• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie kupuj baterii z niepewnego źródła, bo mogą spowodować pożar

Michał Brancewicz
24 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (79)
Bateria i ładowarka powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła. Lepiej też nie doładować jej do końca, niż ładować zbyt długo. Dzięki temu unikniemy przykrych zdarzeń. Bateria i ładowarka powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła. Lepiej też nie doładować jej do końca, niż ładować zbyt długo. Dzięki temu unikniemy przykrych zdarzeń.

Bateria jest najdroższym elementem elektrycznego roweru czy hulajnogi. Rynek "elektryków" w Polsce szybko się rozwija, co niestety sprzyja temu, że pojawia się dużo tanich i zarazem gorszych produktów z niepewnych źródeł. Korzystanie z nich może powodować awarie i niebezpieczne sytuacje.



Masz przerobiony rower/hulajnogę elektryczną?

Elektryczne rowery, hulajnogi, skutery - dzisiaj napotkamy je wszędzie. Część z nich stanowi flotę firm oferujących wynajem, ale coraz więcej z nas kupuje taki sprzęt na własny użytek.

Wiadomo zatem, że co pewien czas baterie trzeba naładować.

Sklepy rowerowe w Trójmieście



- Jeżdżę rowerem elektrycznym regularnie, baterię ładuję albo w pracy, albo w domu, ale w ciągu dnia, nigdy w nocy - mówi pan Maciej.
Nie wszyscy stosują się do tych zasad. W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiają się informacje o nocnych pożarach wybuchających podczas ładowania.

W miniony weekend w Gdańsku doszło wieczorem do pożaru ładowarek do skuterów elektrycznych. O czym informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie sygnały.

20:47 20 LISTOPADA 22

Pożar na Kartuskiej spowodowany awarią ładowarki elektrycznej (10 opinii)

Pożar budynku na ul. Kartuskiej 366a. Na miejscu straż pożarna, policja, pogotowie gazowe oraz energetyczne.

Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Pożar budynku na ul. Kartuskiej 366a. Na miejscu straż pożarna, policja, pogotowie gazowe oraz energetyczne.

Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.


Przyczyny pożarów baterii



Winowajcami są jednak głównie baterie, a nie same ładowarki.

- Główną przyczyną pożaru akumulatorów w hulajnogach jest przede wszystkim brak zastosowanych koszyków (plastikowych holderów, które rozdzielają ogniwa). Ogniwa trzymają koszulkę na kleju i podczas jazdy po nierównościach koszulki rozrywają się. Zetknięcie ogniw jednej sekcji z drugą doprowadza do pożaru - wyjaśnia Jakub Świtoniak z działu akumulatorów sklepu mgvolt.pl - Stosowanie chińskich ogniw, w których chemia i pojemności znacząco różnią się od siebie często, wymusza pracę BMS [to coś w rodzaju bezpiecznika w baterii - red.] na jego maksymalnych parametrach. Jeżeli BMS zostaje przeciążony np. wymieniając ładowarkę na mocniejszą, może dojść do uszkodzenia tranzystora mocy odcinającego BMS podczas ładowania. Wtedy ogniwa nie są zabezpieczone, następuje przeładowanie jednej z sekcji i dochodzi do pożaru.
W "elektrykach" znajduje się dużo ogniw, np. hulajnoga xiaomi ma ich 30, ale są rowery, które mają ich 90, a nawet ponad 100.

Baterie złożone z części od laptopa



Obecnie jest duży popyt na pojazdy elektryczne i nie chodzi tu o auta, ale przede wszystkim rowery i hulajnogi. Dlatego też pojawia się więcej skrajnych sytuacji, jak właśnie pożary.

Dodatkowo rynek zalewany jest przez produkty o niskiej jakości i niewiadomego pochodzenia, które są po prostu tańsze.

- Po zakupie nowego roweru czy hulajnogi użytkownik orientuje się, że jego zasięg jest dwa razy mniejszy niż deklarował producent. Wtedy próbuje na różne sposoby "powiększyć" baterie, a że bateria to jeden z najdroższych składników elektryka to zaczyna się kombinowanie. Kupują niemarkowe wynalazki albo baterie na portalach niewiadomego pochodzenia - mówi Wojtek, który na co dzień jeździ do pracy rowerem elektrycznym.
- Dlatego ważne jest, żeby kupować baterie z pewnego źródła - przestrzega Jakub Świtoniak. - Bo można oczywiście trafić na ogłoszenia, że ktoś nam złoży baterię, taką, jaką będziemy chcieli. Ale wtedy nigdy nie wiadomo skąd pochodzą komponenty. Czy nie są z depakietów z innych urządzeń elektrycznych, jak komputery czy lapotpy, które się odzyskuje i łączy ze sobą. Druga sprawa, to nieuczciwi sprzedawcy, szczególnie ci, którzy ściągają towar ze wschodu. W takich sytuacjach nie wszystkie certyfikaty są sprawdzane i nie wszystkie są prawdziwe, bo dzisiaj to nie jest problem, żeby je podrobić.

Nie zostawiaj ładującej się baterii bez kontroli



Co można zrobić, by uniknąć takich przykrych zdarzeń?

- Należy edukować od strony technicznej kupującego. Ja sprzedaje baterie i ładowarki fabrycznie nowe. Ale też uczulam, żeby po podłączeniu dokonać pomiaru napięcia, czy jest faktycznie takie jakie powinno być - zwraca uwagę Jakub Świtoniak. - Nie należy zostawiać ładującej się baterii bez kontroli, lepiej nie doładować jej do końca i zrobić to po przyjeździe do pracy, niż ładować za długo.

Opinie (79) 4 zablokowane

  • "Cov. Id. 19 ... 84"

    I dlatego dopóki auta elektryczne nie będą bezpieczne i będą miały większe zasięgi, będę nadal za benzyniakami. a chora unia niech nie zmusza ludzi do rezygnacji z wolności poruszania się ("ekologia", pandemia" i inne bzdury).

    • 3 4

  • hahaha (6)

    Co znaczy z niepewnego źródła? Wszystkie pochodzą z tego samego zrodla. Produkowane prywatnie z tych samych ogniw a niekiedy lepszych niż "firmowe" dokładnie w taki sam sposób tylko bez nalepki która podraza ta sama baterie o 1/3 kwoty.
    Rozumiem że obroty spadają, łatwy zysk się skończył i trzeba się jakoś ratować pisząc podobne brednie. Marketing pierwsza klasa.
    Zenada.

    • 28 12

    • Opinia wyróżniona

      Właśnie (1)

      Najczęściej to się palą te oryginalne kupne pakiety, bo producent chce zarobić jak najwięcej i idzie totalnie po kosztach.
      Wypowiedź specjalisty w tym artykule to typowa papka.
      "Palą się bo robią amatorzy, kup w sklepie i masz pewność"
      Kupując w sklepie.mam pewność że taniej już się zrobić z pewnością nie da.
      Vide markowe ładowarki. Napięcie 230V za mostkiem 200V kondensator, bo jest tańszy a przecież tyle to wytrzyma.

      • 7 4

      • To tak samo jak

        Wypowiedział się koleś na temat opon wielo sezonowych. Wielosezonowe lepsze od zimowych. A czy są buty wielosezonowe?

        • 4 3

    • Ale daj spokój.

      Wypowiada się koleś na temat źródła pochodnia. Użytkownik który nie ma pojęcia jak to jest zbudowane i jak dziala

      • 2 0

    • niestety, nie wszystkie są nowe

      sporo ogniw 18650 pochodzi z demontażu starych pakietów fotograficznych czy do laptopów. Są one już mocno zużyte. przy najprostszych zabezpieczeniach, opartych wyłącznie na pomiarze napięcia całego pakietu - jedno z ogniw w szeregu może ulec nawet odwróceniu polaryzacji podczas rozładowania.

      • 6 0

    • Nie pochodzą z tego samego źródła. Chiny to nie jest jedno źródło.

      W Chinach wyprodukują ci baterię (i dowolny inny towar) o takiej jakości, jaką sobie zamówisz i za jaką zapłacisz. Są chińskie fabryki które produkują tani szajs, a są takie które produkują rzeczy doskonałej jakości. A że końcowy klient patrzy głównie na cenę, to nic dziwnego że mamy zalew chińskiego badziewia. Ale pisanie że wszystkie pochodzą z tego samego źródła to oczywisty fałsz.

      • 10 0

    • to prawda ale trzeba uwazac ,bo moze byc slabo

      • 2 4

  • Opinia użytkownika

    Na temat baterii akurat jest miaro dajne. No bez jaj. Ale posłanka kraj specjalistów od wszystkiego. Już opinia kolesia który zajmuje sie akumulatorami to romuzmiem

    • 0 0

  • Piszą baterie, myślą akumulatory. (1)

    • 10 2

    • Kolego tak dokładnie to bateria akumulatorów

      bateria jest to zespół co najmniej 2 akumulatorów/ogniw

      • 5 0

  • Eksplodował mi kiedyś w nocy

    akus lipo wielkości małej cegły. Od tej pory nawet telefon ładuję pod kontrolą.

    • 0 0

  • Moja bateria z Ali ma znaczek CE więc na pewno jest bezpieczna.

    • 3 1

  • Niepewne

    źródło? Przecież i tak wszystko jest made in china.

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    BMS to żaden bezpiecznik lecz system zarządzania baterią litowo-jonową (Battery Management System). Baterie li-ion muszą posiadać BMS który odetnie zasilanie po pełnym naładowaniu bo inaczej doszłoby do zapłonu (Thermal Runaway) i nie dopuścić do pełnego rozładowania bo wtedy bateria trwale się uszkadza.

    • 45 0

    • Balanser

      Balanser zaczyna wyrównywanie już w trakcie ładowania, bms wyrównuje tylko na końcu

      • 3 0

    • Czyli taki "bezpiecznik" :)

      Wszytko sie zgadza, bo czuwa nad bezpieczeństwem :)

      • 15 0

  • Paliły się telefony, auta osobowe, autobusy

    To taka niestabilna chemia

    • 3 0

  • Nie oczekujmy rozumowania od tych co kupują rowery elektryczne :)

    • 8 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum