Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...
Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.
Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.
Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego
Gdańsk w pierwszej dziesiątce
Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.
W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.
Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).
Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni
Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów
Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.
W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (191) 3 zablokowane
-
2021-10-17 19:40
Ściema (3)
Zamiast budowy ścieżek, mamy wyznaczanie pasów na jezdniach. By kierowcom żyło się gorzej, a aktywistom lepiej.
- 2 5
-
2021-10-18 07:42
To pojedź do poznania
Tak fajnie jest to wszystko rozwiązane
- 0 1
-
2021-10-18 07:24
ja jako kierowca tez wole pasy w jezdni dla rowerow
- 2 2
-
2021-10-17 20:02
wzrost skali ruchu rowerowego przyczynia się do mniejszej kongestii
rower nie jest terenochłonnym pojazdem, w odróżnieniu od samochodu: najbardziej terenochłonnego rodzaju transportu. Dlatego wzrost skali ruchu rowerów poprawia warunki korzystania z samochodów, Najważniejszym źródłem problemów kierowców w mieście jest nadmiar samochodów jeżdżących, zaparkowanych lub szukających miejsca do zaparkowania na "darmowych" parkingach.
- 2 2
-
2021-10-17 15:27
W Nowym Jorku, mieście samochodów (3)
na dosłownie każdej ulicy w mieście zabrano przynajmniej jeden pas ruchu - wcześniej przeznaczony dla aut - i przerobiono go na pas rowerowy oddzielony słupkami. Niektóre ulice są całkowicie zamknięte dla ruchu samochodowego. W Gdańsku za to budują jakieś pseudo zawijasy między dziurawymi chodnikami. Jesteśmy tak daleko za cywilizacją, że może nasze wnuki wnuków doczekają czasu, gdy jazda rowerem będzie tak samo normalna, jak jazda autem dzisiaj.
- 12 2
-
2021-10-17 17:48
piszesz nieprawdę (1)
na wielu ulicach Nowego Jorku nie tworzy się widzialnej infrastruktury rowerowej tylko uspokaja i redukuje ruch, tak jak w Gdańsku i wielu przyjaznych dla rowerów miastach Europy i świata.
- 0 3
-
2021-10-18 07:41
w gdansku to sie dalej esy floresy na waskich chidnikach tworzy, a nie uspokaja ruch
- 0 0
-
2021-10-17 18:15
akurat NYC nie jest miastem samochodów
chyba tam najmniej mieszkańców w całych USA posiada samochód czy nawet prawo jazdy
- 2 0
-
2021-10-17 14:28
Południe Gdańska (1)
W części południowej Gdańska wciąż bardzo mało ścieżek rowerowych i nic nie słychać aby miały powstawać jakieś nowe.
- 10 1
-
2021-10-18 07:40
jak maja takie gnioty robic jak w polnocnej czesci
to mze faktycznie lepij zeby nic nie było
- 0 0
-
2021-10-17 13:56
Ostrołęka nas wyprzedza (1)
pod względem ścieżek rowerowych ?! ...ci co robili ten ranking to chyba nigdy nie byli w Ostrołęce...jakaś marna prowokacja i tyle
- 2 8
-
2021-10-18 07:38
bo liczy sie ze są!
w jakim stanie i w jakim standardzie to juz nie jest wazne. wazne ze na chodniku kostke na rozowa sie wymieni do tego znak nakazu jazdy rowerem po tym i trasa gotiwa. przeciez w polace jestesmy.
- 1 0
-
2021-10-18 07:32
W Gdańsku
Brak ścieżki na Marynarki Polskiej od Zielonego Trójkąta. Bardzo zły stan z dziurami przy Zielonej Drodze
- 2 0
-
2021-10-18 07:05
W Gdyni Łucyk planuje wzięcie kredytu na farbę do malowania "ścieżek" (1)
- 0 3
-
2021-10-18 07:20
ja jestem za.
pasy ruchu w jezdni są milion razy lepsze niz esy floresy na chodniku
- 1 1
-
2021-10-17 09:33
to ścieżek czy dróg rowerowych? (7)
bo to nie to samo. dróg dla rowerów praktycznie nie mamy wcale.
Różowy wąski pasek poprowadzony slalomem od lewej do prawej na niewiele szerszym chodniku nie jest żadną drogą rowerową.- 40 4
-
2021-10-17 09:42
"ścieżki" to są w lasach albo parkach (6)
ludzie trochę więcej profesjonalizmu... pojęcia "ścieżka rowerowa" to może sobie żul spod sklepu używać. W żadnych przepisach drogowych takie twór nie funkcjonuje
- 6 4
-
2021-10-17 11:57
pycha i niewiedza (5)
żeby powstała np. droga dla rowerów (DDR) zgodnie z terminologią prawa budowlanego trzeba wybudować ścieżkę rowerową. Naucz się profesjonalisto.
- 5 5
-
2021-10-18 07:19
no właśnie tu problem moze byc
ze zamiast na ustawę i rozporządzenia drogowe buduje się na podstawie prawa budowlanego które nie narzuca przecież żadnych standardów. jak im wyjdzie taka będzie i jest jak jest. 99% tras nie nadaje sie do jazdy po nich rowerem
- 0 0
-
2021-10-17 16:37
(3)
tylko że droga rowerowa musi spełniać masę kryteriów te bublowate chodniki nie spełniają więc nie wiem z jakiej racji się je nazywa ścieżkami rowerowymi
- 2 1
-
2021-10-17 17:15
piszesz nieprawdę (2)
Znaczna część dróg dla rowerów zbudowanych w Gdańsku spełnia wszystkie zapisy holenderskiego podręcznika budowy dróg dla rowerów.
- 2 2
-
2021-10-18 07:15
która? i jaki to procent wszystkich?
- 0 0
-
2021-10-17 17:20
Pewnie z 5 km
- 1 2
-
2021-10-17 23:17
Nędza i bezmyślmość.
- 1 1
-
2021-10-17 11:23
Kiedy Buspasy i Nowa Świętokrzyska (2)
Brak buspasów i czerwone światłą dla Tramwajów zabijają komunikację w Gdańsku.
- 3 5
-
2021-10-17 17:24
Budowa nowych połączeń drogowych nie rozładowuje korków (1)
tak jak popuszczanie pasa nie leczy nadwagi ani otyłości. Jeszcze o tym nie wiesz? W Gdańsku potrzebna jest pełna trasa (pieszo) rowerowa wzdłuż doliny Potoku Oruńskiego - od Kampinoskiej do drogi technicznej nad Kanałem Raduni i stacji PKP Gdańsk Orunia a nie Nowa Świętokrzyska.
- 3 3
-
2021-10-17 22:31
Lepiej popuszczać pasa niż się dławić i wymiotować
Jeszcze o tym nie wiesz?
- 0 1
-
2021-10-17 21:29
Zwiekszyć opłaty za parkowanie do 4.50 zł za godzinę od nowego roku
I rozszerzyć strefę w Całym Trójmieście!!!!
To z tych pieniędzy budowane są drogi rowerowe, chodniki i parki!
Docelowo wprowadzić Bezpłatnią komunikację miejską dla mieszkańców Trójmiasta finansowaną z opłat parkingowych!
Będziemy żyli spokojnie bez hałasu i smrodu!- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.