Czy Rower Metropolitalny będzie atrakcyjny cenowo?
Wśród pięciu największych polskich miast tylko w Krakowie pobierana jest opłata od pierwszej sekundy wypożyczenia jednośladu. Jednocześnie Kraków jako jedyny posiada system roweru bezstacyjnego, czyli rozwiązania, które pojawi się również w Trójmieście. Porównaliśmy ceny rowerów miejskich z największych miast z planowanymi cenami Roweru Metropolitalnego.
Choć obecnie nie wiadomo jeszcze, która firma zajmie się jego techniczną obsługą, to znany jest maksymalny cennik opłat:
- jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
- abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
- abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
- oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.
Czy taka oferta cenowa wypada atrakcyjnie na tle pozostałych polskich miast? Zestawiając cenniki rowerów miejskich Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania oraz maksymalnego poziomu opłat Roweru Metropolitalnego, pod uwagę wzięliśmy cztery rodzaje użytkowników:
- osobę sporadycznie korzystającą z roweru miejskiego (10 razy w miesiącu), pokonującą jednorazowo nie więcej niż 5 km w czasie do 20 minut, a więc z prędkością 15 km/h
- osobę korzystającą z roweru przy podróżach do pracy lub szkoły (21 dni w miesiącu), odbywającą za każdym razem dwie podróże nie dłuższe niż 5 km i 20 minut
- osobę korzystającą z roweru jw., ale wykonującą w miesiącu łącznie 42 podróże na dystansie 10 km każda (40 minut)
- turystę - osobę, która chce wypożyczyć jednorazowo rower na maksymalnie 12 godzin, by zwiedzić miasto.
Dystans 5 km nie jest tutaj przypadkowy - z badań prowadzonych w różnych miastach wynika, że na takim odcinku rower wygrywa z samochodem przy dużym natężeniu ruchu oraz korkach. W odległości 5 km od najbliższego przystanku komunikacji miejskiej, której Rower Metropolitalny ma być "przedłużeniem", osiągalna jest też niemal cała zabudowa w Trójmieście. Prędkość 15 km/h oznacza natomiast umiarkowane tempo jazdy oraz uwzględnia liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
Trójmiasto niemal najdroższe na krótkim dystansie
W przypadku użytkownika w wariancie pierwszym i drugim zdecydowanie najkorzystniej pod względem opłat wypadają systemy rowerów miejskich, w których pierwsze 20 minut wypożyczenia jest bezpłatne, czyli w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu oraz Poznaniu.
Należy mieć jednak na uwadze, że wypożyczenie w tych miastach możliwe jest pod warunkiem posiadania na indywidualnym koncie użytkownika co najmniej 10 zł lub gdy zostanie ono powiązane z kartą płatniczą.
W Trójmieście przy podróżach w dwóch pierwszych wariantach najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wykupienie abonamentu rocznego w wysokości 100 zł, co w przeliczeniu na miesiąc przekłada się na ok. 8,33 zł. Pozwala on codziennie na 90-minutowe użytkowanie roweru bez dodatkowych opłat.
To wprawdzie wyższa kwota niż wymienione wcześniej miasta, ale mniej niż w Krakowie, gdzie funkcjonuje rower miejski czwartej generacji, który - podobnie jak Rower Metropolitalny - pozwala na pozostawienie rowerów poza stacjami (wiąże się to z opłatą dodatkową 3 zł).
W stolicy Małopolski każda minuta jazdy rowerem bez żadnego abonamentu kosztuje aż 16 gr. Najtańszy abonament miesięczny to 19 zł lub 179 zł rocznie (system funkcjonuje także zimą), w ramach którego otrzymujemy do wykorzystania każdego dnia pakiet 60 minut. Płacąc natomiast odpowiednio 24 zł lub 224 zł dostajemy codziennie pakiet 90 minut. Po wykorzystaniu tej puli każda minuta jazdy to dodatkowe 5 groszy.
Rower Metropolitalny najtańszy na dłuższych trasach
40-minutowy dojazd do pracy lub szkoły oznacza teoretycznie w każdym mieście opłaty. Teoretycznie, ponieważ bezpłatne 20 minut liczone jest dla wypożyczenia każdego roweru osobno. To oznacza, że 40-minutowa podróż także może być darmowa - o ile zmienimy rower w trakcie jej trwania.
Użytkując za każdym razem tylko jeden rower w trakcie wypożyczenia, najmniej miesięcznie zapłacimy w Trójmieście (ok. 8,33 zł w abonamencie) oraz Krakowie (ok. 18,67 zł w abonamencie).
42 zł wydamy na takie podróże w Warszawie, Łodzi oraz Poznaniu (pod warunkiem jednoczesnego posiadania biletu okresowego, bez niego - 84 zł).
84 zł będą nas kosztowały takie przejazdy we Wrocławiu, gdzie nie przewidziano żadnych zniżek dla posiadaczy biletów okresowych na komunikację miejską.
Kraków najtańszy przy 12-godzinnym wypożyczeniu
12-godzinne wypożyczenie z myślą o turystach, bez zmiany roweru w trakcie jego trwania, to już niemały wydatek. Należy przy tym zaznaczyć, że w niemal wszystkich miastach jest to maksymalny czas trwania wypożyczenia, po przekroczeniu którego będzie trzeba uiścić opłatę "karną" w wysokości 200 zł.
Wyjątek stanowi Kraków, gdzie każda kolejna minuta, po upłynięciu 12 godzin wypożyczenia, to 19 gr. Kraków też jako jedyny oferuje w osobnej kategorii pakiet 12-godzinny w cenie 29 zł.
Nieco drożej, bo 31,50 zł będzie kosztowało wypożyczenie na pół dnia roweru w Trójmieście. Tutaj przy wyliczeniu ceny wzięliśmy pod uwagę zakup abonamentu miesięcznego w cenie 10 zł, w ramach którego otrzymujemy 1,5 godz. do wykorzystania dziennie oraz 10,5 godz. płatne po 5 gr za każdą minutę.
W pozostałych miastach taka podróż to wydatek od 43 zł (Poznań, cena dla posiadaczy biletów okresowych) do aż 72 zł w Warszawie.
Rowery elektryczne, dziecięce, cargo
Zestawiając ze sobą oferty rowerów miejskich warto wspomnieć też o kilku ciekawych rozwiązaniach, podnoszących ich atrakcyjność.
Tu bez wątpienia najwięcej do zaoferowania ma Warszawa, w której wypożyczyć można "standardowy" rower dla osoby dorosłej, rower dziecięcy, tandem oraz rower elektryczny.
O ile rowery typu tandem można pozostawiać w stacjach dla rowerów standardowych, to już rowery dziecięce oraz elektryczne posiadają indywidualne stanowiska.
Dla rowerów elektrycznych (mają się one również pojawić w Trójmieście) obowiązuje też osobny cennik: pierwsze 20 minut jest bezpłatne, 20-60 min wypożyczenia kosztuje 6 zł, zaś druga i każda kolejna godzina 14 zł.
Rowery dziecięce dostępne są także w Poznaniu. W stolicy Wielkopolski na stacjach wypożyczania znaleźć można dodatkowo rowery dla dorosłych z fotelikami dziecięcymi.
W Łodzi w ofercie jest kilka rowerów typu cargo, czyli ze skrzynią w przedniej części jednośladu. Można nimi przewieźć np. duże zakupy, ale również nie więcej niż czwórkę dzieci, z myślą o których w przestrzeni ładunkowej znajdują się ławeczki oraz pasy.
W Krakowie, jak już wspomniano, rowery można pozostawiać poza stacjami za dodatkową opłatą 3 zł. "Odprowadzenie" tak pozostawionego roweru do stacji przez inną osobę premiowane jest 1-złotowym zasileniem konta osoby odprowadzającej jednoślad.
Opinie (247) 10 zablokowanych
-
2018-04-23 13:07
Lepiej kupić rower
To sie nie opłaca za 12 zl mam bilet całodobowy, moge jeździć autobusami i tramwajami !
- 0 2
-
2018-04-23 13:00
"Darmowe" 20 minut
Warto zwrócić uwagę na to, że "darmowe" 20 minut nie jest tak naprawdę darmowe, bo koszty operatora pokrywa miasto. Oznacza to, że użytkownik nie płaci bezpośrednio, tylko pośrednio w podatkach. W Krakowie miasto nic nie dopłaca, dlatego nie ma tych "darmowych" minut.
- 0 1
-
2018-04-23 12:10
Kasa kasa nawet za rowerki
Prędzej kaktus mi urośnie jak skorzystam może niech Gdańsk zrobi jeszcze płatna wypożyczalnię tornistrow albo wprowadzi abonament za huśtawki na placach zabaw
- 1 1
-
2018-04-22 12:15
Świetnie, że w Trójmieście będzie system roweru bezstacyjnego (6)
czyli zostawiasz rower w innym miejscu niż bierzesz. Takie rowerowe traficar
- 21 13
-
2018-04-23 11:12
Wszędzie tak jest, ale mi halo
- 0 1
-
2018-04-22 13:41
To wlasnie slabe. Rowery beda lezaly po krzakach albo zgarna je zlomiarze
- 11 3
-
2018-04-22 12:52
Tu jest śmieszny patent, bo rowery muszą mieć wszystko, co potrzebne do bezstacyjnego.
Wygląda na to, że dla nieelektrycznych stacje będą po prostu słupkami bez specjalnych funkcji.
- 2 1
-
2018-04-22 12:19
(1)
Bzdura, w syrenie stacyjnym rower możesz zostawić w innym miejscu. Patrz jak jest w Warszawie
- 3 3
-
2018-04-22 12:38
Przeczytaj jeszcze raz bo chyba nie rozumiesz różnicy między stacyjnym a bezstacyjnym
System bezstacyjny, o którym pisałem, ma Kraków a nie Warszawa
- 6 1
-
2018-04-22 12:22
Jakiś ty nie mądry.
- 1 1
-
2018-04-23 11:10
Rychło w czas:)
W najlepszych największych miastach są juz od roku samochody elektryczne wprowadzane, bo rowery sa od 5-6 lat....:) a tu wielkie halo. No, no, no...:) warto może o jakies normalne ścieżki zadabać
- 1 0
-
2018-04-23 10:25
Auyor zapomnial o waznym szczegole
W Warszawie oddasz rower po 20min i wezmiesz następny - dalej masz za darmo. Plus, system bezstacyjny? Rowery beda sie gdzies walac.. w Wawie stacje sa co chwila i przynajmniej jest porzadek.
- 2 0
-
2018-04-23 09:49
Rowerek
Posiadam swoje rowery a dziennie pokonuje 50 -70 km .
- 1 0
-
2018-04-22 18:58
Zawsze jak jest po górkę należy się 1 grosz (1)
od jednego pedałnięcia zwrotu pedałującemu,co jest oczywiste
- 0 1
-
2018-04-23 09:39
I tyle zniżki i metrów
liczy metropolia
- 1 1
-
2018-04-22 12:11
) (7)
10 zł za miesiąc to grosze,"ponoć" średnie zarobki u nas to 5200 zł na rękę.
- 47 17
-
2018-04-22 17:50
Ja od roku jestem bezrobotny, bez prawa do zasiłku. (2)
Dla bezrobotnych będzie za darmo?
- 4 2
-
2018-04-22 21:22
A (1)
A dokąd się spieszysz, do pracy czy domu.
- 4 2
-
2018-04-23 08:20
Na wolontariat
- 2 0
-
2018-04-22 15:21
uwaga
plus 10 gr za minutę (poza 10 zł za abonament).
- 2 1
-
2018-04-22 12:50
Nawet jak zarabiasz 2000 na rękę (1)
10 PLN to dalej jedno piwo w knajpie...
- 12 3
-
2018-04-22 13:27
Wole na piwo wydać, niż na rower...
- 5 16
-
2018-04-22 12:32
Poproszę o link do badań, z ktorych wyszła taka kwota
Chyba że pani billowa jest kłamczuszką.
- 5 5
-
2018-04-23 07:46
Zawsze znajdzie się ktoś, komu zawsze będzie źle. 10 złotych? Czemu nie 5? Albo 2? Polakowi nie dogodzisz.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.