• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa jak jezdnia i torowisko. Nowe przepisy od 21.09

Joanna Karjalainen
5 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże. Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże.

21 września 2022 wchodzą w życie zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Według nowych zapisów przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób będzie traktowane jako wykroczenie.



Czy zmiany w przepisach dot. dróg rowerowych to dobry pomysł?

Dotychczas brakowało jasnych wytycznych dotyczących przekraczania drogi rowerowej przez pieszych. Nierzadko można spotkać osoby przechadzające się po drodze dla rowerów w taki sposób, jak gdyby była to część chodnika. Czy aktualizacja przepisów zmieni ten stan rzeczy i pomoże zmniejszyć liczbę kolizji na drogach dla rowerów?

Zmiana w przepisach zbliży status drogi dla rowerów do tego, jaki ma jezdnia czy torowisko. Od 21 września przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone tylko w wyznaczonych do tego miejscach, a przekraczanie drogi rowerowej poza obrębem przejścia dla pieszych będzie traktowane jako wykroczenie zagrożone mandatem w wysokości 50 zł.

Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście

Nie wolno przebiegać ani przechodzić zbyt wolno



Według nowych przepisów piesi będą mogli przechodzić przez drogę dla rowerów w najkrótszy możliwy sposób - nie można więc swobodnie przechadzać się po niej. Co więcej, niedozwolone stanie się korzystanie z telefonu podczas przechodzenia przez drogę rowerową. Nie wolno będzie przebiegać przez drogę rowerową, a także... zwalniać kroku i zatrzymywać się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez nią.

Biorąc pod uwagę nowe przepisy, można spodziewać się, że od tej pory kolizja pieszego z rowerzystą na drodze rowerowej może być traktowana domyślnie jako spowodowana z winy pieszego.

Aktualnie art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym brzmi następująco:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych.
Od 21 września będzie brzmiał tak:

Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.

Powstanie droga rowerowa wzdłuż Jana z Kolna i Marynarki Polskiej



Przejście... sugerowane



Czy zmiany w przepisach, nakazujące pieszym przechodzenie przez drogę dla rowerów wyłącznie w wyznaczonych miejscach, sprawią, że na drogach rowerowych w całym kraju będą malowane przejścia dla pieszych? Nie, ponieważ w Kodeksie drogowym umieszczono nowe pojęcie: przejście sugerowane. Według oficjalnej definicji jest to:

nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.

Zmiany na lepsze? To się okaże



Nie ulega wątpliwości, że regulowanie statusu drogi dla rowerów jest korzystne dla rowerzystów, którzy stosunkowo często borykają się z problemem pieszych, swobodnie spacerujących po drodze rowerowej. Pozostaje jednak pytanie, czy zmiany w przepisach pociągną za sobą korzystne zmiany, czy raczej doprowadzą do zaostrzenie ewentualnych sporów pomiędzy użytkownikami rowerów i pieszymi.

Opinie (393) ponad 10 zablokowanych

  • Masakra (1)

    Jak można pieszym zabierać chodniki i jeszcze zabraniać po nich chodzić. Przecież w Polsce panuje konkretny chaos jeśli chodzi o drogi rowerowe. Jedne wydzielone, drugie tylko paskiem namazane na chodniku, trzecie przerywane co kawałek tak, że się za daleko nie dojedzie, inne wzdłuż ulicy. Różnorodności jest multum. Czasami drogi rowerowe są prostsze od chodnika, co sprawia, że nie ma kałuż. Inne oddzielają trawnik od chodnika. I tak Pani z pieskiem w mieście gdzie nie ma parku/ogródka pod domem będzie musiała przejść przez drogę rowerową, stanąć w trawie/kałuży/błocie, żeby przypilnować na smyczy psa. I tak przez cały czas wyprowadzania. Inna sprawa to kałuże/piach/błoto/szkło na chodniku. I w tym przypadku również powinno się iść twardo po chodniku mając na sobie szpilki/buty do garnitury/eleganckie spodnie? A co z drogami które są współdzielone między pieszych i rowerzystów? Znów zabrali się za skracanie swobód obywatelskich kosztem pieszych. A tak podsumowując. To droga rowerowa jest częścią chodnika, a nie na odwrót. I to rowerzyści powinni zachować odpowiednią ostrożność. Nie ważne jakdrogi i wypasiony rower mają. Ale po co kontrolować rrowerzystów co nie?

    • 5 2

    • Odwrotnie chodnik może być częścią pasa drogowego ale żadna droga nigdy nie jest częścią chodnika.

      • 0 0

  • Rowery na chodnikach (1)

    A co ma zrobić pieszy, kiedy na chodnikach jeżdżą rowery i hulajnogi a z drugiej strony jezdni jest ścieżka rowerowa np Łokietka w Sopocie.

    • 5 1

    • Pieszy ma się nie przejmować i może ignorować tych rowerzystów i hulajnogarzy tak jak by ich tam nie było.
      Jako pieszy ma na chodniku pierwszeństwo a pozostali muszą go omijać.

      Tylko jedna uwaga dziecko na rowerze też jest pieszym, więc jeśli jedzie dziecko to trzeba postępować tak jak by to dziecko biegło.

      • 0 0

  • A kiedy porządek z hulajnogami (1)

    Kiedy ustawodawca sobie przypomni o hulajnogach które najczęściej gdzie popadnie postawione lub leżące blokują chodniki i ścieżki

    • 10 2

    • Ustawodawca nie zapomniał, odpowiednie przepisy już są, brak jedynie reakcji straży miejskiej i policji które powinny takie porzucone hulajnogi zbierać z dróg i za opłatą zawozić na płatny parking.
      Ustalona jest nawet cena za takie "odholowanie" hulajnogi i za każdą dobę składowania.

      • 1 0

  • Czy rowerzyści posiadają ubezpieczenie obowiązkowe OC w razie wypadku z pieszym ??? (2)

    • 11 1

    • Nie, bo żaden ubepieczyciel takiego nie sprzeda

      Takie ubezpieczenie rowerzysty - czyli człowieka a nie pojazdu, sprawiło by że ten człowiek nie musiał by już kupować innych polis OC gdy jedzie innym pojazdem.

      To był by bardzo niebezpieczny precedens - za chwilę ubezpieczenia samochodów stały by się niepotrzebne bo ubezpieczyli by się kierowcy którzy chcą nimi jeździć.

      • 1 0

    • większość pewnie tak mimo że nie jest obowiązkowe

      a czemu nie zapytasz czy piesi mają?

      • 2 0

  • Standard prawny który obowiazuje w europie zachodniej od ponad 40 lat a oni sie zastanawiaja czy to dobrze? (1)

    Droga rowerowa to droga komunikacyjna jak ulica !! I te przepisy powinny byc wprowadzone 20lat temu!
    problemem zato jest to ze dróg rowerowych jest jak na lekarstwo w miastach!!

    • 3 7

    • Te przepisy zostały wprowadzone w 1988roku czyli nie 20 a blisko 35 lat temu.

      Tyle, że wprowadzili przepisy jednakowe jak na zachodzie (ratyfikowali specjalną międzynarodową konwencję) ale nie zrobili akcji informującej o tym kierowców.

      A teraz chcą to nadrobić - formalnie nie wprowadzają żadnych zmian ale informują, że robią zmiany aby kierowcy zapoznali się z przepisami obowiązującymi od 35 lat.

      • 0 0

  • Od ubiegłego roku kierowca musi ustępować tylko rowerzystom znajdującym się na przejeździe. (3)

    Art. 27. o ruchu drog.
    Zachowanie kierującego przed i na przejeździe dla rowerzystów
    1.
    Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.
    1a.
    Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
    2.
    (uchylony)
    3.
    Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.
    4.
    Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

    • 3 1

    • Zainteresuj się tym co to znaczy ustąpić pierwszeństwa.

      Pociągowi też ustępuje tylko gdy pociąg jest na przejeździe kolejowym.

      Do ustąpienia pierwszeństwa może dość tylko w miejscu w którym przecinają się tory jazdy 2 pojazdów. Nigdy przed nim, ani za nim.

      Ustąpić pierwszeństwa oznacza, że trzeba tak dostosować własną prędkość aby w miejscu gdzie tor jazdy przecina się z torem jazdy innego pojazdu nie doszło do kolizji i aby ten drugi pojazd nie musiał zmieniać własnej prędkości.
      Czyli trzeba zwolnić i pozwolić aby inny pojazd przejechał przed tobą, a w razie potrzeby zatrzymać się całkiem. Czasami jeśli jest taka możliwość można też przyspieszyć i przejechać przed tym pojazdem któremu się ustępuje - w tym przypadku jest istotne, że nie można zmuszać drugiego kierowcy do hamowania (czyli żadnego przejeżdżania tuż przed nim ani jazdy na zderzenie i przyspieszania w ostatnim momencie - jeśli chcesz ustąpić przyspieszając musisz to zrobić tak aby ten drugi widział, że nie dojdzie do kolizji).

      • 1 0

    • a kierowca innemu kierowcy tylko jak będzie na skrzyżowaniu ;) (1)

      jak będzie 10cm przed skrzyżowaniem to juz mu nie przysługuje pierwszeństwo mimo pierwszeństwa ;)

      jakie masz iq?

      • 1 0

      • Mam takie ,że nie wjadę w niego mimo ,że mam pierwszeństwo ,szanuję swoje zdrowie i jego ;)

        • 0 1

  • pomysł doskonały,

    ale to kolejny martwy, ***owski przepis

    • 2 0

  • Czyli przez namalowane przejscie zblizajacy się pieszy ma pierwszenstwo i kierujący rowerem w majtkach uciskowych musi się (1)

    Zatrzymać i go przepuscić .Policja tez mogłaby sie ustawic w Sopocie na nadmorskiej ścieżce tam gdzoe jest znak ,,STOP" dla rowerzystów ,, żaden się jeszcze tam nie zatrzymał. jeżeli ulica to ulica , tak samo jak na Hallera krzyżowka z Reja czy Mickiewicza , rowerzysci śmigają na czerwonym na nic się nie patrząc.

    • 10 4

    • NIE!

      Pieszy nie ma na takim przejściu pierwszeństwa

      • 1 2

  • Nic nie da

    Dopóki policja nie będzie stała i wlepiała mandatów ludzie nadal będą traktować ddr jak chodnik, a rowerzyści nie będą uznawać pasów dla pieszych. Problem jest taki, że zamiast żyć w symbiozie pieszy - rowerzysta - kierowca to wszyscy myślą tylko o sobie i zawsze będzie źle.

    • 4 0

  • OK. Ale pod warunkiem, że karzemy wysokimi grzywnami za złe oznakowanie dróg rowerowych, za ich niewyodrębnienie i ich brak w

    newralgicznych miejscach.
    Jak można karać pieszego skoro w ogóle nie widać gdzie droga rowerowa i gdzie piesza? A przy dojechaniu do skrzyżowania nagle kończy się droga rowerowa, w sposób nieoznakowany. Nie wiadomo właściwie jak zachować ma się rowerzysta w takim miejscu a jak pieszy i jak kierowca. Przykładów są tysiące. Bo po prostu brak jest infrastruktury.
    Te przepisy to bubel prawny i winny jest jak zwykle PiS. Tam nie ma kompetentnych ludzi, może ksiądz to pisał albo absolwent szkoły toruńskiej wiadomo jakiej.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum