• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E-rowerem po (Trój)mieście?

Krzysztof Kochanowicz
28 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Sprawdź gdzie w trójmieście możesz przetestować e-rower. Sprawdź gdzie w trójmieście możesz przetestować e-rower.

W krajach zachodniej Europy stanowią już poważną część rynku rowerowego. W Polsce cieszą się na razie wyraźnie mniejszą popularnością. Mowa oczywiście o e-rowerach, czyli rowerach ze wspomaganiem elektrycznym.



Wyróżnić można kilka rodzajów e-rowerów, w tym takie, które mogą służyć niemalże jako motorowery. Zdecydowanie najpopularniejszym modelem jest jednak konstrukcja, gdzie napęd elektryczny pełni jedynie funkcję asysty. A to oznacza, że taki rower "sam nie jedzie" - trzeba pedałować, choć można osiągnąć sporą prędkość bez dużego wysiłku.

Miejskie systemy elektryczne:

Przeciętny miejski rower elektryczny nie różni się zbyt wiele od tradycyjnych jednośladów. Główną różnicą jest obecność e-napędu, w tym m.in. baterii oraz tzw. komputera pokładowego. Dodatkowe elementy mają swoją wagę, dlatego większość e-rowerów waży powyżej 20 kg (licząc z baterią). Z tego powodu warto pamiętać o uważnym hamowaniu - najlepszym rozwiązaniem jest jednoczesne użycie hamulca ręcznego i nożnego. Zaleca się też zwracanie uwagi na rozkład bagaży. Jeśli więc przewozimy jakiś ładunek na bagażniku, to warto przypilnować, by był on rozłożony równomiernie po obu stronach.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest montaż baterii na bagażniku roweru, chociaż nie brak modeli, w których bateria umiejscowiona jest przy ramie lub rurze podsiodełkowej. Silniki natomiast umieszczone są zazwyczaj w środku - środek ciężkości jest wtedy położony nisko.

Moc baterii to z kolei z reguły ok. 300-400 watogodzin, przy czym można spotkać również modele, gdzie jest to ponad 500 Wh. Od mocy zależy też czas potrzebny do pełnego naładowania - zajmuje to przeciętnie od 2,5 do 5,5 godziny. Zazwyczaj takie baterie zachowują wysoką żywotność przez ok. 1000 cykli ładowania. Później osiągi zaczynają spadać.

Na w pełni doładowanej baterii można pokonać ponad 100 km z włączonym wspomaganiem. To jednak zależy od tego, który tryb wybierzemy (najczęściej takich trybów jest 3-5, w tym także przeznaczone jeździe miejskiej) - przy najmocniejszym wspomaganiu przejedziemy w ten sposób ok. 30-50 km, a przy najsłabszym nawet powyżej 150 km. Samo wspomaganie jest możliwe do momentu osiągnięcia prędkości 25 km/h. Rzadziej spotykane są modele, w których limit wynosi 45 km/h.

W przypadku napędów elektrycznych spore znaczenie odgrywa ponadto kwestia momentu obrotowego (im wyższy, tym lepiej). W napędach stworzonych z myślą o rowerach miejskich wynosi on przeciętnie od 30 do 50 niutonometrów. Co ciekawe, niektóre systemy wyposażone są w wejścia USB, dzięki którym można podładować urządzenia zewnętrzne (np. smartfona czy odtwarzasz plików MP3).

Bosch versus Shimano:

Produkcją napędów elektrycznych zajmuje się kilka dużych firm, w tym m.in. niemiecki Bosch oraz japońskie Shimano i Panasonic. To właśnie te trzy koncerny mają obecnie największe udziały w rynku. W Europie wyraźnie dominuje Bosch - o jego pozycji świadczy np. fakt, że Niemcy musieli opóźnić swoje wejście na rynek amerykański o ponad rok. Ich moce produkcyjne z ledwością dawały bowiem radę zaspokoić popyt na rynku europejskim. Systemy Boscha, m.in. napędy z serii Performance i Active uważane są - pod względem zaawansowania technologicznego oraz jakości - za jedne z najlepszych.

Znane praktycznie każdemu rowerzyście Shimano na poważnie rynkiem e-rowerów zainteresowało się dopiero niedawno, wprowadzając nową wersję swojego systemu STEPS. Mniejsze znaczenie mają pozostali producenci - m.in. Panasonic i Yamaha, którzy najprawdopodobniej będą mieć poważne problemy z efektywnym konkurowaniem z liderem branży, czyli Boschem, oraz jednym z największych graczy w rowerowym świecie, czyli Shimano.

  • Miejski rower elektryczny z baterią na bagażniku
  • Miejski rower elektryczny z baterią przy rurze podsiodłowej
  • Shimano STEPS
  • Shimano STEPS
  • Shimano STEPS
  • Bosch Performance Line


Rowery ze wspomaganiem elektrycznym świetnie sprawdzają się podczas dojazdów do pracy i nie tylko. Trójmiasto, które rozciągnięte jest wzdłuż Zatoki Gdańskiej oraz po okolicznych wzgórzach w sam raz nadawałoby się do jazdy tego typu rowerem, szczególnie na wyższe partie miasta.

Współpraca merytoryczna artykułu: Kreidler Polska.

Przeczytaj także artykuł o wspomaganiach elektrycznych w rowerach górskich.

W dobrych sklepach i salonach rowerowych możesz umówić się na jazdę testową.
Przejrzyj ich ofertę na terenie trójmiasta

Opinie (76) ponad 10 zablokowanych

  • wypożyczalnie rowerów (2)

    A kiedy wreszcie będą dostępne wypożyczalnie rowerów w Gdańsku, które obiecywał p. Adamowicz?????

    • 4 0

    • (1)

      Dawno by były, gdyby nie trudności obiektywne. Pan Adamowicz obiecywał też parkingi podziemne w centrum dla aut i wiele innych cudów rodem z Zielonej Wyspy. Ale jak widać nadal cieszy się poparciem największym, bo to jest GOŚĆ.

      • 0 0

      • No teraz to zapomnij o wypożyczalniach

        Wasz faworyt ma spore problemy, źle policzył chaty i jest klops. Wypożyczalnie w następnej kadencji, po odbyciu kary może?

        • 1 1

  • Uwaga (6)

    Dobrze byłoby w artykule dodać, że po drogach rowerowych można legalnie jeździć e-rowerami, które są wspomagane tylko podczas pedałowania do prędkości 25 km/h.
    Przyznam, że dla mnie to za mało, a w systemie Bosha, stosowanym przy suporcie, i zewnętrznej przerzutce z tyłu, nie ma możliwości uzyskania przełożenia pozwalającego na szybszą jazdę nawet bez wspomagania. Pewnym rozwiązaniem mogłoby być zastosowanie przerzutki typu zamkniętego o dużej liczbie przełożeń, jakie ma Rohloff (14) lub Shimano (12).

    • 7 2

    • To nas prowadzi do pytania (3)

      jaka prędkość jest dozwolona do jazdy po:
      -ścieżce "w chodniku"
      -ścieżce "w ulicy"
      -ścieżce oddzielonej od jezdni czy chodnika.

      • 3 0

      • (2)

        Według przepisów o ruchu drogowym rowerzystę obowiązują takie same ograniczenia prędkości, co kierowców pojazdów samochodowych. Jednakże, faktycznie, szybka jazda po wielu tzw. drogach dla rowerów może być niebezpieczna, zarówno dla rowerzystów, jak i innych uczestników ruchu. Stąd zapewne wprowadzono to ograniczenie wspomagania do 25 km/h, chociaż po wielu badziewiastych drogach rowerowych i ta prędkość jest zbyt duża. Problem jest, bo obowiązku jazdy rowerem po drogach rowerowych trzeba by przestrzegać, ale też rower zwykle nie służy do wolnego turlania się, a do w miarę szybkiego przemieszczania. Według mnie, powinny obowiązywać radykalniejsze przepisy dotyczące parametrów budowanych dróg dla rowerów, z niezbędnym odseparowaniem ich zwłaszcza od ruchu pieszego, co z kolei będzie niełatwe do zrealizowania w zabudowie miejskiej.

        • 3 0

        • w takim przypadku rowery powinny poruszać się po dostosowanej do ich ruchu jezdni, a nie chodniku (1)

          jadąc 40km/h po pasie rowerowym nie czujesz zagrożenia od pojazdu jadącego 50 km/h.

          • 5 1

          • Zgadzam się, co do usytuowania dróg dla rowerów, tak jak zresztą napisałem wyżej. Te obecnie modne "przychodnikowe" drogi rowerowe bardziej nadają się do przejażdżek z małymi dziećmi, niż do komunikacji rowerowej.

            • 2 0

    • (1)

      Ale nie doczytałem nigdzie ze musisz kupić rower jeżeli te rozwiązania Tobie nie odpowiadają.

      • 5 2

      • Nie muszę kupować. Ale wydaje mi się, że byłoby dużą frajdą móc pociągnąć szybko takim wspomaganym elektrycznie rowerem i przez to pojechać o wiele dalej. Z tego co widzę, można tak jeździć, ale czymś, co kodeksowo wykracza poza definicję roweru (moped?) i wtedy jazda odbywałaby się już bez korzystania z dróg rowerowych, które zresztą nieraz i tak są kiepskie.

        • 3 2

  • Nie ma (4)

    Jak normalnie sobie popedałować.

    • 55 8

    • (1)

      nie wyobrażam sobie jeżddżenia rowerem po trójmiejskich górkach bez wspomagania elektrycznego. Dla mnie to jest umartwianie się.

      • 1 2

      • o ile nie wybierasz się na trening w TPK to nie ma nic ciężkiego

        • 1 0

    • Ja tam bede jezdzil iRowerem

      nie wiecie co to? Nie dziwie sie..

      • 2 2

    • każdy woli, ale niektórym wspomaganie jest porzebne

      są też osoby które z roweru chcą na siłę zrobić elektryczny skuter. Przypominam o konieczności rejestracji takiego cuda i przeglądach.

      • 13 3

  • takie rowerki to dla.. (7)

    Emetyrow i Rencistow

    • 14 5

    • (1)

      Jeżeli nie masz siły i kondycji zawodnika sportowego, to możesz się czasem zdziwić, jak wyprzedzi cię rowerzysta sześćdziesięcioparoletni, zwłaszcza na podjeździe. Znam paru takich mocnych weteranów, za którymi wielu młodych nie utrzyma się na kole.

      • 2 0

      • nie mam kondycji

        Mase robie ,aerobe NIEDOZWOLONE

        • 0 0

    • niekoni9ecznie

      ja jeszcze nie jestem emerytem ale nie zamierzam się umartwiać pedałowaniem pod górkę np. na Łostowickiej

      • 2 0

    • (2)

      Mylisz się i to bardzo. Emeryci i renciści jeżdżą dla zdrowia i utrzymania kondycji.
      A kto będzie im wnosił i wynosił te ciężarne e-rowery?

      • 5 2

      • nie widze dziadkow (1)

        Na rowerach co drugi smiga na jakis wezeczkach elekteycznych,motorewerach,czy hulajnogach ,

        • 0 4

        • emeryci na rowerach jeżdżą zasadniczo w godzinach przed południowych w czasie gdy silni pracują .

          • 2 0

    • A to już nie ludzie?

      • 2 1

  • E-litości (13)

    cała przyjemność w rowerze polega na przemieszczaniu się za pomocą siły woli lub mięśni.

    • 36 14

    • trochę zrozumienia i szerszej perspektywy (7)

      E-rower jest (albo w PL - byłby, gdyby miał przystępną cenę) świetnym pojazdem dla osób starszych, które lubią jeździć na rowerze i nie chcą rezygnować z tej przyjemności, ale z racji słabnącej z wiekiem siły mięśni, nie podołają każdej trasie (jej długości czy nachyleniu).

      • 13 4

      • bzdura kompletna sprzedawco pseudo rowerów (6)

        Starsi ludzie nie maja najmniejszego problemu z poruszaniem sie na rowerach i zadne twoje bateryjki nie sa im potrzebne!Przezutki sa tak skonstriwane ze rowerem podjedzie wszedzie najwiekszy anemik!!

        • 7 13

        • z tyłu 36 najwieksza zembatka i z przodu najmniejsza 22 (2)

          nawet 8 latek podjedzie wszędzie a tym bardziej emeryt.I tu nie trzeba rozmawiać bo wie to każdy a wystarczy wsiąść na rower i sprawdzić.
          a jeśli ktoś narzekał to znaczy ze nie umie przerzutek zmieniać ,albo nawet nie wie ze istnieją:)

          • 2 7

          • Jadąc na takim przełożeniu wyprzedzi Cię idąca obok matka z dzieckiem w wózku... (1)

            Będziesz jechał 4-5 km/h.

            • 5 0

            • Matka wyprzedzi jadąc na takim przełożeniu? A co na to Zembatka?

              • 1 2

        • Nie każdy. (1)

          Nie przesadzaj. Na górach w TPK nie każdy podjedzie. Nawet z 30 przerzutkami.

          • 8 1

          • po takich górkach tym bardziej nie podjedzie tym melexem na 2 koła !! Podajesz skrajne przykłady

            te melexy są bardzo słabe i na dają się tylko na prostej!!

            • 1 4

        • Musisz zacząć rozmawiać ze starszymi osobami

          które używają takich pojazdów.

          • 8 1

    • tylko do pewnego wieku

      • 2 0

    • abra kadabra..

      dzieki sile...woli..jakaś magia

      • 0 0

    • (1)

      też tak uważam, chociaż mam czasem problemy pod górkę :] a jak wiadomo w Trójmieście o górki nie trudno

      • 4 0

      • Ja też mam problemy i z górkami i z kolanami na początku sezonu ale właśnie dzięki temu że jeżdżę na rowerze bez ''e'' po kilku wypadach nabieram formy i mogę sporo przejechać bez narzekania.

        • 4 4

    • Musi być "i". Z "lub" nie zadziała.

      • 2 0

  • Wspomaganie elektryczne

    Jeżeli ktoś używa roweru do celów transportowych, nie jak 90% piszących tutaj - do celów rekreacyjnych, robiąc zakupy, przewożąc dzieci, w warunkach trójmiejskich wspomaganie jest dobrym pomysłem.
    Sam z chęcią sprawił bym sobie rower cargo, którym mógłbym przewozić córkę do przedszkola, robić zakupy. Rower cargo to zwykle większą waga i wspomaganie byłoby niezbędne, żeby sobie kolan nie rozwalić szybko przy pokonywaniu wzniesień między dolnym i górnym tarasem.

    • 6 0

  • eh te hipsterskie wynalazki (1)

    w odróżnieniu od zwykłego roweru jest tu trochę elektroniki (mniej więcej na poziomie telefonu komórkowego sprzed 2-3 generacji) i zmodyfikowanej mechaniki. Rozumiem koszty patentów, badań nad konstrukcją, wyższą cenę bo produkty są stosunkowo młode na rynku oraz dodatkowy narzut bo jest trend wśród hipsterów. Ale cena od 9 tysięcy w górę, ha ha ha. Trzeba naprawdę mieć albo nadmiar pieniędzy albo niedomiar umysłu żeby w polskiej rzeczywistości myśleć o zakupie takiego cuda.

    • 9 2

    • Słabo szukasz

      Takie rowery zaczynają się od 2 tyś, za 4,500 można już mieć fajny trekkingowy sprzęt z włoskim napędem.

      • 3 0

  • (3)

    Doczytałem do mocy baterii w watogodzinach i odpuściłem sobie.

    • 19 3

    • na wspomaganie wystarcza (2)

      i tak musisz pedałować - dodatkowa moc potrzebna jest przy ruszaniu i podjazdach. Bardziej to jest potrzebne osobom o ograniczonej sprawności.

      • 7 2

      • Rychowi nie o to chodziło... (1)

        Od kiedy moc mierzy się w watogodzinach? Można tym mierzyć pojemność, ale moc mierzy się w watach!

        • 18 1

        • cóż, ja na takie kwiatki nie zwracam uwagi, odkąd pracuję w branży

          jak Ci ludzie inżyniera dostali - to sam nie wiem. Póki jednostka się zgadza w kontekście użycia - odpuszczam. Szkoda nerwów.

          • 2 0

  • A ceny??? (2)

    Najważniejszego nie podaliście!....

    • 6 2

    • 4 lata temu kupiłem chiński za 950 zł , zdzieram drugi komplet opon ,rewelacja, w przyszłym roku czeka mnie wymiana akumulatorów , mam napęd 36 V. Na początku na jednym ładowaniu miałem zasięg do 40 km ,teraz to ok 15 do 20 km..

      • 1 1

    • A może i lepiej.

      • 2 0

  • (2)

    Nie potrzebuję roweru z asystą elektryczną, mam lepszy napęd, jadrowy.

    • 26 4

    • Szkoda jąder.....

      • 4 1

    • zabraklo tylko cen

      Bo te by skutecznie zniechecily 90 proc. zainteresowanych.

      • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum