• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...

Joanna Skutkiewicz
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie. Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie.

Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.



Czy uważasz, że Trójmiasto ma dobrą infrastrukturę rowerową?

Pod koniec roku 2020 w całej Polsce mieliśmy 17 300 km ścieżek rowerowych. To aż 11-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Nie ulega wątpliwości, że w roku najbardziej doświadczonym pandemią koronawirusa inwestycje związane z infrastrukturą rowerową ruszyły z kopyta. To dobra informacja dla wszystkich miłośników jazdy jednośladem, a także dla tych, którzy zastanawiają się nad przesiadką z samochodu na rower w kontekście codziennych dojazdów do pracy.

Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.

Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego



Gdańsk w pierwszej dziesiątce



Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.

W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.

Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).

Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni



Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów



Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.

W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.

Opinie (191) 3 zablokowane

  • (11)

    Gminy radzą sobie dożo lepiej niż Gdańsk. Gdańsk wydaje pieniądze bez głowy. Im dalej od Centrum tym gorzej. A na Południu nic się kompletnie nie robi.

    • 32 13

    • kolejny frustrat pseudo aktywista rowerowy? (5)

      w południowych dzielnicach Gdańska jest droga dla rowerów wzdłuż Alei P. Adamowicza i powstaje DDR wzdłuż Nowej Warszawskiej, nie mówiąc o innych elementach widzialnej infrastruktury rowerowej funkcjonujących tam od wielu lat.

      • 5 5

      • Aleja Adamowicza i nowa Warszawska to żadne południe, wszystko to rejon trasy AK.

        • 0 0

      • Ale Adamowicza to południe?

        Chyba mieszkasz tu od niedawna

        • 0 1

      • (2)

        Starogardzka, Małomiejska-Świętokrzyska, Warszawska-Jabłoniowa, Kartuska, Beethovena, Schuberta-Sobieskiego, Jaśkowa Dolina, Słowackiego, Spacerowa... Wszystkie te drogi to główne ciągi komunikacyjne między dolnym, a górnym tarasem - żadna z nich nie ma DDR na całej długości, a niektóre nie mają jej w ogóle!!!

        • 5 0

        • Najbardziej boli ta Kartuska... (1)

          Od skrzyżowania z Adamowicz Boulevard aż do samej Łostowickiej jedzie się ulicą, miejscami o wątpliwej jakości nawierzchni. To w tym momencie powinien być priorytet dla miasta, żeby przynajmniej poszerzyć jezdnię o osobne pasy rowerowe.

          • 0 0

          • nie poszerzysz, miasto musiałoby wykupić pas z prywatnych działek, to była jeszcze 30 lat temu wiejska droga - żadnej rezerwy tam nie ma. Zwężenia pasów dla aut też nie przejdzie bo tam jeżdżą autobusy.

            • 0 0

    • gminy radzą sobie lepiej? Zależy które. Nie wszystkie gminy ogarniają i zarządzają tak, by robić dobrze. Zapraszam do gminy Nowy Dwór Gdański. Prędko zmienisz zdanie :)

      • 0 0

    • (1)

      swietokrzyska to dramat. rowerzysci boja sie jechac miedzy samochodami po ulicy bo w autach frustraci wiec jada chodnikiem ktory na niektorych odcinkach nawet 1m szerokosci nie ma.

      • 2 1

      • w autach taki sami frustraci jak ci na rowerach - po prostu ta beznadziejna infrastruktura przeszkadza wszystkim i wszystkich niepotrzebnie stresuje. Postaw się w roli pieszego czy kierowcy, to zobaczysz, że nie tylko ty jesteś pokrzywdzony.

        • 1 1

    • Im bliżej centrum tym lepiej.. (1)

      Przecież o to chodzi i jest to jak najbardziej prawidłowa praktyka. 60 lat temu na Przymorzu pasły się krowy. Na Pieckach pasły się jeszcze 30 lat temu. W Głownym miesicie krów nie ma już od wieków.

      • 2 0

      • Chcemy odblokować centrum z korków?

        Dajmy dojechać rowerem ludziom z dużych osiedli - sypialni gdańskich w okolicach obwodnicy.

        • 2 1

  • Gdańsk już buduje tylko chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów. Tragedia

    • 0 1

  • swiat nam odjechal, trojmiasto to turystyczny grajdol

    w trojmiescie wylacznie sciezki pod turystow, brzegiem morza, nie tworza zadnego systemu,
    gorny taras to kompletna porazka, ogolnie komunikacja miejska tez najstarszy tabor w Polsce(skm),
    pozostaje samochod, doslownie, a wlodarzom proponuje wycieczke do W-wy, Poznania, juz tam sie ockniecie

    • 0 3

  • Trasa z Gdańska do Gdyni to nieporozumienie

    Od Oliwy raz po raz trzeba przejeżdżać trasę samochodową, bo ścieżka jest raz z jednej raz z drugiej strony szosy. Oczywiście czekając na światłach, które dla ruchu w poprzek są dłużej czerwone. W tym czasie samochody (o ile nie stoją w korku) jadą bez ograniczeń. To ma być alternatywa? Nawet na wycieczce niedzielnej to jest uciążliwe, a co tu mówić o dojazdach do pracy.

    • 0 0

  • (1)

    Moim zdaniem Białystok jest na pierwszym miejscu, a Gdańsk na drugim. Chodzi o wydzielone bezpieczne ścieżki rowerowe

    • 0 2

    • od końca.

      • 0 0

  • Ścieżka !!!!!! (1)

    Po co budować ścieżki rowerowe jak i tak rowerzyści jadą chodnikiem a ścieżka obok. Przykład Gdynia Dąbrowa ul. Rdestowa !!!!!!!

    • 0 5

    • bo ścieżki to nie chodniki.. tylko niby co?

      • 1 0

  • Brzmi jak rzeczywistość z czasów komunizmu (12)

    Co za stek bzdur. Nie mogę nawet bezpiecznie przejechać rowerem z Angielskiej Grobli przez centrum miasta. Nie ma ścieżek rowerowych, ani nawet miejsca dla rowerów na nowo powstałej nowoczesnej infrastrukturze. To wszystko kłamstwa, które mają poprawić Polakom samopoczucie z powodu ich gorszej infrastruktury. Jeśli spędziłeś trochę czasu w zachodnioeuropejskim kraju, takim jak Niemcy, zauważysz, jakim chorym żartem jest infrastruktura rowerowa w tym kraju. Proszę, skończcie z tymi nonsensownymi propagandowymi artykułami.

    • 71 9

    • (3)

      O jakich kłamstwach piszesz? Przecież artykuł podał dane statystyczne. To są liczby, a liczby jak wiemy nie kłamią ;)
      Jeżeli jednak nie potrafisz przejechać bezpiecznie przez centrum, to sorry, ale chyba problem jest z Tobą.

      • 3 5

      • ciągi pieszo-rowerowe to porażka, a są wliczane do "statystyk"

        • 1 2

      • kłamstwem jest to że zwykłe dziurawe wąskie, kręte chodniki z kraweznikami po 20cm zalicza sie do infrastruktury rowerowej

        • 2 0

      • Wliczanie przelotowek że strefą 30 do ścieżek

        • 2 1

    • Najbardziej śmieszą mnie inicjatywy typu "Kręć kilometry dla Gdańska". (2)

      Brak dróg dla rowerów, albo współdzielone z pieszymi i (o zgrozo) hulajnogami. Pytam- gdzie mam kręcić te kilometry? Może w domu na stacjonarnym? Przecież ten chodnik z Pruszcza do Gdańska to proszenie się o wypadek rowerzysty albo pieszego.
      A już hitem totalnym są hulajnogiści na swych bezszelestnych chińskich wynalazkach, biorący się nie wiadomo skąd i kiedy.
      Kilka lat pracowałem w Finlandii i powiem Wam, że pod względem DDRów jesteśmy baaardzo daleko z tyłu.

      • 10 2

      • poczytaj rzetelne podręczniki polityki rowerowej i dobrych praktyk (1)

        Aby w mieście można było mówić o dobrej polityce rowerowej potrzebne są trzy rzeczy: sprzęt (hardware) czyli infrastruktura - nie tylko widzialne drogi dla rowerów, ale także działania na rzecz uspokojenia ruchu i stopniowego zwiększania powierzchni ulic i placów wolnych od (szybko) jeżdżących i parkujących samochodów, oprogramowanie (software) - szeroko zakrojone i skoordynowane działania informacyjno - promocyjne, w tym takie kampanie jak "kręć kilometry dla Gdańska" oraz układ instytucjonalny (orgware): odpowiednio umocowana w strukturze urzędu miasta komórka zajmująca się koordynowaniem działań wszystkich służb miejskich w obu wyżej wymienionych obszarach. Faktycznie nie jesteśmy na poziomie FInlandii, ale nie jesteśmy w Europie na szarym końcu.

        • 2 5

        • za nami są tylko Węgrzy, Rumuni i Bułgarzy.

          • 0 1

    • Dokladnie tak daleko nam do poziomu rowerowego jakiejkolwiek stolicy kraju ue! (3)

      • 6 2

      • (2)

        Powiedziałbym, że z tym co jest w Paryżu, to nawet Gdynia może konkurować ;)

        • 3 2

        • tam normalnie wszyscy po jezdni jezdza

          nikt anty rowerowych "ściezek" nie potrzebuje

          • 1 1

        • W Paryżu nawet Pola Elizejskie mają być przekształcone w ulicę przyjazną dla rowerów

          "autostrady" nad Sekwaną zostały przekształcone w strefy wolne od parkujących i jeżdżących samochodów już kilka lat temu. Podobnie rue de Rivoli wzdłuż Luwru.

          • 2 4

    • A ja do tej pory nie mogę dojechać ścieżką rowerową z ul morskiej na bulwar

      • 7 2

  • Dolny taras Gdanska ma sciezki w miare ok (2)

    ale brakuje na kilku ulicach jak na Kolobrzeskiej, Bora Komorowskiego czy połączenia tej wzdłuż Pomorskiej z Parkiem Regana, chociaż mocno brakuje też drogi rowerowej wzdłuż ul Czarny Dwór czy Kaczyńskiego.
    Górny taras Gdańska ma sieć bardzo uboga i z większości miejsc nie da się dojechać nigdzie. Dobrze ze jest ta trasa wzdłuż Adamowicza czy Havla bo poza nimi to totalna porażka.
    W Sopocie brakuje drog łączących ta wzdłuż AK z tą wzdłuż plaży.
    Gdynia ... lepiej nie mówić czego brakuje bo w zasadzie wszystkiego. Na szczęście można z Gdańska dojechać już aż do Śródmieścia więc i tak zmieniło się na lepsze. Jeszcze lat świetlne przed Gdynia. Ale tam brakuje nie tylko drog dla rowerów ale w zasadzie wszystkiego

    • 19 3

    • Nie ma w Gdańsku ul. Kaczyńskiego. Jest Dąbrowszczaków

      • 2 0

    • na górnym tarasie przynajmniej drogi i chodniki są ok

      na dolnym jak nie ma ścieżki rowerowej to często zostaje tylko chodnik pamiętający Gierka albo jezdnia o księżycowej nawierzchni (patrz Kołobrzeską)

      • 1 1

  • Do autorki artykułu (1)

    Nie ma ścieżek rowerowych, tylko drogi rowerowe (nazewnictwo zgodnie z ustawą o ruchu drogowym)

    • 0 3

    • w polsce nie ma drog rowerowych

      są tylko pudrowane chodniki rowerowe zwane sciezkami

      • 1 0

  • Gdyby tę wartość potraktować współczynnikiem za jakość, to zostałaby co najwyżej połowa, niestety... (1)

    • 1 1

    • maks 5%

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum