• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Polsce. Trójmiasto na razie w tyle, ale...

Joanna Skutkiewicz
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie. Według danych GUS sieć ścieżek rowerowych w Polsce dynamicznie rośnie.

Główny Urząd Statystyczny na początku września opublikował dane z zeszłego roku kalendarzowego dotyczące sieci ścieżek rowerowych w Polsce. Choć w całym kraju liczba dróg dla rowerów wzrosła aż o 11 procent, Gdańsk ustępuje pod tym względem kilku innym miastom. Cieszy natomiast fakt, że w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce sieć ścieżek rowerowych powiększyła się o niemal 60 proc.



Czy uważasz, że Trójmiasto ma dobrą infrastrukturę rowerową?

Pod koniec roku 2020 w całej Polsce mieliśmy 17 300 km ścieżek rowerowych. To aż 11-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Nie ulega wątpliwości, że w roku najbardziej doświadczonym pandemią koronawirusa inwestycje związane z infrastrukturą rowerową ruszyły z kopyta. To dobra informacja dla wszystkich miłośników jazdy jednośladem, a także dla tych, którzy zastanawiają się nad przesiadką z samochodu na rower w kontekście codziennych dojazdów do pracy.

Cieszy również niemal 60-procentowy wzrost sieci ścieżek rowerowych w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat. Pod koniec 2015 roku na terenie kraju mieliśmy 10 797 km dróg rowerowych, pod koniec 2020 już 17 254.

Nowy odcinek drogi rowerowej na Przymorzu ułatwi dojazd do parku Nadmorskiego



Gdańsk w pierwszej dziesiątce



Najwięcej dróg dla rowerów ma, jak przystało na stolicę, Warszawa. To zdecydowanie największe i najludniejsze miasto w Polsce, więc nie dziwi fakt, że to ono dzierży palmę pierwszeństwa w tym zakresie. Pewną niespodzianką może być, że pod względem kilometrów ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta stolica daje się wyprzedzić Białemustokowi i Rzeszowowi. W tej kategorii Gdańsk zajmuje 9. miejsce, ex aequo z Krakowem, z wynikiem 77 km. Wyprzedzają je także Lublin, Wrocław, Toruń i Poznań.

W rankingu największych sieci ścieżek rowerowych w polskich miastach Gdańsk zajmuje 6. miejsce. To dobrze czy źle? Trudno powiedzieć, ponieważ w Gdańsku (203 km) sieć dróg rowerowych jest ponad trzykrotnie mniejsza niż w Warszawie (676 km). Niewiele uboższą infrastrukturę rowerową mają Chojnice, które mogą się pochwalić 196 km ścieżek rowerowych. Gdańsk wyprzedzają, poza stolicą, Wrocław, Poznań, Kraków i Ostrołęka.

Gdyby jednak policzyć Trójmiasto jako całość, sumując długość ścieżek rowerowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, wskoczylibyśmy na podium. W Gdyni pod koniec 2020 roku było 68,4 km dróg rowerowych, a w Sopocie 22,4. Razem daje to 293,7 km i plasuje to Trójmiasto zaraz za Warszawą i Wrocławiem (360 km), a przed Poznaniem (276 km).

Wypróbuj za darmo rower cargo w Gdyni



Gdańsk daleko w rankingu gęstości dróg dla rowerów



Co ciekawe, z danych GUS można wywnioskować, że rowerowym rajem w Polsce jest... Nowa Sól. To właśnie tam znajduje się najwięcej ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańców - aż 20 km na 10 tys. mieszkańców, a w odniesieniu do wielkości miasta sieć dróg rowerowych jest stosunkowo najgęstsza - 34,5 km dróg rowerowych na każde 10 km kw. powierzchni. Zdaje się więc, że rowerzyści w Nowej Soli nie mogą narzekać na tłok na drogach rowerowych.

W kategorii największej gęstości ścieżek rowerowych na 100 km kw. powierzchni miasta zdecydowanie przodują miejscowości mniejsze niż stolica czy Gdańsk. W pierwszej piątce znajdują się kolejno Nowa Sól, Złotów, Żyrardów, Wąbrzeźno i Leszno.

Opinie (191) 3 zablokowane

  • taaa i 90% z nich to zwykłe chodniki dla pieszych z nakazem jazdy po nich rowerem (3)

    nie ze mną te numery Brunner....

    Te cyferki to wszystko jeden wielki pic na wode fotomontaz.

    • 27 1

    • problemem jest obowiązek korzystania z wydzielonej dla rowerów infrastruktury mimo tego, że nie spełnia ona warunków (1)

      w dobrze zarządzanych miastach i krajach kolarze trenujący do wyścigów szosowych nie mają obowiązku korzystania z ciągów pieszo-rowerowych lub dróg dla rowerów tworzonych kosztem chodnika. Potrzebne są zmiany w prawie o ruchu drogowym - ale od tego jest Sejm, a nie działalność władz lokalnego samorządu miejskiego.

      • 0 1

      • lokalny samonierząd też ma narządzia
        moźe robić ńiedotychkę t11 dopuszczając strachliwych rowerzystów na chodniku
        oraz pas rowerowy, lub sierźanty na głównej jezdni, dla normalsów

        wszyscy byli by zadowoleni, nawet buraki w burakowozach,
        bo sierżant ich w oczy nie kłuje jak pas.

        • 0 0

    • W polin Żyjesz !

      • 0 0

  • Śródmieście Gdańska nie dla rowerów (6)

    Niedawno przeprowadziłem się do Śródmieścia i okazało się, że tu się bardzo ciężko jeździ na rowerze. Wszędzie są świeżo zrobione kocie łby. W planie jest jeszcze wybrukowanie Ogarnej i Szerokiej, co jeszcze pogorszy sytuację.

    • 14 3

    • (3)

      Na Hucisku masz 2 równoległe drogi w odległości 7 metrów i jeszcze ci mało?

      • 0 3

      • gdzie niby? (2)

        chodzi ci o ten chodnik?

        • 0 0

        • (1)

          Jadąc od Urzędu Miasta w kierunku pomnika Sobieskiego na wysokości ronda na Hucisku masz pas ruchu dla rowerów a obok równoległą DDR z przejazdami rowerowymi przy chodniku

          • 0 0

          • taaa i kończy się chodnikiem bez legalnej możliwości jazdy dalej rowerem. no super że takie udogodnienie :D za to pas jest też tylko na skrzyżowaniu.

            no szał wręcz....

            • 0 0

    • Nic nowego (1)

      Mieszkam tu od dawna, a spróbuj przejechać po kocich łbach na Chlebnickiej, Rzeźnickiej, Szafarni, Grobli Angielskiej, czy też Św. Barbary.
      Dramat.

      • 6 1

      • Kocie łby na rewitalizowanych ulicach historycznej części miasta Gdańska to największa porażka

        polityki niezrównoważonego rozwoju systemu komunikacyjnego miasta. Całe szczęście budowane jest naziemne przejście dla pieszych i przejazd rowerowy przy Bramie Wyżynnej. Warto wywierać nacisk na "konserwatora zabytków", który torpeduje niekiedy sensowne kierunki działań miasta w tym rejonie.

        • 2 2

  • (4)

    Tylko może zastanówmy się jakim kosztem dla pieszych czy kierowców są robione te drogi rowerowe.... Piesi często mają kilka centymetrów żeby przejść a rowerzyści mogą się swobodnie nawet wyprzedzać

    • 3 5

    • a tymczasem kierowcy mają po 9 pasów po 3.5m każdy

      i zawsze płaczą że mają najgorzej

      • 1 0

    • kolejny tekst cierpiącego na samochodozę (2)

      udającego obrońcę intersów pieszych. Przecież to co napisałeś nie jest prawdą. Wiele chodników w Gdańsku uległo poprawie w wyniku budowy kosztem części ich szerokości drogi dla rowerów. Wyzwaniem dla komfortu pieszych jest jedynie fakt, że na wielu chodnikach Gdańska kierowcy parkują swoje samochody, robiąc to często nielegalnie, a egzekwowanie przepisów nie jest odpowiednie.

      • 1 0

      • "Wiele chodników w Gdańsku uległo poprawie w wyniku budowy kosztem części ich szerokości drogi dla rowerów." (1)

        ..i wszystko jasne.

        Dokladnie w taki sposob "wiele drog dla rowerow uleglo poprawie w wyniku parkowania na nich samochodow"

        • 1 1

        • kolejna nieprawda, trollu

          na drogach rowerowych wydzielonych z szerokich chodników samochody w Gdańsku parkują bardzo rzadko. Problem jest parkowanie na malowanych na jezdni pasach dla ruchu rowerów - ale w Gdańsku jest ich bardzo niewiele. Oczywiście głównym problemem jest parkowanie samochodów na chodnikach i trawnikach.

          • 0 1

  • (2)

    Są tzw.białe plamy w Trójmieście . Np. w jednej z największych dzielnic Gdyni, Witominie nie ma ani jednego metra ścieżki rowerowej. Jedynie na wjeździe do dzielnicy pieszo - rowerowe (Kielecka i Małokacka, ale tylko pod górę o czym nie wszyscy wiedzą).

    • 14 1

    • Ciekawe pod jakim względem największej. (1)

      Nonono, pewnie od razu największej. Tylko ciekawe względem jakiego kryterium ;)

      • 1 1

      • Pod względem liczby mieszkańców!!!

        • 0 0

  • Białemustokowi??? (5)

    Aż ciężko to przeczytać ze zrozumieniem...:):):)

    • 17 11

    • Łatwiej by było napisać ciemnogrodowi na wschodniej granicy.

      • 0 0

    • (3)

      No właśnie, zastanawiam się, czy to prawidłowa odmiana.

      • 2 3

      • Chyba dobrze odmienione, choć aż razi;) (2)

        Taki paradoks:)

        • 4 2

        • tak, to poprawna odmiana. choć faktycznie źle się to czyta (1)

          • 3 2

          • Źle się czyta, bo widzisz to pewnie pierwszy raz na oczy.

            • 2 1

  • Ale ja się wcale nie dziwie że Gdynia jest daleko w tyle:) (1)

    Niestety jedyna i słuszna strategia rozwoju infrastruktury rowerowo samochodowo pieszej w Gdyni jest oparta na kubełku farbi i pędzla.
    A to co się dzieje od czasu do czasu nie jest jedną spójną strategią czy ciągiem działań a robotami interwencyjnymi tak aby zamknąć usta malkontentom.
    Ważniejsze jest planowanie projektowanie poprawianie tych projektów odkładanie w czasie niż realne wykonywanie jednego bądź dwóch projektów od A do Z. Nie mówię już o tym co się dzieje z tymi inwestycjami po roku czy dwóch jak sa wiecznie usterkowanie i śmiało mogę powiedzieć że taka jest strategia aby to ciągle naprawiać na koszt mieszkańców. I zmierzając do końca mamy odpowiedź czemu tak integralne części dróg w Gdyni sa popsute jak Estakada Kwiatkowskiego która powinna przejść do księgi rekordów Guinnessa bo od momentu rozpoczęcia budowy 1978 roku a skończywszy w 2008 roku trwa tam nieustanna budowa . Wstyd dla urzędników że tak można a raczej nie można tego rozwiązać raz a dobrze

    • 12 7

    • Zawsze chodzi o To samo > $$

      • 0 0

  • W Ostrołece nie ma nawet 1m prawdziwej drogi rowerowej. Także te rankingi to jakieś z sufitu są (1)

    i z zasady jest to mocno antyrowerowe miasto ( sporo zakazów jazdy po jezdni rowerem).

    • 9 2

    • piSSy wstydzą się rowerów .

      • 3 1

  • Proszę o ścieżkę rowerową na ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.

    • 1 0

  • Wszystkie ścieżki rowerowe (7)

    biegnące tuż przy ulicy to pomyłka, chyba że chodzi o to by filtrować spaliny przez płuca rowerzystów...
    Tacy bierni "palacze"..

    • 27 12

    • (6)

      Wraz z malejącym ruchem aut, miejsce rowerów będzie na jezdni. Po co budować coś tymczasowego (ddr)?

      • 1 11

      • (2)

        Jakoś nie widzę tego malejącego ruchu. Tymczasowa jest co najwyżej moda na rower.

        • 5 4

        • pcozekaj pare lat, wprowadza EURO 6 (1)

          skonczy sie zrodelko szrotow z zagranicy, uzywki beda bardzo drogie albo elektryki uzywane, takze drozsze. Juz nasza elita z blokow nie bedzie miala autka do jezdzenia po szlugi 500m

          • 1 1

          • Na krakowskim Kazimierzu już wprowadzono Strefę Czystego Transportu

            okazało się, że prawie nikt nie mógł tam wjechać, i od razu oprotestowali to lokalni przedsiębiorcy. Skutek jest taki, że w strefie zrobiono tyle wyjątków, że praktycznie przestała ona istnieć.

            • 1 0

      • Samochody całkowiecie nie znikną nigdy, można powalczyć o proporcję w rodzaju jedno auto na pięciu-sześciu mieszkańców, ale to nadal będzie oznaczało spory ruch.

        • 2 0

      • (1)

        będziesz miał rację juz wtedy, gdy znikniesz samochody
        i przestawisz wajchę w duszy Januszy

        • 4 2

        • Ekonomia sama przestawi

          • 2 3

  • (3)

    Uważam, żeby coś zrobić z drogą rowerową na alei Hallera znajduje się ona w takim miejscu gdzie mieszkańcy niejednokrotnie nie mogli dostać się do swoich posesji. Najgorzej było w okresie letnim. Czas najwyższy pomyśleć o zmianie.

    • 7 21

    • To może przenieść DDR i puścić ją przez stację SKM Politechnika?

      Dlaczego DDR musi iść przy samej ulicy Hallera? Zamiast tego można ją puścić przez tunel pod stacją SKM Politechnika, a tam połączyłaby się z istniejącą już DDR przy Klinicznej. Piesi, kierowcy i tramwaje miałyby więcej miejsca, a rowerzystom droga wydłużyłaby się tylko o 70 metrów, a tym jadącym w stronę Nowego Portu nawet by się skróciła.

      • 4 3

    • Ścieżka na Halera jest absurdalnie zrobiona

      Szeroki pas drogowy gdzie zmieściłby się wygodny chodnik i wygodna ścieżka, a ścieżka poprowadzona tak, że jest wąska i kręta i jeszcze ludziom pod oknami lub na skarpie przy działkach. Kto to wymyślił? Grzelak?

      • 3 2

    • Mieli zrobić to mieszkańcy sie nie zgodzili.

      nie dogodzisz

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum