• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi i rowerzyści tracą na nowych miejskich i prywatnych inwestycjach?

Krzysztof Koprowski
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego. Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego.

Czy podczas inwestycji deweloperskich i miejskich remontów w Gdańsku dochodzi do niszczenia chodników i dróg rowerowych? Tak uważają działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia, którzy zapowiedzieli poinformowanie o tym nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących wydatkowanie środków unijnych. Urzędnicy miejscy uspokajają, że nic takiego nie ma miejsca.



Czy miasto powinno zgadzać się na zwężanie chodników dla potrzeb inwestycji deweloperskich?

W tym tygodniu działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia przedstawili kilka przykładów przebudowy chodników i dróg rowerowych, odbywających się w ramach inwestycji miejskich i prywatnych deweloperów. Ich zdaniem przebudowy te zostały zrealizowane niezgodnie z prawem i stworzyły przestrzeń niezgodną z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

- W Gdańsku dochodzi do łamania prawa przez urzędników, którzy wydają zgody na zwężanie chodników w ramach przebudowy ulic związanych z prywatnymi inwestycjami - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Jednocześnie włodarze chwalą się tytułem "Rowerowej Stolicy Polski" i mówią o "przywracaniu miasta pieszym".
Działacze RM jako przykłady takich działań podają:

Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych. Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych.

Zwrot dofinansowania unijnego za przebudowę ul. Rakoczego?



- W przypadku ul. Rakoczego zdewastowano kluczową drogę rowerową z Moreny do Śródmieścia, która została wykonana niecałe trzy lata temu dzięki unijnemu wsparciu finansowemu [w ramach budowy trasy tramwajowej na Piecki-Migowo - dop. red.]. Oznacza to ingerencję w tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym nie wolno dokonywać istotnych zmian w inwestycji, która mogłaby zagrozić jej skutkom i celom. W tym przypadku okres ten obowiązuje co najmniej do grudnia br. - zwraca uwagę Jackowski.
Miejscy urzędnicy informują, że na ul. Rakoczego wciąż nie dokonano odbioru robót, a projekt prac w pasie drogowym "nie zakładał przerwania ciągłości ruchu rowerowego". Ponadto, zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana.

- Przebudowywany odcinek w nie został odebrany przez zarządcę drogi, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a prace w tym miejscu nie zostały zakończone. Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu. Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ. Zakładamy, że do połowy października prace zostaną zakończone - mówi Olimpia Schneider z biura prezydenta Gdańska ds. komunikacji i marki miasta.
Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego. Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego.

Aktywiści domagają się przeprowadzenia kontroli



W przypadku zlikwidowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej miasto planuje wykonanie oznakowania, które dopuści do wspólnego poruszania się po chodniku pieszych i rowerzystów.

- Złożymy wnioski do organów kontroli nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych. Liczymy również na naprawę infrastruktury, która powstała z naruszeniem prawa oraz wyciągnięcie konsekwencji wobec urzędników, którzy nie dopełnili swoich obowiązków i pozwolili na złamanie prawa - zapowiada Roger Jackowski.
Przesuń aby
porównać

Opinie (195) 4 zablokowane

  • Nie tylko drogii rowerowe

    Tak jest nie tylko z drogami rowerowymi, ale także z innymi inwestycjami w GDN.
    Położa nowy chodnik w ramach budżetu obywatekskiego lub wyremontuja drogę, za 1/2 roku wchodzi inny inwestor i wymienia rury ciepłownicze niszcząc wszystko co zrobiono. Planowanie inwestycji w GDN nie istnieje, wszystko jest robione na odwał, byle zrobić. Najgorsze jest to że nikt tego nie kontroluje.

    • 26 6

  • Jak urzednicy dostana koperte to dokonaja odbioru.

    • 10 6

  • pytanie o wiarygodność

    Znowu te same zarzuty . Ok to jest słabe. Developeriada na całego. Brak koordynacji . Rozpieprza się swieżo wybudowane rzeczy bo kabelek się ciągnie do paru nowych domów. Zawłaszczanie przestrzeni publicznej. Dziwne priorytety kosztem mieszkańców .Ale jest pytanie o wiarygodność tej kampanii. Panie Jackowski i Szanowna Redakcjo skoro metropolia to nie tylko Gdańsk. Jak jadę z Gdyni do Gdańska to połowę trasy mam w Gdyni. Rozumiem ,że skoro Pan Jackowski jest po słowie z Pania Pomazką i ma być or w UM Gdańsk a Szanowna Redakcja się tak w ten proces jego angażu angażuje to nie będzie mąciła POwskich koalicyjek i gdzieś sprawdzała takie nieistotne miejsca jak Gdynia, Sopot (tym bardziej- to jest dopiero wspaniały przykład jak PO kocha rower), albo mkt. po co? Skoro materiał na grilla to postPOwskie osoby.
    Obawiam się, że po wyborach stracicie zainteresowanie.

    • 9 9

  • Rakoczego fot.1 (4)

    Co za brednie wypisuje koleś "wiedza nabyta"! Problem ze ścieżką wynika z tego, że obok jest podziemna komora ciepłownicza, a widoczny na zdjęciu billboard nie ma nic do rzeczy. No ale jak ktoś zabiera głos na temat czegoś, czego nigdy nie widział, to wychodzą takie bzdury. A sama idea zrobienia prawoskrętu do nowo budowanego osiedla jest jak najbardziej słuszna. Mieszkańców będzie sporo, w porach powrotu z pracy skręcających na osiedle będzie sporo, bez dodatkowego prawoskrętu prawy pas jezdni byłby w tym miejscu zablokowany, co zostawiałoby tylko jeden pas ruchu dla jadących w stronę południa Gdańska i powodowałoby koszmarne korki. W tej chwili rzeczywiście na odcinku kilkudziesięciu metrów brakuje ścieżki, konieczne jest współkorzystanie z chodnika przez pieszych i rowerzystów. Akurat na tym odcinku ruch pieszych jest niewielki, więc nie jest to jakiś problem. Sam przechodząc tamtędy (mieszkam w okolicy, ale nie na tym osiedlu!) zastanawiałem się jak by można rozwiązać problem ominięcia komory ciepłowniczej przez pełnowymiarowy ciąg chodnik/ścieżka i wiem że nie jest to łatwe. Rozumiem że ta sytuacja jest tymczasowa i miasto zamierza rozwiązać problem - zawsze coś można wymyślić. A komentatorom radzę zapoznać się ze sprawą i pomyśleć, a nie pisać bzdury o bilboardach i esbekach. Zyczę miłego dnia z mniejszą dawką agresji a większą życzliwości i zrozumienia

    • 13 18

    • co ty bredzisz człowieku co ma piernik do wiatraka

      tacy jak ty tłumaczyli ostatnio ze nie może być drogi rowerowej w innej lokalizacji bo obok jest kościół. Prawda jest taka ze urzędasy z BRMG szukają tylko wymówek by likwidować drogi rowerowe albo zastępować je chodnikami z dopuszczonym ruchem rowerowy,

      • 9 4

    • typowe myślenie w Polskiej Rzeczpospolitej Samochodowej (1)

      potrzebny prawoskręt do osiedla, bo mieszkańcy będą dojeżdżać do domu. Niepotrzebny im chodnik, bo nikt na piechotę do domu wracać nie będzie, nie będzie szedł z pobliskiego przystanku autobusowego, nie będzie chciał sam albo z dzieckiem z osiedla wyjechać gdziekolwiek na rowerze. Ważne, żeby w tym miejscu były 4 pasy jezdni po 3,5m szerokości w jedną stronę (prawoskręt, 2 na wprost, lewoskręt) i 3 pasy w drugą. Samochody się zmieszczą, a że ktoś nie używa samochodu? to niech sobie kupi i nie marudzi! Albo niech chodzi po 1,5m chodniku a rowerzyści do lasu.

      • 13 2

      • Typowe myślenie

        Przez przypadek słuszne, ale kto by się słusznością przejmował.

        • 0 7

    • "Mieszkańców będzie sporo, w porach powrotu z pracy skręcających na osiedle będzie sporo, bez dodatkowego prawoskrętu prawy pas jezdni byłby w tym miejscu zablokowany..."

      Jeśli faktycznie ruch będzie na tyle duży, to prawo skręt nic nie da, bo ma długość maks. 3 aut. Więc jak chętnych do skrętu będzie więcej, to korek i tak będzie. Czyli inwestycja psu w d*pe, bo efekt mizerny, a rowerzystów i tak "dojechano".

      • 4 1

  • W wyborach nie pójdę głosować na któregoś z kandydatów

    Tylko przeciwko budyniowi

    • 3 10

  • Aktywiści od Kacperka?

    • 8 6

  • obowiązkowe OC dla rowerów! (4)

    • 14 16

    • i badania spychiatryczne dla takich jak ty:)

      • 7 5

    • (2)

      Podaj link do badan w ktorych krajach to obowiazuje i jak wzroslo bezpieczenstwo na drogach

      • 6 3

      • (1)

        Można się jedynie posiłkować doświadczeniem krajów, w których wprowadzono obowiązek jazdy w kasku. Liczba rowerzystów zmalała praktycznie do zera, czyli efekt osiągnięty - rowerzystów wytępiono i wpakowano ich w auta stojące w korku.

        • 3 1

        • Widzę Instytut Danych z d*py nadal trzyma się mocno jako źródło informacji u cyklistów.

          • 2 2

  • Urzedasy miasta czyli ci z BRMG blokowali wszystkie inwestycje rowerowe i likwidowali istniejace zwerzali chodniki (1)

    Rower nie powinien jeżdżąc po chodniku dlatego potrzeba jak najwięcej dróg rowerowych !
    A obecny prezydent jest ich szefem podobnie jak radni którzy nie reagowali na interwencje . dlatego urzędasy robiły co chciały.
    Dlatego nie zagłosuje na obecnego prezydenta i na tych co byli radnymi w jego ekipie!
    Wszyscy radni są za to odpowiedzialni łącznie z prezydentem .Trzeba ich wszystkich wymienić!!

    • 10 5

    • Kolego, co to jest to "zwerzanie"?

      • 3 1

  • Do poprawki (7)

    Rakoczego do poprawki MTM już dostal wytyczne że przed wyborami ma to być poprawione Informacja potwierdzona

    • 7 2

    • (5)

      Zniszczył Robyg, a poprawiać będzie miasto na koszt podatnika? ;)

      • 3 4

      • Ciekawe jak zniszczył? jeśli rozjeździł przez budowę to na pewno będzie to naprawiane po zakończeniu budowy. Na zdrowy rozum tak musi być i nie ma co hejtować

        • 0 1

      • (2)

        jak Radio Erewań,,,Robyg nie niszczy, a buduje. Nie ścieżki rowerowe, a mieszkania, Ten temat już był wielokrotnie wałkowany i wyjaśniany,, już się to robi nudne,

        • 1 0

        • (1)

          Jurek ty się na Radio Erewan nie powołuj bo to żałosne. JAk się nie znasz to nie zabieraj głosu i nie mów nieprawdy. Bo zamydlanie oczu jest doskonałe dla jednej partii. Nawet na retrasmisji z festiwalu filmowego tego dokonali

          • 0 0

          • Prawda jest taka że nikt tu nic nie zniszczył. Pewnie po zakończeniu budowy wszystko wróci do normy. No niestety ale tak

            • 0 1

      • ile razy można wałkować ten temat? sama jeżdżę właściwie codziennie rowerem, i cenie sobie ścieżki rowerowe w Gd, ale wiem że w dżungli nie mieszkamy, sporo się buduje i remontuje, wiec trzeba być gotowe na takie kompromis, a przejechać śmiało można:)

        • 1 0

    • A po wyborach...?

      • 0 1

  • Ostatnia plaga wśród rowerzystów, zwłaszcza u pań, to jazda rowerem z telefonem przy uchu. (4)

    Ostatnio taki jeden zakończył jazdę po spotkaniu ze słupem, o czym informowały wszystkie media.

    • 12 6

    • Idiota na rowerze sam się eliminuje

      Idiota w samochodzie zabija innych. Taka jest drobna różnica.
      Może zajmij się prawdziwymi zagrożeniami, bo rozmowa przez telefon podczas jazdy autem, pisanie sms i inne czynności są na porządku dziennym. A walnięcie w słup rowerem możesz wysłać do śmiechu warte (był taki program kiedyś przed epoką 10 najlepszych fail'ów na jutube).

      • 9 4

    • Bo to ci sami co gadaja przez telefon jadac samochodem

      • 8 0

    • a u kierowców to nie plaga?

      • 3 2

    • Do więzieni z "przestempcom' !!111jedenjeden

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum