• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk podsumował rowerowy 2020 rok

Joanna Skutkiewicz
24 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W roku 2020 w Gdańsku oddano do użytku 15.9 km nowych tras dla rowerów.
  • Nowa droga dla rowerów wzdłuż ul. Dmowskiego we Wrzeszczu.

W 2020 roku gdańszczanie jeździli na rowerach więcej niż rok wcześniej. Tak w każdym razie wynika ze statystyk opublikowanych przez miasto. Gdańsk podsumował również zrealizowane inwestycje rowerowe w postaci tras i dróg dla rowerów.



Ogłoszenia: Rowery i akcesoria


Liczby mówią same za siebie: mieszkańcy Trójmiasta coraz chętniej wsiadają na rowery. Być może przyczyniła się do tego pandemia koronawirusa, która zmusza do przeorganizowania najróżniejszych aspektów życia i zmian nawyków. Wydaje się, że ograniczenia związane z liczbą pasażerów w komunikacji zbiorowej mogą wpływać na to, że rower staje się coraz wygodniejszym i bardziej dostępnym środkiem transportu w obrębie aglomeracji.

Jak oceniasz realizacje inwestycji rowerowych w Gdańsku w 2020 roku?


Wzrost zainteresowania jazdą rowerem wśród mieszkańców Trójmiasta zauważyły także osoby zajmujące się tą branżą zawodowo: właściciele sklepów rowerowych, sprzedawcy i mechanicy. Już od wiosny mieli ręce pełne roboty, a w magazynach w całej Europie zaczęło brakować rowerów.

Więcej rowerów na drogach Gdańska



Rosnącą tendencję potwierdzają także statystyki sporządzone na podstawie danych z 30 liczników rowerowych umieszczonych w różnych miejscach Gdańska. W pasie nadmorskim uroczyście powitano milionowego rowerzystę, któremu podarowano tort, bezalkoholowego szampana oraz zestaw upominków w postaci oświetlenia, zapięcia i torby rowerowej. Po 19 kwietnia, czyli bezpośrednio po zniesieniu obostrzeń związanych z jazdą na rowerze, ruch w pasie nad morzem wzrósł aż 10-krotnie.

Rowerowy 2020. Co przyniesie 2021?



Tort z okazji milionowego rowerzysty w pasie nadmorskim w Gdańsku. Tort z okazji milionowego rowerzysty w pasie nadmorskim w Gdańsku.

Również zeszłoroczna akcja Kręć kilometry dla Gdańska okazała się zdecydowanie rekordowa. W rywalizacji wzięły udział 352 firmy, 26 szkół, 9 uczelni oraz 33 dzielnice miasta: razem 4 tys. 614 aktywnych uczestników. Gdyby zsumować kilometry pokonane przez rowerzystów, okazałoby się, że ponad pięć razy pokonali odległość na księżyc i z powrotem.

Gdańsk. Drogi rowerowe będą regularnie odśnieżane



Zeszłoroczna edycja akcji okazała się zdecydowanie rekordową. Zeszłoroczna edycja akcji okazała się zdecydowanie rekordową.

Zrealizowane inwestycje rowerowe



W ciągu 2020 roku oddano do użytku 15.9 km nowych tras rowerowych w 17 miejscach. Najdłuższą trasą rowerową w Gdańsku, która powstała w ubiegłym roku kalendarzowym, jest 2,5-kilometrowy odcinek wzdłuż al. Pawła AdamowiczaMapka.

Tylko w ramach programu "Węzły Integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska" zrealizowano trzy inwestycje: 1.2 km odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. PotokowejMapka (od PKM Brętowo do ul. Słowackiego), 1.5 km drogi rowerowej wzdłuż al. GrunwaldzkiejMapka (od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej) oraz 400 m wzdłuż ul. Podwale PrzedmiejskieMapka.

W trakcie realizacji jest kolejnych 12.2 km tras dla rowerów, z których najdłuższą będzie 6.6 km Wiślana Trasa Rowerowa.

Opinie (73)

  • Tiry na rowery (1)

    Kołobrzeska od Grunwaldzkiej. Tako rzekłem.

    • 26 1

    • Podsumowanie jest jedno

      MEVO .... miliony w kosmos .. dziękuję

      • 0 0

  • zaraz usuną (7)

    Gdansk 8-10 lat temu w czolowce ,teraz w drugiej dziesiatce jezeli chodzi o rowerzystow i drogi rowerowe ,co poszlo nie tak?

    • 20 2

    • skąd te bzdurne dane? (1)

      Gdańsk stracił pierwszą pozycję w rankingu RowerTouru z racji braku systemu roweru publicznego. Opóźnienie z wdrażaniem MEVO 2.0 także nie pomaga w zajmowaniu wysokiego miejsca, ale teza, że Gdańsk jest w drugiej dziesiątce miast "rowerowych" Polski to dyrdymały bez pokrycia w rzetelnych badaniach.

      • 0 0

      • ale do czołówki im już daleko

        Warszawa czy Wrocław tak poszły w temacie do przodu...

        • 0 0

    • Inni poszli mocniej do przodu (2)

      My od jakichś 5-6 lat nie podnosimy jakości nowych tras, są w większości robione w tym samym standardzie. Jedynie przedłużenie Bulońskiej się tutaj wybija mocno na plus, choć trafia w czarną dziurę południa Gdańska.

      Nie poprawiamy też bezpieczeństwa i komfortu na starych trasach. Np. zmiana synchronizacji świateł (zrównanie zapalenia zielonego na jezdni i dla pieszych i rowerzystów) przy Galerii Bałtyckiej zajęła około 2 lat od zapowiedzi.
      Nawet przy nowych projektach są powtarzane stare błędy (znowu synchronizacja zielonego).

      Jakość wykonania i utrzymania jest mizerna. Pękająca nawierzchnia, luźne płyty chodnikowe, sprzątanie, odśnieżanie - tak jakby po ruszeniu budowy ta infrastruktura do nikogo już nie należała.

      • 8 1

      • (1)

        a jak by wybrać jeden tylko czynnik sprzyjający stagnacji, co byś wybrał?

        bo ja - "wykastrowaność" policji i straży miejskich, tolerujących wszelkie wykroczenia kierowców przeciw bezpieczeństwu rowerzystów i pieszych

        psy powinni jeździć zimą rowerami, np co trzeci dyżur, cały rok, jak my. wtedy przestali by się w 1oo% identyfikować z blachośmierdzielami

        • 4 1

        • To prawda. Za usiłowanie zabójstwa przy pomocy samochodu na trzy wysłane filmy

          na dwa odpowiedzieli pouczeniami, na trzeci nawet nie zareagowali.Niestety nie ma na nich co liczyc. Są bezużyteczni.

          • 1 0

    • To się nazywa "zanikająca siła inercji". (1)

      Na początku był wodór, ale z czasem został tylko siarkowodór...

      • 0 1

      • a na koniec tylko
        odór

        • 0 1

  • Ja tam marazm widze. Niczego kluczowego nie zrobili. (8)

    Sama jakość tych "tras" bardzo niska. Dalej są to slalomy na wąskich chodnikach, a nie prawdziwe drogi dla rowerów. Mam nadzieje że w końcu zgodnie z przyjętym "standardem gdańskich ulic" zaczną powstawać pasy ruchu dla rowerów w jezdni jak w każdym cywilizowanym mieście.

    • 13 12

    • Ty cywilizowanych miast na oczy nie widziałes ,a nikt normalny nie chce pasów w ulicy bo nie chce truc sie spalinami (3)

      I niema zamiaru ryzykować życiem w miescie piratów drogowych

      • 2 6

      • ja tam czuje sie bezpieczniej na jezdni niż na tych naszych chodnikowych cudawiankach

        • 3 1

      • jeśli kto ma Kopenhagę lub Orhus za przykład zad*pia,
        to ja dziękuję bardzo, taki ktoś si samodyskredytuje i wyklucza

        • 1 0

      • Za to ryzykujesz potrąceniem na przejazdach rowerowych, pozaginanych i pokręconych.

        • 8 2

    • Parkingi dla rowerów (2)

      W tych punktach przy dworcach kolejowych przydały by się stojaki pod dachem żeby się nie martwić że rower zniknie i będzie rdzewiał .

      • 3 1

      • (1)

        dużo rzeczy się przydało, były ostatnio małe i duże sukcesy,
        ale i strzały w kolano były, poza czwartym poronieniem roweru publicznego:
        zamiana pasa dla roweru w płatny parking w Oliwie
        'rezerwacje' w pkm
        zakup absurdalnego taboru dla skm
        napuszczenie wąsatych jaskiniowców wśród kierowców autobusów na rowerzystów
        most wantowy i tunel story

        brakuje mi mas krytycznych. m.in. przez ich brak mają nas w du
        pie

        • 2 2

        • co do jednego przyznam rację: niektórzy kierowcy autobusów a nawet motorniczowie tramwajów

          traktują rowerzystów jako osoby konkurujące o względy władz miasta z ich przedsiębiorstwem, w którym są w ich przekonaniu przedmiotem wyzysku i ucisku. Brak normalnego porozumienia między środowiskiem rowerzystów a związkowców GAiT, nie mówiąc o jego dyrekcji, która nie zawsze kuma bazę.

          • 0 0

    • W żadnym razie. Jako zapalony rowerzysta i aktywny kierowca nie uważam, żeby pasy dla rowerów to był dobry pomysł. Mimo wyznaczonych pasów ludzie jeżdżą na rowerach jak chcą, często stwarzając niebezpieczeństwo wypadku, zapominając, że rowerzysta może w jednej chwili znaleźć się w martwym polu.

      • 4 8

  • Ho ho! Policzmy ile Chińczycy nakręcili kilometrów! (3)

    A mówiąc serio, może pora, żeby tzw. władze Gdańska zaniechały tej żenującej autopromocji przy użyciu tzw. dróg rowerowych. Te tzw. drogi są w dużej części słabej jakości, co wynika ze sposobu myślenia tzw. GID, czyli Gdańskich Inżynierów Drogowych.
    Zatrudnijcie sensownych ludzi, którzy zaczną planować i budować prawdziwe drogi rowerowe, a nie żałosne substytuty.

    • 3 1

    • jak na razie wyniki sondaży pokazują, że twoja ocena jakości polityki rowerowej Gdańska jest odosobniona

      Przypuszczalnie tylko ci się wydaje, że jesteś pozytywnie nastawiony do życia i udajesz regularnego rowerzystę.

      • 1 1

    • (1)

      parę lat temu widziałem wówczas nadłuższą podwieszoną rowerostradę na świecie
      w Xiamen. wtedy była dużo dłuźsza niż ta w Londynie

      cóż. Chinole też mają teraz naszego hopla nt samochodów
      a roweryzm ratują tam walczące między sobą rowery publiczne
      na ulicach ich jest od cholery

      światowa prasa wieści ich zgubę, na dowód pokazują hałdy złomowe
      nalezących do upadających firm rowerów, ale nie pokazują tych,
      które przetrwały, o wiele liczniejsze

      akurat Xiamen jest na wyspie, tam nie ma nigdy smogu, jak w Pekinie,
      czy Szanghaju, ale i tak byłem zdumiony ilością samochodów elektrycznych,
      jesteśmy daleko za nimi, nawet Norwedzy są za nimi...

      ale korek elektryczny to wciąż korek, a tylko rower nigdy nie tkwi w korku

      • 2 0

      • Powieś swoją wypowiedź jak osobny wątek, a nie pod moją. Jest tego warta.

        • 0 1

  • Jak juz (4)

    Dopedalowali na księżyc to nie mogli tam pozostać???

    • 3 7

    • (3)

      jaki trzeba być porąbem, żeby specjalnie wchodzić na tematy rowerowe, by tam bruździć, pyszczyć i judzić?

      co taki kerowczyk z tego ma?

      • 4 1

      • bo to był hardcore'owy troll ;) (2)

        jak tylko widzi artykuł o rowerach to z automatu wjeżdża z jadem

        • 4 0

        • Tak jak wy na samochody. (1)

          • 0 2

          • jak na razie to dominuje tendencja do wjeżdżania samochodem na chodniki i przystanki autobusowe

            Był mistrz kierownicy, który wjechał na deptak w Sopocie. Jak tam liczba pieszych potrąconych na przejściach samochodami kierowców lekceważących nagminnie limity prędkości
            Po co piszesz te pseudozrównoważone dyrdymały, trollu?

            • 0 0

  • Pierwsi ludzie na księżycu (3)

    Czy jako pierwsi ludzie postawili stopę na owym Księżycu?

    • 8 1

    • Księżyc został ukradziony przez bliźniaków i dla rowerzystów nie ma już miejsca na nim

      • 0 0

    • (1)

      Poki co jeszcze nikogo tam nie bylo:)

      • 2 1

      • Słusznie.

        Bo to na razie niemożliwe. Czekam roku 2024, pewnie zmieni plan nowy prezydent bojąc się kompromitacji. Jak oni wybrną z tej bredni? American dream...

        • 0 1

  • Wtopiony projekt mevo (4)

    Ale sukcesy i torty muszą być

    • 37 11

    • wielokryterialna analiza podpowiada, że pod wieloma względami MEVO to był sukces

      wielu niedowiarkom otworzył oczy na zalety roweru i rowerów wspomaganych elektrycznie. Szkoda, że dał dużo możliwości wyżywania się trollom na anonimowych portalach. Tak czy inaczej tych kilometrów przejechanych rowerami MEVO za niewielkie pieniądze w pięknych okolicznościach przyrody w okolicach Garczyna, Somonina i Kartuz nikt mi nie odbierze.

      • 0 0

    • (1)

      Z naszej perspektywy wtopiony ale ten co mial zarobic to zarobil. Najlepszy na to dowod, ze rusza druga edycja.

      • 10 3

      • a czwarte podejście do tematu roweru publicznego

        kolejna próba monopolu

        • 2 2

    • Mevo to szajs...

      J.w.

      • 5 3

  • Najlepsze jest w tym wszystkim to ze niema zadnego ksiezyca ani yymbardziej kosmosu barany.proponuje zobaczyc czym

    Jest"niebocentryzm"masonskie media wam klqmstwo od szkoly juz wciskają a wy w to wiezycie.zenada

    • 1 2

  • podsumowanie bez podsumowania

    podsumowanie bez podsumowania! To ile było razem tych przejazdów zliczonych ze wszystkich punktów pomiaru w ciągu całego 2020? O ile procent więcej niż rok wcześniej?
    A rosnąca liczba rowerzystów w Gdańsku marzy o coraz lepszej infrasktrukturze - to chyba oczywiste. Choć na tle innych miast nie jest tak źle jak piszą malkontenci. Udanego rowerowego 2021 wszystkim!

    • 4 2

  • (2)

    Francja elegancja. Ogólnie pandemia zrobiła dużo dobrego. Ruch na drogach jest przynajmniej 1/3 mniejszy niż wcześniej bo część osób zaczęła pracę zdalna. 1/3 mniej spalin z blachosmrodow to przede wszystkim czystsze powietrze oraz mniej raków. -------------

    Ból tyłka Januszy 3,2,1... :)

    • 21 14

    • Głąb z ulicy "Pastalasiego" dostaje nominację do dzbana roku.

      • 0 3

    • Jak już pojechaliście na ten Księżyc, to mogliście tam zostać i urządzać się tam po swojemu.

      • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum