• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dla kogo napęd 1x11 MTB ?

Robert Banach [BanachBrothers.pl]
11 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sposoby na przechowywanie roweru zimą
Rowery z napędami 1x11 Rowery z napędami 1x11
Długo trzeba było czekać na zmianę kierunku wśród producentów co do zestawień napędów w rowerach górskich. Dopiero sześcioma laty firma Sram z napędem XX wprowadziła do seryjnej produkcji całą grupę z dwutarczowym mechanizmem korbowym. Shimano rok później wprowadziła system 2x10. Modyfikacje poszły dalej już trochę w szybszym tempie. W 2013 Sram wypuszcza na rynek seryjny napęd 1x11 !

Okiem eksperta na podstawie życiowych doświadczeń:

>>> wyjaśnia utalentowany zawodnik Bartosz Banach


Od początku powstania kolarstwa górskiego jako dyscypliny na sportowej, skrzynię biegów w rowerze górskim przeszły spore modyfikacje. Miałem okazję uczestniczyć w tej ewolucji, jeżdżąc i biorąc udział w zawodach od początku lat 90 na różnych rowerach MTB oferowanych przez producentów - mówi Robert Banach.

Początkowe napędy to jednym zdaniem: dużo z przodu i mało z tyłu. Mechanizmy korbowy miał ogromne jak na dzisiejsze czasy tarcze. Zawodnicze Shimano XTR z serii M900 posiadało zębatki 26-36-46 z. w najbardziej popularnym zestawieniu, dostępne były także tarcze 48. Zaś tylne kasety to tylko 11-28, niezłe zestawienie, prawda? W tym samym czasie na rynku był obecny system Micdrodrive od Suntoura: 44-32-20. Z perspektywy dzisiejszych lat system ten był doskonalszy i lepszy, ale jakoś zawodnicy nie dojrzeli do tego patentu a prawa rządzące rynkiem zdetronizowały ten projekt. Suntour zniknął z rynku jako producent części do wyczynu. Kolejne lata w ekspresowym skrócie, to zmiana koncepcji na tą zapoczątkowaną przez Suntoura, czyli mało z przodu i dużo z tyłu. Pamiętam jaki był szał na kasety z 32 zębami z tyłu a później weszły jeszcze 34, szok! 3 zębatki z przodu to było stanowczo za dużo. Sami zawodnicy w tym i ja wyprzedzili trochę producentów i sami zaczęliśmy modyfikacje mechanizmu korbowego. Już w sezonie 1998 wykręciłem w moim rowerze małą tarczę z przodu. Ciut wcześniej Irek Budzyński, jeden z pierwszych zawodników MTB w Polsce, prekursor kolarstwa górskiego na południu kraju w Polanicy Zdrój miał zamontowany oryginalny system 2x9 od Ritchey'a. Kilka lat później, 2003, zmieniłem napęd na 1 x 9 z korbą szosową 39 i kasetą 11-34, wygrywając lokalny wyścig XC w Wejherowie a także maraton w Polanicy Zdrój. Moja przewaga wynikała z tego, że zawodnicy z czołowych miejsc mieli problem z zawijającymi się łańcuchami na wieńcach mechanizmu korbowego od wszechobecnego wtedy błota. Mój napęd 1 rzędowy w tych warunkach szedł jak burza i dzięki temu zyskałem bezpieczną przewagę, którą dowiozłem do mety.

Dla kogo więc ten napęd?

Firma Shimano cały czas promuje wersję 2x11. Jeździłem i potwierdzam, że rozpiętość jest ogromna a skrzynia biegów bardzo dobrze zestopniowana... o ile umie się ją obsługiwać. Przednia przerzutka działa bardzo szybko i sprawnie. Najlepiej ze wszystkich dotychczasowych napędów. Świeży osprzęt gwarantuje niezawodność. System 2x11 jest wszechstronny i da sobie radę zarówno na wyścigach XC jak i szybkich maratonach. Japońskie systemy 1x11 są mało uniwersalne ponieważ ograniczone są rozpiętością 11-40 zębów.

Napędy, które oferuje natomiast amerykański Sram mają większą rozpiętość kasety od 10 do 42 zębów. Było to możliwe dzięki zastosowaniu innego rodzaju bębenka XD. Znany producent ekstrawaganckich produktów Leonardi poszedł o krok dalej i stworzył kasetę 9-42. I w drugą stronę są tuningowane wersje pod kasety Shimano, które z XT o rozpiętości 11-40 konwertują na 11-45. Sram i napęd z jedną tarczą w mechanizmie korbowym zawsze będzie miał mniej możliwości w porównaniu do Shimano z systemem 2x11, niezależnie jaką tarczę z przodu zamontujemy.

Jazda z napędem 1x11 to przyjemność, wiele zależy od terenu, a przede wszystkim naszych potrzeb. Jazda z napędem 1x11 to przyjemność, wiele zależy od terenu, a przede wszystkim naszych potrzeb.


Jakie są to różnice?

Płyta-Ocha / Prędkości
Shimano 36x11 przy kadencji 80 rpm 41.1 km/h
SRAM 32x10 przy kadencji 80 rpm 40.2 km/h

Żółwik / Prędkości
Shimano 26x40 przy kadencji 80 rpm 8.2 km/h
SRAM 32x10 przy kadencji 80 rpm 9.6 km/h

Czarno na białym. Sram 1x11 ma mniejszy zakres w porównaniu do Shimano 2x11 choć nie są to różnice aż tak porażające i całą pewnością każdy jest w stanie przejechać podobną trasę na jednym i drugim napędzie modyfikując trochę rodzaj włożonej przez siebie pracy.

Płynność:
Shimano 36-26 11-40 : 108-91.4-79.2-69.9-62.5-56.6-49.5-44-38.3-35.8-31.8-27.7-24.5-21.5
Sram 32-10-42 : 105.6-88-75.4-66-58.7-50.3-44.0-37.7-33-29.3-25.1

Shimano nokautuje Srama jeżeli chodzi o płynność i kombinację biegów. W Shimano różnice pomiędzy kolejnymi przełożeniami mają mniejszą różnicę co przekłada się na płynną i równą jazdę niezależnie od ukształtowania terenu. Z całą pewnością zawodnik korzystający z tak szerokiej gamy przełożeń może zyskać czas na równym kręceniu z tą samą kadencją, która nie "zakwasza" nogi tak jak gwałtowne różnice w zmianach RPM. Shimano ma przewagę o ile zawodnik potrafi zmieniać biegi i w odpowiednim czasie robić przeskoki z dużej na małą tarczę z jednoczesną redukcją na tylnej kasecie, nie jest to takie proste w warunkach bojowych. Rozwiązaniem jest elektroniczna zmiana biegów i manetka sterująca jednocześnie dwiema przerzutkami Synchro Shift, która ciężkie manewry wykona za zawodnika.

Wyżej przedstawione argumenty przeważają za wyborem japońskiego produktu Shimano, gdyż ma on więcej możliwości pod warunkiem umiejętności korzystania lub montażu Synchro Shift Di2.

Weźmy teraz pod uwagę charakter poważnego wyścigu XC. Dyscyplina olimpijska to konkurencja dynamiczna z częstą zmianą tempa, bardzo dużymi przeciążeniami wynikającymi z ekstremalnie trudnego terenu. Tutaj potrzebna jest szybka zmiana przełożeń, niekoniecznie ciasno zestopniowanych i inny charakter pracy zawodnika, który siłowo pokonuje podjazdy a na odcinkach prostych "odpoczywa" pokonując trasę na luźnej nodze i wysokiej kadencji. Do tego typu pracy bardziej odpowiadam krótka skrzynia biegów z ograniczoną liczbą przełożeń i pozbawiona najbardziej usterkowej części jaką jest przednia przerzutka. Wybór zawodników ścigających się w XC jest jednoznaczny. Systemy 1x11 są szybsze, lżejsze i bardziej dynamiczne odpowiadające potrzebom zawodnika specjalizującego się w crosscountry ale również i maratonach MTB XCO.

Użytkownicy rowerów górskich boją się napędów 1x11 bo nie odpowiadają one przyzwyczajeniom, nawykom, błędom treningowym, początkującego zawodnika. Łatwe trasy i łatwe treningi generują typ kolarza górskiego który pod górkę jedzie z "kadencji" a na odcinkach prostych wrzuca wszystko co ma próbując odrobić straty. Staram się nie negować takiego stylu jazdy bo jest on dość powszechny wśród użytkowników, ale warto o tym mówić i próbować naprowadzić na poprawną technikę jazdy osoby, które tego chcą. Typ mistrzowski pracuje inaczej, pod górki jeździ dynamicznie i mocno. Na prostych odcinkach "odpoczywa" cały czas jadąc szybko. Szybkość wynika ze zwiększenia "kadencji", która generuje wyższą prędkość niż zabijanie nogi ciężkim biegiem.

Jazda z napędem 1x11 to przyjemność, jednak zależy od terenu, a przede wszystkim naszych potrzeb. Jazda z napędem 1x11 to przyjemność, jednak zależy od terenu, a przede wszystkim naszych potrzeb.


Nie ma konkretnego zwycięzcy

Każdy napęd ma swoje plusy i minusy. Shimano ma więcej możliwości i większą rozpiętość. Jest ona dostępna przy odpowiedniej zmianie biegów. Przednia przerzutka pomimo, że jest dopracowana do perfekcji może stwarzać problemy w późniejszym czasie i trudno będzie jej dorównać szybkością zmiany biegów z tylnym aparatem. Sram ma mniejszą rozpiętość, ale za to genialnie pasuje do charakteru pracy pod ciężki interwałowy wyścig dla zawodnika wyczynowego, ale również i amatora. Najważniejszą sprawą jest wykorzystanie roweru górskiego do celów jakich został stworzony, wtedy wybór podzespołów będzie bardziej oczywisty, a styl jazdy samoczynnie przestawi się na odpowiednie tory.

Autor artykułu: Robert Banach [portal BanachBrothers.pl]
Robert Banach [BanachBrothers.pl]

Opinie (62) 4 zablokowane

  • sr*m, od czego jest nazwa firmy ? (4)

    • 3 2

    • od guana...

      jw

      • 1 1

    • Wiki rządzi :)

      "S R A M is an acronym comprising the names of its founders, Scott, Ray, and Sam, (where Ray is the middle name of company head Stan Day)"
      czyli od imion założycieli.

      • 3 0

    • Słuchaj Ruchem A Miemuchem

      • 0 0

    • Z pewnością to nie polska marka, a amerykańska;)

      A że w Polsce na takie a nie inne znaczenie...cóż co kraj to i język i mnóstwo wyrazów które sprawiają uśmiech wśród laików.

      • 1 0

  • przy okazji... (2)

    .... jak już mówimy o 1X11, może warto wspomnieć o 11-biegowych zabudowanych systemach (przerzutki w piaście) - może temat na kolejny artykuł?. Dla 95% amatorów biegów więcej niż trzeba a przy tym system zupełnie bezobsługowy. Z tego co widzę na maratonach InO, czołówka śmiga właśnie na takich zestawach więc pewnie i niedzielny Kowalski powinien dać radę :)

    PS: duży + za ciekay artykuł

    • 3 0

    • (1)

      11-biegowe zamknięte przerzutki robi Shimano, a Rohloff od dawna robi przerzutki 14-biegowe. Gdzieś na zdjęciach w necie widziałem też wielobiegowe systemy umieszczone w suporcie.
      Przykładowe przerzutki Rohloffa miały trochę mniejszy ogólny zakres przełożeń w stosunku do klasycznego zewnętrznego systemu, wcześniejszego typu 3x9 i późniejszego 3x10 (nie mówiąc już o 2xcoś tam), ale, wobec obecnego trendu zawężającego zakres przełożeń, to dla amatora i tak byłoby to lepsze, gdyby nie cena (chyba ok. 3 tys. zł za przerzutkę).

      • 2 0

      • To, o czym piszesz, to Pinion. Sam jestem ciekaw, czy to się rozwinie. Ostateczne rozwiązanie problemu błota, piachu, śniegu i lodu.
        http://pinion.eu/en/

        • 1 0

  • (5)

    Najważniejsze to jeździć, a nie ciągle spuszczać się nad technikaliami.
    Poza tym dla mnie przyjemność z jazdy to ciekawe ścieżki, dobre widoki, jakieś techniczne odcinki, a nie zasuwal.... dla zasuw.. i liczenie sekund.
    Czyli konkretna jazda rekreacyjna!

    • 18 1

    • (3)

      Może w twoich kręgach ludzie "spuszczają się" nad tymi lub innymi rzeczami. Jednak dla większości rowery (i ich technikalia) to tylko hobby.

      • 1 1

      • (2)

        W sumie to nie wiem co chciałeś powiedzieć.

        • 2 3

        • (1)

          Chodziło o słownictwo którego używasz.

          • 1 1

          • Napisał fetyszysta sprzetowy

            • 2 1

    • Calkowicie sie zgadzam. To samo w komputerach.

      • 1 0

  • Płyta-Ocha

    Płyta-Ocha i Żółwik to jakieś pseudonimy? ;)

    • 3 0

  • 42/32/24

    w XT dużo jeżdżę właściwie tylko po TPK wjeżdżam wszędzie 3 blaty dają szeroki zakres ogólnie pasuje mi taka w miarę duża uniwersalność może w pewnych sytuacjach trochę za wiele mieszania manetkami ale coś za coś i tu pytanie co da przesiadka powiedzmy na 38/26 a taka korba xt to jakies 5-6 stówek

    • 2 0

  • (1)

    W czym jest wyrażona płynność w artykule? Zawsze myślałem, ze sie liczy współczynnik biegów, dla shimano od 36/11 do 26/40.

    • 0 1

    • jak duże są różnice pomiędzy poszczególnymi kombinacjami? Im większa różnica tym mniejsza płynność zmiany? Tak myślę...

      • 4 0

  • SR AM to już tylko 9.8km/h wolniej niż dopuszczalna prędkość w mieście (1)

    Kierowcy mogą o tyle zwolnić jadąc za mną.

    • 4 10

    • Myślę, że powinieneś ubrać rajtuzy i z tym rowerem stanąć przy promenadzie w Jelitkowie aby widownia wzdychała na widok Twojej najmniejszej zębatki

      • 11 1

  • "Nie ma konkretnego zwycięzcy" (1)

    Więc straciłem 5 minut właśnie.... :]

    • 10 8

    • I tak i nie, bo MOŻE wyrobiłeś sobie własne zdanie na podstawie tego, co napisano. Decyzje "do czego" i "po co" musisz podjąć sam, nikt oprócz Ciebie nie wie jak jeździsz.

      • 6 1

  • 1x9

    Od kilkunastu lat daje rade. Kaseta sora 11-28, blat wymiennie 32/36. Na szeroko pojęte enduro/freeride jest wystarczająco. Tylko koniecznością jest odrobina kondycji.

    • 10 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum