• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa jak jezdnia i torowisko. Nowe przepisy od 21.09

Joanna Karjalainen
5 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże. Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże.

21 września 2022 wchodzą w życie zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Według nowych zapisów przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób będzie traktowane jako wykroczenie.



Czy zmiany w przepisach dot. dróg rowerowych to dobry pomysł?

Dotychczas brakowało jasnych wytycznych dotyczących przekraczania drogi rowerowej przez pieszych. Nierzadko można spotkać osoby przechadzające się po drodze dla rowerów w taki sposób, jak gdyby była to część chodnika. Czy aktualizacja przepisów zmieni ten stan rzeczy i pomoże zmniejszyć liczbę kolizji na drogach dla rowerów?

Zmiana w przepisach zbliży status drogi dla rowerów do tego, jaki ma jezdnia czy torowisko. Od 21 września przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone tylko w wyznaczonych do tego miejscach, a przekraczanie drogi rowerowej poza obrębem przejścia dla pieszych będzie traktowane jako wykroczenie zagrożone mandatem w wysokości 50 zł.

Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście

Nie wolno przebiegać ani przechodzić zbyt wolno



Według nowych przepisów piesi będą mogli przechodzić przez drogę dla rowerów w najkrótszy możliwy sposób - nie można więc swobodnie przechadzać się po niej. Co więcej, niedozwolone stanie się korzystanie z telefonu podczas przechodzenia przez drogę rowerową. Nie wolno będzie przebiegać przez drogę rowerową, a także... zwalniać kroku i zatrzymywać się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez nią.

Biorąc pod uwagę nowe przepisy, można spodziewać się, że od tej pory kolizja pieszego z rowerzystą na drodze rowerowej może być traktowana domyślnie jako spowodowana z winy pieszego.

Aktualnie art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym brzmi następująco:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych.
Od 21 września będzie brzmiał tak:

Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.

Powstanie droga rowerowa wzdłuż Jana z Kolna i Marynarki Polskiej



Przejście... sugerowane



Czy zmiany w przepisach, nakazujące pieszym przechodzenie przez drogę dla rowerów wyłącznie w wyznaczonych miejscach, sprawią, że na drogach rowerowych w całym kraju będą malowane przejścia dla pieszych? Nie, ponieważ w Kodeksie drogowym umieszczono nowe pojęcie: przejście sugerowane. Według oficjalnej definicji jest to:

nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.

Zmiany na lepsze? To się okaże



Nie ulega wątpliwości, że regulowanie statusu drogi dla rowerów jest korzystne dla rowerzystów, którzy stosunkowo często borykają się z problemem pieszych, swobodnie spacerujących po drodze rowerowej. Pozostaje jednak pytanie, czy zmiany w przepisach pociągną za sobą korzystne zmiany, czy raczej doprowadzą do zaostrzenie ewentualnych sporów pomiędzy użytkownikami rowerów i pieszymi.

Opinie (393) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    a co w myśl nowych przepisów tymi osobami, które spacerują wzdłuż ścieżki rowerowej? np w Gdyni przy plaży miejskiej?

    • 0 2

    • kontakt wzrokowy eliminuje 99% sytuacji problemowych

      wystarczy zdrowy rozsądek, zwłaszcza w przestrzeni uwolnionej od jeżdżących i parkujących samochodów

      • 0 0

  • kiedy sie wezma za rowerzystow na chodnikach? (2)

    • 5 0

    • jak zadbają o to, by kierowcy nie lekceważyli limitów prędkości na jezdniach

      i nie parkowali na chodnikach

      • 1 0

    • jak skończą z samochodami na chodnikach

      • 2 0

  • Aby było porządek (1)

    Trzeba zabrać 1 pas na Grunwaldzkiej samochodom i przekazać dla jednośladów. Chodniki będą dla pieszych. Odrazu będzie się nam lepiej żyło

    • 5 2

    • warto uścilić: chodzi o rowery lub rowery wspomagane elektrycznie (nie mylić z motorowerami o napędzie elektrycznym)

      motocykl i skuter to także pojazdy jednośladowe

      • 0 0

  • Pierwszeństwo (2)

    Można wywnioskować (o czym autor nie wspomina), że ped**arz musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu przez ścieżkę, tak jak musi zrobić to kierujący samochodem. Bardzo chciałbym to zobaczyć, tak jakbym chciał zobaczyć ped**arza respektującego znak "stop", a nie pakującego się prosto pod samochód.

    • 5 3

    • gdyby rowerzyści lekceważyli znak stop i "pakowali się prosto pod samochód" to dawno znaleźliby się w szpitalu lub na cmentarzu

      Trolle stygmatyzujące rowerzystów mają coraz mniej oryginalnych pomysłów na pisanie dyrdymałów o zagrożeniach, które cykliści jakoby tworzą w ruchu drogowym.

      • 0 0

    • Najpierw musiał byś wyznaczyć jakieś przejścia i ustawić znaki.

      Przy drogach rowerowych zwykle nie ma żadnych znaków to i nie ma się przed czym zatrzymywać.

      • 0 0

  • A co z rowerzystami na przejściach! (2)

    Wystarczy przejść się jakskowa dolina z Moreny w dół do Wrzeszcza,nieraz potrącił by tam pędzący rowerzysta nie jedną osobę przechodząca na przejściu drogi rowerowej lub wychodząca na chodnik z podworza.Moze niech miasto zajmie się też bezpieczeństwem pieszych,bo od jakiegoś czasu jakas obsesja pod kątem rowerzystów powstała ze strony miasta.

    • 5 2

    • Gdyby Julka pisała prawdę

      informacja na temat potrąconych pieszych byłaby obszernie komentowana w prasie, a nie jest

      • 1 0

    • To nie są przejścia dla pieszych!!!

      Nie ma znaku d-6 nie ma przejścia dla pieszych!!!

      • 2 0

  • Proszę wprowadzić (1)

    obowiązkowe OC i tablice rejestracyjne dla rowerów - będzie łatwiej zidentyfikować sprawców wypadków spowodowanych przez rowerzystów, zarówno tych z udziałem pieszych, jak i z udziałem samochodów. Rowerzyści są aktualnie bezkarni i robią co chcą! O hulajnogach nawet nie wspomnę......

    • 6 2

    • rower to wolność

      rowerzyści nie stwarzają jakiegokolwiek istotnego zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Lepiej skupić uwagę na kierowcach, których około 20% nie wykupuje OC, wielu z nich ucieka z miejsca wypadku. To oni są aktualnie bezkarni i robią co chcą.

      • 0 0

  • Rowery (1)

    Kto wreszcie zgoni rowerzystów z chodników? Na jezdniach mają wyrysowane znaki ale jadą chodnikiem. I jeszcze jap drą gdy się uwagę zwróci. Głupia władza i tacy ludzie.

    • 7 6

    • rowerzyści przestaną korzystać z chodników

      gdy kierowcy przestaną lekceważyć limity prędkości. Gdyby zrobili to wcześniej, to liczba ofiar wypadków drogowych mogłaby osiągnąć jeszcze wyższe poziomy - i tak Polska od kilkudziesięciu lat przoduje w tej niechlubnej statystyce.

      • 0 0

  • Jar (1)

    Kiedy zrobicie porządek z rowerzystami pędzącymi chodnikami ? Przepisy są czytelne.

    • 6 5

    • lepiej zabrać się za kierowców pędzącymi po jezdni w okolicach przejść dla pieszych

      lekceważenie limitów prędkości przez kierowców to nagminne zjawisko w naszych miastach. Dlatego przejścia dla pieszych są miejscami, w których ma miejsce największa liczba wypadków z udziałem pieszych (spowodowanych przez kierowców, nie przez rowerzystów).

      • 0 0

  • Niestety obawiam się pogorszenia (1)

    Rowerzysci bardzo często lekcewaąż przepisy czy mówiąc dosadniej maja je w pupie.

    • 9 2

    • nawet jeśli rowerzysta lekceważy przepisy, to nie sprawia istotnego zagrożenia dla innych użytkowników drogi/ulicy miejskiej

      rowerzysta raczej nie jest w stanie jechać lekceważąc limit prędkości 30 km/h lub 50 km/h po jezdni. Przeciętna prędkość rowerzysty miejskiego bardzo rzadko przekracza 24 km/h, chyba że jedzie "z górki".

      • 0 0

  • kolejna próba tworzenia przepisów w oparciu o błędną doktrynę separacji pieszych, rowerzystów i kierowców (2)

    W dobrze zarządzanych miastach piesi i rowerzyści są traktowani priorytetowo, w centrach miast wdraża się program stopniowego uwalniania ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów i promuje się takie rozwiązania jak ulice rowerowe, woonerfy, ciągi piesze z dopuszczeniem ruchu rowerów etc. etc. a także stosuje się rozwiązania sprzyjające cyklistom tak, by wielu ludzi rezygnowało z niepotrzebnych przejazdów samochodem na małe odległości i przesiadało się na rower. W źle zarządzanych miastach tworzy się szerokie arterie ruchu kołowego (2x2 pasy plus dodatkowe pasy do skrętu w lewo i w prawo na skrzyżowaniach), które wywołują efekt barierowy i pogarszają warunki ruchu niezmotoryzowanych. w takich miastach cykliści mają teoretyczne prawo poruszania się po jezdni, ale nie ma tam elementarnych warunków bezpieczeństwa dla nich, dlatego uciekają na chodniki i mamy to co mamy - niechlubne wysokie miejsca w statystykach wypadków drogowych. Całe szczęście, że w Gdańsku jest coraz więcej osób rozumiejących potrzebę zakwestionowania dominacji samochodów w mieście i dzięki temu tworzone są przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych na poziomie jezdni: patrz okolice Bramy Wyżynnej.

    • 4 5

    • Taaa (1)

      Wypadki są , bo nie szanujemy prawa ani siebie samych . Większość jest pieszymi ,kierowcami ,rowerzystami co jakiś czas .Rozgraniczanie ludzi na tych czy tych jest błędne .

      • 1 1

      • polityka polegająca na priorytetowym traktowaniu komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w mieście ma sens

        Zyskują na niej także kierowcy, którzy zauważają, że w takich warunkach nie ma sensu wykonywać tzw. niepotrzebnych przejazdów samochodem (na krótkie odległości) i wszyscy na tym zyskują. To się fachowo nazywa strategia "win-win" - Holandia jest krajem, w której są najlepsze na świecie warunki korzystania z samochodu, chociaż jest znana także z tego, że są tam najlepsze warunki jeżdżenia rowerem, nie mówiąc o wysokim komforcie i bezpieczeństwie ruchu pieszych.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum