Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...
Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.
Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.
Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego
Gdańsk w pierwszej dziesiątce
Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.
W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.
Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).
Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni
Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów
Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.
W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (191) 3 zablokowane
-
2021-10-17 09:39
(2)
Kiedy i czy w ogóle doczekamy się brakującego nadmorskiego odcinka pomiędzy Kolibkami a Kamiennym Potokiem?
- 21 4
-
2021-10-17 15:18
(1)
Nigdy, bo należałoby ten odcinek na palach zbudować - pierwszy sztorm i po drodze / ścieżce rowerowej. :)
- 4 1
-
2021-10-17 16:17
polactwo
się buduje lekko, a potem się odbudowuje
za każdym razem po szturmie przychodzi pan Józio i już na drugi dzień jest git
w Japonii potrafią odbudować po trzęsieniu ziemi w kilka dni autostradę
a u nas żal za d*pę ściska- 1 3
-
2021-10-17 13:26
Kartuska w Gdańsku - odcinek Łostowicka/Adamowicza
Na tym odcinku jest bardzo duży ruch rowerowy rano i po południu, niestety drogi rowerowej brak pomimo że miała być gotowa lata temu (zapowiedzi UM). Biorąc pod uwagę natężenie ruchu oraz ilość samochodów pow. 3,5t jest to odcinek bardzo mało przyjazny rowerzystom (żeby nie powiedzieć niebezpieczny), stąd spora ich liczba wybiera chodnik (na co mieszcząca się przy tej samej ulicy Drogówka czasami zwraca uwagę...).
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.