    ale czy pandemia się nie kończy?

    • 14 10

    • może i się kończy, ale warto wykorzystać jej okres na przemyślenie swoich zachowań komunikacyjnych

      jak wszyscy wsiądą do samochodów, to miasto znowu stanie w korkach. Bez sensu. Lepiej promować kilkunastokrotnie mniej terenochłonne sposoby poruszania się po mieście.

      • 1 1

    • Będę jeździć samochodem (2)

      Po chodniku.

      • 6 4

      • (1)

        Będę wypisywać mandaty bez taryfy ulgowej za głupotę.

        • 8 1

        • Nie będę przyjmować

          • 2 2

    • (1)

      Nie. Tresura lemingów trwa i będzie trwać.

      • 7 4

      • w oliwie zabrali pas a pieszych nie widać

        • 5 1

  • Gdańsk drugim Amsterdamem :-D (1)

    • 2 3

    • Stolica rowerowych chodników świata :D

      • 0 2

  • To jakaś tragedia (3)

    Pięknie w mieście tak naprawdę dla rowerzystów nie robi się prawie nic a z info w artykule wynika że rowerzyści to oczko w głowie miejskich urzędników.
    Taki chwyt marketingowy.
    Jakie to jest żałosne.

    • 25 8

    • (1)

      ,,oficerowie'' rowerowi i ich wspoółpracownicy muszą udowadniać swoją rację istnienia bo nie pracują w Urzędzie Miasta za darmo.. W zeszłym roku były nagrody za MEVO, za ,,wdrożenie'' i pseudokampanie dla korpoludu.. W tym roku lipa więc masz oto taki artykulik o niczym.

      • 2 1

      • a co konkretnie byś zaproponował, szanowny internauto udającego osobę

        posiadającą "zrównoważone", "normalne" poglądy milczącej większości?

        • 0 0

    • Żałosny jest ton twojego wpisu, który nie wiadomo czemu ma służyć

      Artykuł po prostu informuje o podejmowanych działaniach. Niektóre z tych działań mają charakter innowacyjny jak na warunki polskie: po raz pierwszy od wielu lat niektóre z nich polegają na realokacji przestrzeni jezdni na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów, kosztem przestrzeni dotychczas zdominowanej przez parkujące lub jeżdżące samochody. Jak widać z komentarzy, decydenci miejscy muszą walczyć na kilku frontach: z nawiedzonymi rowerzystami, którzy ich krytykują za tworzenie udogodnień przy jezdni (bo rowerzyści będą wdychali spaliny), z osobami cierpiącymi na samochodozę, szczującymi na rowerzystów na wiele różnych sposobów, z pseduobrońcami pieszych, którzy nie wyobrażają sobie normalnych relacji między pieszymi a rowerzystami w przestrzeni miejskiej. Tę listę pseudoobrońców dotychczasowej "normalności" można by przedłużać, ale to strata czasu. W każdym razie jakaś refleksja się pojawia.

      • 0 0

  • "chodnik został uwolniony dla pieszych i rowerzystów" - no, powodzenia życzę tym pieszym, (2)

    co razem z rowerzystami będą użytkować ten chodnik. Nasłuchają się, jesli w porę nie uskoczą spod kół nadjeżdżającego właśnie kolejnego "rekordzisty" w obciskajacych majtasach.

    • 13 3

    • większość osób jeżdżących rowerami to osoby ubrane i zachowujące się jak piesi

      a nie jak osoby udające kolarzy trenujących do turdefrans lub triathlonu, więc proszę nie pisz głupot.

      • 4 0

    • no ale przed "uwolnieniem" był tam chodnik rowerowy o szerokości 0.5m :D

      to było dopiero cudo

      • 2 0

  • Pomysł na zwiększenie bezpieczeństwa (3)

    Ścieżka rowerowa wzdłuż Jaśkowej Doliny przechodzi na drugą stronę ulicy na wysokości skrzyżowania z ul. Batorego. I tu bardzo wielu rowerzystów zjeżdża z góry prosto, przecinając Batorego na przejściu dla pieszych z dużą prędkością wprost pod koła skrecajacych samochodów. Należy postawić przed przejściem barierki, żeby rowerzyści nie mogli jechać na wprost, tylko musieli skręcać zgodnie z przebiegiem ścieżki rowerowej

    • 10 5

    • wzdłuż przejścia dla pieszych na Batorego warto wymalować obok przejazd dla rowerów

      Regularnie jeżdżę tamtędy skręcając z DDR na Jaśkowej w jezdnię ulicy Batorego, na której obowiązuje strefa Tempo 30. Tylko sporadyczni kierowcy wykazywali się brakiem cierpliwości i próbowali mnie wyprzedzić na odcinku do ulicy Sosnowej. Rowerzysta na jezdni strefy Tempo 30 nie stwarza zagrożenia, tylko naraża się na umiarkowane ryzyko. Spróbuj sam i przestań bezproduktywnie trollować. To ruch samochodów powinien być kanalizowany, ruch pieszych i rowerzystów powinien mieć możliwe proste połączenia między punktami A i B w mieście.

      • 0 0

    • wstaw se barierke w przegladarce by blokowała pisanie głupot :)

      • 2 2

    • Taki urok esów floresów szlaczków zygzaczków w postaci różowego paska na chodniku :D

      • 2 2

  • Takie udogodnienia a w autobusie nawet rowerka dziecięcego przewieść nie można. (2)

    Niedawno poszliśmy na dłuższy spacer z dziećmi. W drogę powrotną mieliśmy wrócić autobusem. Mieliśmy ze sobą 2 małe rowerki dziecięce. Kierowca kazał nam opuścić autobus (poza nami nie było innych pasażerów) z jednym z rowerków. Ponieważ w autobusie może być przewożony tylko 1 rower. To dopiero jest chore. Skończyło się na zamówieniu 2 taksówek, takie udogodnienia dla rowerzystów w Gdańsku.

    • 8 7

    • Masz rower to pedałuj. (1)

      Głupia moda najpierw 5 minut na rowerze a za chwilę autobusem.

      • 1 2

      • powiedz to swojej wnuczce

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum