• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • Ile dulskiewicz

    Dostaje za role prezesa?

    • 2 0

  • PDW Stefan

    • 1 0

  • Plan naprawczy to dokapitalizowanie

    Wyprodukować nowe stacje bazowe. To one powinny być sercem systemu. Rowery powinny się same ładować. Klient odpina z kabla rower i jedzie , przypina i oddaje. Ogromne są obecnie koszty logistyczne z rozwożeniem baterii. Poza tym , bzdurą jest ,,rower elektryczny" za te pieniądze można podstawić 3 x więcej zwykłych rowerów.

    • 7 3

  • (5)

    Mevo, spalarnia, pkm, budzet obywatelski, zwykla loteria podatkowa, palmiarnia w oliwie, forum gdansk, bilet metropolitarny itp itd - czy s trojmiescie da sie cos zrobic konstruktywnego bez opoznien, afer, wtop ???

    • 60 8

    • Da się . Da się np. kupić nowy łańcuch wysadzany bursztynami dla nowej pani prezydent.

      • 0 0

    • co chcesz od Forum ? (1)

      • 1 13

      • Zeby zniknelo.

        • 1 0

    • nie da sie, ponieważ to miasta w których od przeszło 20 lat rządzą ci sami ludzie

      ew. ich progenitura.

      • 5 1

    • tristar :)

      • 13 3

  • (3)

    Umowa nie zostanie zerwana z prostego powodu i nie jest wcale nim troska o mieszkańców i powodzenie projektu .
    Po prostu firma krzak wygrała przetarg z realnym poręczeniem innej firmy ale do max. wysokości gwarancji bankowej.
    I teraz w przypadku zerwania umowy samorząd otrzyma wypłatę kwoty gwarancji o ile owa gwarancja jest tzw. „ nieodwołalna , bezwarunkowa i na pierwsze wezwanie „ ,jeżeli nie jest ,to firma zaskarży wypłatę gwarancji w banku a ten może wstrzymać jej wypłatę i oświadczyć ,że w związku z wątpliwościami oczekuje postanowienia sądowego .
    W takim wypadku samorząd będzie zmuszony egzekwować kary z majątku spółki z .o.o czyli pewnie z wpłaconych 5 tys. pln. kapitału i rowerów ... za które już zapłacono z pieniędzy podatników , a które pewnie już się rozpłynęły .
    Ale skoro kary wielokrotnie przekraczają majątek spółki , zarząd jest zobowiązany do ogłoszenia upadłości bo inaczej członkowie odpowiadają majątkiem prywatnym.
    Zbliżają się wybory i tylko dlatego nieroby z samorządu chcą ciągnąć sprawę dalej kłamiąc ludziom ( wyborcom ) o jakimś enigmatycznym planie naprawczym.
    Po wyborach projekt upadnie , kasa przepadnie a winnych nie będzie bo mając protekcję nie maja się czego bać , w końcu odpowiadają max. do 3-krotności własnego wynagrodzenia.
    Dlatego należy przy urnach pamiętać kto i z jakiej opcji politycznej stał za tym pseudo projektem .

    • 23 2

    • (1)

      A cz aby rowery nie przeszły na własność zamawiającego a Nextbike jest tylko operatorem?

      • 1 0

      • Jeśli nawet przeszły na własność to moim zdaniem bez wsparcia technicznego , części zamiennych itp.itd. ich wartość jest na poziomie cen skupu złomu.
        Nasi fachowcy w UM dobrze o tym wiedzą ,że nie znajdą nikogo , kto chciałby przystąpić do nowego przetargu , którego przedmiotem miała by być reanimacja trupa czyli obecnego systemu Mevo.
        Titanic tonie ale orkiestra będzie grała do samego końca tzn. do wyborów .
        A potem będą komisje , prokuratura, rzeczoznawcy ...a na końcu i tak nie znajdą winnych .
        Przecież sami siebie nie będą chcieli ukarać.
        Urzędas jest nietykalny w tym chorym i skorumpowanym kraju.

        • 4 0

    • Ten przekręt śmierdzi na kilometr

      • 1 0

  • Chwilaaa (3)

    Dosteonosc wzrosla w dni gdy lalo i od momentu gdy poblokowali zakladanie kont. Teraz te slupki z kazdym dniem beda szly do gory, bo kazdy juz na mevo sie przejechal (xD). Sie nie dziwie. Sam chcialem zalozyc konto by w razie udostepnic rower odwiedzajacym mnie w 3city znajomym. Juz mi sie odechcialo..

    Wstyd !

    • 14 1

    • Każdego dnia coraz więcej przejazdów, nie ma spadku jak niektórzy piszą (2)

      Dziś ponad 1000 rowerów.
      Wczoraj 9900 przejazdów, dzień wcześniej 9020

      • 0 1

      • Ale to jest w sztucznych warunkach ograniczonej dostepnosci I rosnacej liczby rowerow...

        • 0 0

      • dokladnie tak każdego dnia wzrasta po 500 przejazdów

        mnie dziś tknęło i zobaczyłem co się działo z rowerem przez 24h, którym jechałem i nagle zdębiałem. Okazało się, że rower zwiedził poprzez 10 wypożyczeń drogę z końca gminy Gdańsk na koniec sopotu 2 razy. Fajnie to pokazuje jak każda osoba ten rower przestawiała dalej :).

        • 1 0

  • (2)

    Tyle lat przygotowan, testy i nie dziala. Takie rzeczy tylko w Polsce.

    • 15 1

    • W Gdansku, nie w Polsce... W innych miastach jakos sie udalo

      • 2 0

    • Stress test

      Kto i co testował?

      • 1 0

  • Halo, tu ziemia (1)

    4,5 mln kary (która do tego dalej rośnie) przy tej skali projektu to upadłość.
    Czy ktoś dopłaci do 5 tys. kapitału, żeby ratować bankruta?

    A kiedy się już te kary policzyło i upubliczniło, trzeba będzie je wyegzekwować.

    • 27 0

    • W kontrakcie jest bodaj maksymalna kara 1.5 mln

      Wiec to naliczanie to czysty gest pod publiczke

      • 0 0

  • Etapy dowolnego projektu w Polsce (1)

    1. Huczne ogłoszenie wygranej w przetargu
    2. Minimum roczne opóźnienie rozpoczęcia, bo protesty do przetargu
    3. Rozpoczęcie realizacji od dowodzenia, że zamawiający źle zamówił i że się nie da w terminie ani w budżecie
    4. Kompleta klapa projektu, upadłość wykonawcy, brak pieniędzy dla podwykonawców
    5. Śledztwo przez kolejne 5 lat, winnych brak, pieniędzy nie ma
    6. Zakończenie projektu przez kogoś innego w znacznie okrojonej wersji. Np. Mevo o zasięgu wyłącznie ulicy Świętojańskiej, od Urzędu do Infoboxu.

    • 28 2

    • Przypomnij, gdzie jeszcze rower miejski okazal sie taka klapa jak w Makej Sycylii?

      Przestan sie Polska zaslaniac...

      • 0 0

  • (7)

    czytając komentarze domniemywam preferencje polityczne autorów/autorek wpisów. dziw bierze że zdecydowana większość tych ludzi robi to za darmo, zmanipulowani przez słońce peru z żoliborza a w zasadzie jego mocodawców ;-) blisko 50% zapłaconej kwoty zostanie odebrane w formie kary to im mało, coraz więcej coraz bardziej naładowanych rowerów w stacjach małoooooo. racjonalne argumenty? cisza :) zacznijcie myśleć samodzielnie i weryfikować jad/fake news który sączą Wam do uszu i mózgów planiści ze wschodu bo obudzicie się z ręką w nocniku ;)

    • 25 42

    • Yo, yo bystrzaku. A zauwazyles, ze w umowie jest zawarta maksymapna kwota kary?

      Bodaj 1,5 mln.

      • 0 0

    • Obudzisz to się Ty, kiedy do reszty oskubią Cię z Twoich pieniędzy.

      Ogarnij się człowieku i nie wierz w bełkot serwowany Tobie od lat.
      Tu nie chodzi o preferencję polityczne tylko o słabe zarządzanie kapitałem ludzkim i publicznymi finansami.

      • 2 1

    • jak ktoś podpisuje umowę to musi się z niej wywiązać

      i preferencje politycznie nie maja tu nic do rzeczy, a jeśli nie potrafi się wywiązać z umowy to niech jej nie podpisuje, tyle w temacie, albo z założenia nie chce się wywiązać, i jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi.

      • 4 0

    • W Rosji od kiedy internet macie trolu? (1)

      • 1 2

      • to są te wasze racjonalne argumenty? :)

        • 1 0

    • Prezydentka już wstała (1)

      • 7 1

      • To nie ja napisałem!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum