• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa jak jezdnia i torowisko. Nowe przepisy od 21.09

Joanna Karjalainen
5 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże. Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże.

21 września 2022 wchodzą w życie zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Według nowych zapisów przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób będzie traktowane jako wykroczenie.



Czy zmiany w przepisach dot. dróg rowerowych to dobry pomysł?

Dotychczas brakowało jasnych wytycznych dotyczących przekraczania drogi rowerowej przez pieszych. Nierzadko można spotkać osoby przechadzające się po drodze dla rowerów w taki sposób, jak gdyby była to część chodnika. Czy aktualizacja przepisów zmieni ten stan rzeczy i pomoże zmniejszyć liczbę kolizji na drogach dla rowerów?

Zmiana w przepisach zbliży status drogi dla rowerów do tego, jaki ma jezdnia czy torowisko. Od 21 września przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone tylko w wyznaczonych do tego miejscach, a przekraczanie drogi rowerowej poza obrębem przejścia dla pieszych będzie traktowane jako wykroczenie zagrożone mandatem w wysokości 50 zł.

Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście

Nie wolno przebiegać ani przechodzić zbyt wolno



Według nowych przepisów piesi będą mogli przechodzić przez drogę dla rowerów w najkrótszy możliwy sposób - nie można więc swobodnie przechadzać się po niej. Co więcej, niedozwolone stanie się korzystanie z telefonu podczas przechodzenia przez drogę rowerową. Nie wolno będzie przebiegać przez drogę rowerową, a także... zwalniać kroku i zatrzymywać się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez nią.

Biorąc pod uwagę nowe przepisy, można spodziewać się, że od tej pory kolizja pieszego z rowerzystą na drodze rowerowej może być traktowana domyślnie jako spowodowana z winy pieszego.

Aktualnie art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym brzmi następująco:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych.
Od 21 września będzie brzmiał tak:

Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.

Powstanie droga rowerowa wzdłuż Jana z Kolna i Marynarki Polskiej



Przejście... sugerowane



Czy zmiany w przepisach, nakazujące pieszym przechodzenie przez drogę dla rowerów wyłącznie w wyznaczonych miejscach, sprawią, że na drogach rowerowych w całym kraju będą malowane przejścia dla pieszych? Nie, ponieważ w Kodeksie drogowym umieszczono nowe pojęcie: przejście sugerowane. Według oficjalnej definicji jest to:

nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.

Zmiany na lepsze? To się okaże



Nie ulega wątpliwości, że regulowanie statusu drogi dla rowerów jest korzystne dla rowerzystów, którzy stosunkowo często borykają się z problemem pieszych, swobodnie spacerujących po drodze rowerowej. Pozostaje jednak pytanie, czy zmiany w przepisach pociągną za sobą korzystne zmiany, czy raczej doprowadzą do zaostrzenie ewentualnych sporów pomiędzy użytkownikami rowerów i pieszymi.

Opinie (393) ponad 10 zablokowanych

  • Dobrze by było, gdyby p. Joanna najpierw wróciła do szkoły, ewentualnie potem wróciła do pisania.

    Przepis w praktyce nie zmienia zbyt wiele, bo to jedynie dla porządku. Skoro droga do przekroczenia przez pieszego składa się nie tylko z torowiska i jezdni, to dodano jeszcze droge dla rowerów. A skoro pieszy jest obowiązany korzystać z przejścia, to wcale nie oznacza, ze przekraczać może wyłącznie korzystając z przejścia. Nie wiem czy p. Joanna wyciągnęła choć jeden uzasadniony wniosek w całej tej wprowadzającej w błąd pisaninie. Wypada przy tym przypomniec, ze ogromna większość chodników w Gdańsku to właśnie chodniki, a przepis wspominany powyżej dotyczy wyłącznie drog dla rowerów (sam rower na niebieskim tle).

    • 3 2

  • Droga rowerowa w Nowym Porcie koło działek (1)

    Ciekawe jak teraz działkowcy będą mogli legalnie dotrzeć do swoich działek bez chodnika?

    • 3 1

    • Gdy nie ma chodnika to piesi mogą legalnie chodzić po drodze rowerowej - tyle że przy lewej krawędzi i muszą ustępować gdy będzie jechał jakiś rower.

      W praktyce rower jest na tyle wąski, że nie muszą schodzić z drogi aby mu ustąpić, rower przejedzie obok, byle by nie tworzyli grupek i nie chodzili jeden obok drugiego.

      • 1 0

  • Proszę wprowadzić (1)

    obowiązkowe OC i tablice rejestracyjne dla rowerów - będzie łatwiej zidentyfikować sprawców wypadków spowodowanych przez rowerzystów, zarówno tych z udziałem pieszych, jak i z udziałem samochodów. Rowerzyści są aktualnie bezkarni i robią co chcą! O hulajnogach nawet nie wspomnę......

    • 6 2

    • rower to wolność

      rowerzyści nie stwarzają jakiegokolwiek istotnego zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Lepiej skupić uwagę na kierowcach, których około 20% nie wykupuje OC, wielu z nich ucieka z miejsca wypadku. To oni są aktualnie bezkarni i robią co chcą.

      • 0 0

  • A co z tymi cztero kołowymi "rowerkami" w sezonie i dzieciakami kręcącymi się na nich w kółko po drodze rowerowej? Mam nadzieję, że też dostaną mandaty.

    • 2 2

  • właśnie przeczytałem, że rowerzyści teraz nie będą mieli pierwszeństwa na przejazdach (8)

    kierowca samochodu ma ustąpić tylko jeśli rowerzysta już jest na przejściu/przejeździe, a nie jak dotychczas gdy sie do niego zbliża czy jak to tam jest ujęte

    to tak dla równowagi

    • 2 4

    • Nie zmyślaj, nie wprowadzaj ludzi w błąd. doucz się przepisów to nie będziesz mieć wątpliwości kto gdzie ma pierwszeństwo (5)

      • 1 3

      • podałbym trollu link do artykułu, ale nie można (4)

        sprawdź sobie na next portalu gazeta

        • 0 1

        • fragment - teraz zauważam, ze to JUŻ obowiązuje (listopad ubiegłego roku) (1)

          Kierowca musi ustąpić pierwszeństwa jedynie rowerzyście, który znajduje się na przejeździe. Oznacza to, że rowerzyści "wjeżdżający" tego pierwszeństwa nie mają, a w przypadku wypadku można uznać, że "wtargnęli na drogę". To duża zmiana, która została wprowadza w listopadzie poprzedniego roku. Od tego czasu nikt jednak jej nie zauważył, gdyż sprowadza się do usunięcia jednego ustępu w prawie.

          • 1 3

          • w przypadku wypadku można uznać, że "wtargnęli na drogę"

            Nie, nie można. Nie ma pojęcia wtargnięcia dotyczącego rowerzystów. Przejazd rowerowy jest traktowany jak każde inne skrzyżowane, z obligatoryjnym pierwszeństwem rowerzystów.

            • 1 1

        • sprawdzę jak będzie gotowa ustawa w dzienniku ustaw (1)

          na razie to plotki i pewnie pół prawda

          • 0 2

          • sprawdź pacanie jakie TERAZ jest prawo a nie wprowadzaj w błąd czytelników

            masz dzisiaj nowy artykuł, ciekawe czy tam też będziesz sz cze kał

            • 0 0

    • Przejazd rowerowy jest normalnym skrzyżowaniem. Tu się nic nie zmienia, poza słowami jakich użyto do napisania tego samego.

      Pierwszeństwo na skrzyżowaniu wynika z tego jaką drogą się jedzie a nie kto jedzie tą drogą.

      • 2 0

    • SUPER

      Tak powinno być!!!!!!

      • 0 0

  • A co z rowerzystami na przejściach! (2)

    Wystarczy przejść się jakskowa dolina z Moreny w dół do Wrzeszcza,nieraz potrącił by tam pędzący rowerzysta nie jedną osobę przechodząca na przejściu drogi rowerowej lub wychodząca na chodnik z podworza.Moze niech miasto zajmie się też bezpieczeństwem pieszych,bo od jakiegoś czasu jakas obsesja pod kątem rowerzystów powstała ze strony miasta.

    • 5 2

    • To nie są przejścia dla pieszych!!!

      Nie ma znaku d-6 nie ma przejścia dla pieszych!!!

      • 2 0

    • Gdyby Julka pisała prawdę

      informacja na temat potrąconych pieszych byłaby obszernie komentowana w prasie, a nie jest

      • 1 0

  • Pierwszeństwo (2)

    Można wywnioskować (o czym autor nie wspomina), że ped**arz musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu przez ścieżkę, tak jak musi zrobić to kierujący samochodem. Bardzo chciałbym to zobaczyć, tak jakbym chciał zobaczyć ped**arza respektującego znak "stop", a nie pakującego się prosto pod samochód.

    • 5 3

    • Najpierw musiał byś wyznaczyć jakieś przejścia i ustawić znaki.

      Przy drogach rowerowych zwykle nie ma żadnych znaków to i nie ma się przed czym zatrzymywać.

      • 0 0

    • gdyby rowerzyści lekceważyli znak stop i "pakowali się prosto pod samochód" to dawno znaleźliby się w szpitalu lub na cmentarzu

      Trolle stygmatyzujące rowerzystów mają coraz mniej oryginalnych pomysłów na pisanie dyrdymałów o zagrożeniach, które cykliści jakoby tworzą w ruchu drogowym.

      • 0 0

  • teraz to już w ogóle będą czuli się bezkarni

    • 5 1

  • Aby było porządek (1)

    Trzeba zabrać 1 pas na Grunwaldzkiej samochodom i przekazać dla jednośladów. Chodniki będą dla pieszych. Odrazu będzie się nam lepiej żyło

    • 5 2

    • warto uścilić: chodzi o rowery lub rowery wspomagane elektrycznie (nie mylić z motorowerami o napędzie elektrycznym)

      motocykl i skuter to także pojazdy jednośladowe

      • 0 0

  • kiedy sie wezma za rowerzystow na chodnikach? (2)

    • 5 0

    • jak skończą z samochodami na chodnikach

      • 2 0

    • jak zadbają o to, by kierowcy nie lekceważyli limitów prędkości na jezdniach

      i nie parkowali na chodnikach

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum