Droga rowerowa a kontrapas. Odpowiadamy na wątpliwości czytelnika
Czy pasy, po którym poruszają się rowerzyści na gdańskiej Przeróbce w stronę Stogów są nieudaną inwestycją? Z takim pytaniem zwrócił się do nas czytelnik portalu, pan Paweł, z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego pasy rowerowe na ulicach Bajki i Siennej wyglądają w tak osobliwy sposób.
- Czy te pasy malował jakiś pijany artysta? - pisze do nas pan Paweł, czytelnik portalu Trojmiasto.pl. - W jednym miejscu pas ma pół metra, a w drugim półtora szerokości. Dodatkowo jest grafika na asfalcie, która sugeruje, że pas jest tylko do jazdy w jednym kierunku wyjazdowym z wyspy Przeróbka/Stogi. I faktycznie, jako mieszkaniec Stogów, jadąc do domu widuje osoby, które jadą rowerem ulicą po prawej stronie w stronę Stogów, pomimo ścieżki po lewej. Dodam, że są to ulice jednokierunkowe praktycznie na całej długości i zwężenie ich pasem jednokierunkowym to jakiś absurd.
- Myślę, że zarówno rowerzyści, jak i kierowcy chętnie by się dowiedzieli, jak należy korzystać z tej ścieżki - kontynuuje nasz Czytelnik. - Dlaczego wygląda ona tak, a nie inaczej. Osobiście często widzę rowerzystów jadących prawą stroną jezdni, mimo iż po lewej mają ścieżkę rowerową. Pomijając fakt, iż jest to na pewno mniej bezpieczne, to kierowca omijając takiego rowerzystę siłą rzeczy musi wjechać na pas po lewej stronie, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Powstanie droga rowerowa wzdłuż Jana z Kolna i Marynarki Polskiej
Błąd w realizacji? Nie, kontrapas!
Choć szerokość pasów rowerowych na Stogach wygląda dość osobliwie, okazuje się, że taki sposób realizacji ma swoje logiczne uzasadnienie. Co więcej, przedstawiciele urzędu miejskiego w Gdańsku zapowiadają, że oznakowanie kontrapasu będzie niebawem lepiej widoczne.
Wiele wątpliwości pana Pawła dotyczyło jednak jednokierunkowego poruszania się rowerzystów. W świetle przepisów jest to jednak zupełnie poprawne i uzasadnione, ponieważ pasy na gdańskiej Przeróbce są kontrapasami rowerowymi. Co to oznacza?
- Na jednokierunkowych odcinkach ulic Bajki i Siennej został wyznaczony kontrapas rowerowy. Kontrapas rowerowy nie jest drogą (ścieżką) rowerową. Jest to jednokierunkowy pas w jezdni przeznaczony do ruchu rowerów i hulajnóg elektrycznych w kierunku przeciwnym niż obowiązujący na ulicy jednokierunkowej. - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - W tym konkretnym przypadku kontrapasem można jechać od strony Stogów w kierunku centrum. Jeżeli jedziemy rowerem lub hulajnogą elektryczną z Centrum lub Przeróbki w kierunku Stogów, należy korzystać z jezdni na zasadach ogólnych. Możliwość korzystania z jezdni przez użytkowników rowerów nie wymaga żadnego dodatkowego oznakowania, wynika to wprost z przepisów Prawa o ruchu drogowym. Nieco inaczej jest w przypadku użytkowników hulajnóg elektrycznych, którzy powinni korzystać z jezdni, o ile obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Szerokość kontrapasa wyznaczonego na ulicach Bajki i Siennej wynosi od 1,5 do 2 m i jest uzależniona od szerokości jezdni. W bezpośredniej bliskości przejść dla pieszych zastosowano dodatkowo prefabrykowane wyspy segregujące ruch pojazdów, których zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa pieszych. Linie poziome wyznaczające kontrapas są dostosowane do lokalizacji wysp segregujących w taki sposób, by jadący wzdłuż linii nie wjechał na wyspę. Na ulicy Siennej, na terenie dzielnicy Stogi, kontrapas został wyznaczony już kilka lat wcześniej i ze względu na poprowadzony tą ulicą objazd podczas przebudowy linii tramwajowej, oznakowanie to uległo wytarciu. Wymaga ono odświeżenia, które przeprowadzi Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Kontrapas a droga dla rowerów
Warto raz jeszcze podkreślić to, o czym wspomniał pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej w zacytowanej wyżej wypowiedzi. Kontrapas rowerowy to nie to samo co droga dla rowerów, zatem rządzi się nieco innymi prawami. To wskazówka zarówno dla rowerzystów, którzy niekiedy poruszają się kontrapasem "pod prąd" w stosunku do wyznaczonego kierunku jazdy (czyli też "pod prąd", ale w stosunku do samochodów), jak i dla kierowców aut, którzy niekiedy dziwią się widokowi rowerzysty jadącego w kierunku przeciwnym niż wyznaczony dla nich samych. Droga dla rowerów jest z zasady drogą dwukierunkową, jest ona również poprowadzona w inny sposób niż poprzez wyznaczenie pasa w jezdni.
Miejsca
Opinie (94) 9 zablokowanych
-
2022-09-04 22:53
Ten Pan Paweł to jakiś dzik? Toś wiadomo, że to kontrapas. ALe on jest pewnie tym szaleńcem co dzień w dzień jedzie tam pod prąd
- 1 0
-
2022-09-04 22:54
(1)
Po co ten kontrapas skoro kierowcy myślą, ze to parking ,a Straz Miejska przejeżdza i nie interweniuje.
- 2 0
-
2022-09-05 10:16
wysyłaj zdjęcia na gdańskie centrum kontaktu
można to zrobić online. będą musieli się tym zająć!
- 1 0
-
2022-09-05 02:08
Cos nie tak
Cytat "To wskazówka zarówno dla rowerzystów, którzy niekiedy poruszają się kontrapasem "pod prąd" w stosunku do wyznaczonego kierunku jazdy (czyli też "pod prąd", ale w stosunku do samochodów), jak i dla kierowców aut, którzy niekiedy dziwią się widokowi rowerzysty jadącego w kierunku przeciwnym niż wyznaczony dla nich samych."
Jeśli kontrapasem jadę pod prąd tzn ,że zgodnie z ruchem samochodów.....coś zamieszane!- 1 0
-
2022-09-05 09:03
Łomatko jakich "wspaniałych" kierowców mamy, od lat są robione takie rozwiązania a ten zaskoczony
Dla samochodów ulica jest jednokierunkowa, dla rowerów dwukierunkowa. Rowery jeżdżą zawsze przy prawej krawędzi jezdni - albo razem z samochodami, albo kontrapasem. Jazda rowerem w kierunku "samochodowym" po lewej stronie jest poważnym błędem i powoduje ryzyko czołówki rowerowej albo niespodziewanego zajechania drogi samochodowi.
- 21 0
-
2022-09-06 08:56
Margines.
Całe szczęście ,że 95 % rowerzystów nie korzysta z tej drogi jadąc przeznaczoną dla nich drogą wzdłuż ulicy Siennickiej , Lenartowicza i Budzysza w kierunku Stogów i Westerplatte. To znacznie bezpieczniej i przyjemniej.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.