• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś Światowy Dzień Roweru. To jedyny prawdziwie eko środek transportu

Joanna Skutkiewicz
3 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Światowy Dzień Roweru to święto stosunkowo młode, jednak z wielkim potencjałem na rozwój. Światowy Dzień Roweru to święto stosunkowo młode, jednak z wielkim potencjałem na rozwój.

Światowy Dzień Roweru to święto bardzo młode. Zostało ustanowione zaledwie trzy lata temu. Co ciekawe, jego pomysłodawcą był Polak, profesor Leszek Sibilski, socjolog pracujący w Stanach Zjednoczonych jako wykładowca akademicki. Dzięki jego oddolnej kampanii, prowadzonej już od roku 2016, 12 kwietnia 2018 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przegłosowało inicjatywę i ustanowiło 3 czerwca światowym świętem rowerowym.



Jakim środkiem transportu najczęściej podróżujesz po mieście?

Celem ustanowionego święta ma być podnoszenie globalnej świadomości korzyści używania roweru zarówno jako środka transportu, jak i rekreacji. Deklaracja ONZ zachęca tym samym kraje członkowskie do celebrowania tej okazji i rozwijania transportu rowerowego nie tylko od święta, lecz także na co dzień. W tekście rezolucji możemy przeczytać m.in., że rower wspomaga zrównoważoną konsumpcję i produkcję i ma dobry wpływ nie tylko na zdrowie użytkowników, lecz także na spowolnienie negatywnych zmian klimatu.

Wiele europejskich miast wprowadza znaczne usprawnienia dla rowerzystów. Wiele europejskich miast wprowadza znaczne usprawnienia dla rowerzystów.

Pomysłodawca inicjatywy Leszek Sibilski przed rozpoczęciem profesury uprawiał kolarstwo wyczynowo. Jego praca na rzecz popularyzacji kolarstwa rozpoczęła się od napisania publikacji dla Banku Światowego - "Cycling is Everyone's Business" ("Kolarstwo jest sprawą każdego"), która stała się artykułem roku w 2015. Jak wskazuje Sibilski, kolarstwo naprawdę jest sprawą każdego z nas: Pierre de Coubertin, inicjator nowożytnych igrzysk olimpijskich, był wielkim fanem roweru, a ten sam środek transportu przyczynił się wyraźnie do rozwoju emancypacji kobiet w Stanach Zjednoczonych.

Mniejsza produkcja, większy popyt na rowery. Nawet o 20 proc.



Tylko rower jest eko?



Jak zauważono, nawet przyspieszenie procesu zastępowania aut spalinowych samochodami w pełni elektrycznymi nie wystarczy, by wyraźnie pomóc klimatowi. Po części wynika to z faktu, iż nawet samochody elektryczne nie są całkowicie zeroemisyjne. Rozwiązaniem mogłoby okazać się przejście (nomen omen) na "aktywne przemieszczanie się", czyli na transport rowerowy, e-rowerowy i pieszy.

Badacze z Uniwersytetu w Oksfordzie prowadzili badania, podczas których przez dwa lata obserwowali ok. 4 tys. osób żyjących w Londynie, Antwerpii, Barcelonie, Wiedniu, Orebro, Rzymie i Zurichu pod kątem zostawianego przez nich śladu węglowego. Obliczyli, że osoby, które wybierały rower jako swój codzienny środek transportu, produkowały o 84 proc. mniej związków węgla niż te, które podróżowały inaczej.

Biorąc pod uwagę cały "cykl życia" każdego z możliwych wyborów środków transportu, łącznie z wyprodukowaniem go, wyliczono, że wybór roweru jest ponad 30 razy bardziej ekologiczny niż wybór samochodu spalinowego i około 10 razy bardziej niż samochodu elektrycznego.

Brakuje rowerów w sklepach?



Pod względem ekologii rower nie ma sobie równych. Pod względem ekologii rower nie ma sobie równych.

Lubimy rower coraz bardziej



Jak widać, rower przynosi zarówno korzyści ekonomiczne, jak i zdrowotne. O zaletach roweru przekonaliśmy się wszyscy podczas pandemii, gdy w całej Europie rowery zaczęły zyskiwać na popularności. Idąc za ciosem, wiele krajów wprowadza kolejne udogodnienia dla rowerzystów i przekonuje niezdecydowanych na wiele różnych sposobów. Dla przykładu, celem Wielkiej Brytanii jest to, aby w 2041 r. co najmniej 80 proc. osób dojeżdżało do pracy rowerem, ewentualnie pieszo lub transportem publicznym. Paryż chce sprawić, żeby każda ulica miasta stała się przyjazna transportowi rowerowemu. O innych pomysłach europejskich krajów pisaliśmy już wcześniej w oddzielnym artykule.

Opinie (73)

  • Można odnieść wrażenie, że rowerzyści mają taki dzień codziennie... Jeżdżą wszędzie!!! Zwłaszcza tam gdzie są wyraźne zakazy i mogą poruszać się tylko piesi. A co to jest piesi? - pyta rowerzysta? To nic.-odpowiada rowerzysta...

    • 6 6

  • Prawdziwie 'eko' to są własne nogi!

    • 4 2

  • EKO - tak

    jeśli nie posiada baterii lub silnika, a do napędzania służą mieśnie rowerzystki/ty

    • 4 2

  • Uff, jak to dobrze, że chociaż rower jest ekologiczny

    A nie jak te hulajnogi, rolki, deskorolki, nogi, konie...

    • 5 3

  • najbardziej eko są ci rowerzyści którzy jadą samochodami z rowerami na dachu (1)

    dojeżdżają do lasu i zmieniają samochód na rower
    patrz - Dolina Radości

    • 6 2

    • to są lanserzy, a nie rowerzyści

      • 1 3

  • Mimo to że Niemcy są lata swietlne przed Polską gdy chodzi o promowanie i inwestycje rowerowe (1)

    przed Polską dzisiaj zdecydowali ,ze przeznaczą na inwstycje w rowerowe w Niemczech kilka miliardów euro !!Wprowadzą dotacje dla rowerzystów i zwiekszą i tak ogromne ich przywileje w miescie i na drogach!
    Za to Polska a w szczególności Gdańsk czy trójmiasto nadal sprowadza lawetami kilkadzisiac starych blachoszrotów z Niemieckich złomowisk dziennie!!Dyskryminuje rowerzystów i zniszczone trawniki przeznacza na parkingi dla blachoszrotów.A ci co maja sie zajmowac rowerzystami są najwiekszymi szkodnikami jak oficer rowqerowy w Gdański i jemuy podobni w innych miastach!

    • 7 8

    • gdyby w polskich miastach nie było urzędników odpowiedzialnych za sprawy rowerowe

      to poziom rozwoju infrastruktury rowerowej byłby dużo niższy. Wielu z nich z trudem przebija się przez beton tworzony przez pozostałych urzędników zajmujących się tworzeniem infrastruktury miejskiej myślących głównie o potrzebach ludzi poruszających się samochodami i chcącymi parkować wszędzie za darmo.

      • 0 1

  • Nie zgadzam się

    Rowery elektryczne nie są eco

    • 6 3

  • Ale rowery przestają być rowerami.

    Coraz większa liczba rowerów, hulajnóg, a także samochodów, na węgiel (polski prąd) czyni powyższe rozważania niezbyt adekwatnymi do rzeczywistosci.

    • 2 3

  • (1)

    Czy pierwsze zdjęcie "reklamą" pogardy cyklistów dla znaku przy wejściu na skwer przed sopockim molem?

    • 3 3

    • Meduzo jazda tam jest dozwolona w tym okresie co pokazuje zdjecie.Ale ty zato pokazujesz swoja głupote.

      • 2 1

  • Gdansk Nowy Port

    Ścieżka rowerowa prowadzi do promu samochodowego,którego nie ma.Tramwajów wodnych również nie ma, a przystanki przy zbożowcach i pobliskie nabrzeże zasypane miałem węglowym.Można podziwiać tylko wielkie hałdy miału węglowego,które zasypują pyłem całą okolicę zamieszkałą przez mieszkańców Nowego Portu.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum