• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wprowadza udogodnienia dla rowerzystów

Joanna Skutkiewicz
12 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wzorem innych europejskich miast Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Wzorem innych europejskich miast Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów.

W czasie pandemii rower, jako środek transportu bezpieczniejszy niż komunikacja zbiorowa, zyskuje na popularności. W związku z rosnącym zainteresowaniem mieszkańców Trójmiasta tą formą przemieszczania się miasto Gdańsk wprowadza udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Już w czwartek, 11 czerwca, weszły w życie pierwsze z zaplanowanych zmian w organizacji ruchu.



W marcu, kwietniu i maju bieżącego roku ruch pojazdów w Gdańsku był aż o 30-40 proc. mniejszy niż w latach poprzednich. Powodem jest, rzecz jasna, pandemia koronawirusa, która przez wiele tygodni zmusiła mieszkańców do pozostawania w domach.

Rower zdaje się bezpieczniejszą formą poruszania się po mieście niż podróżowanie komunikacją miejską, w godzinach szczytu nierzadko zatłoczoną. Pandemia miała wpływ na zmianę charakteru codziennych wyborów gdańszczan, które utrzymują się nawet mimo stopniowego likwidowania rządowych obostrzeń. Spora część mieszkańców nadal jeździ rowerem lub porusza się pieszo. Właśnie z tego względu miasto Gdańsk postanowiło pilotażowo zmienić organizację ruchu na ulicach. Zmiany zostały pozytywnie zaopiniowane przez rady dzielnic, na których terenie są wprowadzane.

Wrzeszcz i Oliwa dla rowerów



Pierwsze z kolei zmiany dotyczą dwóch odcinków al. Grunwaldzkiej - w Oliwie między ulicami KaprówMapkaDerdowskiegoMapka oraz we Wrzeszczu między ulicami KlonowąMapkaDmowskiegoMapka. 11 czerwca chodnik w całej szerokości został "uwolniony" od parkujących samochodów dla pieszych i rowerzystów. Miejsca postojowe będą zlokalizowane na prawym pasie al. Grunwaldzkiej w Oliwie, a we Wrzeszczu na wyłożonym kostką brukową pasie manewrowym. Zmiany te pilotażowo obowiązywać będą do końca wakacji - w zależności od efektów podejmowane będą kolejne działania.

Strefy zamieszkania spowolnią ruch samochodowy



W niektórych miejscach Gdańska wprowadzone zostaną tzw. strefy zamieszkania, przyznające pierwszeństwo pieszym i ograniczające prędkość ruchu samochodowego do 20 km/h. Już w czwartek, 11 czerwca, takimi zasadami objęto ul. CeynowyMapka - główny ciąg komunikacyjny pomiędzy węzłami Oliwa PKP i pętlą tramwajową Oliwa oraz ul. KanapariuszaMapka - ciąg komunikacyjny w pobliżu parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej.

Pod koniec czerwca podobne rozwiązanie zostanie wprowadzone na ulicy WajdelotyMapka oraz na Głównym Mieście. Już teraz, w dniach od 11 do 14 czerwca, ulica Wajdeloty na próbę stała się deptakiem przeznaczonym dla pieszych i rowerzystów, a mieszkańcy tej okolicy mogą wyrażać swoje zdanie na temat tego rozwiązania w ankiecie.

Otwarcie deptaka na ulicy Wajdeloty



Podobnie jak w kilku innych miastach Europy Gdańsk postanowił także wyznaczyć dodatkowe pasy rowerowe na jezdniach ulic: MatemblewskiejMapka, MyśliwskiejMapka, PlatynowejMapka, 3 MajaMapka, DraganaMapka, WarszawskiejMapkaal. HalleraMapka.
Ważną zmianą, która poprawi bezpieczeństwo pieszych, a przede wszystkim rowerzystów będzie przeorganizowanie ruchu na ul. PiramowiczaMapka. Szczegóły tej zmiany przedstawione zostaną w późniejszym czasie.

Powstaną drogi rowerowe na Dmowskiego i Nowatorów



Spór o drogę rowerową na ulicy Dmowskiego we Wrzeszczu rozstrzygnął się na korzyść rowerzystów. Umowa dotycząca tego zadania została podpisana w tym tygodniu. Inwestycja obejmuje ok. 500-metrowy odcinek ul. Dmowskiego, od Dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz do skrzyżowania z al. Grunwaldzką. Trasa rowerowa powstanie po lewej stronie jezdni. Oprócz budowy ścieżki w zakresie zadania znalazła się przebudowa chodników i miejsc postojowych. Ponadto zaplanowano budowę nowego oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. W ramach zadania posadzone zostaną krzewy i drzewa, a także pojawią się nowe ławki. Prace przy budowie drogi rowerowej na ul. Dmowskiego mają potrwać ok. sześć miesięcy. Wykonawcą prac jest firma WPRD Gravel. Koszt to niecałe 1,4 mln złotych.

Również na ulicy NowatorówMapka - na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych - powstanie droga rowerowa, a właściwie ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Inwestycja ta będzie miała długość około 1,2 km. W ramach zadania wybudowana zostanie także kładka nad torami kolejowymi, którą poruszać się będą rowerzyści i piesi. Przebudowane zostaną niektóre zjazdy, a fragment ul. Nowatorów zostanie poszerzony. Inwestycja na ul. Nowatorów zostanie zrealizowana w ramach projektu pn.: "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", który otrzymał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Gdańsk apeluje: rowerem bezpiecznie w czasie pandemii

Opinie (143) 5 zablokowanych

  • Po co? Wprowadźcie udogodnienia dla kierowców a nie (7)

    kilku rowerzystów. Co za.... Sytuacja.

    • 46 59

    • Żebyś mógł głupio pytać...

      • 0 0

    • No te kilka to kilka tys w zimie (1)

      i kilkanascie tysiecy w letnich miesiącach

      • 6 2

      • w letnie dni i miesiące to jest kilkadziesiąt tysięcy przejazdów rowerem

        jak się stworzy spójną infrastrukturę będzie jeszcze więcej przez dłuższą część roku. Na dalsze odległości rower+ SKM + rower Mevo od wiosny przyszłego roku.

        • 2 2

    • (2)

      Pani Iwono proszę sprawdzić na bramkach z licznikiem ilu rowerzystów przejeżdża dziennie przez główne DDR w Gdańsku, a następnie zrewidować słowo "kilku".

      • 15 12

      • I teraz panie Janie porównać to z liczba aut, rowery to margines w sezonie a promil poza nim (1)

        • 6 3

        • zwykli ludzie chodzą pieszo, jeżdżą rowerami i innymi środkami lokomocji

          samochody są najbardziej terenochłonne, dlatego warto wprowadzać rozwiązania zapewniające wyższy niż dotąd komfort i lepsze bezpieczeństwo dla rowerzystów i pieszych.

          • 6 4

    • Głupia udogodnienia dla blachosmrodów były przez 50 lat i teraz tez są anie powinny byc

      A spychanie rowerzystów na ulice by wdychali spaliny nie jest udogodnieniem tylko szkodzeniem im.

      • 9 9

  • Udogodnienie dla rowerzystów?

    Wyrzucenie rowerzystów z asfaltowej drogi, na pokręcony krzywy chodnik, gdzie trzeba stać 6 razy dłużej na światłach, gdzie ciągle te fale góra dół na wyjazdy z posesji, gdzie stoją zaparkowane samochody, to gdzie tu jest ugododnienie? No gdzie, bo ja tu widze same rzucanie kłód pod nogi rowerzystom. Udogodnienie to jest dla smrodziarzy, bo będzie mniej pojazdów na jezdni gdy się wypchnie rowerzystów aby slalomowali sobie między wózkami z dziećmi

    • 2 0

  • Zwężanie ulic z powodu pandemii. Absurd. Prędzej można zarazić się w centrach handlowych, zakładach pracy itp. niż na chodniku.

    • 1 1

  • A od lipca piesi mają pierwszeństwo przed rowerami. Jestem ciekaw co na to aktywiści. Pewnie oburzeni.

    • 0 1

  • Przestancie te bzdury wypisywac bo wciskanie na jezdnie gdzie są zatruwani spalinami to nie udogodnienia! (9)

    My rowerzyści nie chcemy być zatruwani spalinami .ale urzędasy podłapały brednie fragu ,lepszego gdniask bo poco budowac drogi rowerowe wystarczy namalować pasek na ulicy i już gotowe!!
    I jeszcze jedno Blachosmrody parkują na chodnikach trawnikach i nadal to robią i robic będą wiec gdzie tu co kolwiek dla pieszych!!

    • 11 15

    • Mnie nie interesuje to ze jestes i**ota bo nie wszyscy są tak głupi jak ty. (6)

      Wiec przedewszystkim nie poto jade rowerem by się zatruwać spalinami.
      Skoro twierdzisz ze wdychanie spalin jest dla ciebie przyjemne potwierdziłeś ze jesteś i**otą.
      Drogi rowerowe nie buduje się pod dyktando pirata drogowego by jemu było wygodnie tylko by było wygodnie rowerzystom !
      No ale ty jesteś amebą umysłową nie masz o tym pojęcia wiec to właśnie potwierdzasz .W drodze rowerowej niema krawężników barierek itp. I drogi rowerowe można budować tak by niebyło przeplatanek zygzaków itp.
      I jeszcze ilość wdychanych spalin nie jest taka sama gdybyś ,gdyby tak było dzbanku to chodniki były by budowane środkiem ulicy ,a w mieszkaniu nie mógł byś okna otworzyć .
      Ale ja nie jestem od tego by cie edukować bo skoro jesteś az tak głupi to potrzebował byś sporo godzin korepetycji być co kolwiek zrozumiał.
      A ulicami mogłeś jeździć zawsze i teraz też.

      • 1 6

      • Infrastrukturę rzekomo rowerową w Polsce buduje się dla kierowców, nie dla rowerzystów. by mogli zapiep**ać nie oglądając się na (3)

        nie wiem co wygodnego dla ciebie jest w slalomie z przeszkodami na chodniku.
        kto co lubi ;)

        W prawdziwej drodze dla rowerów owszem nie ma krawężników, barierek, przeplatanek itd itp. To prawda. Tylko gdzie w Gdańsku taką znajdę? al. adamowicza? No i koniec listy. Więcej nie ma.

        • 4 1

        • najwyrazniej rowerowym jestes ignorantem w pasie nadmorskim jest takich pełno (2)

          na Hallera tez przy działkach tez jest prosta droga podobnie jak wiele innych

          • 2 1

          • (1)

            daj spokoj. hallera jest do przebudowy. nie spełnia standardow ddr. poza tym jest w słabym stanie i nawet przy działkach nie jest poprowadzona prosto i bez krawężników. przejedz zobacz. prosto pojedziesz to na barierki wpadniesz.

            Pas nadmorski jest pełen bezsensownych slalomów. Nie wiadomo po co to tak projektowac. Nikt i tak nie zwalnia, a utrudnia tylko rowerzystom przepuszczanie pieszych na przejsciach(zwłaszcza tym mniej wprawionym) i ogranicza widoczność.

            • 0 1

            • Te slalomy są dla bezpieczeństwa pieszych. A jak nikt nie zwalnia, ignorując pieszych, to co tu mozna dodać. Z drogi śledzie, bo król na rowerze jedzie.

              • 0 0

      • (1)

        I po co te wyzwiska? Gość napisał jakie ma zdanie na dany temat, jeśli się nie zgadzasz to polemizuj, ale po co tyle agresji? Trykoty za ciasne?

        • 4 0

        • Jakie trykoty?

          Toż to antyrowerowy prowokator-ściemniacz

          • 0 0

    • Czej... Myślę...

      Czyli sugerujesz, że droga rowerowa tuż obok jezdni lub wytyczona w jezdni to zatruwanie rowerzystów, a na drodze za pasem zieleni, dwa metry dalej, rowerzysta oddycha już alpejskim powietrzem z lekką mgiełka z ciechocińskich tężni?

      • 1 0

    • Ja tam wole pasy w jezdni

      Jedzie się prosto, szybko bezpiecznie i przyjemnie.
      Kierowczyki nie wyskakują z podporządkowanych czy dróg wewnętrznych
      Kierofczyki nie blokują przejazdu, nie parkują na środku drogi.
      Jedzie się prosto, bez slalomów, bez krawężników, bez barierek w pasie drogi, bez przeplatanek z chodnikiem.
      Jedno skrzyżowanie to jedno światło, a nie trzy czy nawet więcej.
      Nie trzeba przejeżdżać na druga stronę, po czym po kilku metrach wracać.
      Nie ma dzieci i co za tym idzie placu zabaw na trasie
      Nie ma pieszych, piesków na smyczach lub bez

      Jezdnia to same zalety.
      Ilość wdychanych spalin jest taka sama. To żaden argument.

      • 9 3

  • "powstanie droga rowerowa, a właściwie ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego." (5)

    Czyli zwykły chodnik z nakazem jazdy po nim rowerem. Pytanie kiedy w Gdańsku zaczną powstawać drogi dla rowerów?

    Jedna wzdłuż al.adamowicza to chyba śmiesznie mało jak na pół milionowe miasto

    • 17 6

    • nie udawaj kolarza (4)

      infrastruktura miejska dla rowerzystów nie jest tworzona z myślą o treningu szosowców. Zawsze jest wynikiem jakiegoś kompromisu, warto zauważyć, że po raz pierwszy od wielu lat jest tworzona w wyniku zwężania przekroju jezdni niektórych ulic.

      • 2 2

      • (3)

        Nie jest też tworzona z myślą o komunikacyjnym przemieszczaniu.
        wiec pytanie dla kogo ona jest?
        dla kuracjuszy z sanatorium czy dla dzieci na rowerkach biegowych?

        ludzie chcą się szybko i sprawnie przemieszczać rowerem jak mają się na nie przesiadać z samochodów. Skoro jezdnia oferuje standard komunikacyjny to trasy rowerowe też powinny lub nie powinny być obowiązkowe.

        • 1 1

        • w wielu krajach istnienie "drogi dla rowerów" nie stwarza automatycznie obowiązku (2)

          korzystania z niej w środowisku miejskim. Czy poparłbyś działalność organizacji pozarządowej szukającej poparcia takiego postulatu?

          • 0 0

          • Tak (1)

            albo buduje się zgodnie ze standardami albo nie powinny być obowiązkowe. proste.
            Nie może być tak że na zwykłym chodniku urzędnik stawia znak lub wymienia kostkę na różową i już ten chodnik jest rzekomo drogą dla rowerów i rowerzysta ma obowiązek po tym jechać, a obok jezdnia z ograniczeniem do 30kmh ( jak w Sopocie )

            • 0 0

            • Masz na myśli Haffnera?

              Tez mnie zdziwiło powstanie drogi rowerowej przy tej bezpiecznej ulicy

              • 0 0

  • Sam jestem rowerzysta. Ale to co robi miasto jest chore. (12)

    Wzdłuż Grunwaldzkiej i Zwycięstwa jest ekstra dróżka rowerowa. Zamykanie pasów ruchu na Grunwaldzkiej która jest jedyną osą miasta to czysty obłęd.

    Jak chcą coś zrobić dla rowerzystów to ewentualnie, powtarzam ewentualnie mogą poszerzyć dróżkę rowerową przy Grunwaldzkiej i wyprofilować niektóre zakręty 90 stopni.

    • 75 12

    • zgadza sietylko totalne dzbany pustaki chcą by rowery jeżdziły ulicami i wdychały spaliny . (2)

      I jeszcze jedno do pustaka niżej ,ja dzbanie z roweru korzystam cały rok więcej niż ty i zanim się urodziłem gimbusie i drogi rowerowe musza być poza ulicami i niema zdanego powodu by były proste .to ze tak nie jest to zwykła fantazja urzedasów

      • 2 8

      • Ale się pisać nie nauczyłeś (1)

        To logiczne na polskiego Janusza, że droga nie może być częścią drogi. Bo zabierze miejsce na twoja skodę w gazie

        • 3 1

        • Jeździł, zanim sie urodził!!! Magik!

          • 3 0

    • (8)

      jest szajsowaty nienadający się do rowerów chodnik rowerowy co najwyżej.
      widocznie jesteś tylko okazjonalnym rowerzystą skoro ci taka pseudo infrastruktura rowerowa pasuje. wszystkie trasy typu różowy paseczek w formie esów floresów szlaczków zygzaczków na wąskim chodniku powinny być zdelegalizowane.

      • 14 14

      • Nikt tak nie szkodzi rowerzystom jak rowerowi aktywiści. (7)

        Najlepiej zdelegalizować prywatne samochody osobowe. Już kiedyś to trenowano - na Kubie

        • 14 7

        • Trzeba ograniczyć to na pewno. (5)

          zaoszczędzone miejsce przeznaczyć na prawdziwą infrastrukturę rowerową,
          a nie jakieś skakanki chodnikowe. Tor przeszkód udający tylko drogi dla rowerów.

          • 8 5

          • odezwały się antyrowerowe trolle (4)

            uważające, że infrastruktura rowerowa powinna zapewniać możliwości trenowania kolarzy do turdefrans lub innego triathlonu. Proponuję wykazać się aktywnością na szosach, przy których nie ma jeszcze ani dróg dla rowerów ani ciągów pieszo rowerowych, takich jakie niedawno powstały na koronie wałów przeciwpowodziowych w gminie Cedry Wielkie. Kolarze na szosie bardzo dobrze wpływają na bezpieczeństwo ruchu, tworząc tam ruchome progi spowalniające nadmiernie szybki ruch kierowców lekceważących ograniczenia prędkości.

            • 3 5

            • (3)

              tu chodzi o przejazdy komunikacyjne, a nie o żadne treningi.

              po jezdni możesz płynnie komfortowo jechać ze stałą prędkością nawet 30-40kmh.

              po naszych "ścieżkach" trzeba zwalniać co 20m do 10-15kmh bo albo nie wyrobisz zakrętu albo wpadniesz na barierki albo nie miniesz się z innym rowerzystą na szykanie albo nie zdążysz wyhamować przed wymuszającym pierwszeństwo kierowcą. Tak niemal wszystkie trasy rowerowe u nas wyglądają.

              • 6 3

              • taki tekst może pisać jedynie osoba mająca problemy z własnymi emocjami (2)

                w środowisku rowerzystów takie osoby zdarzają się także, ale nie sądzę, by Twoja opinia była reprezentatywna. Jazda rowerem zwykle przyczynia się do poprawy optymizmu życiowego, jak widać, nie dotyczy to wszystkich mieszkańców korzystających z rowerów i internetu do ujawniania swoich emocji. Tylko współczuć. Badania w Kopenhadze wykazują, że "rowerzysta miejski" jedzie przez większą część czasu z prędkością pozostającą w przedziale od 15 do 23 km/h, nie stwarzając poczucia ryzyka dla pieszych, którzy poruszają się obok na wielu ciągach pieszo-rowerowych funkcjonujących w tym pięknym mieście.

                • 4 3

              • rowerzysta miejski w Kopenhadze nie korzysta w ogóle z chodników.

                Zmyślasz. Nigdy tam nie byłeś.
                Jeździ jezdnią lub odseparowanymi trasami od chodnika. i nie musi hamować co kilka metrów bo jakaś przeszkoda stoi na trasie.
                Co ty wiec do czego porównujesz? Ich zawsze proste trasy do naszych esów floresów czy wspólnych pieszo-rowerowych wąskich chodniczków? nie chodzi o prędkość maksymalną tylko o płynną jazdę. Tam się rozpędzasz do 20kmh jedziesz. U nas się nie da. Co kilka metrów jakaś przeszkoda cie czeka.

                • 2 1

              • pewnie o problemach z emocjami wiesz więcej, ja się nie znam, ale

                standardowa jezdnia kopenhaska, zgodnie z ich przepisami zawiera:
                - jezdnię samochodów
                krawężnik (2cm)
                jezdnię rowerów
                krawężnik (sic!) (2cm)
                chodnik, z elementami jezdni (sic!) dla
                wózków, rolkarzy, walizkarzy, dzieci na rowerkach itp

                nam do nich daleeeko, my wciąż nie zeszliśmy z drzewa
                i wciąż mamy hirsutyzm i ogony

                oraz kult fury

                • 3 1

        • nie rowe rowi aktywiscie a pseudo aktywisci

          • 4 4

  • Gonić auta z miast. Rower to przeżytek ale i przyszłość.

    • 3 3

  • Zapomnieli ?

    A co z obiecaną rokrocznie ścieżką rowerową w ciągu ulicy Kartuskiej od skrzyżowania z ul . Łostowicką w kierunku do Auchan ?

    • 5 0

  • Gdańsk potrzebuje lidera (7)

    Na miarę sp. Adamowicza

    Równowaga w mieście zostaje zakłócona. Zamiast szukać równowagi, Gdańsk próbuje faworyzować wybrana grupę.

    I żeby było jasne, faworyzuje sie rowerzystów nie z powodu ekologii itd tylko łatwiej jest zabrać pas na drodze niż wybudować nowy!

    W Gdańsku lat nie ma prawdziwych inwestycji drogowych. Budowa bulonskiej i most na zaroslaku i koniec. Nawet nie zApowiada się na nic nowego

    • 40 47

    • Porównaj sobie ile masz ulic a ile ścieżek rowerowych, podaj też szczegółowe lokalizacje gdzie zabrano ulicę na korzyść ścieżki rowerowej.
      I kto tu jest faworyzowany?

      • 2 0

    • Marjan, a tunel pod Martwą Wisłą to pies? a estakada nad Grunwaldzką to co?

      od lat preferowana w Gdańsku była budowa tras pseudoszybkiego ruchu - infrastruktura drogowa była tworzona głównie z myślą o użytkownikach samochodów przez dziesięciolecia. Pseudobezkolizyjny węzeł Kliniczna został oddany do użytku w lecie 1980 roku. Zapowiada się przedłużenie Kartuskiej. Żadna z tych inwestycji nie przyczyniła się do poprawy jakości życia w mieście: po prostu korki uległy przesunięciu gdzie indziej, a coraz większa liczba ludzi wyprowadzała się na peryferia w poszukiwaniu przestrzeni wolnych od spalin i hałasu. Błędne koło niezrównoważonego rozwoju miasta obracało się coraz szybciej, Teraz nieśmiało próbuje się wprowadzić nieznacznie zmodyfikowaną politykę likwidowania luk w ciągłości infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Te nowe trendy to właśnie poszukiwanie nowego punktu równowagi.

      • 4 1

    • Buraku równowagi nigdy niebyło bo takich buraków jak ty zawsze było za wiele (3)

      i nawet teraz jest i będzie za wiele .

      • 10 6

      • Precz (2)

        Z mowa nienawiści

        • 6 7

        • (1)

          Precz z głupotą

          • 8 3

          • Sam sobie

            Preczy

            • 3 2

    • Głównie to zabierają chodniki

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum