Powstaje plan naprawczy dla Mevo
Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.
- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.
Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo
Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.
- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.
100 nowych rowerów od 10 maja
W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.
- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
"Nie chcemy wypowiadać umowy"
Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:
- za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
- za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
- dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
- dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
- dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
- wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
- nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
- niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
- nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
- nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni
Razem to 4 mln 543 tys. zł.
Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.
Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.
- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.
Miejsca
Opinie (454) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-11 08:52
Ile dulskiewicz
Dostaje za role prezesa?
- 2 0
-
2019-05-11 04:56
PDW Stefan
- 1 0
-
2019-05-11 03:33
Plan naprawczy to dokapitalizowanie
Wyprodukować nowe stacje bazowe. To one powinny być sercem systemu. Rowery powinny się same ładować. Klient odpina z kabla rower i jedzie , przypina i oddaje. Ogromne są obecnie koszty logistyczne z rozwożeniem baterii. Poza tym , bzdurą jest ,,rower elektryczny" za te pieniądze można podstawić 3 x więcej zwykłych rowerów.
- 7 3
-
2019-05-10 07:16
(5)
Mevo, spalarnia, pkm, budzet obywatelski, zwykla loteria podatkowa, palmiarnia w oliwie, forum gdansk, bilet metropolitarny itp itd - czy s trojmiescie da sie cos zrobic konstruktywnego bez opoznien, afer, wtop ???
- 60 8
-
2019-05-10 23:59
Da się . Da się np. kupić nowy łańcuch wysadzany bursztynami dla nowej pani prezydent.
- 0 0
-
2019-05-10 07:20
co chcesz od Forum ? (1)
- 1 13
-
2019-05-10 22:23
Zeby zniknelo.
- 1 0
-
2019-05-10 09:51
nie da sie, ponieważ to miasta w których od przeszło 20 lat rządzą ci sami ludzie
ew. ich progenitura.
- 5 1
-
2019-05-10 07:18
tristar :)
- 13 3
-
2019-05-10 10:46
(3)
Umowa nie zostanie zerwana z prostego powodu i nie jest wcale nim troska o mieszkańców i powodzenie projektu .
Po prostu firma krzak wygrała przetarg z realnym poręczeniem innej firmy ale do max. wysokości gwarancji bankowej.
I teraz w przypadku zerwania umowy samorząd otrzyma wypłatę kwoty gwarancji o ile owa gwarancja jest tzw. „ nieodwołalna , bezwarunkowa i na pierwsze wezwanie „ ,jeżeli nie jest ,to firma zaskarży wypłatę gwarancji w banku a ten może wstrzymać jej wypłatę i oświadczyć ,że w związku z wątpliwościami oczekuje postanowienia sądowego .
W takim wypadku samorząd będzie zmuszony egzekwować kary z majątku spółki z .o.o czyli pewnie z wpłaconych 5 tys. pln. kapitału i rowerów ... za które już zapłacono z pieniędzy podatników , a które pewnie już się rozpłynęły .
Ale skoro kary wielokrotnie przekraczają majątek spółki , zarząd jest zobowiązany do ogłoszenia upadłości bo inaczej członkowie odpowiadają majątkiem prywatnym.
Zbliżają się wybory i tylko dlatego nieroby z samorządu chcą ciągnąć sprawę dalej kłamiąc ludziom ( wyborcom ) o jakimś enigmatycznym planie naprawczym.
Po wyborach projekt upadnie , kasa przepadnie a winnych nie będzie bo mając protekcję nie maja się czego bać , w końcu odpowiadają max. do 3-krotności własnego wynagrodzenia.
Dlatego należy przy urnach pamiętać kto i z jakiej opcji politycznej stał za tym pseudo projektem .- 23 2
-
2019-05-10 21:14
(1)
A cz aby rowery nie przeszły na własność zamawiającego a Nextbike jest tylko operatorem?
- 1 0
-
2019-05-10 23:52
Jeśli nawet przeszły na własność to moim zdaniem bez wsparcia technicznego , części zamiennych itp.itd. ich wartość jest na poziomie cen skupu złomu.
Nasi fachowcy w UM dobrze o tym wiedzą ,że nie znajdą nikogo , kto chciałby przystąpić do nowego przetargu , którego przedmiotem miała by być reanimacja trupa czyli obecnego systemu Mevo.
Titanic tonie ale orkiestra będzie grała do samego końca tzn. do wyborów .
A potem będą komisje , prokuratura, rzeczoznawcy ...a na końcu i tak nie znajdą winnych .
Przecież sami siebie nie będą chcieli ukarać.
Urzędas jest nietykalny w tym chorym i skorumpowanym kraju.- 4 0
-
2019-05-10 21:18
Ten przekręt śmierdzi na kilometr
- 1 0
-
2019-05-10 11:01
Chwilaaa (3)
Dosteonosc wzrosla w dni gdy lalo i od momentu gdy poblokowali zakladanie kont. Teraz te slupki z kazdym dniem beda szly do gory, bo kazdy juz na mevo sie przejechal (xD). Sie nie dziwie. Sam chcialem zalozyc konto by w razie udostepnic rower odwiedzajacym mnie w 3city znajomym. Juz mi sie odechcialo..
Wstyd !- 14 1
-
2019-05-10 11:12
Każdego dnia coraz więcej przejazdów, nie ma spadku jak niektórzy piszą (2)
Dziś ponad 1000 rowerów.
Wczoraj 9900 przejazdów, dzień wcześniej 9020- 0 1
-
2019-05-10 23:08
Ale to jest w sztucznych warunkach ograniczonej dostepnosci I rosnacej liczby rowerow...
- 0 0
-
2019-05-10 11:24
dokladnie tak każdego dnia wzrasta po 500 przejazdów
mnie dziś tknęło i zobaczyłem co się działo z rowerem przez 24h, którym jechałem i nagle zdębiałem. Okazało się, że rower zwiedził poprzez 10 wypożyczeń drogę z końca gminy Gdańsk na koniec sopotu 2 razy. Fajnie to pokazuje jak każda osoba ten rower przestawiała dalej :).
- 1 0
-
2019-05-10 08:39
(2)
Tyle lat przygotowan, testy i nie dziala. Takie rzeczy tylko w Polsce.
- 15 1
-
2019-05-10 22:53
W Gdansku, nie w Polsce... W innych miastach jakos sie udalo
- 2 0
-
2019-05-10 10:58
Stress test
Kto i co testował?
- 1 0
-
2019-05-10 08:37
Halo, tu ziemia (1)
4,5 mln kary (która do tego dalej rośnie) przy tej skali projektu to upadłość.
Czy ktoś dopłaci do 5 tys. kapitału, żeby ratować bankruta?
A kiedy się już te kary policzyło i upubliczniło, trzeba będzie je wyegzekwować.- 27 0
-
2019-05-10 22:50
W kontrakcie jest bodaj maksymalna kara 1.5 mln
Wiec to naliczanie to czysty gest pod publiczke
- 0 0
-
2019-05-10 08:06
Etapy dowolnego projektu w Polsce (1)
1. Huczne ogłoszenie wygranej w przetargu
2. Minimum roczne opóźnienie rozpoczęcia, bo protesty do przetargu
3. Rozpoczęcie realizacji od dowodzenia, że zamawiający źle zamówił i że się nie da w terminie ani w budżecie
4. Kompleta klapa projektu, upadłość wykonawcy, brak pieniędzy dla podwykonawców
5. Śledztwo przez kolejne 5 lat, winnych brak, pieniędzy nie ma
6. Zakończenie projektu przez kogoś innego w znacznie okrojonej wersji. Np. Mevo o zasięgu wyłącznie ulicy Świętojańskiej, od Urzędu do Infoboxu.- 28 2
-
2019-05-10 22:43
Przypomnij, gdzie jeszcze rower miejski okazal sie taka klapa jak w Makej Sycylii?
Przestan sie Polska zaslaniac...
- 0 0
-
2019-05-10 07:19
(7)
czytając komentarze domniemywam preferencje polityczne autorów/autorek wpisów. dziw bierze że zdecydowana większość tych ludzi robi to za darmo, zmanipulowani przez słońce peru z żoliborza a w zasadzie jego mocodawców ;-) blisko 50% zapłaconej kwoty zostanie odebrane w formie kary to im mało, coraz więcej coraz bardziej naładowanych rowerów w stacjach małoooooo. racjonalne argumenty? cisza :) zacznijcie myśleć samodzielnie i weryfikować jad/fake news który sączą Wam do uszu i mózgów planiści ze wschodu bo obudzicie się z ręką w nocniku ;)
- 25 42
-
2019-05-10 22:25
Yo, yo bystrzaku. A zauwazyles, ze w umowie jest zawarta maksymapna kwota kary?
Bodaj 1,5 mln.
- 0 0
-
2019-05-10 15:03
Obudzisz to się Ty, kiedy do reszty oskubią Cię z Twoich pieniędzy.
Ogarnij się człowieku i nie wierz w bełkot serwowany Tobie od lat.
Tu nie chodzi o preferencję polityczne tylko o słabe zarządzanie kapitałem ludzkim i publicznymi finansami.- 2 1
-
2019-05-10 10:54
jak ktoś podpisuje umowę to musi się z niej wywiązać
i preferencje politycznie nie maja tu nic do rzeczy, a jeśli nie potrafi się wywiązać z umowy to niech jej nie podpisuje, tyle w temacie, albo z założenia nie chce się wywiązać, i jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi.
- 4 0
-
2019-05-10 10:04
W Rosji od kiedy internet macie trolu? (1)
- 1 2
-
2019-05-10 10:27
to są te wasze racjonalne argumenty? :)
- 1 0
-
2019-05-10 07:31
Prezydentka już wstała (1)
- 7 1
-
2019-05-10 08:04
To nie ja napisałem!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.