• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: rowerzyści również sprawcami kolizji na Piramowicza

Krzysztof
12 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.
  • Czytelnik: zdjęcia obrazują dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością.

Nie milkną echa kontrowersyjnej decyzji miasta o odwróceniu ruchu na ul. Piramowicza. Jeden z naszych czytelników, który pracuje w pobliżu, przyznaje, że na skrzyżowaniu Piramowicza z al. ZwycięstwaMapka faktycznie dochodziło do kolizji - nierzadko jednak winę ponosili rowerzyści. Jego list publikujemy poniżej.



*Śródtytuły w liście czytelnika zostały dodane przez redakcję.

Kto w sporze o ul. Piramowicza ma rację?

Bardzo dziękuję za poruszenie w materiale "67 do 0. Zmieniając ruch na ul. Piramowicza wylano dziecko z kąpielą" (który rozpoczął debatę na ten temat), problemu absurdu drogowego, jaki pojawił się w obszarze skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa.

Poniżej pozwolę sobie przekazać garść ciekawych, w mojej ocenie, informacji.

Pracując w jednym z budynków w okolicy skrzyżowania ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa, mam doskonały obraz prawdziwej sytuacji, jaka miała miejsce w tym miejscu.

Prawdą jest, iż dochodziło tam do wielu potrąceń rowerzystów przez kierowców wyjeżdżających z ul. Piramowicza. Jednak nie zawsze kierowcy byli winni. Jako że monitoring mojego miejsca pracy obejmuje również obręb skrzyżowania, wielokrotnie był on wykorzystywany przez policję do ustalenia przebiegu wypadków.

Rowerzyści skracają drogę i poruszają się z dużą prędkością



Część z tych zdarzeń była spowodowana przez rowerzystów, którzy skracali sobie drogę wyjeżdżając poza ścieżkę rowerową i jadąc z bardzo dużą prędkością, wpadali na samochody opuszczające skrzyżowania. Problem nasilił się po 2015 roku, kiedy to miała miejsce przebudowa skrzyżowania.

Część winnych przy kolizji była niewątpliwie po stronie kierowców, którzy najczęściej "tranzytowo" korzystając ze skrótu byli zdezorientowani brakiem prawidłowego oznakowania w zakresie tego, czy jest tu ścieżka rowerowa, czy tylko przejście dla pieszych.

Wielokrotnie postulowaliśmy do władz miasta, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, o poprawne oznaczenie ścieżki rowerowej, przejścia dla pieszych znakami poziomymi oraz o uspokojenie ruchu rowerowego, kanalizując go do przebiegu zgodnego z przebiegiem ścieżki rowerowej (uniemożliwiając skróty). Postulaty nie odnosiły skutku.

Skrzyżowanie bez oznaczenia poziomego i mikroprogów



Co więcej, zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania, powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów.

Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Zgodnie z projektem wykonawczym przebudowy tego skrzyżowania powinno być one wyposażone w oznaczenie poziome oraz mikroprogi zwalniające dla rowerzystów. Na dowód czytelnik przedstawia plan skrzyżowania.
Niestety, nigdy takiego oznaczenia nie było - mimo naszych wielokrotnych postulatów. Oznaczenie to pojawiło się dopiero podczas bieżącej przebudowy odwracającej ruch. Czyli ok. pięć lat po przebudowie.

Czy poprawnie wymalowane pasy dla pieszych oraz oznakowanie przejazdu dla rowerów są elementem bezpieczeństwa i nie zmieniłyby zachowania kierowców?

Załączam zdjęcia obrazujące dość częste zachowania rowerzystów - jazdę poza ścieżką rowerową często z bardzo dużą prędkością (na zdjęciu widoczny brak oznakowania poziomego) - rowerzyści też uznawali, iż płyta postojowa dla samochodów, oczekujących na włączenie się do ruchu, jest ścieżką rowerową (z braku poprawnego oznakowania), co powodowało wiele kłótni pomiędzy kierującymi pojazdami i rowerzystami.

Ruch rowerowy podczas pandemii rósł



Z naszych obserwacji, jak i udostępnionych policji materiałów, wynika, iż w 2018 zanotowaliśmy 18 zdarzeń, w 2019 15 zdarzeń, za to w 2020 r. - trzy zdarzenia. Oczywiście są to nasze wewnętrzne notatki wynikające z zaobserwowanych zdarzeń oraz zabezpieczonego monitoringu - prawdziwe statystyki policyjne mogą się nieco różnić.

Dlaczego tylko trzy zdarzenia w 2020 roku [według stanu na sierpień - red.]? Nie można tu mówić o COVID-19, bo ruch rowerowy w okresie od maja tylko rósł.

Otóż od momentu postawienia żółtej barierki kanalizującej większość rowerzystów wróciła na ścieżkę rowerową, przez co musi zwalniać, za to kierowcy też wykazują dzięki temu większą ostrożność. Dopełnieniem tej zmiany powinno być poprawne oznakowanie poziome (którego do tej pory nie było).

Obydwa rozwiązania zapewne spowodowałyby minimalizację zdarzeń drogowych w tym obszarze.

Dziwnym jest fakt, iż przebudowa związana z odwróceniem ruchu została wykonana bez analizy zmian, jakie dokonano w 2019/2020 w związku z budową wyspy na ul. Piramowicza (tuż przed przejściem) oraz postawieniem barierki kanalizującej ruch.

Dyskusyjne parkowanie na chodnikach



Dodam jeszcze, iż wyjazd z ul. Piramowicza odciążał także skrzyżowanie Miszewskiego/Do Studzienki/al. Grunwaldzka - a dyskusja mówiąca o tym, iż ruch na ul. Piramowicza jest uciążliwy dla mieszkańców jest bezzasadna, bo większość zabudowań wykorzystywanych jest w celach innych niż mieszkaniowe.

Można za to podyskutować nad zasadnością parkowania na chodnikach ul. Uphagena (od mikroronda do skrzyżowania z Piramowicza) - które jest wyjątkowo uciążliwe dla mieszkańców i powinno być zakazane - przez zmianę ruchu na ul. Uphagena na ruch jednokierunkowy z parkowaniem na jezdni.
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (552) ponad 20 zablokowanych

  • Najwyzsza pora skończyć z tą szopką prawną

    i wycofać się z pierwszeństwa rowerzystów wszędzie i zawsze!

    • 7 10

  • Seria Polskie Drogi = Tacy jestescie kierowcy. Lamanie przepisow, buta, wyskakiwanie z ryjem. Pora spojrzec w lustro

    • 8 4

  • nic nie wnoszące marudzenie. (2)

    Jak kierowcy zastawiali ul Piramowicza jeden za drugim nie zważając na rowerzystów ani pieszych tylko tarasując przejście i drogę rowerową to było nagminne. I taki rowerzysta co miał robić jak mia refleks to hamował i liczył na łaskę kierowców że go przepuszczą a jak akurat miał pecha i w tym samym czasie co on auto dojeżdżając do głównej, to było nieszczęście. wiadomo kierowcy patrzą głównie na auto z lewej jadące Al Zwycięstwa a to że np od strony Gdyni jedzie rowerzysta to oczywiści olewali to albo umyślnie albo nie. Wielokrotnie to widziałem. Jest dobrze jak jest

    • 15 7

    • (1)

      A kto wymyślił dwa kierunki na tej ścieżce. Kierunek do centrum powinien być po drugiej stronie ulicy.

      • 0 6

      • Nie wiem czy zauważyłeś, ale rower to nie samochód

        • 2 0

  • Nigdzie na swiecie nie mają problemu kierowcy z rowerzystami co roku wprowadzaja kolejne ułatwienia dla rowerzystów (1)

    Ale w zacofanej Polsce kraju złomowiska Europy ,co dopiero od niedawna każdego stać na ten 20 letni złom niemiesci im się w głowie bo nadal to jest dla nich synonim luksusu ,wydaje im się ze sa królami szos w mieście i zdziwieni dlaczego nie są wyróżnieni .Mimo ze przemieszczają się 50 razy szybciej niż pieszy czy rowerzysta zawsze się spieszą i szkoda im czasu by się zatrzymać na 1 sekundę i sprawdzić czy mogę bezpiecznie przejechać!!Ale wymagają tego od najwolniejszych uczestników ruchu w miescie .Zupełnie odwrotnie niż w krajach Europy zachodniej i skandynawi.

    • 18 7

    • Tak tak. Nigdzie na świecie.

      • 0 0

  • Jak to?

    Lowelki winne?
    W mieście wolności?
    Nie może być

    • 4 2

  • Ostatnio musiałem zglebić takiego barana, który jechał poza ścieżką (2)

    Bardzo się rzucał i był odporny na argumenty słowne. A ja go po prostu nie widziałem i nie spodziewałem się go poza ścieżką. I musiał dostać w kask, żeby zrozumieć mój punkt widzenia

    • 9 9

    • buraku ty mozesz co najwyzej swoja stara zglebic (1)

      • 2 5

      • Zgłębić?

        • 0 0

  • Żaden rowerzysta nie był tam sprawcą kolizji (1)

    Policja zawsze orzekała winę kierowców.

    • 20 5

    • Oczywiście, że kłamiesz

      • 0 1

  • Kiedy wreszcie powstaną dla rowerzystów

    Barierki przed każdym przejazdem? Najlepiej podwójne i wygięte aby musieli zwalniać. Tylko takie rozwiązanie przyniesie bezwzględną korzyść dla wszystkich a szczególnie poprawi bezpieczeństwo na przejazdach.

    • 5 13

  • przeciez na tym zdjecxiu motor stoi czesciowo na drodze rowerowej wiec sie nie dziwie ze rowerzysta jedzie prosto bno ryzykujac jazde tym pokreconym kawalkiem w ksztalcie banan bylby czesciowo na pasie dla rowerzystow jadacych z naprzeciwka takze predzej o wypadek, ja raz taki mialam ze na mnie baranz na przeciwka wjecghal

    • 6 2

  • Hipokryzja

    Rower 25km/h -"bardzo duża prędkość", pojawia się znikąd, jak wariat...

    Samochód 60km/h - prędkość bezpieczna, pełen wgląd na sytuację drogową:)

    • 13 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum