• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada rowerowa z błędami

Łukasz Bosowski, stowarzyszeni Rowerowa Gdynia
8 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powstaje estakada rowerowa dla odważnych
Plac budowy nowej estakady rowerowej w Gdyni. Plac budowy nowej estakady rowerowej w Gdyni.

Największa gdyńska inwestycja rowerowa, zwana Zdublowaną Estakadą, powstaje w oparciu o poważne błędy projektowe - pisze Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.



Przeanalizowaliśmy ponownie publicznie dostępną dokumentację przetargową i wykryliśmy co najmniej dwa bardzo niebezpieczne zakręty na odcinku, gdzie trasa rowerowa wpada pod jezdnie estakady. Dodatkowym elementem zwiększającym ryzyko kolizji jest słup podpierający jezdnię, który znacznie ogranicza widoczność.

Zakładana w dokumentacji maksymalna tzw. prędkość projektowa to 30 km/h.

Łatwo wyobrazić sobie, że w razie zderzenia dwóch rowerów, łączna suma prędkości będzie oznaczać zagrożenie życia! To zdumiewające, zwłaszcza, że głównym argumentem miasta przeciwko proponowanej przez SRG trasie było właśnie niedostateczne bezpieczeństwo.

Prawidłowe promienie skrętu i szerokości jezdni dla rowerów wyznacza dla Zdublowanej Estakady dokument pt. "Standardy i zasady planowania i projektowania dróg rowerowych na obszarze Gdyni", który powstał w Katedrze Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej w grudniu 2003 r. Teoretycznie jest on podstawą projektową Zdublowanej Estakady. Teoretycznie, ponieważ w rozdziale poświęconym projektowaniu zakrętów dla w/w prędkości zaleca się stosowanie promieni skrętu o długości 20 metrów. Tymczasem w projekcie zatwierdzonym promień wynosi zaledwie 6 metrów!

Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia, monitorując projekt mimo braku odpowiedzi na wniosek o unieważnienie przetargu, podnosiło tę kwestię kilkukrotnie. Nie doczekaliśmy się jednak żadnej reakcji ze strony magistratu. Prezentacja tego oraz innych błędów opisanych przez eksperta Stowarzyszenia, mgr inż. Kamila Hajduka, odbyła się podczas grudniowej Rady Rowerowej, w której nie wziął niestety udziału prezydent Wojciech Szczurek. Propozycja alternatywnego przebiegu trasy została również zaprezentowana na forum Rady.

Ubiegłoroczny protest Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia w sprawie Zdublowanej Estakady odnosił się do niezgodności projektu z interesem publicznym. Wybudowana za ponad 11 mln konstrukcja (największa rowerowa inwestycja w historii miasta) powstaje w miejscu, gdzie da się wyznaczyć drogę dla rowerów na istniejących już, nieuczęszczanych pasach pieszych. Nie rozwiązuje problemu rowerowej separacji północnych dzielnic miasta od ul. Morskiej. Skutkuje koniecznością nielegalnego pokonywania przez rowerzystów z Obłuża, Pogórza i Oksywia kilkunastu torów kolejowych.

O budowie kontrowersyjnej kładki rowerowej wzdłuż Trasy Kwiatkowskiego piszemy od ponad roku.. Droga będzie wiodła od ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Energetyków zobacz na mapie Gdyni. Zdecydowanie najbardziej efektowna będzie na wysokości bazy kontenerowej zobacz na mapie Gdyni, gdzie powstanie 367-metrowa estakada, bo tam nie da się poprowadzić bezkolizyjnego ruchu i droga rowerowa musiałaby przecinać kilka ulic, uczęszczanych m.in. przez ciężarówki. Dzięki temu rozwijające się wciąż tereny okołoportowe zostaną całkowicie ominięte.

Gdyńscy rowerzyści uważają jednak, że kładka jest zbyt droga, a środki wydane na nią mogłyby zostać wydane w lepszy sposób na rozwój infrastruktury rowerowej w mieście.


Czytaj także: Gdynia będzie miała i doradcę ds. rowerów i "oficera" rowerowego
Łukasz Bosowski, stowarzyszeni Rowerowa Gdynia

Miejsca

Opinie (60) 2 zablokowane

  • nie to jest najpilniejsze (1)

    osobiście dojeżdzam do stoczni rowerem i potrzebna to by była kładka miedzy ul. Hutniczą a Janka Wiśniewskiego, żeby nie pokonywac torów za PEBUCH-em, natomiast wracam ulicą Gołębią dołem Kwiatkowskiego i asfaltem w stronę Trefla i przy drobnych udogodnieniach (nie potrzeba walic kasy na estakadę rowerową), można pokonac ten odcinek bezpiecznie i przyjemnie
    można np pomyślec o dróżce rowerowej miedzy ul Unruga a Elektrociepłownią, o wymianie nawierzchni na niektórych odcinkach ul Morskiej
    i nie chwalic się ze zrobionych ścieżek rowerowych leśnych za również duże pieniądze w porównaniu do ubogiej infrastruktury jak np parę ławeczek, wiaty drewnianej i kilku drogowskazów mam na myśli Demptowo- Witomino

    • 10 1

    • Dojazd z Karwin/Dąbrowy do centrum

      Jedyne czego brakuje (a można to zrobić sporo mniejszym nakładem) to połączenie ulicy Olkuskiej z Olimpijską wzdłuż torów kolejowych pod lasem.
      Bo z Karwin do Małego Kacka można się dostać bez problemu. Albo przedłużeniem Nałkowskiej wzdłuż torów, albo wzdłuż Wielkopolskiej i potem Racławicką. Olkuskiej nie trzeba robić bo tam prawie nic nie jeździ a nawierzchnia jest z kostki. Tylko żeby się dostać na Górskiego to trzeba teraz jechać Halicką i Łużycką albo przeciskać się Małokacką pod wiaduktem kolejowym koło stadionu Arki. Tak czy owak jest niebezpiecznie bo duży ruch. A gdyby zrobili połączenie od Łowickiej do Olimpijskiej to by się super śmigało pod lasem. Krócej i 100 razy bezpieczniej.

      • 3 0

  • ktoś się wozi medialnie, ot i cała filozofia (1)

    można wszystko potępiać w czambuł, ważne by w Gdyni w końcu ruszyły inwestycje rowerowe. Niech się w końcu zacznie, byśmy za kilka lat mieli możliwość przejechania bezpiecznie między wszystkimi dzielnicami!

    • 1 3

    • No właśnie - bezpiecznie

      Stowrzyszenie rowerowe proponowało tańsze rozwiązanie po istniejącej estakadzie (m.in. uzdatnienie nieużywanych obecnie chodników), to wtedy problemem był złowieszczy wiatr (bo oczywiście osłon żadnych się nie da zrobić).

      Na budowanej, nowej estakadzie nie dość, że wiatr nie jest problemem, to jeszcze łuki mogą być ponad 3 razy krótsze (bardziej ostre) niż powinny być. A pomyśl, że przez najbliższe 5-10 lat (a może więcej), to będzie jedyna legalna droga rowerowa na Obłuże.

      • 3 1

  • To jest niesamowite

    To jest niesamowite, (prawie) każda nowa ścieżka rowerowa w Gdyni zamiast ułatwiać poruszanie się rowerzystom, robi dokładnie co innego! Np. dzięki tej estakadzie będziemy musieli czekać na dodatkowych 2 światłach (jedno na Unruga i jedno nowe na Kontenerowej, koło Lotosu) i 1 przejeździe przez ulicę (Gołębią), a teraz nie czeka się na żadnych światłach ani przejściu (jadąc z Pogórza Dolnego). Jeszcze żeby ta estakada była tak długa jak obecna, to ominęlibyśmy jedno duże skrzyżowanie (z Kontenerową). A tak nie zyskujemy nic, za to stracimy dużo czasu i publicznych, czyli naszych, pieniędzy.

    • 28 2

  • as

    Gdyńscy rowerzyści uważają jednak, że kładka jest zbyt droga, a środki wydane na nią mogłyby zostać wydane w lepszy sposób na rozwój infrastruktury rowerowej w mieście.

    nie,my uważamy że kładka jest do d*py

    • 2 0

  • ja tam bede...

    bede i tak po swojemu jezdzil kladka od strony terminalu kolo steny line przecinam i jestem na golebiej ok 5minut a tam wjechac na nową estakade przy billeciku na tych chorych swiatlach ile czasu sie czeka i potem tak samo przy lotosie czekac ze bedzei zielone bo robia tam swiatla jakby ktos nie zauwazyl to niech te urzedasy sobie sami nia jezdza raz sie przejade zeby zobaczyc moze ale tak to wole swoj stary szlak
    droga niepotrzebna nikomuod wisniewskiego do hutniczej estakada czy cos by starczylo i dalej sie da jestes na morskiej raz dwa to co riobia to bubel za duza kase ale bynajmniej ktos ma prace...dzieki temu i sie jakis prezes wzbogaci i pod klifem bedzie paradowal jaki to on jest super...
    szkoda gadac

    • 2 0

  • Niegospodarność

    Mimo darmowego zaplecza prawnego,Urząd Miasta czy inna odpowiedzialna za ten horror inwestycyjny instytucja i tak doczeka się pytania o sens wydania miejskich/mieszkańców/ pieniędzy.Ile kosztuje np. plac zabaw dla dzieci,nie ma takiego a i o inne miejsca użyteczności publicznej nie warto pytać.

    • 1 0

  • dokładnie...

    pieniadze wyrzucone w błoto...pewnie zaden z tych co to wszsytko wymyslil ani razu nie jechal rowerem
    (bo autem cieplym za panstwowe pieniadze sluzbowym bo wszsytko za darmo wtedy jest rozbija sie po miescie)
    z obluza np do centrum lub wejhrerowa i gdanska jak ja jezdze moglbym pokazac tyle miejsc bez pomyslu i dziwnie zrobionych swojako pod góre rowerzystom ale nie ma bystrego od urzedowego człeka...ehh szkoda słów jedni nie maja co do gara włozyc i a oni jakies zbrojenia szalunki ilu ludzi i wogole kasy ehh

    • 2 0

  • KTO TO PISAŁ? IMBECYL? JAKA SIŁA ZDERZENIA DWU ROWERÓR? PRAWO NEWTONA SIĘ KŁANIA DEBILE!!! (1)

    • 0 0

    • SIŁA ZDERZENIA DWU ROWERÓW!

      SIŁA TA JEST IDENTYCZNA Z TĄ KIEDY ROWER NP. ZDERZA SIĘ ZE STAŁĄ PRZESZKODĄ, NP. MUREM.KIEDY ROWERY SIĘ ZDERZAJĄ CZOŁOWO ŻADNA SIŁA ZDERZENIA NIE PODWAJA SIĘ!!!!! NEWTON SIĘ KŁANIA, FIZYKA!!!

      • 0 0

  • Gdynia- miasto nie dla rowerów. Miasto klakierów i bezdennej głupoty.

    Zamiast robić przejście na Morską, to dublują drogę od Obłuża do Wiśniewskiego, którą codziennie śmigam rowerem bez większych problemów. Kretynizm totalny. Wystarczyłoby parę zabiegów, poprowadzenie dołem i jest gites. Za to zapotrzebowanie jest w przeskoczeniu na Morską.
    Jakby było mało, Gdynia nie uczestniczy w Szlaku rowerowym Północnych Kaszub- od Kosakowa po Hel, plus Wejherowo, Krokowa itd. Do tego Szlak zaczyna się na Pogórzu Górnym, do którego na rowerze z można dojechać co najwyżej dziurawymi chodnikami. Dzięki, Gdynio!
    Nowa ulica Wiśniewskiego też powstała bez ścieżki rowerowej, a był idealny moment na budowę takowej, wiele apeli rowerzystów olano, jak zwykle. Teraz też olewają. Szczurek mydli oczy i robi swoje.
    A sprawa ścieżek w TPK to totalna ściema. Już przed wojną je wybudowano. To co teraz zrobili to czysty "PIJAR".

    • 1 0

  • Apeluję do zdrowego rozsądku rowerzystów- agitować za wywaleniem tej ekipy w następnych wyborach. ZA GŁUPOTĘ! Ten projekt to

    naprawdę szczyt absurdu uzasadniony chyba tylko chęcią reklamy.Ta Ekipa widać potrafi w ciągu roku "zbudować 200km" ścieżek w lesie i "najdłuższą w Polsce Estakadę Rowerową". Niesamowite, ale tylko dla ludzi którzy nie jeżdżą na rowerach i wżyciu nie byli w TPK dalej niż ich pies potrzebuje żeby się załatwić. Co jeszcze wymyślą?
    Ścieżki rowerowej nie potrafią zbudować a biorą się za lotnisko:)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum