• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejskiej rywalizacji rowerowej już nie będzie. Co dalej?

Kamil Gołębiowski
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nad szczegółami nowego współzawodnictwa jeszcze pracujemy i chcemy skupiać się nie tylko na rywalizacji na liczbę kilometrów, ale również na liczeniu dni aktywnych rowerowo. Zależy nam też na tym, żeby zasady były spójne i żeby taka kampania trwała kilka miesięcy, by w sposób bardziej trwały mogła przyczynić się do zmiany zachowań komunikacyjnych - mówi  gdański oficer rowerowy Remigiusz Kitliński. Nad szczegółami nowego współzawodnictwa jeszcze pracujemy i chcemy skupiać się nie tylko na rywalizacji na liczbę kilometrów, ale również na liczeniu dni aktywnych rowerowo. Zależy nam też na tym, żeby zasady były spójne i żeby taka kampania trwała kilka miesięcy, by w sposób bardziej trwały mogła przyczynić się do zmiany zachowań komunikacyjnych - mówi  gdański oficer rowerowy Remigiusz Kitliński.

Koniec rywalizacji European Cycling Challenge w dotychczasowej postaci. Organizator, urząd miasta Bolonia (Włochy), poinformował kilka dni temu, że - z powodu braku zasobów organizacyjnych - nie będzie już w stanie organizować współzawodnictwa.



Czy kampanie to dobry sposób na zmianę przyzwyczajeń transportowych?

- European Cycling Challenge w ciągu sześciu lat stało się prawdopodobnie wydarzeniem z największą liczbą uczestników w Europie i było dla naszego małego biura dużym wyzwaniem. Zarządzaliśmy ECC z pasją i entuzjazmem, jednak nie będziemy już w stanie koordynować go z takim zaangażowaniem, jak dotychczas. Wiele zmieniło się też w ostatnich latach w aspekcie nowych aplikacji i przyda się nowe podejście - pisze Helmuth Moroder, dyrektor zarządzający.
Pechowe aplikacje mobilne

Ostatnia edycja ECC, podobnie zresztą jak poprzednie, obfitowała w problemy organizacyjne. Aplikacje mobilne do zliczania przejechanych kilometrów charakteryzowały: skomplikowana, długotrwała i niestabilna procedura rejestracji, utrudniona i niewystarczająco pewna obsługa, wcale lub niepoprawnie zarejestrowane i zliczone trasy przejazdu. To tylko niektóre z licznych skarg, które od lat zgłaszali uczestnicy. Problemy z ECC opisywaliśmy już w maju.

Czara goryczy się przelała

Wtórując uczestnikom gry, gdański oficer rowerowy Remigiusz Kitliński już w maju krytykował zachowanie organizatorów, głównie zmianę reguł współzawodnictwa w trakcie jego trwania, zapowiadając, że wraz z koordynatorami z innych polskich miast Gdańsk będzie próbował stworzyć podobną, być może jeszcze ciekawszą rywalizację.

Koniec rywalizacji European Cycling Challenge w dotychczasowej postaci. Organizator, urząd miasta Bolonia (Włochy), poinformował kilka dni temu, że z braku zasobów organizacyjnych, nie będzie już w stanie organizować współzawodnictwa. Koniec rywalizacji European Cycling Challenge w dotychczasowej postaci. Organizator, urząd miasta Bolonia (Włochy), poinformował kilka dni temu, że z braku zasobów organizacyjnych, nie będzie już w stanie organizować współzawodnictwa.


O odczucia związane z European Cycling Challenge zapytaliśmy uczestnika, który "nakręcił" rowerem w tym roku dla Gdańska w ramach European Cycling Challenge prawie cztery tysiące kilometrów w jeden miesiąc:

- Sam pomysł bardzo mi się podoba, jeździłem chętnie i rzeczywiście sporo, jednak uważam, że zakończenie ECC w dotychczasowej postaci to bardziej szansa niż problem. W ECC nie podobała mi się organizacja, w szczególności zmiana reguł gry w trakcie zawodów lub usuwanie zapisanych kilometrów. Mam nadzieję, że nowa forma współzawodnictwa pozwoli nam jeździć również po całym kraju, a nie tylko na terenie wybranych miast i w ich granicach. Niektóre trasy i odcinki potrafiłem w ramach ECC przejechać po kilkadziesiąt razy (śmiech). Rowerem jeżdżę bardzo chętnie i nie miałbym nic przeciwko temu, żeby rywalizacja trwała dłużej niż miesiąc - mówi Mariusz "Kobaru" Kowal, rekordzista, jeżdżący w ECC w - również zwycięskiej - drużynie gdańskiej firmy odzieżowej LPP SA, zawodowo fotograf i grafik.
Gdańsk wygrał tegoroczną rywalizację pod względem liczby przejechanych  kilometrów w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Gdańsk wygrał tegoroczną rywalizację pod względem liczby przejechanych  kilometrów w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
W przyszłości formuła bardziej liberalna?

- Osobiście będę optował za formułą bardzo liberalną, z możliwością importu tras z aplikacji zewnętrznych, dowolną długością tras i ich dowolnym charakterem, który i tak nie jest obiektywnie weryfikowalny - przekonywał jeszcze w maju gdański oficer rowerowy Remigiusz Kitliński.
Pozytywne strony sytuacji widzą także inni uczestnicy

- Uważam, że pojawia się niebagatelna szansa na wypromowanie Gdańska jako lidera społeczności ECC. Może jeszcze nie w tym roku, ale już za dwa, kto wie? - skomentował na Facebooku Maciej Słojewski, trójmiejski bloger rowerowy.
O przyszłości rowerowego współzawodnictwa miast pytamy Remigiusza Kitlińskiego, szefa Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miasta Gdańsk:

Nad szczegółami nowego współzawodnictwa jeszcze pracujemy i chcemy skupiać się nie tylko na rywalizacji na liczbę kilometrów, ale również na liczeniu dni aktywnych rowerowo - mówi gdański oficer rowerowy Remigiusz Kitliński. Nad szczegółami nowego współzawodnictwa jeszcze pracujemy i chcemy skupiać się nie tylko na rywalizacji na liczbę kilometrów, ale również na liczeniu dni aktywnych rowerowo - mówi gdański oficer rowerowy Remigiusz Kitliński.
Skąd brały się problemy z dotychczasowymi edycjami ECC?

Remigiusz Kitliński: - To była kwestia organizatora, który w sposób autonomiczny podejmował decyzje dotyczące kształtu kampanii.

Po co był nam właściwie potrzebny European Cycling Challenge?

- ECC było dla nas bardzo przydatnym narzędziem, służącym przede wszystkim promowaniu dojazdów rowerem do pracy, na uczelnie, czy do gimnazjów. Potrafiliśmy ten instrument dobrze wykorzystać, choć w naszej opinii nie był on optymalny. Dla przykładu, jako organizatorzy kampanii "Rowerowy Maj" rokrocznie korygujemy jej zasady słuchając płynących do nas uwag.

Co dalej po zakończeniu ECC?

- Kampanię "Rowerem do pracy" realizowaliśmy jeszcze zanim przystąpiliśmy do ECC i chcemy ją kontynuować. Prowadzone w maju kampanie społeczne promujące komunikację rowerową doprowadziły do tego, że to w maju, a nie latem, mamy w Gdańsku największy ruch rowerowy. Rywalizacja w ramach ECC stała się też świetną zabawą integrującą pracowników wielu firm, studentów, czy uczniów. Od jakiegoś czasu pracujemy z koleżankami i kolegami z innych miast, by w przyszłym roku ruszyła w Polsce nowa kampania na lepszych zasadach.

Jak będzie wyglądała przyszłoroczna rywalizacja?

- Nad szczegółami jeszcze pracujemy, ale przynajmniej z naszego punktu widzenia mogę powiedzieć, że nie chcemy skupiać się tylko na rywalizacji na liczbę kilometrów, ale również na liczeniu dni aktywnych rowerowo. Zależy nam też na tym, żeby zasady były spójne, a nie sprzeczne, jak to było w ECC, gdzie z jednej strony liczba km była promowana, a z drugiej strony była limitowana. Prowadziło to do sytuacji, w której najlepszym uczestnikom kasowano przejechane kilometry, czyli byli karani za to, że są najlepsi. Jeśli nie będą liczone kilometry, a sam fakt przejazdu, to tej sprzeczności nie będzie. Chcemy też, żeby taka kampania trwała znacznie dłużej, kilka miesięcy, by w sposób bardziej trwały mogła przyczynić się do zmiany zachowań komunikacyjnych.

Czy mamy już pomysł na promowanie jazdy rowerem w porze chłodnej?

- Poziom ruchu rowerowego w polskich miastach podlega znacznym wahaniom. Wraz z nastaniem gorszej pogody wyraźnie się zmniejsza. Pogoda jest zatem istotną barierą, którą jednak można stopniowo przełamywać. Kampania promująca dojeżdżanie rowerami do pracy, na uczelnie, czy w innych celach użytkowych, zorganizowana w miesiącach jesiennych, mogłaby te spadki w pewnej części zniwelować. Obecnie, wraz z innymi polskimi miastami, uzgadniamy zasady przyszłorocznej wspólnej kampanii. Chcemy od początku budować coś wspólnego, co nie jest ograniczone tylko do naszego podwórka. Współpracujemy ze wszystkimi kilkunastoma większymi miastami, które brały udział w ECC.

Jaka jest w tym wszystkim rola trójmiejskich przedsiębiorstw?

- Tak dobrych wyników Gdańska nie byłoby, gdyby nie świetna współpraca z pracodawcami, uczelniami i szkołami. Na bazie ECC zbudowaliśmy w ostatnich latach sieć lokalnych koordynatorów kampanii w ok. 140 firmach. Na tego typu współpracy opierają się również pozostałe nasze kampanie, w szczególności Rowerowy Maj. Gdańsk w każdej edycji ECC miał największą liczbę firm zaangażowanych w kręcenie kilometrów i największą liczbę uczestników. Dzięki temu odnosiliśmy sukcesy.

Czy macie jeszcze jakieś pomysły na usprawnienie kampanii w nowym roku?

- Chętnie dzielimy się z innymi tym, co wypracowaliśmy w Gdańsku i dlatego jako pomysłodawcy rozwijamy też Rowerowy Maj. Od przyszłego roku będziemy mieli do dyspozycji stworzony przez nas system informatyczny, który będzie wspierał tę kampanię. Obsługa Rowerowego Maja będzie teraz znacznie łatwiejsza. Dotychczas wymagało to mnóstwa pracy i zaangażowania, dlatego niektóre miasta, mające mniejsze zespoły promujące komunikację rowerową, nie były w stanie się dołączyć i musiały wybierać np. między ECC i Rowerowym Majem trwającymi w tym samym miesiącu.

Opinie (87) 5 zablokowanych

  • (6)

    Oceniam Rowerowy Maj jako akcję świetną, co do ECC małem wielkie obiekcje. Nie brały w tym udziału miasta prawdziwie rowerowe typu Kopenhaga, Amsterdam, w ogóle mało to było popularne poza Polską, więc porównywanie się "do swiata" było nieuzasadnione i wbijało nas w nieuzasadniona pychę. Zróbmy akcję ogólnopolską, wtedy porównania będa miały sens.

    • 19 7

    • (5)

      Zastanow się po co promować rower w najbardziej rowerowych miastach Europy? W ECC chodziło o to aby w takich miasta gdzie rower jest mniej popularny zwiększać aktywność ludzi i powoli próbować doganiać takie potęgi jak np. Kopenhaga. Co jest pewnie niemożliwe ale jak równać to do najlepszych ;-)

      • 2 0

      • (4)

        Jak chcesz dogonić, skoro nie możesz się porównać ?
        Z wyników ECC wychodziło, że "Best Cycling City in Europe" to Gdańsk, potem Telisai, a potem Umea.

        Great.

        Promujmy na inne, lepsze sposoby.

        • 0 1

        • Chętnie... (3)

          Chętnie usłyszę coś więcej o proponowanych przez Ciebie lepszych sposobach promocji wykorzystywania roweru jako środka codziennego transportu.
          Podziel się szczegółami, proszę.

          • 2 0

          • (1)

            Mozna promować chocby poprzez budowanie kolejnych sciezek, poprawianie istniejących, odśnieżanie w zimie. Tu jeszcze naprawdę jest wiele do zrobienia. Tworzenie programów wspólzawodnictwa wewnątrz Gdańska (bo, nie oszukujmy się, mało z którym miastem w Polsce jest sens się porównywać) - takich jak Rowerowy Maj, promowanie dojazdów do pracy i szkoły poprzez konkursy, nagrody kierowane do "normalnych" ludzi, a nie takich, co to wykręcają dziennie 200km rowerem po Gdańsku.

            • 3 1

            • czemu nie ma sensu się porównywać z innymi miastami w Polsce?
              Większość miast (dużych) ma lepszą już infrastrukturę niż Gdańsk. Rowerzystów procentowo też jest podobnie.

              • 1 2

          • budowa infrastruktury. Stawianie znaków na zwykłym chodniku " nie dotyczy rowerów" to mało.

            • 2 2

  • I dobrze. te ECC ściema była . faworyzowano samych ściemniaczy co po 200km dziennie robili ;) (2)

    200km... do pracy .... po samym gdańsku :D

    • 14 1

    • Zgadza sie tylko nie ECC to robił ale miasto Gdańsk.ECC ztym walczył, ale na odległosć niemiał szans (1)

      I liczyli na uczciwość której w Gdańsku nie było .

      • 2 0

      • Gdańsk zaczął przekręty, później inne miasta też podłapały

        • 1 0

  • Wydano masę kasy (2)

    aby przez dwa miesiące w roku kilku krzykaczy nie płacących podatków na drogi mogło pokazywać się w obcisłych gaciach i ignorować wybudowane ścieżki.

    • 4 17

    • na twoja głupote trzeba by wydac wiecej na leczenie :) (1)

      • 5 2

      • Nie spodziewałem się innej odpowiedzi

        trzymacie poziom . 5 m poniżej szamba.

        • 1 3

  • Pamiętajmy, że tu chodzi o środowisko (1)

    Dojeżdżam do pracy cały rok. Nie ma czegoś takiego jak sezon rowerowy. Denerwowało mnie jak koledzy z pracy na co dzień rozbijający się 4 kółkami, w weekendy nabijali kilometry jeżdżąc po 3 mieście w kółko. W idei ECC chodziło o edukacje, zmianę nawyków i zachęcenie do rezygnacji z samochodu na rzecz roweru, a co za tym idzie zmniejszenie smogu, emisji CO2. Nie o wyścig kolarski. Błędem jest to,ze z założenia sposób obliczeń wykluczał tych bez smartfonów z określonym oprogramowaniem. W Kopenhadze ścieżki rowerowe mają po kilka pasów a parkingi rowerowe są zapchane cały rok. W Stockholmie ścieżki i światła rowerowe widziałam już w latach 90tych. Daleko nam jeszcze, ale pod niektórymi szkołami wciąż widać rowery. Hasło "kręcimy kilometry dla Gdańska", należałoby zamienić na -"dla przyszłych pokoleń", by mieli czym oddychać.

    • 10 4

    • Ty widziałas w latach 90 a jak w 80 latach w całej europie zachodniej .W Gdańsku ECC to był niewypał

      właśnie dlatego ze regulamin wyraznie mówił liczy sie tylko jazda po zakupy ,do pracy czy na spotkania inne sprawy do załatwienia !Niewolno było dodawac wyscigów ,treningów sportowych itp!
      W Gdańsku juz pierwszego dnia było wiadomo ze oszukują !A ten co sie przyznał ze brał urlop by jedzic tylko poto by kilometry nabijać sam przyznał sie do winy!

      • 3 1

  • skończyły się dotacje na "projekt", skończył się "projekt" (2)

    Jasno między wierszami można to wyczytać. Teraz wyścig kto wyrwie kasę podatników na podobną bzdurę. Lubię jeździć na rowerze dla samego jeżdżenia, rocznie pykam ok 9 tys. km i jak widzę takie pomysły jak ECC to śmiać mi się chce z totalnego entuzjazmu uczestników (sam nie biorę w tym udziału). Jeszcze jak czytałem, że ten co wygrał w Gdańsku to firma dawała mu wolne, żeby mógł "kręcić kilometry" - istny odjazd w absurd niczym socjalistyczna rywalizacja o 300% normy kto więcej tysięcy cegieł ułoży.

    • 43 11

    • ECC to to samo co Boże Ciało. I tu i tu religia. I tu iru wyciąganie kasy.

      • 2 6

    • naprawdę mi ciebie żal, żuczku

      • 2 13

  • Teraz....

    ....będzie europejska rywalizacja chodzenia z buta

    • 1 1

  • rywalizacja to sposób na motywowanie do działania

    psychologia sportu mówi skądinąd, że trwałość motywacji do uczestniczenia w treningach bardziej zależy od atmosfery na treningu niż na dążeniu do wygrania rywalizacji.

    Warto, oprócz organizowania sensownej rywalizacji podkreślać, że zdrowe miasto zamieszkałe przez szczęśliwych ludzi, to miasto, w którym jazda rowerem jest traktowana po prostu jak transport, a nie głównie jako sport.

    Stąd warto popierać rywalizację niekoniecznie sportową. Brawo Gdańsk.

    • 7 1

  • Ja jedziłem z Gdyni do Gdańska codziennie i co zliczało mi tylko kilometry w Gdyni, w której byłem zapisany, czyli zamiast 20 km dziennie wpisane było 10.

    • 6 0

  • (3)

    A ja mam jedno pytanie: kogo ten artykuł i te informacje w ogóle obchodzą?

    • 7 17

    • Skoro w niego wlazłeś i nawet napisałeś komentarz to np. ciebie.

      • 5 0

    • Nie do ciebie. Wracaj na pudelka, tam są rzeczy które cię obchodzą.

      • 5 1

    • Mnie.

      • 4 2

  • Ostatnie ECC polegało na tym kto nagra więcej km w dowolny sposób

    Na mapie z trasami były widoczne zarysy obwodnicy i pkm-ki, a najlepsi rowerzyści robili po mieście ponad 100 km dziennie, przy średnicy Gdańska rzędu 20 km.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum