Nie kupuj baterii z niepewnego źródła, bo mogą spowodować pożar
Bateria jest najdroższym elementem elektrycznego roweru czy hulajnogi. Rynek "elektryków" w Polsce szybko się rozwija, co niestety sprzyja temu, że pojawia się dużo tanich i zarazem gorszych produktów z niepewnych źródeł. Korzystanie z nich może powodować awarie i niebezpieczne sytuacje.
Wiadomo zatem, że co pewien czas baterie trzeba naładować.
Sklepy rowerowe w Trójmieście
- Jeżdżę rowerem elektrycznym regularnie, baterię ładuję albo w pracy, albo w domu, ale w ciągu dnia, nigdy w nocy - mówi pan Maciej.
Nie wszyscy stosują się do tych zasad. W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiają się informacje o nocnych pożarach wybuchających podczas ładowania.
W miniony weekend w Gdańsku doszło wieczorem do pożaru ładowarek do skuterów elektrycznych. O czym informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie sygnały.
Pożar na Kartuskiej spowodowany awarią ładowarki elektrycznej (10 opinii)
Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Przyczyny pożarów baterii
Winowajcami są jednak głównie baterie, a nie same ładowarki.
- Główną przyczyną pożaru akumulatorów w hulajnogach jest przede wszystkim brak zastosowanych koszyków (plastikowych holderów, które rozdzielają ogniwa). Ogniwa trzymają koszulkę na kleju i podczas jazdy po nierównościach koszulki rozrywają się. Zetknięcie ogniw jednej sekcji z drugą doprowadza do pożaru - wyjaśnia Jakub Świtoniak z działu akumulatorów sklepu mgvolt.pl - Stosowanie chińskich ogniw, w których chemia i pojemności znacząco różnią się od siebie często, wymusza pracę BMS [to coś w rodzaju bezpiecznika w baterii - red.] na jego maksymalnych parametrach. Jeżeli BMS zostaje przeciążony np. wymieniając ładowarkę na mocniejszą, może dojść do uszkodzenia tranzystora mocy odcinającego BMS podczas ładowania. Wtedy ogniwa nie są zabezpieczone, następuje przeładowanie jednej z sekcji i dochodzi do pożaru.
W "elektrykach" znajduje się dużo ogniw, np. hulajnoga xiaomi ma ich 30, ale są rowery, które mają ich 90, a nawet ponad 100.
Baterie złożone z części od laptopa
Obecnie jest duży popyt na pojazdy elektryczne i nie chodzi tu o auta, ale przede wszystkim rowery i hulajnogi. Dlatego też pojawia się więcej skrajnych sytuacji, jak właśnie pożary.
Dodatkowo rynek zalewany jest przez produkty o niskiej jakości i niewiadomego pochodzenia, które są po prostu tańsze.
- Po zakupie nowego roweru czy hulajnogi użytkownik orientuje się, że jego zasięg jest dwa razy mniejszy niż deklarował producent. Wtedy próbuje na różne sposoby "powiększyć" baterie, a że bateria to jeden z najdroższych składników elektryka to zaczyna się kombinowanie. Kupują niemarkowe wynalazki albo baterie na portalach niewiadomego pochodzenia - mówi Wojtek, który na co dzień jeździ do pracy rowerem elektrycznym.
- Dlatego ważne jest, żeby kupować baterie z pewnego źródła - przestrzega Jakub Świtoniak. - Bo można oczywiście trafić na ogłoszenia, że ktoś nam złoży baterię, taką, jaką będziemy chcieli. Ale wtedy nigdy nie wiadomo skąd pochodzą komponenty. Czy nie są z depakietów z innych urządzeń elektrycznych, jak komputery czy lapotpy, które się odzyskuje i łączy ze sobą. Druga sprawa, to nieuczciwi sprzedawcy, szczególnie ci, którzy ściągają towar ze wschodu. W takich sytuacjach nie wszystkie certyfikaty są sprawdzane i nie wszystkie są prawdziwe, bo dzisiaj to nie jest problem, żeby je podrobić.
Nie zostawiaj ładującej się baterii bez kontroli
Co można zrobić, by uniknąć takich przykrych zdarzeń?
- Należy edukować od strony technicznej kupującego. Ja sprzedaje baterie i ładowarki fabrycznie nowe. Ale też uczulam, żeby po podłączeniu dokonać pomiaru napięcia, czy jest faktycznie takie jakie powinno być - zwraca uwagę Jakub Świtoniak. - Nie należy zostawiać ładującej się baterii bez kontroli, lepiej nie doładować jej do końca i zrobić to po przyjeździe do pracy, niż ładować za długo.
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2022-11-25 13:12
(1)
"plastikowych holderów" - po jakiemu to?
- 3 0
-
2022-11-25 14:59
po holendersku
- 1 0
-
2022-11-24 17:53
Depakiety z zmierzona rezystancją czasami lepsze (1)
- 6 0
-
2022-11-25 14:45
Czym mierzona ta rezystancja i jak?
- 0 0
-
2022-11-25 12:12
Ładowanie w pracy... (3)
A ładowanie w pracy to nie jest przypadkiem okradanie pracodawcy...?
- 4 1
-
2022-11-25 13:45
a czy praca zdalna to nie przypadkiem, okradanie pracownika z prądu?
- 3 1
-
2022-11-25 12:42
(1)
Zależy czy się z nim wcześniej dogadasz. Darmowe ładowanie może bardziej przyciągnąć pracowników niż owocowe czwartki i karnet na siłownię, a koszt podobny.
- 2 0
-
2022-11-25 12:44
Karnet na siłownię to stówka miesięcznie minimum
a ładowanie nawet codzinne to max 20zł
- 3 0
-
2022-11-25 10:28
Oczywiście każdy użytkownik samochodów elektrycznych (3)
Ma wiedzę, że jest zakaz parkowania w garażach podziemnych. Pytanie czy mogą korzystać z długich tuneli np. pod Alpami?
- 3 1
-
2022-11-25 11:33
(2)
Nie ma zakazu parkowania. Jest czasem zakaz ładowania.
- 2 1
-
2022-11-25 12:58
To kwestia czasu
"Nie ma uregulowań dotyczących parkowania samochodów elektrycznych w garażach podziemnych (są tylko zalecenia), co służby ratownicze słusznie postrzegają jako zagrożenie nie tylko dla osób postronnych ale także dla swoich funkcjonariuszy, którzy muszą się z nimi mierzyć w codziennej pracy. Inaczej jest w przypadku LPG."
- 3 0
-
2022-11-25 12:53
Nieprawda jest zakaz parkowania
- 2 0
-
2022-11-24 19:58
"Po zakupie nowego roweru czy hulajnogi użytkownik orientuje się, że jego zasięg jest dwa razy mniejszy niż deklarował (3)
producent". To może pora wziąć się za producentów-oszustów? Czy może to Wojtkowi dojeżdżającemu do pracy rowerem elektrycznym już nie przeszkadza?
- 17 0
-
2022-11-25 12:58
Z dronami jest tak samo
W zasadzie, każdy parametr należy na starcie dzielić przez 2 (droższe drony) do 5-10 (tanie drony).
Jak deklarują zasięg kontroli lotu 800 metrów, to, w najlepszym, wypadku, będzie 400. W najgorszym - dron zerwie się z zasięgu już za płotem ogródka.
Nie wiem, czemu to ma służyć, bo jak wszyscy ściemniają, to to już niczego nie daje poszczególnym oferentom. Tak się przyjęło, po prostu.- 1 0
-
2022-11-24 20:34
W zasadzie producenci mowia prawde, (1)
Ale często zapominają dopisac, ze to zasiąg przy najmniejszym wspomaganiu, a w przypadku hulajnog przy najniższym biegu :). Chulajniga zrobi 30km, ale jak będziesz nią jechał nie szybciej niż 10km/h po prostej bez wiatru :)
- 2 1
-
2022-11-25 10:20
I nie ważył 120kg. A niestety tak często bywa, że elektrykami poruszają się ci co im się nie chce walczyć z nadwagą.
- 4 0
-
2022-11-25 10:25
Pytanie do Pana Macieja (2)
Czy rozlicza się pan z pracodawcą za prąd?
- 4 0
-
2022-11-25 11:32
A Ty jak ładujesz telefon w pracy rozliczasz się? (1)
- 1 1
-
2022-11-25 12:56
Nie, biorę sobie do domu kawę, cukier, papier do drukarki itp.
- 4 0
-
2022-11-25 10:31
Akumulatory powodują pożary, bo przechowują w sobie dużo energii. Z tego samego powodu co zbiorniki na benzynę albo gaz. (1)
Jeśli urządzenie przechowujące lub obsługujące duże ilości energii ulegnie awarii, to ta energia wychodzi z niego w sposób niekontrolowany i mamy pożar. Dlatego mamy np. przeglądy techniczne samochodów, pieców gazowych, instalacji elektrycznych. Dlatego w przypadku akumulatorów nie warto oszczędzać na jakości.
Natomiast w przypadku pożaru na Kartuskiej, to tam jest siedziba firmy od tych zielonych skuterów, jest ich tam kilkadziesiąt i mógł zadziałać efekt skali.- 1 2
-
2022-11-25 11:55
Bajki opowiadasz.
- 0 1
-
2022-11-25 10:41
To jest akumulator a nie bateria!! Bateria jest jednorazowa, akumulator ladowalny. (2)
- 0 2
-
2022-11-25 11:37
bateria akumulatorow. Tak samo jak masz baterie kondensatorow
- 1 0
-
2022-11-25 10:57
Akumulator to masz w dizlu, w hulajnodze jest bateria.
- 0 3
-
2022-11-24 16:28
(5)
Właściwie każda bateria np że znanego portalu niegdyś aukcyjnego jest produkcji chińskiej więc które to są te niepewne?
- 13 0
-
2022-11-25 10:14
(4)
Nawet jeśli posiada znak CE?
- 0 0
-
2022-11-25 10:30
Opinia wyróżniona
(2)
CE - china export, które nie mówi o niczym. Logo jest łudząco podobne. Googlnij sobie.
Podawanie chin jako zrodla ma sie nijak, bo masz tam tanich producentów badziewia na Wish, ktore jest zwyczajnie scamem, a masz renomowanych dostawców OEM, z ktorych korzystaja wielcy i znani producenci. Takze wiesz. Trzeba po prostu uwazac. Nie kupowac najtańszego guana.- 11 0
-
2022-11-25 11:05
"Takze wiesz" (1)
"Również wiesz"?
- 0 2
-
2022-11-25 11:15
tak
- 0 0
-
2022-11-25 10:19
Oznakowanie CE wskazuje, że dany wyrób został zbadany przez producenta i uznany za spełniający wymogi UE dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Oznakowanie jest wymagane w przypadku wyrobów wyprodukowanych na całym świecie, które następnie są sprzedawane w UE.
- 3 1
-
2022-11-25 10:54
Wszystkie hulajnogi elektryczne powinny mieć kabel zamiast baterii i byłoby po kłopocie.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.