Gdańsk najmniej rowerowym miastem?
W ostatnich dniach w internetowych dyskusjach rowerowych przewija się temat rankingu, w którym Gdańsk uplasował się na dziewiątym, ostatnim miejscu. Stolica Pomorza otrzymała raptem 9 punktów, zaś liderem została Warszawa (43 pkt.). Czy słusznie? Sprawdzamy rzetelność przygotowanego opracowania.
W przypadku rankingu rowerowego autorzy z firmy Morizon kierowali się zaledwie trzema kryteriami ocen, pod kątem których ocenili dziesięć największych miast w Polsce*:
- infrastruktury rowerowej,
- bezpieczeństwa,
- roweru miejskiego.
* Warto odnotować, że już na tym etapie opracowania przyjęto błędne założenia, ponieważ uwzględniono w nim Katowice, a pominięto Białystok, który pod koniec 2017 r. przegonił pod względem populacji stolicę woj. śląskiego.
Infrastruktura rowerowa: Gdańsk na 5. miejscu
Pod względem infrastruktury rowerowej, autorzy wyszli z założenia, że najbardziej pożądaną formą przemieszczania się rowerem po mieście jest jazda jedynie wydzielonymi "ścieżkami rowerowymi" (w opracowaniu nie używa się określenia droga rowerowa), pasami ruchu w jezdni, kontrapasami lub ciągami pieszo-rowerowymi.
Następnie długość tych tras przeliczono na kilometr kwadratowy miasta, nie biorąc przy tym jednak pod uwagę struktury przestrzennej, w tym znajdujących się w granicach miast lasów, akwenów czy terenów niezurbanizowanych.
Najlepszy wynik w tej kategorii osiągnęły: Warszawa (1035 m / km kw.), Katowice (1000 m / km kw.) i Wrocław (990 m / km kw.). Gdańsk zajął piąte miejsce (718 m / km kw.) i został wyprzedzony przez Lublin (959 m kw.). Najgorzej wypadł w tej kategorii Szczecin - 449 m / km kw. powierzchni miasta.
Bezpieczeństwo: Gdańsk na 8. miejscu
Pod hasłem "bezpieczeństwo" brano pod uwagę policyjne statystki wypadków z udziałem rowerzystów w 2017 r. Następnie przeliczano je na każde 100 tys. osób żyjących w mieście. Nie uwzględniano przy tym wyników badań ruchu, czyli ilu rowerzystów każdego dnia wyjeżdża na ulice danego miasta.
Gdańsk, w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wynosi prawie 6 proc. i jest najwyższy ze wszystkich badanych miast, zajął ósme miejsce (20,2 wypadków na 100 tys. mieszk.), zaś za najbezpieczniejsze miasto uznano Bydgoszcz (5,4 wypadków / 100 tys. mieszk.), w którym udział rowerów w podziale zadań przewozowych wyniósł 1 proc. (badania ruchu z 2010 r.).
Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją
Rower miejski: Gdańsk na ostatnim miejscu
Ostatnie z kryteriów to "rower miejski". Tu, co nie powinno być żadnym zaskoczeniem, Gdańsk zajął ostatnią pozycję. Powód jest oczywisty - brak działającego systemu współdzielonych rowerów.
Wygrała Warszawa, w której system roweru miejskiego jest największy, a cena wypożyczenia jednośladu najniższa w Polsce.
Czytaj też: Zestawienie cen wypożyczenia rowerów miejskich w Polsce
Podsumowanie: Gdańsk najmniej rowerowym miastem?
Ostatecznie w rankingu najwyżej uplasowała się Warszawa, otrzymując od autorów 43 punkty. Drugie miejsce zajął Lublin (34 pkt.), zaś trzecie Łódź (28 pkt.).
Gdańsk zajął dziewiąte, ostatnie miejsce (piąte miejsce ex-aequo zajęły Poznań i Bydgoszcz) z zaledwie 9 punktami, podczas gdy na ósmym miejscu sklasyfikowano Szczecin, który przegonił stolicę Pomorza aż o 8 punktów.
- Póki co brak publicznej wypożyczalni spycha Gdańsk na ostatnie miejsce w naszym rankingu. Na pocieszenie dodajmy, że gdyby system Mevo (bo taką nazwę wybrali w głosowaniu mieszkańcy Trójmiasta) w planowanym kształcie wylądował na Pomorzu już dziś, sytuacja byłaby zupełnie inna... - napisali w podsumowaniu dla Gdańska autorzy rankingu Morizon.
Czytaj też: Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo
Podróże trasami wbrew kryteriom rankingu
Na koniec opracowania zaproponowano trzy trasy rowerowe po Gdańsku i okolicach, które niejako przeczą kryteriom rankingu:
- układem jezdnym wzdłuż Mierzei Wiślanej,
- z dworca głównego w Gdańsku na Westerplatte i z powrotem, prowadząc rowerzystów m.in. brukowanym tzw. Małym Podwalem Grodzkim i Targiem Węglowym, Ogarną w stronę Motławy (czyli po jezdni, a nie wydzielonym pasie), przez Węzeł Ku Ujściu jezdnią, wzdłuż której nie ma nawet chodnika oraz powrót przez m.in. będące w fatalnym stanie technicznym ul. Pokładową i Ku Ujściu, po których jeżdżą TIR-y oraz jezdnią ul. Toruńskiej,
- leśnymi duktami oraz jezdniami ze Złotej Karczmy przez Lasy Oliwskie - osiedlowe drogi Karwin - Wiczlino - Łężyce aż do Wejherowa.
Ranking, które nie odzwierciedla stanu faktycznego?
Czy zatem taki ranking można traktować poważnie? Raczej nie. Temat został potraktowany zbyt pobieżnie i przypomina zestawienie najbardziej zakorkowanych miast Polski, w których porównuje się ze sobą jedynie kryterium prędkości osiągane w układach drogowych wąskich uliczek Krakowa, szerokich arterii Warszawy czy bezkolizyjnej trasy średnicowej w Katowicach.
Można natomiast zgodzić się z niektórymi tezami płynącymi z zestawienia firmy Morizon, w tym przede wszystkim dotyczącymi potrzeby uruchomienia roweru miejskiego, poprawy infrastruktury rowerowej pod kątem bezpieczeństwa na styku ruchu rowerowego i samochodowego oraz rozwojem infrastruktury rowerowej - przede wszystkim na Górnym Tarasie.
Opinie (236) 1 zablokowana
-
2018-07-09 18:42
hurraaaa !!!
I całe szczęście! STOP dla ped**arzy! Największe zagrożenie w ruchu drogowym!!!
- 1 13
-
2018-07-09 18:48
(1)
Gdańsk można pochwalić jedynie za jezdnie uspokojonego ruchu (w tym kontra ruchy) .
No i tyle.
Z porządnej infrastruktury rowerowej co mamy?
Pasy ruchu dla rowerów w jezdni? Praktycznie nic nie mamy. 3 ulice na takie miasto to jest nic.
Wydzielone Drogi dla Rowerów? większość jest beznadziejnie zaprojektowana i słabo wykonana. Są powolne (masa zbędnych świateł i serpentyn), mało komfortowe( krawężniki co 20m, często kostka) i niebezpieczne ( przejazdy na których kierowcy nie ustępują pierwszeństwa).
inne cuda typu CPR czy innego typu chodniki nie wliczam bo nie można tego zaliczać do infrastruktury rowerowej.- 6 3
-
2018-07-10 15:11
infrastruktura nie jest najważniejsza
najlepszym wskaźnikiem przyjazności miasta dla rowerów jest skala ruchu rowerowego: udział przejazdów rowerem w ogólnej liczbie podróży odbywanych dziennie.
Inny ważny wskaźnik to proporcja kobiet wśród osób jeżdżących rowerem: w Holandii jest więcej pań na rowerach niż panów.
Jeśli panie jeżdżą w co najmniej 40%, to znaczy że infrastruktura jest niezła.- 1 1
-
2018-07-09 22:51
Ścieżki rowerowe powinny być wzdluż tras wyjazdowych na obwodnice, czyt Spacerowa, słowackiego, armii... jabłoniowa i świetokrzyska,, a tu lipa
- 4 2
-
2018-07-10 22:55
w pelni zasluzona opinia 5 miejscie to za wysoko ................ 9 lub 14 bylo by bardziej odpowiednie (3)
jezdac codzienneie rowerem nie zauważyłem żeby w mieście na 5 miejscu wszystkie przejścia dla pieszych byly tez przejazdami dla rowerów , a dlaczego nie zrobic tak aby rowerzysta nie łamał prawa ???
oddano niedawno Forum R. i dlaczego droga rowerowa wokol forum jest polaczona "okreznica " przez skrzyzowanie 3-ego maja i ak , dlaczego na przejazd z forum R na Hucisku po stronie forum trzeba czekac okolo 120 sekund do 185 ????
czemu drogi rowerowe w gdansku sa tak wybudowane jakby projektant skrecal sie ze zlosci nad projektem , no bardziej tego nie dalo sie pofalowac ?
Gdansk przbija jesynie Sopot ze swoim kuriozalnym ograniczeniem 10km/h - ktos probowal ???- 3 2
-
2018-07-10 23:03
ps. mosty budowne w ciagu ostatnich 20 lat ???? (2)
gdzie jest droga dla pieszych i rowerów na : moście Wantowym ??? na wiadukcie w ciągu ul Popiełuszki ? na wiadukcie miedzy Brzeznem a Letnica ??? a moze nad obwodowa mamy od miasta eksta miejsce dla rowerow ????
- 1 2
-
2018-07-11 08:17
(1)
no i tunel
- 3 1
-
2018-07-17 14:00
a Spacerowa?
- 1 1
-
2018-07-11 08:19
Panowie na rowerkach (2)
Rowerzyści to święte krowy,jeżdżą chodnikiem a obok ścieżka rowerowa,jeżdżą jezdnią a obok ścieżka rowerowa,jeżdżą za szybko nie patrzą że jest przejście nie myślą że dziecko wyjdzie wyjedzie.Oni są panami ulic chodników reszta spadać .A gdzie przepisy ruchu drogowego,a gdzie karty rowerowe .
- 3 5
-
2018-07-11 09:25
a może to nie ścieżka tylko ciąg pieszy 2 kolorowy ze znakiem roweru i dopiskiem "nie dotyczy"
sam się doucz i przestrzegaj przepisów, majwięcej ich łamią kierowcy- 3 0
-
2018-07-15 22:36
Ile to jest "za szybko"?
30, 40 km/h?
A samochód jadący z taką prędkością też jedzie "za szybko". Może rower 30 km/h jest groźniejszy dla pieszego niż samochód poruszający się 30 km/h?
Traktujmy pojazdy jedną miarą. Niech rowery mają ograniczenie do 20, i samochody tak samo.- 3 0
-
2018-07-16 03:13
Sprawdzam
Wreszcie ktoś sprawdził te znaczone karty.
- 0 2
-
2018-07-19 13:38
ważne kryterium oceny
W parkach w innych miastach nie ma zakazu jazdy rowerem,
a u mnie w Oliwie jest, Po co ta fikcja? Nawet obsługa parku jeździ rowerami...- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.