rowery

stat

Napęd elektryczny w rowerach górskich

Zobacz jak działa napęd elektryczny w rowerach górskich

Rowery elektryczne to nie tylko, jak mogłoby się zdawać, jednoślady stworzone z myślą o jeździe miejskiej. To obecnie również rowery trekkingowe, crossowe oraz MTB. Wśród e-rowerów górskich jedną z najbardziej zaawansowanych konstrukcji dostępnych w Polsce jest rower Kreidler Las Vegas 2.0. Jak w tym przypadku w praktyce sprawuje się elektryczne wspomaganie?



Od kilku lat popularność elektrycznych jednośladów wyraźnie rośnie. W samej tylko Europie w 2015 r. ich sprzedaż osiągnąć ma poziom 3 mln, podczas gdy jeszcze w 2011 r. było to mniej więcej 1 mln sztuk. Wraz ze wzrostem popytu na e-rowery rozszerzeniu uległ katalog dostępnych na rynku konstrukcji. Początkowo producenci koncentrowali się głównie na największym segmencie, czyli rowerach miejskich. Z czasem jednak stawiać zaczęto także na modele bardziej wyspecjalizowane. Zdecydowanym liderem na kontynencie są Niemcy, gdzie rowerów elektrycznych sprzedaje się rocznie w sumie ok. 400 tys. W Polsce na razie popyt na e-rowery jest wielokrotnie niższy, a sprzedaż szacuje się na ok. 1 tys. sztuk w skali roku.

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów rowerów elektrycznych. Chociaż na świecie nie przyjęto dotychczas jednolitej klasyfikacji, to zazwyczaj dzieli się je, biorąc pod uwagę sposób działania systemu. Podstawowym warunkiem, aby dany sprzęt można było w ogóle uznać za e-rower, jest to, czy można jechać nim przy użyciu siły własnych mięśni.

Zdecydowaną większość rowerów elektrycznych stanowią jednoślady typu pedelec, taki jest też Kreidler Las Vegas 2.0. Nazwa pochodzi od angielskiego "pedal electric cycle". W ich przypadku wspomaganie ma charakter asysty, z reguły możliwej do czasu aż rower osiągnie prędkość 25 km/h. Druga istotna cecha to wytwarzanie przez silnik maksymalnej ciągłej mocy znamionowej na poziomie nie większym niż 250 watów.

Drugim typem e-rowerów jest S-pedelec - litera "s" to skrót od angielskiego "speedy" bądź niemieckiego "schnell". Takie rowery wyróżniają się mocniejszym silnikiem (powyżej 250 watów) i nielimitowaną lub limitowaną w mniejszym stopniu asystą, działającą zazwyczaj do osiągnięcia prędkości 45 km/h.

Na innej zasadzie działają e-rowery oparte na mechanizmie PoD (z angielskiego "power-on-demand"), który sprowadza się do możliwości włączenia silnika w zasadzie w każdej chwili, na żądanie kierującego. Wtedy nie trzeba pedałować, a rower zachowuje się niczym np. skuter. Różnica polega na tym, że takiego roweru używać można równie dobrze jak tradycyjnego jednośladu.

Ostatnim rodzajem rowerów elektrycznych jest połączenie typu pedelec z mechanizmem PoD. Taki rower po prostu łączy w sobie oba wspomniane mechanizmy.

"Rowery elektryczne zdobywają w Polsce coraz więcej fanów, chociaż nie ma co ukrywać, że jest to wciąż nisza. Pokazuje to też m.in. dosyć niska świadomość społeczeństwa. Wiele osób np. myli e-rowery z motorowerami. Ludzie stosunkowo często myślą, że "to jedzie samo", a tak zazwyczaj nie jest, bo przytłaczająca większość e-rowerów to modele, których użytkownicy muszą lub mogą pedałować. Z reguły napęd elektryczny ma charakter asysty, wsparcia możliwego do czasu osiągnięcia prędkości 25 km/h. Aby ułatwić rozeznanie w tych sprawach, postanowiliśmy stworzyć materiał wideo, w którym wyjaśniamy - na przykładzie elektrycznego MTB - podstawowe kwestie dotyczące e-rowerowej jazdy" - mówi Ireneusz Miśkowiec, menedżer ds. sprzedaży i produktów w Kreidler Polska.

Innowacyjny model Kreidler Las Vegas 2.0 kosztuje 17 299 zł
Innowacyjny model Kreidler Las Vegas 2.0 kosztuje 17 299 zł mat. prasowe


Jak zatem w praktyce działa system wspomagania elektrycznego? Na jak duże wsparcie można liczyć? I ile czasu trzeba, aby do pełna naładować baterię? Odpowiedzi na te i inne pytania znaleźć można w mini-poradniku wideo, przygotowanym przez ekspertów Kreidler Polska. Rowerem "doświadczalnym" jest Las Vegas 2.0, najbardziej zaawansowany technologicznie e-rower górski marki Kreidler.

Oficjalnym przedstawicielem marki w trójmieście jest Salon rowerowy "Wysepka"

Opracował:
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (70)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »