6 lat i 163 mln zł na nowe drogi rowerowe
Droga rowerowa na Wielkopolskiej, która powstanie w ramach strategii rowerowej.
Radni Gdyni przyjęli strategię rowerową dla miasta, która wskazuje cele, kierunki i plan działań do końca dekady. Przeciw byli radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazują, że dokument zawiera inwestycje rozpoczęte albo takie, które się rozpoczną, a całość ma służyć promocji władz miasta.
- Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni
- Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają
- Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno
Przypomnijmy:
- Konsultacje i prace nad tym dokumentem trwały od 22 listopada do 5 grudnia poprzedniego roku.
- Po ich zakończeniu został stworzony dokument.
- Jego wdrożenie planowane jest niemal od razu, bo część projektów już czeka na wykonanie.
- To szczegółowy plan działań dla rozwoju ruchu rowerowego w naszym mieście na najbliższych 7 lat, w zakresie zadań: infrastrukturalnych, informacyjno-promocyjnych, usługowych i tych związanych z efektywnym transportem towarów rowerami cargo - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Po ile mieszkania z rowerownią?
Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni
W sumie na wszystkie działania przeznaczono ponad 163 mln zł. W większości to inwestycje w infrastrukturę, które mają zapewnić spójność i ciągłość podstawowych połączeń rowerowych w mieście.
Urzędnicy nie ukrywają, że z tym jest największy problem w mieście. Opozycja ma natomiast wątpliwości, czy strategia rowerowa w ogóle jest potrzebna.
Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają
- Nie ma w niej nic odkrywczego. Zapisano tam rzeczy, które już się dzieją, albo rozpoczną w najbliższym czasie. Część druga to przepisanie zadań inwestycyjnych miasta, zapisanych w innych dokumentach. Czy potrzebujemy nazywania strategią dbania o drogi rowerowe, które powinny być zadaniami własnymi gminy? Jest to nie na miejscu - mówi Marek Dudziński, radny PiS.
Dodaje, że dokument daje możliwość uruchomienia 7,4 mln zł na promocję władz miasta i radnych Samorządności pod płaszczykiem promocji zrównoważonego transportu.
Wątpliwości opozycji dotyczą też wprowadzenia strefy Tempo 30 na 30 proc. dróg w Gdyni.
- Strefa jest potrzebna tam, gdzie są dzieci: obok przedszkoli i szkół, ale rozszerzanie to jawna dyskryminacja kierowców - wskazuje.
Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno
Urzędnicy tłumaczą, że dokument ma pozwolić na zebranie wszystkich potrzeb rowerowych w mieście, by dotrzeć do momentu, kiedy rowerem będzie można jeździć bezproblemowo po całej Gdyni.
- Strategię rowerową tworzymy, by określić jakie są potrzeby gdynian i ludzi, którzy przemieszczają się na rowerach, by mogli jeździć bezpiecznie i komfortowo. Dziś jest jeszcze wiele tras do uzupełnienia i wybudowania. Dokument ma dać odpowiedź, co jest najbardziej potrzebne - mówi Jakub Furkal, oficer rowerowy w Gdyni i zarazem radny Gdyni.
Podkreśla, że Strefy Tempo 30 to nie uderzenie w kierowców, ale zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu na takich ulicach.
Radni przyjęli ostatecznie dokument. Przeciw byli przedstawiciele klubu PiS.
Strategia rowerowa Gdyni do roku 2030 (pdf)
Najważniejsze inwestycje rowerowe w Gdyni:
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt oszacowany: 5 mln zł.
Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Płk. Dąbka, od istniejącej Staniewicza do projektowanej przy Lidlu w kierunku Obłuża
Realizacja: lata 2025-2026.
Koszt: 500 tys. zł. - Budowa drogi rowerowej i chodnika na ul. Janka Wiśniewskiego, od stacji paliw Shell przez węzeł Ofiar Grudnia - plac Konstytucji oraz podjazdy do kładki łączącej ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Morską.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt: na razie nieznany.
Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego
- Budowa buspasa i drogi rowerowej w ul. Hutniczej od estakady Kwiatkowskiego do granicy z Rumią wraz z łącznikiem pieszo jezdnym ul. Hutniczej z ul. Chylońską wzdłuż Strugi Cisowskiej.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt: 10,5 mln zł.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-25 20:08
(5)
Tyle tego, nie można było tego zrobić wcześniej? No, ale obiecywać też coś trzeba...
- 49 3
-
2024-01-26 13:16
Lepiej wydać te pieniądze (1)
Na Nowe drogi
- 0 1
-
2024-01-26 13:35
Wyciąć las i budować nowe drogi? Czy gdzie je chcesz zmieścić
- 2 0
-
2024-01-26 12:54
Prace nad dokumentem trwały rok
pewnie, że można było zająć się tym wcześniej, ale wyborów bym w to nie mieszał :)
- 1 0
-
2024-01-26 12:20
A ile milionów na naprawę dróg?
Chociaż z drugiej strony... sprzedawcy opon i zawieszeń mają roboty "pod korek"
- 1 1
-
2024-01-25 22:02
...
Wcześniej nie było wyborów
- 7 1
-
2024-01-26 14:59
Śmiech na sali (1)
Jakaś wąska dwukierunkowa droga dla rowerów to jest seio coś na miarę naszych czasów?
Czemu w tym kraju zawsze jakieś półśrodki trzeba stosować?
DDR powinna być przy jezdni, szeroka i jednokierunkowa.- 7 5
-
2024-01-26 21:42
i nazywać się pasem rowerowym :-)
- 0 1
-
2024-01-26 13:11
To w Gdyni nie ma już innych pilniejszych potrzeb? (6)
Wydać taka kasę na drogi rowerowe gdzie reszta infrastruktury leży to już chyba lekka przesada.
Czyli co, do gdyni tylko na rowerze??? Kucyk z gryzoniem wymalowali już wszędzie pasy dla autobusów, a teraz na pozostałych wymalują ściezki dla rowerów za 160 baniek?- 29 17
-
2024-01-26 13:30
(5)
Przyznaj się, nie potrafisz jeździć na dwóch kółkach, przewracasz się i stąd ten uraz do rowerów? Ale dla bezpieczeństwa, możesz sobie zamontować dwa mniejsze po bokach.
- 7 5
-
2024-01-26 19:18
ja robię ponad 10 tysięcy km na rowerze i nie chcę tych bzdur dla mnie ta pseudo ścieżka w dół a pod górę chodnik na wielkopolskiej z tysiącem punktów możliwej kolizji to mega głupie i niebezpieczne rozwiązanie puścić rowery jadące w dół czasem ponad 40 kmh dosłownie przy jezdni idącej pod górę super pomysł mały błąd czy poślizg i rowerzysta ląduje na szybie auta jadącego prawy pasem pod górę wystarczy że z bramy posesji wytoczy się nieostrożny kierowca i tragedia gotowa
- 4 2
-
2024-01-26 13:57
Nie lubię jeździć po miesicie rowerem (1)
Zdecydowanie wolę gdyńskie(trójmiejskie) lasy na których robię setki kilometrów rocznie. W gdyni jest naprawdę więcej spraw pilnych i palących do załatwienia za te pieniądze niż ścieżki. Po mieście zdecydowanie lepiej jest przemieszczać sie per pedes lub trolejbusem/autobusem.
- 3 6
-
2024-01-26 14:22
a ja wolę jeździć rowerem do pracy, tym bardziej że jeżdżę przez las, mam nadzieję że jak najszybciej zrobią ścieżkę na hutniczej
- 5 1
-
2024-01-26 13:40
Lecz się na nogi, bo na głowę już za późno (1)
- 1 12
-
2024-01-26 13:43
Na naukę nigdy za późno, nie poddawaj się!
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.