• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Rower Metropolitalny będzie atrakcyjny cenowo?

Krzysztof Koprowski
22 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rower miejski w Warszawie okazał się ogromnym sukcesem. To wynik dużej liczby stacji, dobrej promocji i atrakcyjnego cennika. Czy u nas będzie podobnie? Wkrótce się przekonamy. Rower miejski w Warszawie okazał się ogromnym sukcesem. To wynik dużej liczby stacji, dobrej promocji i atrakcyjnego cennika. Czy u nas będzie podobnie? Wkrótce się przekonamy.

Wśród pięciu największych polskich miast tylko w Krakowie pobierana jest opłata od pierwszej sekundy wypożyczenia jednośladu. Jednocześnie Kraków jako jedyny posiada system roweru bezstacyjnego, czyli rozwiązania, które pojawi się również w Trójmieście. Porównaliśmy ceny rowerów miejskich z największych miast z planowanymi cenami Roweru Metropolitalnego.



Jak często będziesz korzystał(a) z roweru miejskiego w Trójmieście?

Jeszcze w tym roku na ulicach Trójmiasta i kilku gmin w regionie powinny pojawić się pierwsze jednoślady Roweru Metropolitalnego (to nazwa robocza systemu - został ogłoszony konkurs na docelową nazwę). System na "pełnych obrotach" ma ruszyć najpóźniej 1 marca 2019 r.

Choć obecnie nie wiadomo jeszcze, która firma zajmie się jego techniczną obsługą, to znany jest maksymalny cennik opłat:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Krakowski rower miejski z panelem do wypożyczania nad tylnym kołem. To jednocześnie jedyny system spośród pięciu największych miast, którego operatorem nie jest firma Nextbike, lecz BikeU. Krakowski rower miejski z panelem do wypożyczania nad tylnym kołem. To jednocześnie jedyny system spośród pięciu największych miast, którego operatorem nie jest firma Nextbike, lecz BikeU.
Czy taka oferta cenowa wypada atrakcyjnie na tle pozostałych polskich miast? Zestawiając cenniki rowerów miejskich Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania oraz maksymalnego poziomu opłat Roweru Metropolitalnego, pod uwagę wzięliśmy cztery rodzaje użytkowników:

  1. osobę sporadycznie korzystającą z roweru miejskiego (10 razy w miesiącu), pokonującą jednorazowo nie więcej niż 5 km w czasie do 20 minut, a więc z prędkością 15 km/h
  2. osobę korzystającą z roweru przy podróżach do pracy lub szkoły (21 dni w miesiącu), odbywającą za każdym razem dwie podróże nie dłuższe niż 5 km i 20 minut
  3. osobę korzystającą z roweru jw., ale wykonującą w miesiącu łącznie 42 podróże na dystansie 10 km każda (40 minut)
  4. turystę - osobę, która chce wypożyczyć jednorazowo rower na maksymalnie 12 godzin, by zwiedzić miasto.


Dystans 5 km nie jest tutaj przypadkowy - z badań prowadzonych w różnych miastach wynika, że na takim odcinku rower wygrywa z samochodem przy dużym natężeniu ruchu oraz korkach. W odległości 5 km od najbliższego przystanku komunikacji miejskiej, której Rower Metropolitalny ma być "przedłużeniem", osiągalna jest też niemal cała zabudowa w Trójmieście. Prędkość 15 km/h oznacza natomiast umiarkowane tempo jazdy oraz uwzględnia liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Porównanie cen rowerów miejskich w największych miastach Polski
Infogram


Trójmiasto niemal najdroższe na krótkim dystansie



W przypadku użytkownika w wariancie pierwszym i drugim zdecydowanie najkorzystniej pod względem opłat wypadają systemy rowerów miejskich, w których pierwsze 20 minut wypożyczenia jest bezpłatne, czyli w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu oraz Poznaniu.

Należy mieć jednak na uwadze, że wypożyczenie w tych miastach możliwe jest pod warunkiem posiadania na indywidualnym koncie użytkownika co najmniej 10 zł lub gdy zostanie ono powiązane z kartą płatniczą.

W Trójmieście przy podróżach w dwóch pierwszych wariantach najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wykupienie abonamentu rocznego w wysokości 100 zł, co w przeliczeniu na miesiąc przekłada się na ok. 8,33 zł. Pozwala on codziennie na 90-minutowe użytkowanie roweru bez dodatkowych opłat.

To wprawdzie wyższa kwota niż wymienione wcześniej miasta, ale mniej niż w Krakowie, gdzie funkcjonuje rower miejski czwartej generacji, który - podobnie jak Rower Metropolitalny - pozwala na pozostawienie rowerów poza stacjami (wiąże się to z opłatą dodatkową 3 zł).

W stolicy Małopolski każda minuta jazdy rowerem bez żadnego abonamentu kosztuje aż 16 gr. Najtańszy abonament miesięczny to 19 zł lub 179 zł rocznie (system funkcjonuje także zimą), w ramach którego otrzymujemy do wykorzystania każdego dnia pakiet 60 minut. Płacąc natomiast odpowiednio 24 zł lub 224 zł dostajemy codziennie pakiet 90 minut. Po wykorzystaniu tej puli każda minuta jazdy to dodatkowe 5 groszy.

Rower miejski we Wrocławiu jest zdecydowanie najdroższy przy codziennych 40-minutowych podróżach. Rower miejski we Wrocławiu jest zdecydowanie najdroższy przy codziennych 40-minutowych podróżach.

Rower Metropolitalny najtańszy na dłuższych trasach



40-minutowy dojazd do pracy lub szkoły oznacza teoretycznie w każdym mieście opłaty. Teoretycznie, ponieważ bezpłatne 20 minut liczone jest dla wypożyczenia każdego roweru osobno. To oznacza, że 40-minutowa podróż także może być darmowa - o ile zmienimy rower w trakcie jej trwania.

Użytkując za każdym razem tylko jeden rower w trakcie wypożyczenia, najmniej miesięcznie zapłacimy w Trójmieście (ok. 8,33 zł w abonamencie) oraz Krakowie (ok. 18,67 zł w abonamencie).

42 zł wydamy na takie podróże w Warszawie, Łodzi oraz Poznaniu (pod warunkiem jednoczesnego posiadania biletu okresowego, bez niego - 84 zł).

84 zł będą nas kosztowały takie przejazdy we Wrocławiu, gdzie nie przewidziano żadnych zniżek dla posiadaczy biletów okresowych na komunikację miejską.

Rower typu tandem w Warszawie. Mogą podróżować nim jednocześnie dwie osoby, ale opłata pobierana jest jak za wypożyczenie zwykłego roweru. Rower typu tandem w Warszawie. Mogą podróżować nim jednocześnie dwie osoby, ale opłata pobierana jest jak za wypożyczenie zwykłego roweru.

Kraków najtańszy przy 12-godzinnym wypożyczeniu



12-godzinne wypożyczenie z myślą o turystach, bez zmiany roweru w trakcie jego trwania, to już niemały wydatek. Należy przy tym zaznaczyć, że w niemal wszystkich miastach jest to maksymalny czas trwania wypożyczenia, po przekroczeniu którego będzie trzeba uiścić opłatę "karną" w wysokości 200 zł.

Wyjątek stanowi Kraków, gdzie każda kolejna minuta, po upłynięciu 12 godzin wypożyczenia, to 19 gr. Kraków też jako jedyny oferuje w osobnej kategorii pakiet 12-godzinny w cenie 29 zł.

Nieco drożej, bo 31,50 zł będzie kosztowało wypożyczenie na pół dnia roweru w Trójmieście. Tutaj przy wyliczeniu ceny wzięliśmy pod uwagę zakup abonamentu miesięcznego w cenie 10 zł, w ramach którego otrzymujemy 1,5 godz. do wykorzystania dziennie oraz 10,5 godz. płatne po 5 gr za każdą minutę.

W pozostałych miastach taka podróż to wydatek od 43 zł (Poznań, cena dla posiadaczy biletów okresowych) do aż 72 zł w Warszawie.

Stacja roweru elektrycznego w Warszawie. Rowery są ładowane za pomocą elektrozaczepu przy przednim kole, a poziom naładowania sygnalizowany diodami na wyświetlaczu nad tylnym kołem. Nie wolno tutaj oddawać tradycyjnych rowerów. Stacja roweru elektrycznego w Warszawie. Rowery są ładowane za pomocą elektrozaczepu przy przednim kole, a poziom naładowania sygnalizowany diodami na wyświetlaczu nad tylnym kołem. Nie wolno tutaj oddawać tradycyjnych rowerów.

Rowery elektryczne, dziecięce, cargo



Zestawiając ze sobą oferty rowerów miejskich warto wspomnieć też o kilku ciekawych rozwiązaniach, podnoszących ich atrakcyjność.

Tu bez wątpienia najwięcej do zaoferowania ma Warszawa, w której wypożyczyć można "standardowy" rower dla osoby dorosłej, rower dziecięcy, tandem oraz rower elektryczny.

O ile rowery typu tandem można pozostawiać w stacjach dla rowerów standardowych, to już rowery dziecięce oraz elektryczne posiadają indywidualne stanowiska.

Dla rowerów elektrycznych (mają się one również pojawić w Trójmieście) obowiązuje też osobny cennik: pierwsze 20 minut jest bezpłatne, 20-60 min wypożyczenia kosztuje 6 zł, zaś druga i każda kolejna godzina 14 zł.

Rowery dziecięce dostępne są także w Poznaniu. W stolicy Wielkopolski na stacjach wypożyczania znaleźć można dodatkowo rowery dla dorosłych z fotelikami dziecięcymi.

  • Rower cargo w Łodzi, którym można przewieźć większy bagaż lub maksymalnie czworo dzieci.
  • Wnętrze przestrzeni bagażowej łódzkiego roweru cargo.
  • W Warszawie (nz.) i Poznaniu wypożyczyć można również rowery dziecięce.
  • Rower miejski z fotelikiem dziecięcym w Poznaniu.
W Łodzi w ofercie jest kilka rowerów typu cargo, czyli ze skrzynią w przedniej części jednośladu. Można nimi przewieźć np. duże zakupy, ale również nie więcej niż czwórkę dzieci, z myślą o których w przestrzeni ładunkowej znajdują się ławeczki oraz pasy.

W Krakowie, jak już wspomniano, rowery można pozostawiać poza stacjami za dodatkową opłatą 3 zł. "Odprowadzenie" tak pozostawionego roweru do stacji przez inną osobę premiowane jest 1-złotowym zasileniem konta osoby odprowadzającej jednoślad.

Opinie (247) 10 zablokowanych

  • (6)

    Jak to jest? Reklama banku na rowerze ,czyli jeżdżę reklamuję bank i jeszcze za to płacę? Chyba kogoś pogieło. Może skorzystam z tego wehikułu jak reklam nie będzie,bo nie mam zamiaru frajera z siebie robić.

    • 28 5

    • Jak kupisz rower Scott to tez zaklejasz nazwe

      jak znaczek na Polsacie? A z najeczków i swoich adasiów odrywasz znaczki żeby nie reklamować?

      • 3 4

    • a ty myslisz ze to się da utrzymać cały system z tych 10gr za minute? (2)

      jak tak to stawaj do konkursu.

      • 1 1

      • (1)

        A podatki płacimy na co? Na premie dla urzędników?

        • 0 1

        • Chcesz płacić też działkę banku?

          • 0 0

    • jak czekasz na autobus to też tylko na ten bez reklam ?

      • 1 0

    • Reklamówka...

      A reklamówki w sklepie?
      Też się za nie płaci...

      • 0 0

  • może najpierw niech wreszcie powstanie ten rower. (1)

    • 7 1

    • zaraz zaraz, to nie jest nieważne
      raz zrobionej taryfy te buce nie zmienią już nigdy, inaczej niż podrażając ją!
      co prawda uważam, że te chamidła są z zasady nieperzekonywalne,
      ale gdyby zrobić łomo jak przy ACTA, to można by wymusić jakąś zmianę...

      • 0 0

  • widzę ze autor stosuje kreatywną arytmetykę (7)

    a konkretnie odnoszę się do abonamentu 100PLN, jako ze wychodzi mu 8,33PLN na miesiąc...

    tylko że...

    ani jeden z tych systemów nie jest dostępny 12 miesięcy w roku - o czym nawiedzeni 'cyklisci' z forum zapominają

    jeśli byłby (a nie jest) czynny 10 miesięcy, to wychodzi i tak 10PLN, jeśli 8 miesięcy to 12,50PLN

    uprasza się by nie manipulować informacjami :))

    • 31 2

    • (2)

      Trójmiejski system będzie czynny przez cały rok.

      • 3 3

      • jesteście jak taki PiS +
        rower będzie takim samym sukcesem jak Polskie samochody elektryczne
        ba on już jest sukcesem mimo iż tak jak tych samochodów nikt go nie widział

        • 4 2

      • doprawdy? kto to powiedział?

        • 3 0

    • (3)

      mam nadzieje że wygra nextbike z paru względów

      - sami chcą by system nie opierał się wyłącznie na smartfonach
      - sa obecni w wielu miastach (także poza granicami Polski), a wystarczy raz się zarejestrowac i bez problemu wtedy już można korzystac w innych miastach

      • 1 0

      • A ja mam nadzieję, że nie (2)

        I że dzięki temu nie trzeba będzie targać rowerów do stacji...

        • 0 0

        • jak targac? (1)

          czlowieku, w warszawie gdzie sie nie obejrzysz stoi stacja...

          • 0 0

          • W Krakowie zostawiasz gdziekolwiek.

            Nie powiesz mi, że to nie jest lepsze, niż stacje, nawet jakby miały być co 50m

            • 0 0

  • (3)

    W Warszawie jest prosty system. Przelewasz na konto 10 zł i jeżeli jeździsz do 20 minut nic nie płacisz. Jeżeli przekroczysz 20 minut i jeździsz do 60 minut, to system pobierze z Twojego konta 1zł. Większość tras pokonujesz do 20 minut i nie ponosisz żadnych kosztów. Gdańskie urzędasy jak zwykle robią wszystko żeby skroić ludzi, wciskają kit ze niby taniej a będzie o wiele drożej

    • 41 0

    • W Wawie nie ma abonamentu i to jest duza zaleta tego systemu (1)

      I to jest kluczem do sukcesu i popularnosci. Placisz jesli jezdzisz dlugo. Zwykle wystarcza 20 minut co oznacza ze rower jest dla Ciebie za darmo - i o to wlasnie chodzi by nie jechac autem 3-4 km. Nawet jesli przekraczasz 20 min to koszt jest niski w porownaniu z biletem. Abonament zniecheci osoby jezdzace okazyjnie. Ps. Rowery w wawie sa dostepne 8 miesiecy w roku.

      • 5 0

      • I można sobie 'resetować' licznik co 20 minut, nie płacąc absolutnie nic, jeżdżąc nawet 10 godzin dziennie.

        • 1 0

    • System ma być za darmo ale dla miasta

      Mechanizm tak jest ułożony:
      Dopłata z UE by operator nie ponosił kosztów zakupu rowerów. Ma zarobić na koszty obsługi i zysk z opłat za wypożyczenie. Miasto nie ma zamiaru dopłacać ani złotówki bo jest biedne . Żyje tylko z funduszy UE. Skoro nie ma np. Odrębnego funduszu UE na remonty chodników to łazimy po dziurawych . Proste.

      • 0 0

  • taa... (1)

    to teraz czekam na newsa o pierwszym rowerze miejskim wrzuconym do Motławy :).

    • 20 1

    • Ha,ha,ha. Made my day.

      Fizda miała czas pisać do wyborczej a nie mogła wyjąć tego roweru z wody. Nie byłaby bohaterką :D

      • 1 0

  • Ukradną, a GPS wymontują i zawiozą do Ukrainy

    • 10 3

  • (4)

    Rower metropolitalny to kolejna metoda na obdzielanie naszymi podatkami urzędników i różnych firemek
    czy realizowany przez samorząd "projekt" będzie opłacalny? oczywiście że nie
    a że można inaczej i bez urzędników pokazuje np prywatna wypożyczalnia skuterów elektrycznych blinkee... których pełno na naszych ulicach

    • 18 5

    • (1)

      Blinkee? Pełno na ulicach? To jest żart, a nie system. W całym Trójmieście raptem kilkanaście skuterów, z czego większość zawsze rozładowana.

      • 7 1

      • Na tym to polega.

        Nie jeździ, to nie zepsują. Biznes się kręci. Co z tego że 50% rozładowanych, system dalej działa, kasa leci będą premie i ordery.

        • 2 0

    • (1)

      W tym momencie w całym Gdańsku jest zaledwie 5 skuterów, z czego 4 są rozładowane do kompletnego zera.

      • 1 0

      • sorry ale wszedłem na stronę firmy i wynika z niej że pojazdów jest 16, akurat! na tyle prywatnej firmie starczyło, robi to za swoje, no i elektryczny skuter jest "ciut" droższy niż rower, grunt że nie za nasze

        • 0 0

  • (1)

    Przyjdzie samozwańczy szeryf 65 letni ormowiec i porysuje rower, bo wg niego zle zaparkowany...

    • 3 7

    • naucz się bucu poprawnie parkować twojego szrota poniemieckiego
      i nie przenoś swoich obsesji wszędzie, na wszystkie fora,
      bo cię zamkną w domu bez klamek,
      nareszcie

      • 2 0

  • Wow, serio narzekacie na usługę kosztującą 10 zł miesięcznie? To jedno piwo albo kawa w knajpie...

    • 5 6

  • KISS

    Ten system opłat jest trochę zbyt skomplikowany. Keep it simple, stupid!

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum