• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi i rowerzyści tracą na nowych miejskich i prywatnych inwestycjach?

Krzysztof Koprowski
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego. Droga rowerowa na ul. Rakoczego została zlikwidowana ze względu na budowę prawoskrętu do nowego osiedla. Zdaniem RM może to grozić koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego.

Czy podczas inwestycji deweloperskich i miejskich remontów w Gdańsku dochodzi do niszczenia chodników i dróg rowerowych? Tak uważają działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia, którzy zapowiedzieli poinformowanie o tym nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących wydatkowanie środków unijnych. Urzędnicy miejscy uspokajają, że nic takiego nie ma miejsca.



Czy miasto powinno zgadzać się na zwężanie chodników dla potrzeb inwestycji deweloperskich?

W tym tygodniu działacze stowarzyszenia Rowerowa Metropolia przedstawili kilka przykładów przebudowy chodników i dróg rowerowych, odbywających się w ramach inwestycji miejskich i prywatnych deweloperów. Ich zdaniem przebudowy te zostały zrealizowane niezgodnie z prawem i stworzyły przestrzeń niezgodną z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

- W Gdańsku dochodzi do łamania prawa przez urzędników, którzy wydają zgody na zwężanie chodników w ramach przebudowy ulic związanych z prywatnymi inwestycjami - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Jednocześnie włodarze chwalą się tytułem "Rowerowej Stolicy Polski" i mówią o "przywracaniu miasta pieszym".
Działacze RM jako przykłady takich działań podają:

Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych. Nowy, wąski przystanek autobusowy przy ul. Okopowej to zdaniem RM jeden z przykładów budowy infrastruktury w ramach porozumienia miasta z deweloperem kosztem wygody pieszych.

Zwrot dofinansowania unijnego za przebudowę ul. Rakoczego?



- W przypadku ul. Rakoczego zdewastowano kluczową drogę rowerową z Moreny do Śródmieścia, która została wykonana niecałe trzy lata temu dzięki unijnemu wsparciu finansowemu [w ramach budowy trasy tramwajowej na Piecki-Migowo - dop. red.]. Oznacza to ingerencję w tzw. okres trwałości projektu, czyli czas, w którym nie wolno dokonywać istotnych zmian w inwestycji, która mogłaby zagrozić jej skutkom i celom. W tym przypadku okres ten obowiązuje co najmniej do grudnia br. - zwraca uwagę Jackowski.
Miejscy urzędnicy informują, że na ul. Rakoczego wciąż nie dokonano odbioru robót, a projekt prac w pasie drogowym "nie zakładał przerwania ciągłości ruchu rowerowego". Ponadto, zdaniem urzędników, tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych może wyrokować, czy trwałość projektu została przerwana.

- Przebudowywany odcinek w nie został odebrany przez zarządcę drogi, czyli Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a prace w tym miejscu nie zostały zakończone. Odbiory zweryfikują poprawność realizacji inwestycji. W tej sytuacji nie można mówić o naruszeniu trwałości projektu. Nowy projekt w najbliższych dniach trafi do uzgodnienia w GZDiZ. Zakładamy, że do połowy października prace zostaną zakończone - mówi Olimpia Schneider z biura prezydenta Gdańska ds. komunikacji i marki miasta.
Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego. Na ul. Chłopskiej stary asfaltowy chodnik z drogą rowerową, wyznaczoną białą farbą, został zwężony, aby wybudować nowe miejsca parkingowe, z których - zdaniem działaczy RM - korzystają mieszkańcy pobliskiego budynku deweloperskiego.

Aktywiści domagają się przeprowadzenia kontroli



W przypadku zlikwidowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej miasto planuje wykonanie oznakowania, które dopuści do wspólnego poruszania się po chodniku pieszych i rowerzystów.

- Złożymy wnioski do organów kontroli nadzoru budowlanego oraz instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych. Liczymy również na naprawę infrastruktury, która powstała z naruszeniem prawa oraz wyciągnięcie konsekwencji wobec urzędników, którzy nie dopełnili swoich obowiązków i pozwolili na złamanie prawa - zapowiada Roger Jackowski.
Przesuń aby
porównać

Opinie (195) 4 zablokowane

  • a może niech Jackowski wpierw się zajmie nauką kultury (8)

    jazdy na rowerze. Rowerzyści notorycznie łamią przepisy. 1. Jazda po chodnikach mimo, że mają ulicę. 2. Jazda przez przejścia dla pieszych mimo, że prawo nakazuje zejście z roweru i przeprowadzenie go przez przejście.

    • 29 31

    • 1. A na większość ścieżek, trzeba wjeżdżać z chodników/przejść dla pieszych
      2. Szczególnie zadowoleni są z tego przepisu kierowcy, którzy lubią marnować czas. A tak poważniej przepis jest głupi, wystarczyłoby wprowadzić obowiązek zatrzymania się przed wjazdem na przejście (bez sygnalizacji)

      • 4 3

    • Ty sie lepiej zajmij kierowcami na chodnikach, drogach rowerowych i trawnikach. Oraz jezdzacych po miescie jak wariaci.

      • 9 4

    • (3)

      Rowerzyści to zagrożenie dla zdrowia i życia pozostałych użytkowników dróg

      • 13 12

      • Faktycznie wszędzie pełno rowerzystów morderców (1)

        Zabijają cała jedna osobę raz na 2-3 lata mordercy. Pod kołami samochodu za to nikomu nie dzieje się krzywda.

        • 14 5

        • Nie licząc tych śmiesznych 10 ofiar śmiertelnych dziennie :)

          To w granicach błędu statystycznego.

          • 12 1

      • Tak, to oni prowadzą dwutonowe rowery

        I jeżdżą 90 tam gdzie można 50. Zabijają ludzi na przejściach, bied****arze

        • 11 5

    • Za swoje postępowanie każdy odpowiada sam

      Co ma niby robić niejaki Jackowski?

      • 11 5

    • roger to anarchista

      więc o czym ty piszesz

      • 5 10

  • Aktywiści od Kacperka?

    • 8 6

  • W wyborach nie pójdę głosować na któregoś z kandydatów

    Tylko przeciwko budyniowi

    • 3 10

  • pytanie o wiarygodność

    Znowu te same zarzuty . Ok to jest słabe. Developeriada na całego. Brak koordynacji . Rozpieprza się swieżo wybudowane rzeczy bo kabelek się ciągnie do paru nowych domów. Zawłaszczanie przestrzeni publicznej. Dziwne priorytety kosztem mieszkańców .Ale jest pytanie o wiarygodność tej kampanii. Panie Jackowski i Szanowna Redakcjo skoro metropolia to nie tylko Gdańsk. Jak jadę z Gdyni do Gdańska to połowę trasy mam w Gdyni. Rozumiem ,że skoro Pan Jackowski jest po słowie z Pania Pomazką i ma być or w UM Gdańsk a Szanowna Redakcja się tak w ten proces jego angażu angażuje to nie będzie mąciła POwskich koalicyjek i gdzieś sprawdzała takie nieistotne miejsca jak Gdynia, Sopot (tym bardziej- to jest dopiero wspaniały przykład jak PO kocha rower), albo mkt. po co? Skoro materiał na grilla to postPOwskie osoby.
    Obawiam się, że po wyborach stracicie zainteresowanie.

    • 9 9

  • (1)

    "skorzystali na tym mieszkańcy pobliskiego budynku mieszkalnego, zbudowanego kilka lat temu przez trójmiejskiego dewelopera" - uwielbiam takie pieprzenie kalesoniarzy. Uwaga! To zbudował deweloper, więc to jest źle, nieczyste! Jeszcze księdza zawołajcie, żeby egzorcyzmy odprawił. Bo przecież to, że zyskali mieszkańcy tego bloku, mieszkańcy tego miasta - to jest nieważne. Ważne, że kalesoniarze nadal nie przejęli 100% ulic tego miasta. Gardzę wami.

    • 23 43

    • Jak skorzystaja mieszkancy skoro rowerem z domu nie wyjada?

      • 5 2

  • Jak urzednicy dostana koperte to dokonaja odbioru.

    • 10 6

  • Nie tylko drogii rowerowe

    Tak jest nie tylko z drogami rowerowymi, ale także z innymi inwestycjami w GDN.
    Położa nowy chodnik w ramach budżetu obywatekskiego lub wyremontuja drogę, za 1/2 roku wchodzi inny inwestor i wymienia rury ciepłownicze niszcząc wszystko co zrobiono. Planowanie inwestycji w GDN nie istnieje, wszystko jest robione na odwał, byle zrobić. Najgorsze jest to że nikt tego nie kontroluje.

    • 26 6

  • Rowerowi znów świrują (3)

    • 75 143

    • Tu nie chodzi o rowery (1)

      Tylko o ludzi

      • 22 4

      • W czym problem?

        Mają absolutną rację, jeśli chodzi o podane zastrzeżenia. Sytuacja na Rakoczego jest nie do przyjęcia, tym bardziej, że tam jest masa miejsca i można było w momencie budowania wjazdu na osiedle "przesunąć" chodnik ze ścieżką w prawo, patrząc od strony Moreny i by nie doszło do ucięcia ścieżki na jakieś 30-40 metrów.

        • 25 2

    • wystarczy nie wchodzic w kategorie artykuły / rowery. i masz problem z głowy

      • 24 11

  • Doigrasz sie (2)

    Adamowicz z Bielawskim doigracie się szybko. Mafia Gdanska. Oby PiS jak najszybciej się za was zabrał. Czekam na Wasze mordy w wiezieniu

    • 14 14

    • tania sztuczka, piszac o wyimaginowanej "Mafii Gdanskiej" odwracasz uwage od rzeczywistej coraz bardziej rozrastajacej sie mafii specjalisty od miesiaczek

      • 8 5

    • Pisowski kretyn się odezwał. W więzieniach wylądują pisiory, włącznie z Adrianem.

      • 9 4

  • To tylko kolejny element długoletniego planu

    Wg niego Gdansk ma być autostradą z parkingami i „aneksem miejskim”

    • 15 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum